Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به پنج هزار تومان آن هم به شرط تحویل به‌موقع به مراکز خرید، آنچنان که باید حال کشاورزان استان کردستان را مساعد نمی‌کند چراکه دخل و خرج کشاورزان با هم نمی‌خواند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، انسان از همان ابتدای خلقت خود، برای رفع نیازهای اولیه خود که شامل همان خوراک، پوشاک و مسکن می‌شود همواره می‌بایست فعالیت‌هایی را انجام می‌داد تا زندگی بهتری داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه نیز همان زندگی برای انسان ادامه دارد و باید در صدد رفع نیازهای اولیه خود که مهمترین آنها خوراک است باشد چراکه تامین انرژی بدن برای امرار معاش اهمیت بسیار بالایی دارد.

از دیر باز و با یک‌جانشینی انسان، کشاورزی نیز رونق گرفت و انسان‌ها به اهمیت کشاورزی در تأمین نیازهای روزمره خود پی بردند و مهمتر از آن به کشت گندم که یکی از مواد خوراکی اصلی برای انسان‌هاست فائق آمدند. اما گندم به عنوان یکی از مغذی‌ترین مواد روی کره زمین برای تامین خوراک محسوب می‌شود چراکه ارزش غذایی بالای این مواد به اندازه‌ای بالا است که می‌تواند هر گرسنه‌ای را سیر کند، از این رو دولت‌ها برای کشت و برداشت این محصول بسیار مهم هر ساله برنامه خاصی را تدوین می‌کنند تا کشور خود را در زمینه غذایی بیمه کنند.

در کشور ایران نیز باتوجه به شرایط آب و هوایی خاصی که وجود دارد تقریباً می‌توان گفت که در تمام سال به جز فصل زمستان برداشت گندم وجود د ارد و طبق مصوبه مجلس در سال1366 دولت مکلف است تا با توجه به تورم موجود در بازار گندم را از گندم‌کاران به صورت تضمینی خریداری کند.

با توجه به اینکه در سال‌جاری و در سال گذشته در کشور و کردستان بارش قابل ملاحظه نداشته‌ایم در نتیجه کشاورزان و گندم‌کاران سطح استان با خطر خشکسالی و در نتیجه بی‌رمق بودن گندم‌های کشت شده خود روبه‌رو هستند و این می‌تواند برای جامعه کشاورز استان و در نتیجه معیشت آنها و تامین غذای جامعه که بیش از 50درصد آن به آرد گندم وابسته است، بسیار زیان‌ده باشد.

در همین باره «جمال صالحی» مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان به خبرنگار تسنیم گفت:گندم به عنوان یک کالا اساسی و استراتژیک به عنوان غذای اصلی مردم، همیشه مورد نظر و حمایت دولتمردان بوده است.

وی افزود: امسال سیاست نرخ‌گذاری گندم به عهده جهاد کشاورزی گذاشته شده و همچنان که شاهد بودیم در قیمت خرید تضمینی گندم یک بازنگری صورت گرفت تا به قشر کشاورز فشار کمتری تحمیل شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم می‌تواند یکی از مولفه‌های اصلی برای کاشت باشد، خاطر نشان کرد: در سال گذشته قیمت خرید هر کیلو گندم توسط دولت 2500 تومان بود، اما امسال باتوجه به تورم و گرانی ادوات کشاورزی و موادی مانند کود و سم قیمت هرکیلو گندم 4هزار تومان برآورد شد. یک هزار تومان هم برای کشاورزانی که به موقع گندم‌های خود را تحویل می‌دهند به عنوان تشویقی در نظر گرفته شده تا با استفاده از این طرح دیگر دست دلالان از بازار گندم کوتاه شود، کمااینکه تاکنون دستورالعملی در این‌باره به ما داده نشده است.

وی اظهار کرد: هرساله با توجه به شرایط خاص آب و هوایی متنوع در کشور، اوایل فروردین ماه تا آذرماه دامنه تحویل گندم در کشور به حساب می‌آید.

80 میلیارد تومان مطالبات کشاورزان گندم‌کار استان بوشهر پرداخت شدحمایت عملی مجلس از شعار رونق تولید با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان ادامه داد: الک گندم در سال‌جاری به سایز مربعی دو در دو تبدیل شده و این می‌تواند کمکی به دیم‌کاران کشور و به تبع استان باشد.

وی به دامنه افت گندم اشاره و بیان کرد: سال‌های گذشته دامنه افت گندم تا 13درصد؛ 8درصد مفید 5درصدغیرمفید محاسبه می‌شد اما برای سال‌جاری دامنه افت گندم 17درصد 12درصد مفید و 5درصد غیر مفید در نظر گرفته شده است.  

صالحی ادامه داد: عوامل محیطی بسیاری مانند میزان بارش، پراکندگی بارش، دما مناسب، نور و خاک و عواملی مانند بذر گواهی شده، تغذیه مناسب، مبارزه با علف هرز و ...در تولید گندم با کیفیت مناسب تأثیرگذار است اما متأسفانه در سال‌جاری بارش به اندازه‌ای کم بوده که کشاورزی را با خطر جدی روبه‌رو کرده است. 

وی تصریح کرد: ما در سال 99-1400 متأسفانه با تاخیر دو هفتگی در زمان کاشت مواجه شدیم و این در حالی است که تا این لحظه نسبت به سال گذشته 174میلی متر معادل 37 درصد کاهش بارش داشته‌ایم که موید خشکسالی در کردستان است، بنابراین لازم است کشاورزان برای جلوگیری از هر گونه ضرر و زیان ناشی از مدیریت مزرعه بااستفاده از مروجان بخش کشاورزی نسبت به تهیه سم در مبارزه با سن مادر و پوره و علف هرز و محلول پاشی در سطح مزارع اقدامات ویژه را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان یادآورشد: میزان سطح زیر کشت گندم در استان امسال 605هزار و 500هکتار است که از این میزان 32هزار و 500 هکتار آبی و 573هزار هکتار دیم بوده و موید بیش از 64درصد دیم است که تهدیدی برای کشاورزان گندم‌کار و فرصتی برای کمک به برنامه‌ریزی و پیش بینی در امر خشکسالی است.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی گندم از اوایل دی ماه انجام شده ‌و تعداد 90 مرکز برا ی خرید تضمینی گندم و 6مرکز برای خرید تضمینی دانه‌های روغنی اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کردستان بیان کرد: شناسایی و انتخاب مراکز خرید عوامل اجرایی در سطح استان انجام شده است به طوری‌که بازدیدهای فنی از مراکز خرید به منظور تجهیز و کالیبره کردن باسکول‌های توزین کالا و بهسازی و تامین نیروهای مجرب و آموزش دیده در مراکز مورد نظر تأکید و یادآوری شده است.

«مادح رستمی» رئیس بنیاد گندم‌کاران کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: با توجه به شرایط بارش در سال گذشته و امسال شرایط گندم‌های کشت شده دیم در استان اصلاً خوب نیست و حتی مشخص نیست که با این شرایط گندم های دیم به سطح برداشت برسند یا نه.

وی افزود: در این شرایط ما معتقد هستیم که قیمت خرید تضمینی گندم به قیمت 5هزار تومان اصلاً به نفع کشاورز نیست.

رستمی بیان کرد: متأسفانه حدود 20درصد زمین‌های استان در سال‌جاری را زمین‌های جاکار تشکیل داده‌اند که با این شرایط بارش احتمال برداشت از این زمین‌ها بسیار پایین است.

رئیس بنیاد گندم‌کاران استان کردستان در پایان سخنان خود اظهار کرد: درست است که قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما این سؤال نیز مطرح است که آیا قیمت کود و سم و ادوات کشاورزی و دیگر هزینه‌ها نیز تا دو برابر فقط رشد داشته است؟! کشاورزی که تمام یک سال در آمد خود را برمحصول یک زمین می‌گذارد چگونه با این شرایط گرانی کنار بیاید؛ امیدواریم یک راهکار درست برای حل این مشکل اندیشیده شود و اتاق‌های فکری برای حل مشکل آن فعال شوند.

به گزارش تسنیم؛ مسئولیت کارگروه مالی خرید تضمینی استان با مسئولیت استاندار و عضویت سازمان‌های جهاد کشاورزی، سازمان صمت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بانک کشاورزی و تعاون روستایی و اداره غله و...در استان فعال است.

آنچه می‌توان نتیجه گرفت این است که به جای افزایش قیمت هر ساله گندم باید هزینه‌های تولید چه در بذر و هزینه ماشین‌آلات و کود و سم و... پایین بیاید تا قیمت افزایش یابد، چرا که افزایش قیمت گندم در همه بخش‌های زندگی مردم، گرانی به دنبال دارد.

انتهای پیام/487/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قیمت خرید تضمینی گندم مدیرعامل شرکت غله بازرگانی کردستان سال جاری گندم کاران سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۲۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی نیکبخت بر اساس این ابلاغیه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب پنجم آبان ماه ۱۳۹۹ به شماره ۱۸۰/۶۷۸۲۶ مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۱۲مجلس شورای اسلامی، شورای قیمت گذاری  اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی با تاکید بر به کارگیری رویکرد جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در جلسه مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ تصویب نمود.
 قیمت خرید تضمینی ۱۲ قلم محصول اساسی زراعی شامل پنبه وش، عدس، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، سیب‌زمینی پاییزه، سیب‌زمینی بهاره، سیب‌زمینی طرح استمرار، پیاز پاییزه، پیاز بهاره و پیاز طرح استمرار به شرح جدول  اعلام شد.
در اجرای بند‌های (ت) و (ر) ماده (۳۵) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، خرید‌های تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به رعایت الگوی کشت ابلاغی توسط وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد.
به منظور بهبود شرایط کیفی خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، رعایت کامل استاندارد‌های مربوط ضروری است.
انجام خرید‌های تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به داشتن بیمه محصول می‌باشد.
به استناد ماده (۶۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ماده (۳۶) آیین نامه اجرایی ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کود‌های شیمیایی، زیستی، آلی و سموم دفع آفات نباتی به منظور تولید محصولات سالم، خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به رعایت حد مجاز باقیمانده سموم و کود‌های شیمیایی می‌باشد.

ردیف

نام محصول

قیمت هر کیلوگرم(ریال)

توضیحات

۱

پنبه وش

۳۷۰۰۰۰

وش(۲) سفید مرغوب، بدون آفت زدگی، عاری از مواد خارجی(خاک، خاشاک، شاخ و برگ)

۲

عدس

۲۶۰۱۶۴

سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه های ۵۰کیلوگرمی

۳

نخود

۲۵۹۰۸۰

سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه های ۵۰کیلوگرمی

۴

لوبیا چیتی

۳۵۰۱۳۷

سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه های ۵۰کیلوگرمی

۵

لوبیا سفید

۲۲۱۲۹۷

سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه های ۵۰کیلوگرمی

۶

لوبیا قرمز

۲۲۳۲۴۶

سالم، درجه یک، پاک و بدون هرگونه مواد خارجی در کیسه های ۵۰کیلوگرمی

۷

سیب‌زمینی پاییزه

۴۵۵۰۵

مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی

۸

سیب‌زمینی بهاره

۵۰۰۴۴

مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی

۹

سیب‌زمینی طرح استمرار

۶۰۹۸۱

مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی

۱۰

پیاز پاییزه

۲۹۵۷۷

مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی

۱۱

پیاز بهاره

۲۶۸۸۷

مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی

۱۲

پیاز طرح استمرار

۳۷۳۲۹

مرغوب، سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی

       

دیگر خبرها

  • قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اعلام شد
  • اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
  • برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان
  • فعالیت مراکز خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی از نیمه اردیبهشت در گلستان
  • خرید تضمینی بیش از ۲۶ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • خرید بیش از ۲۴ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید بیش از دوهزار تن گندم از کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان
  • فصل خرید تضمینی گندم بهترین فرصت برای تحقق شعار سال است
  • خرید بیش از ۲۴ ‌هزار تن گندم در خوزستان
  • برداشت بیش از ۲۳ هزار گندم در خوزستان