Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از آّبادان، حمید رضا مومنی پیش از ظهر امروز در آئین تکریم مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد اروند و معارفه سرپرست جدید این سازمان اظهار کرد: خدمت مردم عزیز و سرافراز آبادان و خرمشهر سر تعظیم فرود می آورم و به ساحت مقدس تمام عزیزان به خصوص شهدا و تمام ایثارگران و جانبازانی که به درستی حق بزرگی بر گردن ملت ایران دارند، درود می فرستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امروز برای حضور در آئین تکریم مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد اروند  که برای همه ما عزیز است و همگی از سوابق درخشان و ارزشمند انجام شده ی وی چه در پیش از انقلاب و چه پس از مطلعیم و همچنین معارفه ی شخصی که از دوران نوجوانی با آبادان و خرمشهر آشنایی دارد و در دوران دفاع مقدس در کنار دیگر عزیزان در این سرزمین برای اقتدار و بزرگی ایران اسلامی و حفظ آن جنگیدن و از این منطقه اطلاع و آگاهی خوبی دارد، به منطقه آزاد اروند آمدیم.

وی تصریح کرد: مناطق آزاد در تمام دنیا دارای اهداف مشترکی هستند که از آنها در جهت توسعه مناطق بهره می برند و این بدان معناست که با چه اهدافی، در چه مناطقی، بر اساس چه مزیت هایی و با چه چشم اندازی بایستی این مناطق ایجاد شود و در یک پروسه بلند مدت اقتصادی، خروجی آنها در حوزه های مختلف (به طور عمده اقتصادی) چه رویکردی باید داشته باشد. اما مقایسه کنیم خودمان را با کشورهای اطراف مان، امروز ما ۸ منطقه آزاد تجاری و صنعتی در کشور داریم که ۶ منطقه ی دیگر نیز برای ایجاد مصوب شده است همچنین۴۶ منطقه ویژه اقتصادی داریم که ۲۴ منطقه فعالند و ۱۳ منطقه دیگر نیز در شرف تصویب اند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه بایستی دید که در ایجاد این مناطق چه اهدافی را دنبال می‌کنیم و آیا کمیت برای ما مهم تر از کیفیت است و آیا ما مکان یابی مناطق را به درستی انجام داده ایم یا خیر و یا در حوزه های اساسی که به آنها اشاره شد توانستیم توفیق حاصل کنیم، یادآور شد: بایستی در این حوزه ها سوالات اساسی را پاسخگو باشیم و اگر انتظار داریم که کارکردهای مناطق آزاد کارکردهای دقیقی باشد بایستی موانع برطرف شوند. ما امروز در تولید نرم‌افزارها و قانون و مقررات خیلی مشکل نداریم اما در حوزه های اساسی و زیرساختی مان در مناطق با مشکلات جدی و اساسی مواجهیم. امروز بایستی بتوانیم به یک سوال اساسی پاسخ بدهیم اینکه در مناطق آزاد زیرساخت‌ها باید ابتدا باشد بعد توسعه و یا به عکس؟ امروز در حوزه ایجاد مزایا برای مناطق آزاد هنوز اختلاف نظرهای جدی وجود دارد و ما هر چه جلوتر می رویم مشکلاتمان بیشتر می شود.

*مناطق آزاد حکم سازمان عمران پیدا کرده اند

مومنی، گفت: امروز مناطق آزاد ما به طور واقع منطقه آزاد نیستند بلکه سازمان عمران به شمار می روند مانند سازمان عمران اروند و سازمان عمران قشم. اگر انتظاری از مناطق آزاد داریم بایستی بدانیم که آنها مولفه‌های خاص خودشان را دارند و لذا بایستی در وهله نخست ساز و کارهای ایجاد مناطق آزاد را فراهم کنیم و بعد از آن توقف و انتظار داشته باشیم. با منابع ناپایدار نمی توان انتظار داشت که منطقه آزاد به درستی منطقه آزاد باشد و کارکردش بر مبنای مناطق آزاد باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از منابع مناطق آزاد، از طریق فروش زمین است، افزود: ما از همان ابتدا با این موضوع مخالف بودیم امروز من که در حال ارائه گزارش هستم به عنوان کسی که ۶ سال در منطقه آزاد کشور بوده تمام مسائلی را که دوستان مطرح کردن با پوست و استخوان لمس کردم اینگونه نیست که از بیرون آمده باشم و تنها این حرفها را شنیده باشم من ۶ سال است که آنها را لمس کردم لذا باز می گویم که با منابع ناپایدار نمی‌توان کاری از پیش برد، نمی توان توسعه ایجاد کرد، با فروش زمین نمی شوند منطقه آزاد ایجاد کرد با ورود کالای تجاری نمی توان منطقه آزاد را ایجاد کرد، از طریق درآمد ناپایدار گمرک نمی‌شود منطقه آزاد ایجاد کرد با این همه هزینه ای که در حوزه زیرساخت وجود دارد.

وی اظهار کرد: اگر به طور واقعی معتقدیم که مناطق آزاد مناطقی فرابخش و حاکمیتی هستند پس نیاید تمام مسئولیت ها را به گردن دولت بیندازیم، دولت به تنهایی هیچ کاری نمی تواند انجام دهد بلکه مجلس بایستی قوانین مربوطه را وضع کند و قوه قضاییه نیز بایستی کمک کند و دیگر نسخه ها، تا بتوانیم مناطق آزاد واقعی داشته باشیم و همزمان، موازی آنچه در کشورهای اطراف در حال انجام است اینجا نیز رخ دهد در مقایسه ای میان جبل علی و قشم آنکه به طور همزمان کار آغاز شد در جبل علی یک نفر ۲۷ سال است که مدیریت عامل آن را عهده دار است. در آنجا ابندا زیر ساخت‌ها فراهم و قوانین و مقررات وضع شد سپس برای جذب سرمایه گذار اقدام شد. بخشی از جبل علی که فجیره نام دارد ۸۶ درصد منطقه را در اختیار دارد و این بدان معناست که یک اقتصاد ۲۴ میلیاردی به این مفهوم که ابتدا امکانات در اختیار گذاشته شده و کارکرد آن نیز مشخص است.

*آب و فاضلاب مشکل عمده ۴ منطقه آزاد جنوبی کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درآمد سازمان منطقه آزاد اروند در طی ۱۷ سال گذشته، تصریح کرد: منطقه آزادی که در طی ۱۷ سال ۳۵۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است تنها برای رفع مشکلات آب و فاضلابش به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا مردم بتوانند به راحتی زندگی کنند و از حداقل ها برخوردار باشند. آب یکی از مسائلی است که بخش اعظمی از مناطق آزاد ما حداقل در جنوب کشور شامل قشم، کیش، چابهار و اروند با آن مواجهند و لذا اگر قرار است این زیرساخت ها بهبود یابد بایستی که منابع آن نیز تامین شود. نمی توان انتظار داشت که زمین بفروشیم و منطقه آزاد اداره کنیم. این غلط ترین سیاستی است که دارد اتفاق می‌افتد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی یادآور شد: اگر قرار باشد  شما یک منطقه آزادی داشته باشید که طبق ماموریت های مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری شامل ایجاد سرمایه گذاری داخلی و خارجی، انتقال دانش فنی و تکنولوژی، توسعه، تولید برمدار صادرات، اشتغال و توسعه منطقه ای و تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اجرایی شود برای تحقق شان بایستی به طور حتم ابزار نیز در اختیار قرار داده شود.

مومنی، گفت: به نظر می رسد اگر در مناطقی مانند قشم، اروند و چهاربهار ابتدا منطقه ی محدودی را که هیچ ارتباط شهری با دیگر شهرهایی که الان در داخل آن هستند به عنوان منطقه آزاد ایجاد می کرد و تمام ماموریت ها را در آنجا به انجام می‌رساندیم و تولید ثروت می کردیم و سپس این ثروت را به سرزمین اصلی می‌دادیم تا از منافع مناطق آزاد بهره‌مند شوند، شرایط بهتر بود.

وی افزود: آمدیم در داخل آبادان و خرمشهر منطقه ی آزادی ایجاد کردیم و نتوانستیم مطالبات جدی مردم را به روز کنیم و پاسخگو باشیم. بعد آمدیم یکسری انتظارات جدید نیز تحت نام منطقه آزاد اروند ایجاد کردیم و بعد گفتیم که چرا کارکرد شما ضعیف است. اما اگر به صورت نسبی به مسائل نگاه کنیم توفیقات خوبی را به دست آورده ایم که تمام شان  متکی بر اعداد و رقم است نه شعار و تبلیغات و مصاحبه مطبوعاتی.

*تراز تجاری مثبت مناطق آزاد و ویژه کشور طی ۲ سال

وی اظهار کرد: امروز که ما در محضر شما هستیم دو سال است که تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه کشور مثبت است و این عدد و رقم دارد و بدان معناست که مناطق آزاد صرف واردکننده کالا محسوب نمی شوند بلکه هر آنچه تولید کردیم را صادر کردیم. امروز نسبت سرمایه گذاری مناطق آزاد به سرزمین اصلی نمی‌گویم مقابله قابل مقایسه نیست اما چشمگیر است. تنها در دولت تدبیر و امید اقداماتی انجام شده که در دوران پیش از آن چنین اتفاقی نیفتاده است یعنی اگر بخواهیم از اولین ها نام ببریم این اولین ها در دولت تدبیر و امید به درستی اتفاق افتاده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی تصریح کرد: اگر انتظار داریم که مناطق آزاد به کارکرد اصلی شان بر گردند بایستی نمایندگان مجلس پر تلاش و همراه ما باشند، از جمله کارهایی که می توانند به حل و فصل آن کمک کنند اصلاح ۳ یا ۴ مورد در برنامه هفتم توسعه کشور است، دوم کمک به حل بسیاری از مسائل مربوط به  قانون چگونگی اداره مناطق آزاد است که از جمله آن می توان به اتخاذ تصمیم و تصویب قوانین فی البداهه همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد.

*کاهش سرعت کار و توسعه در مناطق آزاد به سبب وجود قوانین دست و پا گیر

مومنی، یادآور شد: متاسفانه وجود برخی قوانین و مقررات دست و پا گیر، سرعت کار و توسعه در مناطق آزاد را می گیرد و مناطق آزاد با این قوانین کارشان از پیش نمی رود.

وی با تاکید بر اینکه در قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین بایستی سهم مناطق آزاد به طور جدی دیده شود، گفت: در این باره خواسته مان را به دکتر لاریجانی رئیس قوه مقننه ارائه کرده ایم و البته کارهای بسیار خوبی نیز در این باره انجام شده و در حال تلاشیم تا این سهم را افزایش دهیم.

وی با اشاره به شعار امسال که از سوی سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال تولید مانع زدایی ها و پشتیبانی ها نام گذاری شده، افزود: سرپرست جدید منطقه آزاد اروند بایستی به کمک نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار، فرمانداران شهرهای آبادان و خرمشهر به جهت تحقق موضوع پشتیبانی ها و مانع زدایی ها بایستی مباحث کلیدی را احصاء کند تا بر اساس آنها کار و اقدام شود. پیش‌بینی ما آنست که در سال جاری در حوزه تولید اتفاقات بسیار خوبی در مناطق آزاد و همچنین در بخش صادرات رخ می دهد. به نظرم امسال در مناطق آزاد یک رویکرد بسیار خوبی داشته باشیم و بتوانیم طراز تجاری مان را به سمت توسعه صادرات ببریم و تاثیرات بسیار خوبی را حداقل در اقتصاد منطقه‌ای داشته باشیم.

*حرمت مردم به طور کامل رعایت شود

وی اظهار کرد: از سرپرست جدید سازمان منطقه آزاد اروند نیز انتظار داریم که حرمت و حق مردم به صورت کامل رعایت شود ضمن اینکه هماهنگی و همراهی با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار، فرمانداران، دستگاه قضا، شورای تامین و دستگاه‌های اجرایی نیز به طور جدی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت زمانی و مطالبات جدی مردم که بر روی زمین باقی مانده کشور دیگر تحمل مشکلات بیشتر را ندارد، اینکه پس از۴۰ سال بگوییم مشکل آب و فاضلاب مردم آبادان و خرمشهر را حل نکردیم بسیار بد است.

*شفاف سازی در دستور کار منطقه آزاد اروند قرار گیرد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، شفاف سازی در امور را از سرپرست جدید سازمان منطقه آزاد اروند خواستار شد و گفت: شفاف سازی بایستی در راس امور باشد. مردم بایستی بدانند که ما در حال انجام چه کاری هستیم. اگر تخلف نمی کنیم چرا باید آنقدر نگران اطلاع پیدا کردن مردم از عملکرد ما باشیم؟ عملکردها را به صورت شفاف بر در و دیوارهای شهر برای آگاهی و اطلاع مردم منتشر کنید اینکه به چه کسی زمین می دهیم با چه قیمتی می‌دهیم با چه شرایطی در حال انجام هست چه چیزی وارد کرده‌ایم. هیچ اشکالی ندارد که مردم بدانند امروزچند چک صادر کردیم، برای چه کسی و به چه دلیل، ما در قشم (در دوارن مدیریتی ام)  این کار را انجام دادیم. قشم تنها منطقه آزادی است که سیستم‌های آن به طور مستقیم قابل دسترسی برای بازرسی استان است. منطقه آزاد قشم تنها منطقه ایست که امضای دیجیتال را راه اندازی کردیم و به این کار موارد به طور مستقیم قابل دسترسی برای سازمان بازرسی کشور است.

مومنی، با تاکید بر اینکه بایستی حرمت آدمها به طور جدی حفظ شود، افزود: کارها دسته بندی و اولویت بندی شود تا با این منابع اندک بتوانیم بهترین خروجی را داشته باشیم. نمایندگان نیز به طور جدی در حوزه قانونگذاری کمک حال ما باشند تا اشکالات موجود به نحو مطلوبی کاهش پیدا کند.

48

کد خبر 1508532

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری سازمان منطقه آزاد اروند صنعتی و ویژه اقتصادی آبادان و خرمشهر مناطق آزاد مناطق آزاد سازمان عمران مناطق آزاد سرپرست جدید داشته باشیم بسیار خوبی طور جدی حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۴۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم معارفه فرماندار ویژه کاشان برگزار شد

مراسم معارفه فرماندار ویژه کاشان برگزار و حمیدرضا محمدی فشارکی به عنوان سرپرست فرمانداری ویژه کاشان معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، مراسم تکریم و معارفه فرماندار جدید کاشان همزمان با شورای اداری شهرستان کاشان ظهر امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در سالن اجتماعات امام رضا (ع) فرمانداری برگزار شد.

در جلسه شورای اداری شهرستان ابتدا از زحمات محمد شریف زارعی به عنوان فرماندار پیشین که حدود دو سال است در کاشان به عنوان مقام اول دولت فعالیت می‌کرد، تقدیر به عمل آمد و پس از آن حمید رضا محمدی فشارکی به عنوان فرماندار جدید این شهرستان معرفی شد.

به گزارش ایمنا، حمید رضا محمدی فشارکی پیش از این به عنوان فرماندار شهرستان لنجان فعالیت می‌کرد و فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان لنجان از دیگر سوابق وی است.

کد خبر 747229

دیگر خبرها

  • آئین تکریم و معارفه فرماندار شهرستان کاشان با حضور استاندار اصفهان برگزار شد
  • مراسم معارفه استاندار لرستان برگزار شد
  • مراسم معارفه سرپرست فرمانداری کاشان برگزار شد
  • مراسم معارفه فرماندار ویژه کاشان برگزار شد
  • برگزاری آیین تکریم و معارفه سرپرست بیمارستان شهید جلیل یاسوج
  • برگزاری همایش آموزشی حجاج در منطقه آزاد اروند
  • تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید دانشگاه شهید محلاتی قم
  • آثار جشنواره مد و لباس نقش تن‌پوش در حال داوری است
  • آیین تکریم و معارفه معاونت امور بین‌الملل بنیاد سعدی
  • آغاز داوری آثار ششمین جشنواره مد و لباس نقش تن پوش اروند