Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، کارگاه دانش افزایی مجازی با عنوان "خوانش بوستان و گلستان" با حضور فارسی آموزان، مدرسان و فارسی آموزان زبان و ادبیات فارسی از سوی خانه فرهنگ کشورمان در لاهور به عنوان قلب فرهنگی پاکستان برگزار شد.
در این گردهمای مجازی، «جعفر روناس» رئیس خانه فرهنگ ایران، دکتر خانم "عظمی زرینه" شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پنجاب، خانم "محقق" مدرس زبان فارسی و فارسی آموزان دوره متوسطه و مقدماتی نمایندگی فرهنگ کشورمان حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس خانه فرهنگ ایران در لاهور هدف برگزاری این کارگاه را بررسی اشکالات موجود در خوانش شعر و نثر فارسی برای فارسی آموزان و علاقمندان به زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد و گفت: خوانش صحیح نثر و شعر فارسی، موجب می شود ضمن آنکه فهم آن برای شنونده آسان می شود، آوا و آهنگ آن نیز برایش لذت بخش و گوش نواز باشد.

وی با اشاره به غنای ادبی در آثار سعدی گفت: از خصوصیات آثار سعدی ساده نگاری با وجود معانی عمیق و آموزنده اخلاقی، عرفانی و عاشقانه است.

جعفر روناس خاطرنشان کرد: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور بنابر وظیفه خود برای گسترش زبان و ادبیات فارسی و آشنایی بیشتر نسل جدید، در آینده نیز کارگاه های با موضوعات متنوع برگزار خواهد کرد.

"عظمی زرینه" شاعره و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پنجاب نیز با بیان جایگاه آثار ارزشمند سعدی شیرازی در میان شاعران نامدار جهان گفت: سعدی شیرازی نه تنها شاعر و ادیب بلکه روانشناس، جامعه شناس و معلم اخلاق بود.

وی با اشاره به آشوب و بی ثباتی در زمان سعدی در قرن هفتم هجری، به اثرات مخرب آن بر جامعه آن روز پرداخت و افزود: در چنین وضعیت بغرنجی که سایه ترس و وحشت و یاس و ناامیدی بر جامعه سایه افکنده بود، سعدی پس از سفرهای طولانی به نگارش گلستان و بوستان پرداخت تا ارزش های معنوی، صمیمیت و عشق را به جامعه برگرداند.

دکتر زرینه با قرائت ابیاتی از گلستان سعدی گفت: خوشبختانه مردم و جوانان در پاکستان با شخصیت سعدی آشنا هستند. هر چند زبان و ادبیات فارسی در این کشور رو به فراموشی است اما در دانشگاه ها و مراکز آموزشی، دو کتاب گلستان و بوستان به دانش آموزان و دانشجویان تدریس می شود و از این شاعر به عنوان معلم اخلاق یاد می شود.

در ادامه این کارگاه آموزشی، فارسی آموزان به ترتیب اشعاری از سعدی را قرائت کردند و دکتر عظمی زرینه و جعفر روناس آنها را برای خواندن و درک بهتر این اشعار راهنمایی کردند.

روح  سعدی و اقبال در تار و پود ایران و پاکستان تنیده است

«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان که هفته گذشته همزمان با بزرگداشت روز سعدی شیرازی و سالروز درگذشت شاعر بزرگ علامه اقبال لاهوری برای دیدار با مقام‌های بلندپایه ایران در تهران بسر می‌برد، طی پیامی گفت: حضور در ایران مغتنم است، کشوری که احترام زیادی برای سعدی و اقبال قائل است.

قریشی افزود: روح حکمت و شاعری آنها در تار و پود ایران و پاکستان تنیده شده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز چهارشنبه گذشته در دیدار همتای پاکستانی خود، با اشاره به همزمانی سالروز درگذشت محمداقبال لاهوری و روز سعدی در اول اردیبهشت ماه، تصریح کرد: اینکه شما در پاکستان سعدی را گرامی می دارید و ما در ایران محمد اقبال لاهوری را تکریم می کنیم، نشان دهنده پیوند عمیق بین دو ملت ایران و پاکستان است و به خوبی مشترکات فرهنگی دو کشور را نشان می دهد.

برچسب‌ها لاهور پاکستان خانه فرهنگ ایران سعدی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لاهور پاکستان خانه فرهنگ ایران لاهور پاکستان خانه فرهنگ ایران سعدی اخبار کنکور زبان و ادبیات فارسی فارسی آموزان خانه فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۴۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوستان پرواز میزبان جشنواره گل و گلاب تهران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اکرم رجای، معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه گفت: جشنواره گل و گلاب به منظور ترویج فرهنگ‌های سنتی، ایرانی و اسلامی و ایجاد نشاط اجتماعی به مدت 20 روز در بوستان پرواز برگزارمی‌شود.

وی افزود: این جشنواره با اجراي برنامه‌های شاد، برگزاری آئین گلابگيری و عرضه فرآورده های گلاب و عرقيجات همراه است.

معاون شهردار منطقه2 گفت: غرفه‌های متنوعی در این جشنواره پیش‌بینی شده است و همه روزه از ساعت 11 صبح پذیرای شهروندان است.

به گفته وی، بخش‌های دیگری نیز در این مجموعه وجود دارد همچون بخش برنامه‌های فرهنگی که از ساعت ۱۹ اجرا می شود.

لازم به ذکر است غرفه‌های نوشیدنی تهیه شده با شربت‌های گیاهی، عرقیات، غرفه تاج گل با گل محمدی تازه، گل های آپارتمانی غرفه گریم کودک، غرفه عرق گیری زنده و تشریح فرایند گلابگیری از برنامه های این جشنواره است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «بوستان سعدی» با صدای ساعد باقری
  • اما و اگرها برای جامع‌ترین فرهنگ زبان فارسی
  • بزرگداشت فراملی سعدی؛ برگزاری رویداد علمی در ۲ سفارتخانه‌
  • ثروتی به نام زبان فارسی + فیلم
  • محمدعلی بهمنی: تمام شاعری ام مرهون فریدون مشیری است
  • فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود
  • تمام شاعری‌ ام مرهون فریدون مشیری است
  • بوستان پرواز میزبان جشنواره گل و گلاب تهران
  • دهمین‌جلسه درس‌گفتارهای «سعدی‌خوانی» برگزار می‌شود
  • بزرگداشت روز سعدی با حضور قدمعلی سَرّامی در دهمین سعدی‌خوانی