Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-16@19:11:47 GMT

نظر رسمی ظریف و روحانی در معنای راستی آزمایی

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۶۴۳۰

نظر رسمی ظریف و روحانی در معنای راستی آزمایی

 خبرگزاری فارس: مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در رشته توئیتی نوشت:

نظر رسمی ظریف و روحانی در معنای راستی آزمایی

استدلالهای قبلی و گزارشهای متقن مرکز پژوهشهای مجلس را کنار گذاشته، مستند به ۳ گزارش رسمی وزارت امورخارجه به مجلس، ۳، ۶ و ۹ ماه پس از اجرای برجام وقبل ازترامپ (۲۶ فروردین تا ۲۶مهر ۹۵)، راستی آزمایی واقعی را تعریف می کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱) گزارش ۳ماهه:

بحث رفع تحریمها در بخش (ج) آمده است:

در ابتدای بند اول آن یعنی «از بین رفتن زیرساخت تحریم‌ها» نوشته شده: «برچیده شدن و از بین رفتن زیرساخت تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای، که بعضا از آن با تعبیر لغوتحریم‌ها روی کاغذ یاد می‌شود به لحاظ حقوقی و سیاسی اهمیت خاصی دارد»

بند دوم و مهم این بخش از گزارش، رفع تحریمها درعمل است؛ دقیقا آنچه امروز به عنوان «راستی آزمایی» همه به دنبال آن هستیم. مجلس می گوید زمانبر است و دولت ادعا میکند خیلی سریع قابل انجام است.

کل گزارش و لااقل این بند از آن را دقیق بخوانید.

در ادامه فقط بر عبارات مهم تاکید میکنم:

«سوئیفت که قطع آن باعث قطع ارتباط بانکی کشور با نظام مالی پولی بین‌المللی شده بود مجدداً برقرارشد. استفاده از سوئیفت بدلیل ضرورت به‌روزرسانی نرم‌افزارها وتمهید سایر زمینه‌های فنی، در عمل چندهفته‌ای بطول انجامید... روابط بانکی به‌تدریج روند بازگشت به وضعیت عادی را طی می‌کند.»

«سال‌های ۸۹ تا ۹۲، مشتریان نفت ما به سمت سایر تولیدکنندگان رفته و نیازهای خود را عمدتا از طریق قراردادهای مدت‌دار تأمین کرده‌اند. بعد از اجرای برجام تحریم نفت مرتفع و فروش نفت از سر گرفته شد. مشتریان قبلی به‌تدریج درحال بازیابی و مشتریان جدید نیز به‌تدریج اضافه می‌شوند...

...ظرف سه ماه گذشته با تلاش فوق‌العاده وزارت نفت، فروش نفت خام به حدود دو میلیون بشکه رسیده است و انتظار می‌رود تا یکسال دیگر به سقف قبلی بازگردد. مذاکره با شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای انعقاد قراردادهای اکتشاف و سرمایه‌گذاری نیز «درحال انجام» است.»

«در اثر رفع تحریم‌های حوزه کشتیرانی، کشتی‌سازی و حمل‌ونقل، بخش عمده ناوگان کشتیرانی ج.ا. ایران و شرکت‌‌های کشتیرانی و نفتکش از تحریم‌ها خارج شده و امکان احیای فعالیت‌های عادی خود را بازیافته‌اند. همچنین فعالیت مجدد خطوط و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌‌المللی در بنادر ایران شروع شده»

«حل و فصل دعوای پرونده خریدهای نظامی پس از ۳۰ سال و اخذ اصل و سود پول ایران بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار [پرونده جیسون رضاییان!!!]، مذاکرات موفق با برخی کشورها در خصوص تأمین مالی پروژه‌ها بالغ بر 50 میلیارددلار!!!، مذاکره موفق موافقت‌نامه‌های دوجانبه حمایت از سرمایه‌گذاری...»

در بخش (د) گزارش مذکور (چالشها و موانع) بیان شده:

«تداخل تحریم‌های لغوشده و نشده و بخصوص تاثیر تحریم‌های اولیه آمریکا بر سایر تحریم‌ها: بعنوان مثال ممنوعیت استفاده از سیستم مالی آمریکا یک تحریم اولیه است، بسیاری از تعاملات مالی دنیا کم یا زیاد با این سیستم سر و کار پیدا می‌کند»

«تنها 3 ماه از اجرای برجام گذشته است. بازگشت به وضعیت قبل از تحریم‌ها به لحاظ فنی و عملیاتی مسلماً به زمان احتیاج دارد. یک مثال ساده میزان فروش نفت‌خام است. فروش نفت خام کشورمان در اثر تحریم‌های یکجانبه آمریکا از دو و نیم میلیون بشکه به یک میلیون در آستانه توافق ژنو رسید...

...در این مدت بسیاری از مشتریان نفت ما به سمت سایر تولیدکنندگان رفته‌اند. طبیعی است که انتظار نمی‌رود روز بعد از رفع تحریم‌ها فروش ما به ۲.۵ میلیون بشکه بازگردد. مسلماً می‌بایست مجدداً بازاریابی صورت گیرد، خریداران سابق احیا یا خریداران جدید پیدا شوند، قرارداد تنظیم شود و...»

«نگرانی مؤسسات مالی به دلیل ارعاب آمریکا و تحمیل جریمه‌های سنگین چندین میلیاردی بر بانک‌ها، فضای_روانی سنگینی برای شروع مجدد همکاری با ایران ایجاد کرده... بهانه‌تراشی، کارشکنی و تعلل طرف آمریکایی بخصوص وزارت خزانه‌داری آمریکا هم مزید بر علت شده و  به یک مشکل اساسی تبدیل شده»

«علیرغم اظهارنظرهای مکرر مقامات آمریکایی مبنی بر تعهد آمریکا به ایفای تعهدات خود وفق برجام، محافل قدرتمندی درون دستگاه اجرایی آمریکا [دولت اوباما] رغبت چندانی به اقدام فعالانه برای رفع نقاط ابهام نداشته و حتی در مواردی تلاش‌های صورت گرفته برای رفع موانع را خنثی می‌نمایند.»

«تقریباً تمامی بانک‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که از آنها انتظار همکاری اقتصادی با ایران می‌رود، بخش_خصوصی هستند و به دستور دولت‌ها وارد تعاملات اقتصادی نمی‌شوند. مهمترین عامل در محاسبه هزینه -فایده بنگاه‌های اقتصادی، میزان اطمینان به این تعامل و فضای پیرامونی آن است»

۲) گزارش ۶ ماهه (۲۶ تیر):

این گزارش تفاوت کمی با قبلی و در مواردی پسرفت دارد:

«ارتباطات بانکی: برقراری ارتباطات بانکی درحال گسترش می باشد. البته بانک های کوچک تر با رغبت بیشتری وارد تعامل شده ولی بانکهای بزرگتر برقراری روابط بانکی را منوط به انجام بررسی های بیشتر نموده‌اند.»

«مشتریان گذشته نفت خام ایران به‌تدریج درحال بازیابی هستند و مشتریان جدید نیز به‌تدریج اضافه می‌شوند... صادرات نفت خام از ۹۷۰ هزار بشکه در روز در پنج ماهه نخست ۱۳۹۲ به حدود ۲ میلیون بشکه در روز در خردادماه ۱۳۹۵ افزایش یافته... بازار نفت خام ایران در اروپا درحال احیا می‌باشد.»

«واقعیت این است که بسیاری از انتظارات و توقعات قبلی که در بسیاری فعالان اقتصادی ایرانی و خارجی ایجاد شده بود برآورده نگردیده است. یک حقیقت آن است که برآورده شدن بسیاری از انتظارات به زمان طولانی تری نیاز دارد.»

۳) گزارش ۹ ماهه (۲۶ مهر ۹۵):

نامه اعتراض به موگرینی: «اشاره به پایبندی کامل ایران به تعهدات خود،‌ ضرورت اقدامات لازم برای اجرای موثر تعهدات طرف‌های مقابل، بیان نمونه‌هایی از تعلل یا اهمال طرف‌های مقابل خصوصا آمریکا و کشورهای اروپایی در اجرای موثر تعهدات خود در بخش رفع تحریم‌ها...

...درخواست تشکیل جلسه کمیسیون مشترک در سطح وزیران امور خارجه برای رسیدگی به موارد تعلل طرف‌های مقابل و رفع موانع بهره‌مندی کامل ملت ایران از ظرفیت‌های برجام.. عملکرد نامطلوب در بخش مالی و بانکی، و عدم دسترسی ایران به حوزه‌های تجارت، فن‌آوری، تامین مالی و انرژی»

«با تشکیل جلسه وزرا و دو جلسه سطح کارشناسی، پس از 9 ماه، مجوز فروش ایرباس و بویینگ به ایران صادر شد و پس از ۱۰ جلسه کارگروه خرید کمیسیون برجام فعال شد که تمهید ملزومات فنی و انسانی برای این منظور در کارگروه و اعضای آن از جمله ایران و دبیرخانه سازمان ملل متحد،‌ زمانبر بود.»

«از روز اجرای برجام، صادرات نفت خام پیوسته در حال افزایش بوده است. بطوری که از ۹۷۰ هزار بشکه در روز در پنج ماهه نخست ۹۲ به ۲.۴ میلیون بشکه در روز در شهریور ۹۵ افزایش یافته (طی ۸ماه)... رفت و آمد کم سابقه [و بی نتیجه] سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی»

«شرکت ملی نفتکش، امکان احیای فعالیت خود را بازیافته، موفق شده ۳ میلیارد دلار اعتبار اخذ کند [بعد ۹ ماه]، امکان_خرید قطعات موردنیاز نفتکش‌ها «تا حد زیادی» فراهم شده، تعمیرات ادواری و سفری با استفاده ازحوضچه‌های خشک تسهیل شده وبهره‌مندی از خدمات باکیفیت بالا وهزینه‌ کم‌تر میسر شده»

«برخی موانع و مشکلات فنی در مراودات مالی و بانکی، اهمال‌ها و تعلل‌های طرف‌های غربی ۱+۵ بخصوص آمریکا باعث شده تا گشایش‌های ناشی از برجام کم‌تر از حد انتظار باشد... اقدامات کنگره در تصویب قانون برنامه لغو روادید و پیشگیری از تروریسم ۲۰۱۵، تلاش جهت تمدید قانون تحریم‌های ایران»

«زمان‌بر_بودن به‌روزرسانی مؤسسات مالی و بانک‌های داخلی: در طول بیش از ۱۰ سال تحریم‌ علیه ایران، بانک‌ها و موسسات مالی ایران بطور کامل از نظام مالی بین‌المللی منقطع شده و عملا از تحولات عقب مانده‌اند. در این فاصله، تحولات عمده‌ای به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رخ داده است»

با توجه به نکات فوق در گزارشهای رسمی وزارت امورخارجه،

۱. آیا می توان به انجام تعهدات آمریکای بدعهد که سابقه بد خود را در دوران اوباما (معاونت بایدن) اثبات کرده، اعتماد کرد؟

۲. آیا دقت کافی در راستی آزمایی انجام تعهدات، اساسا ظرف مدت کوتاه چند روز و هفته، قابل دستیابی است؟

۳. آیا در پایان دولت اوباما دو عبارت خسارت محض رهبر انقلاب و تقریبا هیچ رئیس وقت بانک مرکزی و عدم تحقق وعده ها، گویای واقعیت دستاوردهای ادعاشده در این سه گزارش نیست؟

۴. چرا در مقام استدلال اینکه تحریمها رفع نشد، می گفتید زمان بر است ولی الان می‌گویید سریع و چندروزه شدنی است؟

منبع: فردا

کلیدواژه: مالک شریعتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۶۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید

رسانه آمریکایی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر هدف تحریم‌های گوناگون واشنگتن قرار دارد، گزارش داد آمریکا برای وضع تحریم‌های تازه علیه تهران به مشکل خورده و گزینه‌های محدودی دارد که آن‌ها هم تبعات زیان‌باری برای کاخ سفید به دنبال خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، دستیاران «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا سعی دارند در واکنش به حمله ایران به رژیم صهیونیستی تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای را علیه تهران وضع کنند، اما کارشناسان بر این باورند که کاخ سفید برای دستیابی به این هدف تنها چند راه محدود دارد که به درگیری با چین یا افزایش بهای نفت منجر نشود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یک‌شنبه از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق خبر داد و اعلام کرد ایران ده‌ها فروند موشک و پهپاد را به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است. این حمله در واکنش به حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در سوریه صورت گرفت که به شهادت هفت تن از مستشاران نظامی ایران منجر شده بود.

آمریکا و متحدانش اعلام کرده‌اند از اقدام نظامی علیه ایران حمایت نمی‌کنند، اما قصد دارند با وضع تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک، ایران را «منزوی» کرده و فشار‌هایی را بر تهران تحمیل کنند.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با اشاره به اینکه ایران همین حالا هم یکی از تحریم‌شده‌ترین کشور‌های جهان است، بسط‌دادن تحریم‌ها به خریداران نفت ایران در چین را یکی از گزینه‌های محدود دولت آمریکا برای تحریم مضاعف ایران دانست.

این در حالی است که وزیر خزانه‌داری آمریکا و دیگر مقامات دولت بایدن در ماه‌های گذاشته در سفر‌های متعدد به چین سعی داشته‌اند روابط میان واشنگتن و پکن را بهبود بخشند. حال در صورت تحریم روابط نفتی ایران و چین، احتمال دارد خشم پکن برانگیخته شده و تمام رشته‌های کاخ سفید برای احیای روابط با چین پنبه شود. از سوی دیگر، تحریم فروش نفت ایران به چین می‌تواند موجب افزایش بهای نفت جهانی شود و این در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، برای کاخ سفید خوشایند نیست.

بااین‌حال، مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند اگر واشنگتن می‌خواهد درآمد‌های نفتی ایران را قطع کرده یا به میزان محسوسی کاهش دهد، راهی جز تحریم شرکت‌های چینی ندارد. «باب مک‌نالی» رئیس یک شرکت مشاوره در حوزه انرژی گفت تحریم بانک‌های چین به دلیل تسهیل خرید نفت از ایران می‌تواند تولیدات نفتی در جهان را ۱.۵ میلیون بشکه کاهش دهد. این امر ممکن است بهای هر بشکه نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار افزایش دهد و این برای دولت بایدن یک کابوس خواهد بود.

این تحلیلگر گفت: «بایدن نمی‌تواند از پس تبعات تحریم نفت ایران برآید. شاید آن‌ها چند اقدام نمادین انجام داده و چند شرکت را تحت‌فشار بگذارند، اما احتمالا فراتر از این نخواهند رفت.»

مدیرعامل یک اندیشکده متمرکز بر امور بین‌الملل و دیپلماسی اقتصادی در انگلیس به واشنگتن‌پست گفت: «ما اساسا از نوامبر ۲۰۱۸ حداکثر فشار را بر ایران وارد آورده‌ایم و کار بیشتری نمی‌توان انجام داد. این واقعا مشکل فشار حداکثری است؛ اینکه شما در موقعیتی قرار می‌گیرید که ناگهان آنچه فکر می‌کردید تنها به سیاست ایران مربوط می‌شود، دیگر فقط به ایران محدود نخواهد شد.»

دیگر خبرها

  • ببینید | شوخی جالب حسن روحانی با یک قاری قرآن؛ زنگنه با سرماخوردگی آمد، ظریف دیر رسید
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • موشک چاله کن و بی‌بی‌سی فارسی؛ ماجرای یک راستی‌آزمایی
  • وضع تحریم جدید نفتی علیه ایران توسط کنگره امریکا؟
  • واکنش کنگره آمریکا به پاسخ کوبنده ایران علیه اسرائیل
  • خبر رسمی باشگاه تراکتور: جدایی خمز بدون هیچ ضرر و زیان مالی
  • تصاویری از روز شلوغ حسن روحانی/سیاسیون به دیدار رئیس جمهور سابق رفتند /از ظریف، واعظی، نوبخت و زنگه تا مهدی و محسن هاشمی، ابتکار و ...
  • هیجان کاذب باعث نوسان های شدید قیمتی در بازارهای مالی می شود