Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@08:24:53 GMT

نگارش کتاب شکارچی گوش برها به پایان رسید

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۷۷۵۱

نگارش کتاب شکارچی گوش برها به پایان رسید

نویسنده این کتاب روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در راستای ثبت و ضبط خاطرات و وقایع مهم دوران دفاع مقدس در استان ایلام و ظهور گروهک فرسان با نام گوش برها، نگارش کتاب تاریخ شفاهی شکارچی گوش برها به پایان رسید  بزودی منتشر خواهد شد.

محمد علی قاسمی افزود: این اثر در برگیرنده تحقیق و پژوهش در خصوص  گروهک مزدور فرسان در دوران دفاع مقدس است که با حمایت ارتش بعث در جبهه میانی و استان ایلام به فعالیت می پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این کتاب نقش و تاثیرگذاری سردار رشید اسلام شهید حاج یادگار امیدی فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر ۱۱ از زبان یاران و هم رزمانش در انهدام و از بین بردن این گروه پرداخته شده است.

به گفته وی، این اثر در ۳۶۰ صفحه به عنوان یک اثر فاخر از سوی دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری مرکز در سطح ملی طی ماه آینده چاپ و منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، یکی از سختی هایی که مردم ایلام در طول هشت سال دفاع مقدس با آن روبرو بودند گروهک جنایتکار «فرسان» یا همان «گوش برها» بودند.

روش کار این گروهک جنایتکار به این صورت بود که بعد از به شهادت رساندن رزمندگان و یا مردم ،گوش آنها را به نشانه عنوان سند و مدرک بریده و به نیروهای بعثی تحویل می دادند و به همین خاطر در بین مردم استان ایلام به گوش برها معروف شده بودند.

یکی از محورهای مهم تردد این گروه جنایتکار حد فاصل مهران تا دهلران، یک محور مواصلاتی به طول یکصد کیلومتربوده که غرب و جنوب را به هم وصل می کند.

این جاده، تقریباً خط دوم جبهه بود؛ در مسیر این جاده، بسیاری از مردم جنگ زده و آواره شده دهلران و مهران، در روستاهای متروکه، که در مسیر این جاده قرار داشت، اسکان گرفته بودند.این مردم، عملاً به عنوان نیروهای پدافند کننده، نقش مهمی داشتند؛ ضمن اینکه جوانانشان در جبهه های مهران و دهلران مشغول دفاع بودند؛ این خانواده ها نیرویی دلگرم کننده برای رزمندگان مستقر در خط به شمار می آمدند.

رژیم بعث عراق از اوایل جنگ، به هر طریق قصد از بین بردن آرایش این روستاها را داشت؛ گاهی با حملات زمینی و گاهی با حملات هوایی.هر روز بمب و گلوله و توپ بود که بر سر مردم این روستاها می بارید؛ اما آنها مقاومت می کردند و بعضی وقت ها منطقه را رها می کردند، ولی باز برمی گشتند.

این بار بعثی ها نقشه جدیدی کشیدند و آن، به کارگیری تعدادی از عوامل ضد انقلاب بود، این عوامل،  از نظر جسمی، هیکلی و توانا بودند و با شرایط آب و هوای کوهستانی منطقه متناسب بودند. دستگاه استخباراتی عراق، آنها را سازمان داد و یک تشکیلات سیاسی از آنها به نام «گروه فرسان» تشکیل داد؛ گروهی چریکی که به صورت پارتیزانی عمل می کردند و هدف آنها، ضربه زدن به مردم روستاها و رزمندگان اسلام بود که در محور مواصلاتی مهران ـ دهلران رفت وآمد داشتند.

روش کار آنها این طور بود که جاده ها را سنگ چین می کردند و با کمین در ورودی روستاها، چوپان ها و عشایر را در بیابان و صحرا دستگیر می کردند؛ و اگر می توانستند، آنها را به صورت اسیر، تحویل عراقی ها می دادند؛ و یا اگر تاریکی شب و راه طولانی و... به آنها اجازه نمی داد، بلافاصله به افراد تیر خلاصی می زدند و یک گوش آنها را می بریدند و به عنوان سند و مدرک، تحویل عراقی ها می دادند تا در قبال هر گوش و یا هر اسیر، از عراقی ها پول بگیرند.

فعالیت این گروه، از سال ۱۳۶۳ آغاز شد و تا پایان جنگ ادامه داشت و  آنها عملیات های تروریستی زیادی علیه عشایر، روستایی ها و رزمندگان انجام دادند که یکی از عملیات های این گروهک که اوج خباثت آنها را به نمایش می گذارد عملیاتی در نزدیکی های روستای بیشه دراز از توابع شهرستان دهلران بود.

در این عملیات جنایتکارانه که در آبان ماه سال ۶۳ به وقوع پیوست،یک نیسان متعلق به بهداری دهلران، همراه چهار نفر سرنشین که دو نفر مرد و یک زن و یک کودک چهار ساله هنگام عبور از طرف زرین آباد به دهلران در دو کیلومتری روستای بیشه دراز در تنگه نجی مرده در کمین افراد گوش بر قرار می گیرند، دو نفر به اسارت درمی آیند و زن شهید و بچه سالم به جای می ماند و خودروی مذکور منهدم می گردد.

بچه چهار ساله محکوم می شود به اینکه تا صبح بر روی جنازه مادر خود باقی بماند و وقتی که صبح شد گشتی های سپاه، کودکی را می بینند که در سرمای شدید جاده، روی جنازه مادرش از هوش رفته است. 

این کودک بعد از ۲۵ روز بیماری و تشنج شدید، شهید می شود و پدربزرگ او، بعد از هشت سال اسارت به جمع خانواده اش بازگشت؛ اما شکنجه ها کار خودش را کرده بود و او نیز به دلیل ناراحتی شدید از این حادثه جان خود را از دست می دهد.

سردار شهید حاج یادگار امیدی فرمانده دلاور و رشید دفاع مقدس با زیرکی و شجاعت خاص خود نفس گروه مزدور و بی رحم فرسان را گرفت و با کشتن فرمانده ارشد آنها به دست شهید یادگار، شیرازه این گروه از هم پاشیده و متلاشی شد.

استان ایلام با داشتن ۴۳۰کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از آوردگاه های دوران هشت سال دفاع مقدس محسوب می شود.

این استان در طول دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران بیش از سه هزار شهید، ۱۱هزار جانباز و ۳۳۱آزاده را تقدیم انقلاب کرده است.

برچسب‌ها دفاع مقدس استان ایلام حوزه هنری کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دفاع مقدس استان ایلام حوزه هنری دفاع مقدس استان ایلام حوزه هنری کتاب اخبار کنکور استان ایلام دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۷۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، این کتاب به زندگی یکی از روحانیون فرمانده در سالهای دفاع مقدس می پردازد و نقش روحانیت را در مدیریت های جهادی جنگ تحمیلی نشان می دهد. در این کتاب درباره چگونگی شکل‌گیری تیپ ۸۳ امام صادق (ع) به خوبی بحث شده است.

مهدی سربازی گزارش می دهد : 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل
  • کتاب «سربلند میدان» برای سومین بار تجدید چاپ شد
  • کتاب «سه چهارده» رونمایی شد
  • ارتش، فدایی بودن برای ملت را با خون امضا کرده است
  • هم‌رزم صیاد از فدایی بودن ارتش برای ملت می‌گوید
  • از تسلیم در ۸۰ ساعت تا تحقق وعده صادق در ۵ ساعت
  • کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد
  • بهترین موسسه انجام پایان نامه در تهران
  • هشدار سردار شکارچی به کشورهای غربی حامی اسرائیل
  • عکس یادگاری مردم با شکارچی پهپاد آمریکایی