Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@05:34:34 GMT

دموکراسی‌خواهی هنوز هم مطالبه عمومی جامعه ما است

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۸۰۱۷

دموکراسی‌خواهی هنوز هم مطالبه عمومی جامعه ما است

برخی تحلیلگران بر این باورند که جنس مطالبات در جامعه ما تغییر کرده است؛ اگر در دوره‌ای دموکراسی‌خواهی، آزادی بیان، جامعه‌مدنی و دیگر مطالبات سیاسی نیاز و خواست جامعه بود اما امروز سطح مطالبات به نیازهای معیشتی و مطالبات اقتصادی فروکاسته شده است. اما من بر این باورم که «دموکراسی‌خواهی» و «مطالبات سیاسی» هنوز هم یک خواست و مطالبه عمومی در جامعه ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما برای تحلیل مطالبات یک جامعه باید عمیق‌تر و دقیق‌تر به عقبه تاریخی و سیاسی آن جامعه نگاهی انداخت.

در نظام‌های مدرن دو نهاد بسیار مهم «دولت» و «جامعه» از هم قابل تفکیک‌اند. این دو نهاد در عین منفک بودن، باهم در ارتباط تنگاتنگی قرار دارند. در واقع، این دو نهاد از طریق مجموعه‌ای از حقوق، به هم مرتبط می‌شوند. به این اعتبار، می‌توان گفت در کنار دو نهاد دولت و جامعه، ما یک نهاد سومی هم به‌نام «قانون» داریم که وظیفه آن مشخص کردن وظایف و حقوق دولت و جامعه در قبال یکدیگر است.
در نظام‌های مدرن، طبیعتاً جامعه از نهاد دولت انتظاراتی دارد و از آن حقوقی را مطالبه می‌کند. در این چارچوب «مطالبه‌گری» یک امر عام است نه یک پدیده‌‌ که به یک قشر، صنف و طبقه خاصی منحصر و محدود شود. همه طبقات و گروه‌های اجتماعی چنانچه احساس کنند که حقوق‌شان به درستی ادا نشده است، از حق مطالبه‌گری برخوردارند و اینجا است که پدیده مطالبه‌گری جامعه از دولت شکل می‌گیرد.

در تاریخ معاصر ایران، وقتی ملت ایران به یک آگاهی تاریخی دست پیدا کرد همواره یک سری مطالبات تاریخی از دولت‌ها داشت. بویژه از مشروطه تا به امروز «دموکراسی‌خواهی» همواره مطالبه‌ای عمومی بوده است؛ اینکه مردم بتوانند حکومت مبتنی بر قانون داشته باشند؛ قانونی که حکومت را به داشتن چارچوب‌های خاصی محدود کند و یک حقوق غیرقابل نقضی را برای ملت تعریف کند.
اما از آنجا که از دوران مشروطه تا به امروز این مطالبه تمام و کمال برآورده نشده است، از «دموکراسی‌خواهی» می‌توان به‌عنوان یک مطالبه تاریخی در ایران حرف زد که همواره از سوی مردم ایران مطرح شده است و بر اساس همین مطالبه‌ها هم انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت. انقلاب اسلامی ایران در بنیادش «تقاضاهای سیاسی» را مندرج کرده بود و بر اساس همین تقاضاهای سیاسی بود که روی کار آمد. ماهیت انقلاب ایران، ماهیت سیاسی بود و مردم بیشتر تقاضاهای سیاسی را دنبال می‌کردند که در شعارهای محوری انقلاب اسلامی از جمله «استقلال، آزادی، جمهوری‌اسلامی» نیز متجلی است.

به این اعتبار، می‌توان گفت «مطالبات سیاسی» در جامعه ما عقبه تاریخی دارد و با تغییرات کوتاه مدت به حاشیه نمی‌رود. اما تحول بزرگی در سال‌های اخیر در تمام جهان و به تبع آن در جامعه ما رخ داده است که طی آن، حوزه‌های دیگر زندگی از جمله حوزه فرهنگ و فرهنگ سیاسی هم تحت‌تأثیر پیشرفت‌های تکنولوژیکی و ارتباطی قرار گرفته است. در نتیجه این تأثیرگذاری، ما امروز با یکسری هویت‌های سیال مواجه شده‌ایم؛ هویت‌هایی که بسیار سریع ساخته می‌شوند و به سرعت تغییر پیدا می‌کنند.
برخلاف آن وضعیتی که ما در شکل کلاسیک آن شاهد بودیم که طی آن، یکسری عناصر هویتی به شکل ثابت همیشه در فرایند جامعه‌پذیری از نسل‌های گذشته به نسل‌های جدید منتقل می‌شدند و اینچنین هر نسل، با نسل گذشته خود ارتباط قوی‌اش را حفظ می‌کرد. ولی امروز ما دائماً با گسست‌های نسلی مواجه هستیم و هویت‌های متصلب گذشته چندان قابل مشاهده نیست و هویت‌های سیال جای آن را گرفته است و این امر باعث شده که جامعه امروز ایران به یک معنا «اتمیزه» به نظر برسد که طی آن، هر فرد را می‌توان جهان مستقلی در نظر گرفت.

به‌دنبال تحولات ارتباطی، تکثر شدیدی به‌وجود آمده است و متعاقب آن، ما دیگر قادر نیستیم بر اساس نگاه‌های متصلب گذشته، خواسته‌های این جامعه بشدت متغیر را برآورده کنیم. از این‌رو است که با یک سری «مطالبات جدید» در جامعه امروز روبه‌رو شده‌ایم که در گذشته موضوعیتی نداشتند.  طی یک دهه اخیر، ما تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار گرفتیم. این امر، معضلات بسیاری را در منطق اجتماعی و اقتصادی ما به‌وجود آورد و ما را با کمبودهای اقتصادی فراوانی مواجه کرد که متعاقب آن درصد چالش‌های اقتصادی و حاشیه‌نشینی و... در جامعه ما افزایش یافت. از سوی دیگر، به لحاظ اخلاق اجتماعی و اقتصادی با مجموعه‌ای از مفاسد اقتصادی و اجتماعی مواجه شدیم.
بنابراین، مسأله «معیشت» آنچنان که امروز مطالبه می‌شود در گذشته موضوعیت نداشت.  این در حالی است که «نیازهای سیاسی» در مقابل نیازهای معیشتی نیازهای ظریف‌تر و پخته‌تری هستند. نیازهای اقتصادی و معیشتی نیازهای ملموس‌تری هستند که خیلی سریع خود را نشان می‌دهند و مادامی که نیازهای اقتصادی و معیشتی‌مان رفع نشود، نوبت به نیازهای سیاسی و مطالبات ظریف‌تری چون دموکراسی‌خواهی نمی‌رسد.

با این حال، معتقدم، مطالبات سیاسی به شکل بسیار جدی همچنان در لایه‌ها و طبقات مختلف جامعه ما وجود دارد هر چند که ممکن است اعتماد جامعه به لحاظ سیاسی در جاهایی با آسیب مواجه شده باشد.
اما قادریم با ترمیم این آسیب‌ها و برآورده شدن مطالبات معیشتی مردم، مجدد خواست‌های سیاسی خود همچون دموکراسی‌خواهی را دنبال کنیم؛ چون بر این باورم «دموکراسی‌خواهی» هنوز هم در جامعه ما مطالبه‌ای عمومی است. تا آنجا که حتی برآورده شدن مطالبات سیاسی می‌تواند مشکلات اقتصادی و معیشتی را برای مردم قابل هضم و درک‌پذیرتر کند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دموکراسی خواهی مطالبات سیاسی جامعه ما دو نهاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۸۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی یک فعال اقتصادی: دلار به زودی به این عدد می‌رسد

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تأکید بر اینکه روند افزایش نرخ ارز قطعا در میان‌مدت متوقف خواهد شد.

جهانبخش سنجابی شیرازی درباره نوسانات اخیر بازار ارز گفت: نوسانات نرخ ارز تابع دو روند است که اولی انتظارات تورمی و دومی منطق اقتصادی است. منطق اقتصادی تابع قابل پیش‌بینی است و سازوکار‌های مشخص خود را دارد، بنابراین در عمل نرخ ارز در بلندمدت را منطق اقتصادی مشخص خواهد کرد که باید این نرخ را پذیرفت.

وی در مورد تأثیر انتظارات تورمی بر بازار ارز گفت: هر گونه تغییر و تحول فضای سیاسی، اجتماعی، احساس ناامنی، بروز هیجانات، شروع کاری در سال جدید و... بر انتظارات تورمی تأثیرگذار است و این روز‌ها شاهد هستیم که هیجانات لحظه‌ای در نوسانات نرخ ارز با شتاب فزاینده اثر خود را می‌گذارد.

این فعال اقتصادی در گفتگو با ما ابراز کرد: هیجانات شتاب‌زده فاقد منطق اقتصادی است، چرا که در دو هفته یا یک ماه گذشته اتفاق محسوسی در اقتصاد و تجارت کشور روی نداده است تا بخواهد نرخ ارز را بنیادی افزایش دهد.

سنجابی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که انتظارات تورمی بر مردم چیره شده است، تأکید کرد: انتظارات تورمی به‌دلیل تنش‌های سیاسی منطقه‌ای موجب شده است نرخ ارز در بازار غیررسمی افزایش یابد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: این موضوع شرایطی را فراهم کرده است تا برخی سفته‌باز‌ها بیشترین استفاده را از این تنش‌ها ببرند، چون آنها بهتر از مردم عادی می‌دانند که افزایش نرخ ارز نمی‌تواند به‌صورت طولانی‌مدت ادامه داشته باشد، بنابراین تلاش می‌کنند در کمترین زمان ممکن بیشترین بهره را از تنش‌های سیاسی ببرند و یا حتی به این تنش‌ها دامن بزنند.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.

وی بیان داشت: اقدام دیگری که می‌توان برای آرام کردن انتظارات مردم انجام داد این است که واقعیت‌های اقتصادی توسط بانک مرکزی و دولت تبیین شود؛ مثلاً اینکه آیا این نوسان نرخ ارز بر اساس منطق و متغیر‌های اقتصادی نیست.

سنجابی اضافه کرد: بهتر است این آمار توسط افراد غیررسمی‌تر و محبوب‌تر و افرادی که سودی در ارائه واقعیت‌ها به‌دست نمی‌آورند مطرح شود تا آرامش به فضای سیاسی، رسانه‌ای و روانی جامعه تزریق شود تا حداقل در کوتاه‌مدت روند شتابان افزایش نرخ ارز کند و کنترل شود.

* روند افزایش نرخ ارز متوقف خواهد شد

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: روند افزایش نرخ ارز قطعا در میان‌مدت متوقف خواهد شد و با هر شدتی که هیجانات موجب شده است نرخ ارز افزایش یابد، با همان شدت هم تخلیه خواهد شد و نرخ ارز به قیمت‌های قبلی بازمی‌گردد.

وی گفت: بنده به‌عنوان یک کارشناس مستقل عنوان می‌کنم که قطعاً به‌دلیل تورم بالا در کشور نرخ ارز در طول امسال درصدی افزایش می‌یافت، همان‌طور که در سال گذشته افزایش حدود ۲۰ درصدی نرخ ارز به‌دلیل تورم بالا در کشور را تجربه کردیم.

سنجابی در پایان تاکید کرد: به‌طور قطع نوسانات چند هفته اخیر بازار ارز بیش از این که ریشه اقتصادی داشته باشد، ریشه سیاسی - امنیتی دارد و با همان شدتی که رشد کرده است با همان شدت نیز سقوط خواهد کرد، بنابراین مردم باید دقت کنند که حتی برای کسب سود در دام سفته‌باز‌ها نیفتند تا آسیبی متوجه سرمایه‌هایشان نشود.

منبع: تسنیم

tags # قیمت دلار سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • صالحی امیری: ۶۰ درصد جامعه تمایل زیاد به مهاجرت دارند! (فیلم)
  • پیش‌بینی یک فعال اقتصادی: دلار به زودی به این عدد می‌رسد
  • پیش‌بینی جالب یک فعال اقتصادی درباره نرخ ارز
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی
  • دبیرکل اتاق ایران و عراق: دلار می‌ریزد
  • کتابی که با آن تنها گریه کردم
  • زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد
  • عملیاتوعده صادق یک حماسه بزرگ و غرورآفرین بود
  • حمله پهبادی ایران سبب شکست سیاسی و روانی صهیونیزم شد
  • قدردانی جامعه اقتصادی هرمزگان از اقدام نیروهای مسلح و سپاه در حمله به رژیم صهیونیستی