Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - حال خطرناک‌ترین وضعیت نسبت به استان‌های دیگر را سیستان و بلوچستان دارد که هم از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مردم نسبت به کرونا بی‌تفاوت هستند و هم این که با وجود ترددهای زیاد در مرز آن، امکان ورود ویروس جهش یافته هندی نیز وجود دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، در جلسه اضطراری که در دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و با حضور معاونان دانشگاه و رؤسای بیمارستان‌های خاتم الانبیا، علی ابن ابیطالب و بوعلی زاهدان برگزار شد، در زمینه تأمین ملزومات، دارو، اکسیژن و سایر منابع و تجهیزات زیر ساختی بررسی و تصمیمات لازم گرفته و اهم موضوعات نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورت شیوع گسترده ویروس جهش یافته هندی احتمال تبدیل تخت‌های عادی بیمارستانی به تخت‌های بستری کرونا وجود دارد، اینها را رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان طی جلسه اضطراری روز گذشته گفت و ادامه داد: متأسفانه هنوز از مدیریت موج انگلیسی کرونا فارغ نشده‌ایم که شاهد شیوع ویروس جهش یافته جدید تحت عنوان ویروس هندی در این شبه قاره و کشورهای همسایه خود هستیم.

رئیس کمیسیون بهداشت: کرونای هندی چند برابر کشنده‌تر از نوع انگلیسی است/مرز ایران و پاکستان را دریابیدسایه شوم کرونای هندی بر سر سیستان و بلوچستان/ تمهیدات فعلی جهت پیشگیری شیوع کافی نیستبسته‌شدن مرز سراوان به‌روی سوختکش‌ها / سرنوشت پشت مرز مانده‌ها چه می‌شود؟‌

دکتر سید محمد هاشمی شهری با بیان اینکه شرایط همه‌گیری را به دقت تحت رصد و بررسی داریم، توضیح داد: در صورت نیاز از تمام ظرفیت‌های نظام بهداشت و درمان برای کنترل این موج هم استفاده خواهیم کرد و در حال حاضر اگرچه اطلاعات دقیقی در خصوص قدرت سرایت، بیماری‌زایی و قدرت کشندگی ویروس جدید هندی در اختیار منابع پزشکی دنیا قرار ندارد اما بر اساس شواهد موجود، انتشار این ویروس جدید در کشور هندوستان منجر به بروز موارد بسیار زیاد ابتلا شده و رکورد بی سابقه‌ای در مرگ و میر روزانه بیماری کرونا به ثبت رسانده است.

تردد غیرمجاز از مرز شرقی خطری بیخ گوش ما

وی وضعیت غیرقابل قبول در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در اماکن عمومی و همچنین ترددهای غیرمجاز از مرزهای شرقی را مهمترین تهدیدات استان در شرایط فعلی برشمرد و گفت: در صورت شیوع ویروس‌های جدید و جهش یافته و افزایش تعداد موارد ابتلا، در مرحله اول 100 درصد تخت‌های بیمارستان‌های خاتم الانبیا و  بوعلی و حداقل 50 درصد تخت‌های بیمارستان علی ابن ابیطالب به بستری بیماران کووید-19 اختصاص خواهد یافت.

تأمین تخت بستری کافی نخواهد بود وقتی نیروی انسانی نباشد

وی ادامه داد: در صورتی که ویروس هندی باعث افزایش تعداد موارد مثبت و تعداد موارد ابتلا شود، بیمارستان‌های تک تخصصی هم مجبور به تغییر کاربری خواهند شد و با این حال منطقی‌ترین راه حل برای عبور از بحران کرونا، همچون گذشته اولویت دادن پیشگیری بر درمان است البته باید توجه داشت که تخت بستری به تنهایی نیاز درمانی بیماران احتمالی را تأمین نخواهند کرد و با توجه به محدودیت نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های پزشکی و پرستاری، محدودیت سامانه‌های تولید اکسیژن و محدودیت سایر خدمات پیراپزشکی و خدماتی، باید به هر شکل ممکن مانع از ورود استان به ورطه گسترده همه‌گیری کرونا شویم.

شهری با اشاره به افزایش چشمگیر در تعداد سامانه‌های اکسیژن ساز در بیمارستان‌ها از ابتدای بحران کرونا در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، گفت: 21 دستگاه اکسیژن ساز این دانشگاه با ظرفیت 8300 لیتر در دقیقه و به صورت مستمر در حال فعالیت هستند اما با وجود سفارش چهار دستگاه دیگر، در صورت عبور تعداد بیماران بدحال از حد بحران و رسیدن به مرحله فوق بحران، نگران کارایی و کفایت سامانه‌های اکسیژن ساز هم هستیم.

وی با اشاره به بررسی برنامه‌های جایگزین درمانی مانند درمان ترکیبی در بیمارستان و قرنطینه خانگی و همچنین درمان سرپایی ضد ویروس، گفت: در صورت نیاز طراحی برنامه‌های مدیریت اکسیژن درمانی در مراکز بیمارستانی از مواردی است که در دست بررسی است تا درصورت وقوع سناریوهای خطرناک، امکان استفاده از آنها وجود داشته باشد.

هاشمی شهری با بیان اینکه خوشبختانه مرزهای هوایی کشور بر روی پروازهای ورودی از کشورهای آلوده بسته شده است، گفت: ترددهای غیرمجاز از مقصد کشورهای ثالث می‌تواند به انتشار آلودگی در استان سیستان و بلوچستان و حتی سایر نقاط کشور منجر شود، باید همکاران ما ضمن تشدید حداکثری نظام مراقبت بیماری در سطح استان، نظارت‌های خود را در پایانه‌های مرزی نیز افزایش بدهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: از ابتدای دسترسی به کیت‌های تشخیص سریع 8000 تست در پایانه مرزی میرجاوه از افرادی که قصد ورود به کشور را داشته‌اند انجام که منجر به شناسایی 36 مورد مثبت از اتباع غیرایرانی شده است و در حال حاضر انجام تست‌های سریع در این منطقه همچنان با شدت و دقت بیشتری برای رانندگان ترانزیت و سایر افرادی ایرانی و غیر ایرانی که به کشور وارد می‌شوند ادامه دارد.

وی افزود: هموطنان عزیز با درک صحیح از شرایط خطرناک فعلی در سبک زندگی فردی و اجتماعی خود تغییرات موقتی را اعمال کنند تا خدای نکرده به عاملی برای انتشار و انتقال ویروس در جامعه و خانواده خود تبدیل نشوند.

علائم نوع جدید بیماری کرونا با نوع قبلی آن تفاوتی ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه بر اساس اطلاعات فعلی ما تفاوت خاصی بین علائم ویروس هندی با ویروس انگلیسی و چینی وجود ندارد، گفت: تب، سرفه و بدن درد همچنان جزو علائم مهم بیماری کووید-19 است که می‌تواند با مجموعه‌ای از علائم تنفسی و غیر تنفسی دیگر مثل خارش گلو، ضعف در قوای بویایی و چشایی، ضعف و بی‌حالی، اسهال و حالت تهوع و دل درد همراه باشد.

وی در انتها انتقال ویروس از طریق تنفس را همچنان مهمترین راه انتقال این ویروس از افراد مبتلا به افراد سالم عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه ممکن است بسیاری از افراد مبتلا به بیماری بدون علامت باشند، رعایت فاصله ایمن از دیگران، استفاده مداوم از ماسک و پرهیز از تشکیل و حضور در تجمعات مخصوصاً در فضاهای بسته همچنان مهمترین وظیفه شخصی و اجتماعی همه افراد جامعه است.

آمادگی کادر درمان برای ورود به موج جدید کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این جلسه اضطراری که با توجه به افزایش ابتلا در استان سیستان و بلوچستان برگزار شده بود، خطاب به کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز امدادی و بهداشتی گفت: جای بسی تأسف است که در هفته سلامت و در زمانی که باید از مدافعان سلامت قدردانی کنیم به دلیل عدم رعایت شیوه نامه توسط معدودی از افراد، مجبوریم مرخصی‌های کادر درمان را لغو کنیم تا روند ارائه خدمت به بیماران بستری دچار اختلال نشود.

قاسم میری علی آباد ضمن تأکید بر مدیریت تخت‌های بستری در تمام بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای آمادگی ورود به اوج همه‌گیری گفت: ممکن است در این بحران جدید و با افزایش مبتلایان از بیمارستان‌های چشم پزشکی و کودکان حضرت علی اصغر زاهدان هم برای بستری و درمان مبتلایان به کووید-19 استفاده کنیم و تمامی بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های غیر دانشگاهی هم از توان خود برای کمک به عبور از این بحران پیش رو استفاده کنند و در صورت افزایش موارد ابتلا، این بیماران را باید پذیرش کنند و ارائه خدمات شان نیز باید به صورت شبانه روزی باشد.

لزوم تقویت نظام مراقبت بیماری کووید-19 در مرزهای شرقی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این زمینه اعلام کرد: یکی از مهمترین جهش‌های ویروس کرونا، جهش انگلیسی بود که متأسفانه تمام دنیا را درگیر کرد، به طوری که در استان سیستان و بلوچستان بیش از 80 درصد موارد شناسایی شده به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلا هستند.

سید مهدی طباطبایی ادامه داد: در پی شیوع ویروس جهش یافته هندی، شاهد افزایش قابل توجه بیماری در کشورشان هستیم و بر اساس قوانین بهداشت بین المللی مرزی موسوم به IHR  در پایانه مرزی میرجاوه از تمامی افراد در بدو ورود به ایران تست تشخیص سریع کرونا اخذ می‌شود و تمامی اتباع بیگانه نیز مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

وی افزود: افزایش نظارت‌های واحدهای سلامت محیط و کار دانشگاه بر روند اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی در امکان عمومی استان در دستور کار قرار گرفته است و با وجود تمام این تمهیدات از مردم می‌خواهیم تا با رعایت دستور العمل‌های ساده‌ای همچون استفاده مداوم از ماسک، رعایت فاصله ایمن با دیگران و شستشوی مرتب دست‌ها کادر درمان را در رسیدن به پیروزی علیه بیماری کرونا یاری کنند.

طباطبایی عنوان کرد: فضاهای بسته یکی از تهدیدات جدی برای تمرکز و انتشار ویروس است و از هم استانی‌های عزیز درخواست می‌شود تا به تهویه مناسب منازل، مکان‌های کار و فعالیت خود توجه ویژه‌ای کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خاتمه یادآور شد: مراکز غربالگری سرپایی کرونا همچنان بر اساس برنامه قبلی فعال هستند تا در صورت بروز علائم بیماری، پاسخگوی هموطنان و هم استانی‌های عزیزمان باشیم.

انتهای پیام / 395/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان سیستان و بلوچستان ویروس جهش یافته بیمارستان ها کووید 19 بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۹۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۴۸ واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی

بهرام دلفان اظهار کرد: براساس قانون مولدسازی اموال مازاد دانشگاه علوم پزشکی را احصا و برای مولدسازی معرفی کردیم.

وی از معرفی ۴۸ واحد از املاک این دانشگاه برای مولدسازی خبر داد و اضافه کرد: ارزش این واحد‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان است و پس از فروش برای تجهیز خوابگاه، پارکینگ بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد و بخشی از بیمارستان نیایش هزینه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در حال حاضر ۲۴۰۰ تخت فعال بیمارستانی داریم و با احداث بیمارستان‌های نیایش خرم‌آباد، رازی کوهدشت، گهر دورود ۱۱۰۰ تخت به مجموع تخت‌های استان افزوده می‌شود.

دلفان یادآور شد: با احداث بیمارستان نیایش، بیمارستان شهدای عشایر را به مرکز تروما و جراحی اختصاص خواهیم داد.

وی اضافه کرد: تصمیم داریم توریسم درمانی را در استان تقویت کنیم این درحالیست که سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ بیمار خارجی به استان مراجعه می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: با بهره‌برداری از بیمارستان‌های در دست احداث لرستان می‌توانیم ۱۰ درصد تخت‌ها را VIP کنیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • هدیه وزارت بهداشت به بانوان زاهدانی؛ افتتاح اولین پایگاه اورژانس بانوان
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان
  • معرفی ۴۸ واحد از املاک دانشگاه علوم پزشکی لرستان برای مولدسازی
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • برگزاری جشنواره غذای سالم در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • کاشت ۲۰۰ اصله نهال در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • مشاهده سرو یک نوع قلیان کشنده در کافه‌های لاکچری شهرهای تهران، تبریز و شیراز | بعد از کشیدن این قلیان افراد از خود بی‌خود شده و بعد بیهوش می‌شوند
  • پدیده عجیب قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران؛ قلیان اکسیژن چیست؟