Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-16@22:00:47 GMT

اردیبهشت سرنوشت‌ساز ورزش ایران

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۳۶۴۸

اردیبهشت سرنوشت‌ساز ورزش ایران

ایران اکونومیست- رقابت‌های کسب سهمیه المپیک توکیو در اردیبهشت ماه امسال در پنج رشته در حالی برگزار می‌شود که امید زیادی برای افزایش تعداد سهمیه‌های المپیکی وجود دارد.

رقابت‌های کسب سهمیه المپیک توکیو در ۱۴۰۰ با برگزاری رویداد گزینشی کشتی فرنگی و آزاد در آلماتی قزاقستان در ۲۲ فروردین ماه آغاز شد که نمایندگان ایران پنج سهمیه شامل (سه آزاد و ۲ فرنگی) به سهمیه کشورمان افزودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رویداد در وزن‌های ۶۵ کیلوگرم امیرمحمد یزدانی، در وزن ۷۴ کیلوگرم یونس امامی و در وزن ۹۷ کیلوگرم محمدحسین محمدیان سه سهمیه باقی مانده در کشتی آزاد را کسب کردند و کشتی آزاد ۶ سهمیه خود را کامل دریافت کرد.

در فرنگی هم در وزن‌های ۶۷ و ۹۷ کیلوگرم محمدرضا گرایی و محمدهادی ساروی از سه سهمیه باقی مانده ۲ سهمیه را کسب کردند و تنها یک سهمیه برای تکمیل فرنگی کاران در توکیو باقی مانده است. بر این اساس در کشتی ۱۱ سهمیه کسب شده است.

حال در ادامه رقابت‌های کسب سهمیه المپیک توکیو در اردیبهشت ماه پنج رویداد دیگر برگزار می‌شود یا در حال برگزاری است، که از روز گذشته مسابقات انتخابی شمشیربازی در تاشکند ازبکستان آغاز شد و از ایران علیرضا ادهمی و محمد رضایی در اسلحه فلوره و اپه مردان همراه با نجمه سازنچیان، نگین کافی و پریا ماهرخ در اسلحه سابر، فلوره و اپه زنان، حضور دارند.

البته در اسفندماه ۹۸ تیم ملی شمشیربازی سابر ایران با ترکیب مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی و با هدایت پیمان فخری در جام جهانی لهستان برای نخستین بار در بخش تیمی به المپیک راه یافت.

شمشیربازی در المپیک ۲۰۱۶ ریو ۲ سهمیه از سوی علی پاکدامن و مجتبی عابدینی کسب کرده بود.

پس از شمشیربازی دومین رویداد اردیبهشت ماه رقابت‌های جام‌جهانی شیرجه است که فدراسیون جهانی در بیانیه‌ای به دلیل اوج‌گیری مجدد موارد ابتلا به ویروس کرونا، از لغو این تورنمنت خبر داد و اکنون با اعلام این نهاد، رقابت‌ها در هر ۲ ماده شیرجه از تخته ۳متر و سکوی ۱۰ متر (انفرادی و هماهنگ) از ۱۱ تا ۱۶ اردیبهشت به میزبانی ژاپن انجام می‌شود و مجتبی ولی‌پور و حمید کریمی ۲ شیرجه رویی هستند که در مسابقات انتخابی المپیک شرکت می‌کنند. شنا در المپیک ریو یک سهمیه توسط آریا نسیمی‌شاد کسب کرد.

مسابقات گزینشی قایقرانی سومین رویدادی است که ۱۵ همین ماه به میزبانی مجارستان برگزار می‌شود و بهمن نصیری و نازنین ملایی به عنوان ۲ نماینده تیم ملی برای حضور در المپیک توکیو و کسب سهمیه انتخاب شدند. قایقرانی در ریو هم یک سهمیه توسط مهسا جاور کسب کرده بود.

و اما کشتی فرنگی که ایران به دنبال یک سهیمه باقی مانده در وزن ۸۷ کیلوگرم است، ۱۶ اردیبهشت ماه در رقابت‌های جهانی در صوفیه بلغارستان به میدان می‌روند. البته هنوز فرنگی‌کار مورد نظر «محمد بنا» سرمربی تیم ملی یران در این رویداد مشخص نشده است.

در وزنه برداری «کیانوش رستمی» و «سهراب مرادی» ۲ ورزشکار نامدار ایران ۲۰ اردیبهشت ماه در آخرین گزینشی المپیک در کلمبیا حضور می‌یابند تا تکلیف سهمیه این ۲ قهرمان مشخص شود.

با توجه به افزایش دوپینگ در وزنه‌برداری کمیته‌بین‌المللی المپیک تعداد سهمیه‌های این رشته در المپیک را تا حد زیادی کاهش داد و به همین منظور فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری هم تصمیم گرفت کشورهایی که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ کمتر از ۱۰ دوپینگی دارد چهار سهمیه برای مردان و چهار سهمیه برای زنان، کشورهایی که کمتر از ۲۰ دوپینگی دارند، ۲ سهمیه در مردان و ۲ سهمیه در زنان و کشورهایی که بیشتر از ۲۰ دوپینگی دارند یک سهمیه در مردان و یک سهمیه در زنان تعلق گیرد. بر همین اساس ایران با توجه به شمار دوپینگی‌ها ۲ سهمیه در مردان و ۲ سهمیه به زنان تعلق گرفت.

حال سهمیه‌های ورزنه‌برداری بر اساس قوانین سختگیرانه فدراسیون بین‌المللی به گونه‌ایی است که هر ورزشکار باید در ۶ رویداد گزینشی المپیک شرکت و آزمایش دوپینگ بدهد. در هفت وزن المپیکی هشت وزنه‌برداری که بالاترین امتیاز را در مسابقات گزینشی المپیک کسب کرده باشند، سهمیه حضور در المپیک را می‌گیرد و ضمن اینکه پنج سهمیه در هر وزن به بهترین وزنه‌برداران هر قاره اختصاص می‌گیرد.

اکنون در وزنه‌برداری ایران علی داوودی در دسته فوق سنگین (به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم) با سه هزار و ۶۳۸ امتیاز در رده پنجم رنکینگ المپیکی قرار دارد و علی هاشمی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم با سه هزار ۵۶۰ امتیاز در رده هفتم است که سهمیه المپیک تاکنون به این ۲ نفر تعلق خواهد گرفت. اما کیانوش رستمی با سه هزار و ۱۴ امتیاز و سهراب مردای نیز با سه هزار و ۸۹ امتیاز در دسته ۹۶ کیلوگرم هنوز نتوانسته‌اند امتیازهای لازم را کسب کنند و قرار است همین ماه در رقابت‌های گزینشی کلمبیا برای افزایش امتیازهای خود شرکت کنند.

ذکر این نکته ضروری است که در صورت کسب سهمیه از سوی این ۲ مدعی که طلای المپیک را در کارنامه دارند تنها یک نفر می‌تواند عازم توکیو شود. البته در بخش زنان شانسی برای کسب سهمیه المپیک نداریم.

در المپیک ۲۰۱۶ ریو وزنه‌برداری پنج سهمیه توسط بهداد سلیمی، کیانوش رستمی، سهراب مرادی، محمدرضا براری و علی هاشمی کسب شده بود که رستمی و مرادی ۲ طلا برای ایران کسب کردند.

حال در اردیبهشت ماه باید دید در این پنج رویداد چه تعداد سهمیه به سبد کاروان ایران اضافه خواهد شد هر چند امروز دوشنبه در رشته شمشیربازی «نگین کافی»، «محمد رضایی طادی» و «نجمه سازنچیان» در اسلحه سابر سهمیه نگرفته‌اند و تنها امید شانس کسب سهمیه «پریا ماهرخ» و «علیرضا ادهمی» در اپه زنان و فلوره مردان است که هنوز رقابت آنها برگزار نشده است.

کاروان ایران تاکنون ۵۸ سهمیه در ۱۳ رشته دوومیدانی، بسکتبال، تیراندازی، کشتی آزاد و فرنگی، دوچرخه‌سواری، تیروکمان، تکواندو، والیبال، کاراته، شمشیربازی، تنیس روی میز و بوکس کسب کرده است که ۵۲ سهمیه به مردان و ۶ سهمیه به زنان اختصاص دارد.

بر این اساس ۶ سهمیه در بخش زنان شامل ۲ سهمیه در رشته تیراندازی و کاراته و چهار سهمیه در تیراندازی است.

در مجموع ۷۰ سهمیه برای کاروان ایران در توکیو پیش‌بینی شده است. همچنین در صورت محقق شدن ۷۰ سهمیه، رکورد ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو تغییر خواهد کرد. ایران در المپیک ریو ۶۳ سهمیه در ۱۴ رشته کسب کرده است.

بازی های المپیک توکیو مردادماه امسال با یکسال تاخیر به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد.

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کسب سهمیه المپیک المپیک توکیو اردیبهشت ماه وزنه برداری باقی مانده ۲ سهمیه سه هزار یک سهمیه کسب کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۳۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین شانس بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

به گزارش قدس آنلاین، تیم ملی بوکس ایران به واسطه برگزاری اردوهای مشترک با تیم‌های خارجی مثل روسیه و حضور در مسابقات تدارکاتی، مراحل آماده سازی خود برای حضور در آخرین مرحله مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس را پشت سر می‌گذارد تا بتواند حداقل سهمیه را برای حضور در این رقابت‌ها کسب کند.

بوکسورهای ایران پیش از مسابقات تایلند، این شانس را داشتند که از طریق بازی‌های آسیا ۲۰۲۲ هانگژو و رقابت‌های انتخابی المپیک به میزبانی ایتالیا، سهمیه حضور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب کنند که به دلیل نتایج ضعیف، از بدست آوردن سهمیه ناکام بودند.

حال شاگردان فونتانا تنها یک بار دیگر شانس دارند که با کسب نتایج موفق در تایلند، جواز حضور در المپیک را کسب کنند. این رقابت‌ها ۳ تا ۱۴ خرداد سال جاری به میزبانی بانکوک برگزار خواهد شد و در مجموع، ۲۵ یا نهایتا ۲۸ سهمیه المپیک، در این رقابت‌ها توزیع می‌شود.

با توجه به اینکه اکثر بوکسورهای مطرح جهان، سهمیه‌های المپیکی خود را از طریق مسابقات ایتالیا کسب کرده‌اند، آن نفرات دیگر در تایلند حضور ندارند و همین مسئله باعث شده تا ملی‌پوشان ایران با امید بیشتری برای المپکی شدن، پا به مسابقات تایلند بگذارند. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هانیه رستمیان رکورد ایران در تپانچه ۲۵ متر را ارتقا داد
  • دختر المپیکی رکورد ایران در تپانچه 25 متر را شکست
  • صعود خدمتی و چهل‌امیرانی به فینال تفنگ بادی
  • به دل آب مى زنيم براى اولين سهميه‌هاى دو نفره
  • امیدهای المپیکی ایران به این سه آزادکار
  • مقانلو: این بار دلم شکست و دل بریدم
  • پنجمی تیم تفنگ میکس ایران در مسابقات جهانی
  • داستان عجیب جواد فروغی
  • پایان کار تیم‌های میکس تفنگ در مرحله مقدماتی مسابقات جهانی
  • آخرین شانس بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن