Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@00:28:30 GMT

گندمکاران استان مرکزی رغبتی برای کشت ندارند

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۵۶۲۹

گندمکاران استان مرکزی رغبتی برای کشت ندارند

گروه استان‌ها-درحالی که با توجه به خشک‌سالی موجود تولید گندم استان کاهش خواهد داشت، گندمکاران استان مرکزی هم از قیمت تضمینی خرید گندم راضی نیستند و همین سبب بی‌رغبتی آنها شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اراک ، گندم جزو یکی از محصولات استراتژیک در تمام دنیا محسوب می‌شود و این محصول هم از نظر تولید و هم از نظر تغذیه نسبت به سایر محصولات کشاورزی دارای اهمیت بیشتری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت پایین خرید تضمینی گندم باعث عدم تمایل کشاورزان برای فروش محصول خود به دولت و واگذاری زمین‌های کشاورزی خود برای چرای دام‌ها، فروش به افراد دیگر، کاشت سایر محصولات و غیره می‌شود و همین امر می‌تواند دولت را با مشکل مواجه کند.

 قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به پنج هزار تومان افزایش یافت 

 کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در این راستا گفت: با توجه به مصوبه جدید شورای عالی اقتصاد با حمایت رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به پنج هزار تومان افزایش یافت.

حال در این راستا باید سوال پرسید که آیا با قیمت 5 هزار تومان کشاورزان تمایلی برای فروش گندم خود دارند.

 تلاش می‌کنیم که کشاورزان سریع‌تر گندم خود را تحویل و پول آن را تحویل بگیرند 

غلامرضا ملکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به قیمت خرید تضمینی گندم اظهار داشت: اگر بارش‌ها انجام شود قطعا تولید گندم پاسخگوی نیاز موجود است اما متاسفانه کاهش بارش‌ها تاثیر خود را می‌گذارد و پیش‌بینی می‌کنیم که این امر باعث کاهش تولید محصول شود.

وی افزود: استان مرکزی همیشه 2 تا 3 برابر نیاز خود گندم تولید می‌کند و در این راستا نگرانی وجود ندارد و قطعا گندم تولیدی امسال پاسخگوی نیاز استان است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون خرید و تحویل گندم در استان‌های جنوبی کشور آغاز شده و وضعیت خوبی دارند و پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت خرید تضمینی گندم خوب است و امیدواریم مورد رضایت کشاورزان نیز باشد.

ملکی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی  گندم در دو مرحله افزایش پیدا کرده و به قیمت 5 هزار تومان رسیده و امیدواریم کشاورزان نیز از این قیمت رضایت داشته باشند و همچنین امیدوار هستیم که این امر به محض تولید تحقق پیدا کند و امسال تلاش می‌کنیم که اقدامات مناسبی انجام شود تا کشاورزان هم سریع‌تر محصول خود را تحویل و پول خود را دریافت کنند.

حمایت عملی مجلس از شعار رونق تولید با افزایش قیمت خرید تضمینی گندمقیمت خرید تضمینی گندم باید افزایش یابد؛ افزایش 25 درصدی قیمت گندم به صرفه نیستنرخ خرید تضمینی گندم 5 هزار تومان شد

 نمی‌توان گفت قیمت 5 هزار تومان برای خرید تضمینی گندم، قیمت مناسبی است 

سیدحسین هاشمی، مدیرکل تعاون روستایی استان مرکزی هم با اشاره به قیمت خرید تضمینی گندم به خبرنگار تسنیم گفت: قیمت اولیه خرید تضمینی گندم 4 هزار تومان بوده و دولت بررسی‌های لازم را انجام داد و با توجه به اینکه کشاورزان با قیمت 4 هزار تومان تمایل کمی برای فروش گندم خود به دولت داشتند و به همین خاطر شاید کشاورزان وارد عرصه‌های دیگر اعم از دامداری، کشت محصولات دیگر و غیره می‌شدند بنابراین دولت هزار تومان به قیمت خرید تضمینی گندم اضافه کرده و امسال قیمت خرید تضمینی گندم 5 هزار تومان است.

وی افزود: نمی‌توان گفت قیمت 5 هزار تومان برای خرید تضمینی گندم، قیمت مناسبی است اما این قیمت کنونی نسبت به قیمت قبلی بهتر است و این قیمت در مناطق دیم‌زار می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در کشاورزان برای فروش گندم خود به دولت شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان مرکزی تصریح کرد: امسال چند عامل مختلف اعم از خشک‌سالی، سن‌زدگی و غیره بر کاهش تولید گندم تاثیر می‌گذارد و پیش‌بینی تولید با تعاون روستایی نیست اما این امر طبق جلسات عملکرد امسال نسبت به سال گذشته حداقل 30 درصد کاهش پیدا می‌کند.

هاشمی بیان کرد: امیدواریم دولت با مزایای دیگر و موارد تشویقی بتواند گندم تولیدی را وارد عرصه سیلوها و تولید آرد و  نان کند.

وی ادامه داد: جلسه‌ای با شرکت غله و خدمات بازرگانی انجام شد و پیشنهاد دادیم که مراکز خرید گندم در مناطق مختلف افزایش پیدا کند تا مردم در راستای تحویل گندم خود دارای رفاه بیشتری باشند و از نخستین روزهای فصل گندم اقدام به خرید می‌کنیم.

 کاهش 100 هزار تنی تولید گندم در استان مرکزی پیش‌بینی شده است 

 محمد زاهدی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم با اشاره به وضعیت گندم امسال به خبرنگار تسنیم گفت: امیدواریم امروز و فردا در استان مرکزی بارش داشته باشیم و درصورت تحقق این امر و بارندگی بعدی حدود 10 تا 20 میلی‌متر شاهد کاهش تولید گندم نخواهیم بود.

وی افزود: اما باتوجه به پیش‌بینی‌ها احتمال وقوع بارندگی در استان مرکزی کم است، بنابراین پیش‌بینی شده حدود 100 هزار تن کاهش تولید گندم نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: امسال اقدامات مختلفی برای بهبود کیفیت گندم اعم  از مبارزه با علف‌های هرز حدود 30 هزار هکتار، مبارزه با سن مادر حدود 40 هزار هکتار و تامین و توزیع 30 هزار تن کود در زراعت گندم و غیره انجام شده است.

زاهدی خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط آب و هوایی مبارزه موثر با آفت‌ها و علف هرز می تواند به کاهش خسارت محصول کشاورزان کمک کند.

به گزارش تسنیم، هم‌اکنون کشاورزان چشم انتظار بارش رحمت الهی هستند تا بتوانند محصول خوبی برداشت کنند و شاید کشاورزان باتوجه به شرایط موجود و قیمت خرید تضمینی گندم دیگر تمایلی به کاشت گندم نداشته باشند و در این راستا دولت و مسئولان باید تمهیدات مناسبی درنظر بگیرند تا در راستای تامین گندم کشور با مشکل مواجه نشویم.

انتهای پیام/712/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قیمت خرید تضمینی گندم قیمت 5 هزار تومان استان مرکزی هم کاهش تولید تولید گندم برای فروش پیش بینی گندم خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۵۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان

 عبدالرضا سیداحمدی گندم را مهم‌ترین محصول کشاورزی کشور عنوان کرد و گفت: برداشت این محصول راهبردی از ۲۰ فروردین آغاز شده است و ۱۰۵ مرکز مسئولیت خرید این محصول از کشاورزان را بر عهده دارند.

او  با بیان اینکه تاکنون ۵۱ هزار تن گندم کشاورزان توسط مراکز خرید تعاون روستایی، غله و کارخانجات آرد و سایر مباشران در استان خریداری شده است، افزود: امیدواریم بتوانیم خرید خوبی داشته باشیم تا رضایت کشاورزان جلب شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص برداشت کلزا می‌گوید: برداشت این دانه روغنی از ۱۴ فروردین آغاز شده و تاکنون ۱۲ هزار تن محصول برداشت شده و در حال حمل به کارخانجات است.

آقای سیداحمدی با اشاره به پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبه‌های کشاورزان توسط بخش خصوصی، اضافه کرد: اگر این روند ادامه یابد و کل محصولی که توسط بخش خصوصی خریداری می‌شود در اسرع وقت پرداخت و کشاورزان کشت بعدی تشویق شوند.

 او ادامه داد: امسال در مقایسه با مدت مشابه، ۱۰ هزار تن بیشتر از سال قبل کلزا خریداری شده و امیدواریم نسبت به سال گذشته بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر محصول کلزا از کشاورزان خریداری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص برداشت چغندرقند گفت: چغندرقند یکی دیگر از محصولات پاییزه راهبردی است که بیشترین سطح چغندرپاییزه با ۲۲هزار هکتار در استان خوزستان کشت می‌شود.

آقای سیداحمدی افزود: برداشت چغندرقند از ۲۷ فروردین شروع شده و تمام پیگیری‌ها برای این است که محصول برداشت شده با هماهنگی استانداری، پایانه‌ها، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و دیگر ارگان‌ها به کارخانجات داخل و خارج استان منتقل شود.

او ادامه داد: انتظار می‌رود امسال نسبت به سال گذشته ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن چغندرقند بیشتر در خوزستان تولید و به خوداتکایی کشور در تولید این محصول استراتژیک کمک شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • آماده شدن ۱۴ سیلو برای خرید گندم در آذربایجان‌غربی
  • خرید تضمینی ۲۱ هزار تن گندم در فارس
  • خرید تضمینی بیش از ۲۱ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس
  • گندمکاران چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم
  • خرید تضمینی گندم به ۲۰۰ هزار تن رسید
  • خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد
  • پیش بینی خرید تضمینی ۸۰۰هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه
  • پیش بینی خرید ۳۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان