Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: پارسال بیش از ۶۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان در کشور تولید شد و امسال قابلیت تولید بیش از ۷۰ میلیون تنی در این صنعت وجود دارد.

«عبدالرضا شیخان»  به برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: در این برنامه، تولید ۵۸ میلیون تنی سیمان پیش‌بینی شده است، در حالی که آمادگی برای تولید بیش از ۷۰ میلیون تن برای امسال وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش قیمت سیمان از ابتدای هفته جاری اعمال شد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه درخصوص قیمت سیمان خاکستری، گفت: انجمن در تلاش بود تا در سال ۱۴۰۰ نسبت به تعدیل قیمت سیمان با الگوی شناور اقدام کند.

وی توضیح‌داد: در حالی که نسبت قیمت سیمان به فولاد در جهان یک به هفت است، این نسبت در کشورمان یک به ۵۸ است که همین مساله سبب شده تا سیمان ارزان‌ترین قلم در بین مصالح ساختمانی و با توجه به افزایش حقوق و دستمزد، رشد قیمت سوخت، کمبود یا نبود قطعات و غیره، تهدیدی برای این صنعت باشد.

شیخان ادامه‌داد: برای جلوگیری از توقف این صنعت، انجمن پیشنهاد نسبت قیمتی یک به ۳۰ را ارائه کرد که بر مبنای آن هر سه ماه یک‌بار برپایه سبد معامله شده میلگرد در بورس، قیمت‌گذاری سیمان انجام شود، اما طی جلسات برگزار شده و توافق‌های انجام شده، این پیشنهاد مصوب نشد.

وی خاطرنشان‌کرد: در نهایت مطابق ابلاغیه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، به‌دنبال درخواست مدیران عامل شرکت‌های سیمان و هماهنگی‌ با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ستاد تنظیم بازار و معاونت امور معدنی وزارت صنعت، قیمت‌های جدید سیمان تعدیل شد که از ‌شنبه (چهارم اردیبهشت‌ماه) اجرایی شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: بر این اساس قیمت سیمان فله‌ای تیپ ۲ از ۲۲۰ هزار تومان به ۳۰۸ هزار تومان افزایش یافت و بر همین اساس قیمت سایر انواع سیمان نیز تغییر خواهد کرد .

وی بیان‌داشت: مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل نیز به نرخ سیمان اضافه خواهد شد.

افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان سفید

شیخان همچنین درخصوص افزایش ۳۵ درصدی قیمت سیمان سفید در مقایسه با سال قبل، افزود: این موضوع تصمیم مدیران عامل ۱۰ شرکت تولیدکننده سیمان سفید در سال گذشته بوده که از امروز اجرایی شده و انجمن سیمان هیچ مداخله‌ای در آن نداشته است.

وی معتقد است: از آنجایی که مصرف سیمان سفید نسبت به سیمان خاکستری فقط ۲ درصد است، نمی‌تواند تاثیر محسوسی برای سایر فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های ساختمانی داشته باشد.

 صنعت سیمان ایران پیشینه بیش از هشت دهه فعالیت را در کارنامه خود دارد، اما بررسی ۹۶ خط تولید فعال در ۷۴ کارخانه سیمان کشور نشان می‌دهد که نزدیک به نیمی از خطوط مزبور عمر کمتر از ۱۰ سال دارد، بنابراین بهره برداری از واحدهای جدید موجب افزایش سهم خطوط تازه در این بخش خواهد شد.

برابر آمار تولید ۶۸.۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ می‌توان نتیجه گرفت که بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت ۸۵ میلیون تنی کارخانه های سیمان فعال بودند.

ظرفیت تولید سیمان کشور ۸۵ میلیون تن و میزان نیاز داخلی ۶۵ میلیون تن است. ایران اکنون در بین هفت کشور بزرگ تولید کننده سیمان جهان محسوب می‌شود.

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان سیمان سفید قیمت سیمان میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۶۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد

 به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، ابتکارشرکت آلمانی «فناوری‌های کربن زدایی تایسنکراپ» «Thyssenkrupp Decarbon Technologies» می‌تواند نزدیک به صد درصد از انتشار دی اکسید کربن تولید شده در طول تولید کلینکر سیمان را جذب کند.

سالانه تولید سیمان و بتن، ۹ درصد از کل انتشار CO۲ انسانی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. به این ترتیب، این فناوری که نیاز به جایگزینی پایدارتر را مورد توجه قرار می‌دهد، با یک روش جدید همراه شده است: از اکسیژن خالص در فرآیند احتراق استفاده می‌کند و جایگزین هوای محیط می‌شود.

جذب ۱۰۰ درصد انتشار CO۲

بر اساس اعلام این شرکت، این فناوری جذب تقریبا صد درصدی انتشار کربن حاصل از تولید کلینکر سیمان را تسهیل می‌کند.

تایسنکراپدیروز (۲۳ آوریل ۲۰۲۴)، ساخت «اولین کارخانه سیمان بدون کربن در جهان» را به عنوان بخشی از پروژه فانوس دریایی خود، رسما آغاز کرد.

این فناوری که امکان جذب و استفاده مجدد از انتشار CO۲ را فراهم و راه را برای تولید سیمانعاری از کربن هموار می‌کند، گامی رو به جلو در مبارزه با تغییراتاقلیم است.

«رابرت هابک» «Robert Habeck» معاون صدراعظم آلمان و وزیر فدرال در امور اقتصادی، گفت: صنعت سیمان در مورد کربن زدایی با چالش بزرگی مواجه است.

ساخت این کارخانه در شهر لگردورف در آلمان نشان می‌دهد چگونه می‌توان تولید را کربن‌زدایی و به‌طور جسورانه‌ای سیمان و بتن را بدون آسیب دیدگی اقلیم عرضه کرد.

هابک تاکید کرد: این واقعیت که دی اکسید کربن نه تنها می‌تواند جذب شود، بلکه می‌توان از آن به عنوان ماده خام مجدد استفاده کرد، نمونه بارز تحول سبز است.

تایسنکراپ در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد، هر تن سیمان معمولا حدود ۸۳۰ کیلوگرم CO۲ تولید می‌کند. در واقع، در سال ۲۰۱۹، ۱۷ درصد از انتشارات صنعتی در آلمان فقط ناشی از تولید سیمان بوده که ۲۰ میلیون تن CO۲ به هوا آزاد کرده است. به نظر می‌رسد تولید کلینکر سیمان اصلی‌ترین انتشار دهنده CO۲ باشد.

سیمانیک مصالح ساختمانی ضروری است. با این حال، تولید آن عامل حدود هفت درصد از انتشار کربن در جهان است. بنابراین، تغییر به سوی فرآیندهایدوستدار اقلیم بسیار حیاتی است.

مجریان این کارخانه می‌گویند با غنی‌سازی دی‌اکسید کربن با استفاده از فناوری «سوخت اکسیژن خالص» به مشتریان خود کمک می‌کنیم تقریباهمه CO۲ حاصل از فرآیند تولید را جذب کنند و بنابراین از آن به شیوه‌ای پایدار استفاده مجدد کنند.

از آنجایی که تولید جهانی سیمان سالانه بیش از چهار میلیارد تن است، این شرکت به پتانسیل رشد فناوری جدید اکسیژن خالص خوشبین است.

اکنون، این شرکت تجهیزات و خدمات خود را به حدود یک سوم کارخانه‌های سیمان در سراسر جهان عرضه می‌کند.

مفهوم اساسی پشت «سوخت اکسیژن خالص» شامل حذف CO۲ از گاز‌های خروجی از کارخانه‌های سیمان در یک سیستم کوره است. این امر از انتشار CO۲ به اتمسفر جلوگیری می‌کند، زیرا هوای محیط با اکسیژن خالص در فرآیند احتراق جایگزین می‌شود.

‌سپس گاز حاوی CO۲ به شکلی با خلوص بالا تصفیه‌شده که آن را برای کاربرد‌های مختلف از جمله صنایع شیمیایی مناسب می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود اجرای این فرآیند در این کارخانه آلمانی، انتشار CO۲ را تا حدود ۱.۲ میلیون تن در سال کاهش دهد. قرار است این کارخانه در سال ۲۰۲۸ راه اندازی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • به‌زودی، قیمت‌گذاری شوینده‌ها حذف می‌شود