Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:52:38 GMT

اسناد شهدا در بنیاد شهید کاربردی می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۷۰۳۷

اسناد شهدا در بنیاد شهید کاربردی می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه ایثارو شهادت ایرنا،‌ سردار یعقوب سلیمانی روز دوشنبه در نشست مشترک با جانشین مرکز مطالعات امنیت پایدار در حوزه شمال غرب و جنوب شرق نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای بررسی ظرفیت‌های فرهنگی و اسنادی و هم‌افزایی میان دو طرف، ضمن اشاره به آرشیو غنی از اسناد شهدا در معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: متاسفانه از سوی نهادهای مختلف کارهای پراکنده‌ای برای شهدا در کشور انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:‌ اسناد شهدا در بایگانی بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود دارد و فقط نیازمند کاربردی کردن این اسناد هستیم که این کار هم‌اکنون در بنیاد شهید در حال اجراست.

سردار سلیمانی یادآر شد: طی قراردادی با رسانه ملی تولید و پخش ۱۵۰ مستند و نماهنگ را در دستور کار داریم. مطمئنا اگر اثر خوبی درباره شهدای کردستان نوشته یا در قالب فیلم و سریال ساخته شود، مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار می‌گیرد.

 کاربردی شدن ۹ میلیون سند مربوط به شهیدان

رحیم نریمانی مدیر کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این نشست با اشاره به رویکرد بنیاد شهید در کاربردی کردن آثار و مستندات شهدا، گفت: ۹ میلیون سند فرهنگی شهدا را در اختیار داریم. می‌توانیم امکان جستجوی این اسناد را برای شما فراهم کنیم. همچنین سامانه «اسناد و افتخار» نیز در این زمینه می‌تواند به شما کمک شایانی کند. افزون بر این، آمادگی صحت‌سنجی شمار شهیدانی که استخراج گردیده بر اساس اسناد در بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود دارد.

وی با اشاره به انتشار آثاری درباره ماموستاهای شهید از سوی نشر شاهد، گفت: امکان انتشار نشریه «شاهد یاران» بر اساس شهدای هر شهر کردستان وجود دارد. تاریخ شفاهی شهیدان شاخص را می‌توان در قالب نشریه شاهد یاران منعکس کرد. این کار در معرفی شهیدان نقش بسزایی دارد. پس از انتشار این ویژه‌نامه‌های شاهد یاران، می‌توان مولتی‌مدیا، پی‌دی‌اف و ... از آن تولید کرد. همچنین نیاز است در زمینه تولید صنایع فرهنگی بر مبنای تصاویر و وصایای شهدا کارهای ویژه‌ای صورت گیرد.

گردآوری اسناد شهدا و انتشار آثار مختلف بر اساس جغرافیا و موضوع

سردار حسن رستگارپناه جانشین مرکز مطالعات امنیت پایدار در حوزه شمال غرب و جنوب شرق در این نشست با اشاره به گردآوری اسناد مختلف و انتشار آثار مختلف بر اساس جغرافیا و موضوع، گفت: شهیدان بسیار مهم و اثرگذاری از نیروهای مختلف نظامی و مردمی وجود دارد که بنا بر وقوع حوادث مختلف، اسم آن‌ها به درستی ثبت و ضبط نشده و حتی برخی به فراموشی سپرده شده‌اند.

وی با بیان این‌که کار مستندسازی برخی از این شهدا انجام شده یا در دست انجام است، افزود: گردآوری مستندات این شهدا نیازمند هم‌افزایی است. ما همکاری‌هایی که با مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس داشته‌ایم، قرار شد برای هر یک از شهرهای کردستان از جمله «مهاباد»، «سردشت»، «بوکان»، «مریوان» کتابی با موضوع روندشناسی حوادث امنیتی با تمرکز بر شهدای آن شهرستان در دست تدوین است.

بین ۱۸ تا ۲۳‌هزار شهید غیر بومی در کردستان به شهادت رسیدند

جانشین مرکز مطالعات امنیت پایدار در حوزه شمال غرب و جنوب شرق یادآور شد: در گذشته توانستیم با تکیه بر سیستم نرم‌افزاری بنیاد شهید و امور ایثارگران کتاب‌هایی را در زمینه معرفی و شناسایی شهدا تدوین کنیم. بین ۱۸ تا ۲۳‌هزار شهید غیر بومی در کردستان به شهادت رسیدند. باید بتوانیم زمان و نوع شهادت آن‌ها را شناسایی و در کتاب جامعی منتشر کنیم. معتقدم که شهیدانی چون سرهنگ شریف، سرهنگ شهرام‌فر و شهید اشراف از جمله افراد اثرگذاری‌اند که کار ارزنده‌ای برای معرفی آن‌ها صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: درباره مناطق کردنشین ایران با عقب افتادگی شدید در زمینه مستندات و تولید آثار مکتوب  روبروییم. می‌توان بر مبنای اسناد شهدای شاخص کُرد با مشارکت حفظ آثار سپاه و بنیاد شهید استان آثار خوبی منتشر کرد. ما ۹۷ ماموستای شهید امام‌جمعه داریم. البته حدود سه سال قبل رسانه ملی مستندی از ۱۶ ماموستای شهید ساخت.

سردار رستگار پناه گفت :‌ما نیازمند تولید محتوا برای این افراد هستیم. همچنین رسانه ملی برای ۴۰ سردار شهید کردستان مستند ساخت اما ظرفیت‌هایی در کردستان هست که برای هر یک از آنان امکان ساخت اثر مستند مخصوص به خود وجود دارد. مثلا در زمینه دفاع جانانه بانوان و همسران شهدا و جانبازان از شهرهای کردستان در مقابل ضد انقلاب اثر مکتوب یا سینمایی چندانی نوشته یا ساخته نشده است.

برچسب‌ها بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران دفاع مقدس اخبار کنکور بنیاد شهید و امور ایثارگران اسناد شهدا بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۷۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حس وطن دوستی با شنیدن مستندهایی درباره شهدا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره رادیویی پژواک، دکتر مهدی قدیری، مدیرکل نظارت و ارزیابی برنامه‌های صدا و داور جشنواره بخش آثار مستمربا اعلام این خبر گفت: آثار رسیده به بخش مستمر در جشنواره امسال، از انسجام خوبی دربخش های داستان، روایت، انتخاب سوژه و ...  برخوردار بودند. آثار مستمر، آثاری هستند که از آنتن رادیو پخش می‌شوند و به یک زبان می‌توان گفت مهمترین هدف برگزاری جشنواره، تقویت این بخش و ایجاد فضایی متفاوت برای لذت شنیداری مخاطبان است. به یک معنا می‌توان گفت که آثار رسیده به این بخش، عصاره و محصول تمامی زحمات و فعالیت‌های مسئولان برگزاری جشنواره در دوره‌های گذشته است.

وی ادامه داد:بر مبنای آثار رسیده، می‌توان گفت که اهتمام خوبی نسبت به اهداف جشنواره وجود داشته و مدیران و برنامه‌سازان رادیو توانسته‌اند متناسب با انتظاراتی که از شبکه‌های صدا وجود دارد، گام‌های موفقی را در این زمینه بردارند.
این داور تاکید کرد: از مهمترین نقاط قوت مستندهای ارائه شده در این بخش می‌توان به همخوانی آثار با مأموریت‌های شبکه‌های رادیویی اشاره کرد. این موضوع به ویزه در شبکه‌های تخصصی و موضوعی اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال مستندهایی چون «آسیا در جام» در رادیو ورزش و «کلاه سایبری» در شبکه اقتصاد، متناسب با مأموریت شبکه تهیه شده بودند و واقعاً خوش ساخت بودند.

قدیری عنوان کرد: در بخش دفاع مقدس، مستندهایی با بار احساسی قوی و پیوند عمیق با موضوع شهدا و دفاع مقدس تهیه شده بود که می‌تواند احساسات مخاطبان را برانگیزد و درگیری عاطفی خوبی با مخاطب ایجاد کند. ایجاد احساس تعلق به میهن و وطن اسلامی، آمادگی فداکاری برای کشور و همچنین ارج نهادن به ایثار و از خودگذشتگی شهدای دفاع مقدس، شهدای امنیت و شهدای حرم از تأثیراتی است که مخاطبان با شنیدن این مستندها، دریافت خواهند کرد.

وی بیان کرد: از دیگر بخش‌های موفق این جشنواره می‌توان به مستندهای خوب تهیه شده در حوزه «محیط زیست» اشاره کرد. مستند «آوای زمین» از نمونه‌های خوش ساخت در این زمینه بود که می‌تواند توجه مخاطبان را بیش از پیش به حفظ محیط زیست، حفظ گونه‌های جانوری و تالاب‌ها جلب کند. همچنین با وجود نقاط قوت آثار ارسالی، پیشنهادهایی برای بهبود این مستندها وجود دارد که مهمترین آنها، دقت در انتخاب سوژه اصلی و همچنین توجه بیشتر به ابعاد احساسی، عاطفی و نگرشی در مستندهای تولیدی است. در برخی مستندها بیش از حد بر ابعاد شناختی تمرکز شده بود و اطلاعات فراوانی در زمان کوتاه به مخاطبان منتقل می‌شود و روایت اصلی مستند تحت تأثیر ابعاد شناختی و اطلاعات قرار می‌گیرد. در برخی از مستندها به ابعاد احساسی و عاطفی و همچنین روایت‌گری کمتر توجه شده بود.

این داور در پایان گفت: اگر مخاطبان در دقایق اولیه جذب مستند نشوند، انتظار تداوم شنیدن برنامه از سوی مخاطبان بیهوده خواهد بود. این موارد می‌تواند در دوره‌های آتی جشنواره مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا تجربه‌ای جامع‌تر و تأثیرگذارتر برای مخاطبان فراهم آورد.

دیگر خبرها

  • شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • تولیدات فرهنگی مرتبط با شهدا و ایثارگران حمایت می‌شود
  • تا نیمه سال تمامی تعهد واگذاری زمین ایثارگران انجام می‌شود
  • مردم استان بوشهر نماد ایرانی واقعی هستند
  • همه خانواده جامعه ایثارگری صاحب مسکن می‌شوند
  • مستمری والدین شهدا به ۱۵۰ میلیون ریال در سال جاری رسیده است
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • اقتدار و عزت ایران اسلامی مرهون خون پاک شهدا
  • حس وطن دوستی با شنیدن مستندهایی درباره شهدا