Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:19:30 GMT

آبخیزداری کلید حل مشکلات کشاورزی در خشکسالی است

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۷۳۴۹

آبخیزداری کلید حل مشکلات کشاورزی در خشکسالی است

حامد فرضی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال زراعی جاری با کاهش چشمگیر بارش ها روبرو هستیم که خبر از سالی سخت برای بخش کشاورزی استان را می دهد ولی یکی از راهکارهای برون رفت از این مشکل استفاده از ذخایر آبی پشت سازه های آبخیزداری است.

وی با اشاره به  نگاه بلند  مقام معظم رهبری  به بخش آبخیزداری کشور و اختصاص بودجه  از  محل صندوق توسعه ملی توسط ایشان برای توسعه آبخیزداری در سه سال گذشته، اظهار داشت: در این سه سال طرح های زیادی از محل این اعتبار اجرا شده که علاوه بر کاهش بلایای طبیعی و فرسایش خاک به ذخیره آب در سفره های زیرزمینی نیز کمک کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: اجرای طرح های آبخیزداری توسط این اداره کل سالانه با تزریق ۷۲ میلیون مترمکعب آب سطحی و سیلاب ها به سفره های زیر زمینی استان همراه شده است.

وی ادامه داد:‌ در سال ۹۷ بالغ بر ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان،‌در سال ۹۸  افزون بر ۵۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۹  حدود ۳۰ میلیارد تومان به اجرای این طرح ها در البرز  اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۷ بیش از ۳۰ طرح آبخیزداری و آبخوانداری، در سال ۱۳۹۸  حدود ۵۰  طرح و در سال ۱۳۹۹ نیز ۳۵ طرح آبخیزداری  در دستور کار اداره کل  منابع طبیعی و آبخیزداری البرز قرار گرفت.

فرضی با بیان اینکه این  طرح ها به ۲ شکل مکانیکی و بیولوژیکی انجام شد، گفت: عملیات مکانیکی برای ایجاد سازه ها شامل خشکه چینی، گابیون بندی ، سنگ و ملات، بتون، خاکی و مرمت انجام شده و عملیات بیولوژیک  شامل بذرپاشی، کپه کاری، بوته کاری، قرق، مدیریت چرا، بذرکاری، نهالکاری و مراقبت و آبیاری بوده است.

وی در ادامه به اثربخشی اجرای این طرح ها اشاره کرد و بیان داشت: افزون بر نفوذ ۷۲ میلیون مترمکعب آب به آبخوان ها، سالانه ۳۸ میلیون مترمکعب آب در سطح حوضه های آبخیز جمع آوری و از هدررفت و فرسایش ۶۵۲ هزار تن خاک جلوگیری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: همچنین ۲۹۰ هزار مترمکعب رسوب در حوضه های آبخیز استان مهار شده ضمن آنکه ۹ هزار تن نیز افزایش تولید علوفه را شاهد بوده ایم.

وی گفت: هم اکنون در سازه های حوضه های آبخیز شهرستان طالقان، کرج و ساوجبلاغ ذخیره بالایی از آب را داریم ولی در شهرستان اشتهارد وضعیت مطلوب نیست و سازه های تقریبا خالی از آب هستند.

وی افزود: اگر در اشتهارد بارندگی خوبی داشته باشیم با توجه به شرایط اقلیمی آن منطقه این سازه ها از بروز سیلاب در منطقه جلوگیری می کند ضمن اینکه نوید آب مناسب را نیز به کشاورزان می دهد.

بیش از ۴۵۰ هزار هکتار از وسعت استان البرز را اراضی ملی تشکیل می دهد که ۳۷۰ هزار هکتار از این عرصه ها مرتعی است.

·

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری آب کشاورزی خشکسالی بارش باران استان البرز ستاد توسعه فناوری آب خشکسالی فرسایش و محیط‌زیست پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری آب کشاورزی منابع طبیعی و آبخیزداری آب کشاورزی خشکسالی بارش باران استان البرز اخبار کنکور منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز سازه ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۷۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی در راستای اجرای تبصره ذیل ماده ۵۵ یک هکتار از اراضی ملی را از ید متجاوزین خارج و اعاده به وضع سابق کردند   بر اساس این گزارش این ماموریت با حضور نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی واحد بندپی شرقی و نیرو‌های حفاظتی شرکتی انجام شد.   اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران از مردم خواست هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی، تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند

دیگر خبرها

  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی