Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیوسک بین الملل تابناک: افشای جاسوسی محیط زیستی انگلیس از برخی کشورها، عملیات سراسری امنیتی در ترکیه برای بازداشت ۵۰۰ مظنون کودتاگر، افزایش رشد هزینه‌های نظامی در دنیا، تعطیلی سفارت و کنسول گری امریکا در ترکیه و کشته شدن دست کم ۲۰۰ تن در درگیری‌های شمال اتیوپی، از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افشای جاسوسی محیط زیستی انگلیس از برخی کشورها

«ریچارد مور» رئیس سازمان جاسوسی «ام آی ۶ انگلیس از جاسوسی محیط زیستی لندن از کشورهای جهان پرده برداشت.

شبکه راشاتودی در گزارشی خبر داد، ریچارد مور رئیس ام آی ۶ انگلیس افشا کرد که ماموران این نهاد به طور خاص از چین و دیگر کشورهای آلوده کننده محیط زیست به منظور آنچه «اطمینان از پایبندی به تعهدات بین‌المللی» در زمینه محیط زیست خوانده شده، جاسوسی می‌کنند.

طبق این گزارش، رئیس این نهاد جاسوسی در یک مصاحبه اعلام کرد که ام آی ۶ تغییرات آب و هوایی را «مهم ترین مو‌ضوع سیاست خارجی بین‌المللی» برای انگلیس و کل سیاره زمین قلمداد می‌کند.

ریچارد مور ادعا کرد به دلیل اینکه چین بزرگترین عامل انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است، سازمان ام آی ۶ روی چین تمرکز دارد.

رئیس این نهاد اطلاعات خارجی انگلیس ضمن تمجید از این جاسوسی ام ای ۶ در زمینه محیط زیست، از لقب «جاسوسی سبز» برای نامگذاری این اقدامات استفاده کرد.

به ادعای او، ام آی ۶ می‌خواهد در جاهایی که برخی‌ها نمی‌خواهند شفاف سازی شود، شفافیت صورت گیرد و امیدوار است بتواند نقشی فعال در زمینه پرداختن به موضوعات اضطراری جهانی در زمینه آب و هوایی ایفا کند.

وی افزود: «وقتی افراد (کشورها) در زمینه تغییرات اقلیمی تعهداتی را پذیرفتند، شاید شغل ما اطمینان حاصل پیدا کردن درباره این است که آیا آنها واقعا پایبند بوده‌اند».

اظهارات مدیر این نهاد جاسوسی انگلیس در حالی مطرح شده که اخیرا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طرح جدیدی را برای کاهش گازهای گلخانه ای در آمریکا مطرح کرد.

بایدن همچنین بعد از آغاز به کار در مقام رئیس‌جمهور، آمریکا را به توافق آب و هوایی پاریس برگرداند؛

توافقی که دولت ترامپ آمریکا را از آن خارج کرده بود. بایدن همچنین در چند نوبت، تغییرات اقلیمی را «تهدید موجودیتی عصر ما» خوانده است.

عملیات سراسری امنیتی در ترکیه برای بازداشت ۵۰۰ مضنون کودتاگر

سیاست آنکارا در پاکسازی نهادها و سازمان‌های دولتی از اعضا و وابستگان جنبش «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین دولت ترکیه همچنان ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» دادستانی ترکیه امروز (دوشنبه) برای ۵۳۲ نفر از مظنونان به همکاری با سازمان گولن و دست‌داشتن در کودتای نافرجام پانزدهم جولای ۲۰۱۶ حکم بازداشت صادر کرد.

این افراد به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

عملیات امروز نیروهای امنیتی ترکیه برای بازداشت مظنونان - که ۴۵۹ نفر از آنها اعضای کنونی نیروهای مسلح این کشور هستند - به صورت همزمان در ۶۲ استان ترکیه انجام می‌گیرد. هفته پیش نیز ۳۱ نفر به بهانه مشابه بازداشت شده بودند.

آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

در تاریخ ۲۵ تیر ماه امسال بود که «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در مراسم چهارمین سالگرد شکست کودتاچیان، با ارائه آمار جدیدی از روند پاکسازی این کشور از عوامل گولن، گفت تا کنون ۲۸۲،۷۹۰ نفر به بهانه ارتباط با کودتا بازداشت شدند که ۹۴،۹۷۵ نفر از آنها با حکم دادگاه به زندان رفتند.

سویلو همچنین چندی پیش واشنگتن را به طراحی کودتای پنج سال پیش متهم کرد که «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این ادعا را قویاََ رد کرد.

افزایش رشد هزینه‌های نظامی در دنیا

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) روز دوشنبه گزارش داد، هزینه‌های نظامی در سراسر جهان با وجود تاثیر مخرب کرونا در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۹، ۲.۶ درصد افزایش یافته و به ۱.۹۸ تریلیون دلار رسیده است. از جمله کشورها با بیشترین بودجه نظامی هم ایالات متحده، چین، هند، روسیه و انگلیس هستند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند هزینه‌های نظامی کاهش یابد، زیرا بحران مربوط به ویروس کرونا باعث آسیب به اقتصادهای بزرگ و کوچک شده است.

با این وجود، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بعید است این پاندمی روندهای استراتژیک بلند مدت را که از دهه گذشته آغاز شده، تضعیف کند.

این گزارش تاکید می‌کند که این رشد در بحبوحه کاهش قابل توجه ۴.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی جهان اتفاق افتاده است که عمدتا ناشی از عواقب همه‌گیری کروناست و فشار نظامی جهانی (به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی جهانی) رکورد ۲.۲ درصد را شکسته و به ۲.۴ درصد رسیده که بالاترین میزان هزینه‌کرد نظامی از زمان بحران شدید مالی ۲۰۰۹ است.

به گفته دیگو لوپس دا سیلوا، یکی از نویسندگان این گزارش، آمار فوق غیر منتظره بود زیرا بحران مربوط به ویروس کرونا که کشورهای جهان را درگیر کرده است، باعث شده بود تا کارشناسان تصور کنند که "هزینه‌های نظامی کاهش می‌یابد."

او گفت: اما این امکان وجود دارد که با قطعیت تقریبی نتیجه گرفت که کووید-۱۹ تاثیر چندانی روی هزینه‌های نظامی جهان نگذاشته است.

با وجود روند کلی، تعدادی از کشورها کاهش هزینه‌های نظامی داشتند، از جمله برزیل و روسیه که بودجه کمتری برای اهداف نظامی در سال ۲۰۲۰ از آنچه در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، اختصاص دادند.

لوپس دا سیلوا تاکید کرد: کشورهای دیگر نظیر برزیل و روسیه صراحتا نگفتند که این بودجه به دلیل پاندمی به موارد دیگر اختصاص یافت اما آنها به طور چشمگیری، کمتر از بودجه اصلی در ۲۰۲۰ هزینه کردند.

براساس گزارش سیپری، در صدر رتبه‌بندی ایالات متحده و چین قرار دارند که به ترتیب ۳۹ و ۱۳ درصد هزینه‌های جهانی را تشکیل می‌دهند.

الکساندرا مارک‌استینر، از دیگر نویسندگان این گزارش تاکید کرد: این بازتاب نگرانی‌های روزافزون نسبت به تهدیدات قابل درک از جانب رقبای استراتژیک مانند چین و روسیه و همچنین تلاش دولت ترامپ برای تقویت آنچه ارتش ضعیف ایالات متحده می‌خواند، است.

لوپس دا سیلوا همچنین گفت، دولت جو بایدن هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل برای کاستن از هزینه‌های نظامی نشان نداده است.

در ۱۳ آوریل، ژنرال کلودیو گرازیانو، رئیس کمیته نظامی اتحادیه اروپا تاکید کرد که این پاندمی جهانی چالش‌های جدید و تهدیدهای امنیتی برای ارتش ها ایجاد کرده است زیرا ماموریت‌های آموزشی محدود شده‌اند. گزارش‌های پیشین مدعی شده بودند که هزینه نظامی امسال در مناطقی که به صادرات کالا وابسته هستند، به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

تعطیلی سفارت و کنسول گری امریکا در ترکیه

در پی به رسمیت شناختن «نسل کشی» ارامنه در جنگ جهانی اول از سوی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، تدابیر امنیتی در نهادهای دیپلماتیک این کشور در ترکیه افزایش یافت.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سفارت و کنسول‌گری‌های آمریکا در ترکیه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به‌خاطر «اقدامات پیشگیرانه»‌ و تظاهرات احتمالی شهروندان این کشور، تعطیل شدند.

از سوی دیگر واحد‌های پلیس ترکیه در خیابان‌های اطراف ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکا در این کشور مستقر شده و در حال گشت‌زنی هستند.

رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه (چهارم اردیبهشت ماه) نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی را برسمیت شناخت و گفت: «هر سال در این روز،‌ ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم».

خشم ترکیه از اظهارنظر بایدن درباره نسل کشی ارامنه موجب شد که وزارت خارجه ترکیه، «دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا را احضار کند.

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «مشخص است که این اظهارات، هیچ مبنای حقوقی یا علمی ندارد و همچنین از حمایت مستند نیز برخوردار نیست. درخصوص وقایع سال ۱۹۱۵، هیچکدام از شرایط لازم برای استفاده از عبارت "نسل‌کشی"، آنطور که در قوانین بین‌المللی آمده، وجود ندارد».

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز دقایقی پس از صدور بیانیه بایدن در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در پیامی در توییتر نوشت: «ما در مورد گذشته خود چیزی برای یادیگری از کسی نداریم. فرصت طلبی سیاسی،‌ بزرگترین خیانت به صلح و عدالت هستند. ما این بیانیه را که صرفا مبتنی بر پوپولیسم بوده،‌ کاملا رد می‌کنیم».

از سوی دیگر «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه روز گذشته (یکشنبه)، اظهارات اخیر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه را «بسیار شرم‌آور» توصیف کرد و هشدار داد که ترکیه طی ماه‌های آینده به آمریکا پاسخ خواهد داد.

کشته شدن دستکم ۲۰۰ تن در درگیری‌های شمال اتیوپی

برخی منابع در دولت اتیوپی اعلام کردند، در درگیری‌هایی قبیله‌ای در منطقه امهره در شمال این کشور دستکم ۲۰۰ تن کشته شدند.

ایندال هایلی، میانجیگر ارشد اتیوپی در گفتگو با خبرگزاری رویترز اظهار کرد: تعداد کسانی که در درگیری‌های ۱۰ روز قبل در منطقه امهره در شمال اتیوپی کشته شدند، از ۵۰ تن که پیش از این اعلام شده بود، افزایش یافته و دستکم به ۲۰۰ تن رسیده است.

هایلی تاکید کرد: تعداد کشته‌های درگیری‌های این ماه میان دو قومیت بزرگ اتیوپی یعنی "اورومو" و "امهره" به ۲۰۰ تن رسیده است.

طبق گزارش‌های قبلی در درگیری‌ها میان این دو گروه که تقریبا از ۱۰ روز قبل ادامه دارد، دستکم ۵۰ تن کشته شده بودند.

برخی ساکنان و مسؤولان منطقه ویژه اورومیا واقع در امهره اعلام کردند که در ۱۶ آوریل درگیری‌های خونینی در این منطقه شکل گرفتند.

هایلی گفت: طبق اطلاعاتی که از آوارگان به دست آمد، ما تخمین می‌زنیم ۲۰۰ تن در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند اما باز هم لازم است درباره تعداد آنها تحقیق کنیم.

خشونت‌های اخیر در اتیوپی نگرانی‌هایی را درباره فضای حاکم بر انتخابات ژوئن آتی ایجاد کرده‌اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز دوازدهم رمضان کرونای هندی انگلیس ترکیه امریکا اتیوپی گروه های شغلی ماه رمضان غنی سازی اورانیوم دعای روز دوازدهم رمضان کرونای هندی ترکیه برای بازداشت هزینه های نظامی جاسوسی محیط زیستی رئیس جمهور آمریکا سفارت و کنسول گری نسل کشی ارامنه درگیری ها بین المللی ام آی ۶ ۲۰۰ تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۸۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیه

طبق بررسی موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، هزینه‌های دفاعی جهانی در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲، به طور کلی ۶.۸ درصد افزایش یافته که تقریبا نیمی از آنها در آمریکا و چین صرف شده، روسیه در رتبه سوم و اوکراین در رتبه هشتم قرار دارند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم در سال 2023، هزینه‌های نظامی بطور کلی در سراسر جهان 6.8 درصد رشد کرد و به رکورد 2.443 تریلیون دلار یا 2.3 درصد از تولید ناخالص جهانی رسید.

در بررسی سالانه Trends In World Military Expenditure، آمده است که این رشد بالاترین میزان از سال 2009 بوده و هزینه‌های دفاعی جهانی به بالاترین سطحی رسیده که مؤسسه تاکنون ثبت کرده است. کارشناسان یادآور شده‌اند: "افزایش هزینه‌های نظامی جهانی در سال 2023 را می توان در وهله نخست با جنگ جاری در اوکراین و همچنین تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه توضیح داد."

آنها این روند را در هر پنج منطقه جغرافیایی مشاهده کرده  که قوی ترین آن در اروپا، آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه بود. پنج کشوری که بیشترین هزینه دفاعی را دارند، مانند سال 2022  بدون تغییر باقی مانده‌اند: ایالات متحده آمریکا با 916 میلیارد دلار یا 3.4 درصد از تولید ناخالص داخلی ملی است، بعد از آن چین  با صرف 296 میلیارد دلار یا 1.7 درصد از تولید ناخالص داخلی. سپس روسیه که 109 میلیارد دلار یا 5.9 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف کرده و هند با 83.6 میلیارد دلار یا 2.4 درصد از تولید ناخالص داخلی و عربستان سعودی با 75.8 میلیارد دلار یا 7.1 درصد از تولید ناخالص داخلی در رده های بعدی قرار دارند.

ایالات متحده و چین روی هم تقریبا نیمی از هزینه‌های دفاعی جهان را به خود اختصاص دادند که به ترتیب 37 و 12 درصد از کل رقم جهانی است.

هزینه های ایالات متحده سه برابر چین است. حوزه اولویت واشنگتن تحقیق، توسعه، آزمایش و ارزیابی ( research, development, test and evaluation- RDT&E) است که در آن 9.4 درصد بیشتر از سال 2022 سرمایه گذاری کرده است.

هزینه دفاعی پکن نسبت به سال 2022 ، حدود 6 درصد افزایش یافته و در مجموع چین نیمی از کل هزینه‌های نظامی در آسیا و اقیانوسیه را به خود اختصاص داده است. پکن در 29 سال گذشته به طور مداوم هزینه‌های خود را افزایش داده، اما این سرعت در ده سال گذشته کمی کاهش یافته که به گفته تحلیلگران به دلیل کندی رشد اقتصاد چین است.

افزایش 24 درصدی هزینه‌های نظامی روسیه

هزینه‌های نظامی روسیه در سال 2023 نسبت به سال 2022 24 درصد و نسبت به سال 2014 57 درصد افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند که این ارقام به دلیل عدم شفافیت فزاینده سیستم مالی روسیه "بسیار نامشخص" هستند. در این بررسی آمده است: «افزایش هزینه‌های نظامی روسیه در سال 2023 عمدتاً ناشی از عملکرد اقتصادی روسیه بود که با وجود کاهش قابل توجه درآمد نفت و گاز این کشور، فراتر از حد انتظارات بوده است.»

موسسه SIPRI با استناد به بودجه دولتی روسیه برای سال‌های 2024-2026 پیش بینی کرده که مسکو همچنان به افزایش هزینه های نظامی خود در سال های آینده ادامه خواهد داد.

ده کشور برتر در صرف هزینه‌های دفاعی در سال 2023 شامل چهار کشور اروپایی و ژاپن نیز می شود که به ترتیب شامل: انگلستان با 74.9 میلیارد دلار یا 2.3 درصد از تولید ناخالص داخلی. آلمان - 66.8 میلیارد دلار یا 1.5 درصد از تولید ناخالص داخلی. اوکراین - 64.8 میلیارد دلار یا 37 درصد از تولید ناخالص داخلی.فرانسه - 61.3 میلیارد دلار یا 2.1 درصد از تولید ناخالص داخلی. و ژاپن - 50.2 میلیارد دلار یا 1.2 درصد از تولید ناخالص داخلی، است.

در مجموع، ده کشور نخست در این جدول 74 درصد از هزینه‌های جهانی یا 1.799 تریلیون دلار را تشکیل می دهند. علاوه بر این، مجموع هزینه های 31 عضو ناتو (سی و دومین عضو - سوئد، در سال 2024 به این اتحاد ملحق شد) بالغ بر 1.341 تریلیون دلار یا 55 درصد از هزینه‌های جهانی است که 68 درصد از این سرمایه گذاری تنها مربوط به ایالات متحده است.

اسرائیل که در بحبوحه جنگ با حماس در سال 2023 در رتبه پانزدهم قرار دارد، 24 درصد بیشتر از سال 2022 در زمینه دفاع سرمایه گذاری کرد و هزینه‌های نظامی خود را در این زمینه به 27.5 میلیارد دلار رسانده و بدین ترتیب پس از عربستان سعودی، اسرائیل در منطقه خاورمیانه بیشترین هزینه نظامی را دارد. 

پیش از این، در اواسط آوریل، رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، گفت که بودجه نظامی کشورهای اتحادیه اروپا از سال 2022 تا 20 درصد افزایش یافته است. به گفته او، این بودجه شروع به جبران کمبود بودجه در حوزه نظامی می‌کند.

در اواخر ماه مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد تفاوت هزینه‌های نظامی بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده اظهار نظر کرد و یادآور شد که  بودجه نظامی آمریکا تقریباً 10 برابر بیشتر است و تقریبا 40 درصد از کل هزینه‌های نظامی جهان در ایالات متحده صرف می شود.

در اوایل همان ماه، کاخ سفید پیشنهاد بودجه سال مالی 2025 خود را منتشر کرد. دولت آمریکا از کنگره خواست تا درخواست کمک 61.4 میلیارد دلاری به اوکراین را تایید کند. مجموع هزینه‌های دفاعی ایالات متحده در سال 2025 باید 850 میلیارد دلار باشد که 34 میلیارد دلار بیشتر از میزان تصویب شده در بودجه سال 2024 این کشور است.

بایدن بودجه نظامی 886 میلیارد دلاری آمریکا را امضا کرددرخواست وزیر دفاع انگلیس برای افزایش بودجه نظامی اعضای ناتودرخواست مجدد دبیر کل ناتو از اعضاء برای افزایش بودجه نظامی

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • غرب فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکند
  • «وعده صادق» و شکستن هژمونی آمریکا
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا
  • خشم آمریکا از افزایش هزینه‌های دفاعی چین
  • دستگیری چند متهم به جاسوسی برای چین در آلمان و انگلیس
  • بازداشت ۳ نفر در آلمان به ظن جاسوسی سطح بالا برای چین
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیه
  • بازداشت ۳۶ مظنون داعشی در ترکیه