Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@05:39:43 GMT

پای تریاک در داروی کرونا باز شد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۰۳۲۷

پای تریاک در داروی کرونا باز شد

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر درخصوص شربت گیاهی ضد کرونا که توسط صدا و سیما تبلیغ شده و همچنین اظهاراتی درخصوص استفاده از اپیوم در ترکیبات این داروی گیاهی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بررسی‌ها از میزان تریاک داخل این شربت نشان می‌دهد که با مجوز سازمان غذا و دارو مقدار ۲ در ۱۰۰۰ معادل دو دهم درصد تریاک به این دارو اضافه شده است، و از نظر دارویی نظیر ترکیبات کدئین، قرص دیفینوکسییلات و شربت دکسترومتورفان و اکسپکتورات (که داخل‌شان مخدر است)، در حدی مجاز و با نسخه پزشک قابل ارائه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا تویسرکان‌منش با اشاره به شربت گیاهی «آلرگارد» برای درمان بیماری کرونا و میزان تریاکی که در ترکیبات این دارو مورد استفاده قرار گرفته افزود: به ادعای سازمان غذا و دارو غلظت تریاکی که داخل این شربت وجود دارد در حدی نیست که شربت تریاک تلقی شود و بسیار رقیق شده است و می‌تواند برخی از علائم کرونا مانند سرفه و درد را مدیریت کند و این با مجوز سازمان غذا و دارو است.

تویسرکان‌منش اظهار کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که جای نگرانی نیست و میزان اپیومی که داخل آن استفاده شده کمتر از محدوده مجاز است و موجب اعتیاد نمی‌شود. گرچه لزوم افزودن ترکیبات مخدر نظیر کدئین و تریاک به داروهای متعددی که برای تسکین علائم ساده نظیر درد خفیف و سرفه استفاده می شوند جای سئوال و تعجب است. توصیه می شود مراجع علمی و مسئول نظیر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اجازه ندهند که شرکتهای داروسازی با هر بهانه ای از ترکیبات تحت کنترل و مخدر در داروهای معمول استفاده کنند.

وی همچنین این را هم گفت که ترکیبات اصلی استفاده شده در دارو شامل گیاهانی مثل سیر، مرزه، آویشن، رازیانه، گلپر و میخک است که ظاهراً برای تسکین علائم بیماری کووید-۱۹ به کار می رود در مورد اثربخش بودن دارو و موارد مصرف و پروتکل استفاده از آن می بایست وزارت بهداشت پاسخگو باشد ولی از نظر ما افزودن ترکیبات مخدر به آن ولو در مقیاس ناچیز سودبخش نیست.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: تریاک داروی کرونا سازمان غذا و دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۰۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف خودرو حاوی تریاک در گردنه آهوان/ ۲ نفر دستگیر شدند

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ سید امیر حسین موسوی ظهر چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به میزبانی فرماندهی انتظامی استان سمنان ضمن بیان اینکه در پی اشراف اطلاعاتی پلیس مبنی بر انتقال مواد مخدر از استان موضوع در دستور کار رسیدگی قرار گرفت، ابراز داشت: بررسی‌ها حاکی از این بود که خودرو حامل مقادیری تریاک از استان‌های شرقی به سمت تهران در حرکت است.

وی ضمن بیان اینکه پس از مشخص شدن زمان، مکان تحویل و نحوه انتقال هماهنگی‌های لازم به انجام رسید، افزود: با اقدامات هوشمندانه پلیس خودرو دنا شناسایی شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان سمنان ضمن بیان اینکه خودرو دنا در گردنه آهوان محور دامغان_سمنان توقیف شد، ابراز داشت: در بازرسی از خودرو چهار کیلو و ۷۷۳ گرم تریاک کشف شد.

موسوی ضمن بیان اینکه با کشف محموله راننده و سرنشین دستگیر شدند، تصریح کرد: پرونده این افراد تشکیل و به مراجع قضائی ارجاع شد.

وی ضمن بیان اینکه در این مأموریت یکی از مهره‌های توزیع مواد مخدر در کشور دستگیر شد، افزود: انهدام شبکه قاچاق مواد مخدر اقدام مهمی که پلیس برای پیشگیری از آسیب اجتماعی در رأس برنامه‌های خود دارد.

کد خبر 6087607

دیگر خبرها

  • ۲۰ کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد
  • کشف ۷۶ کیلوگرم تریاک و حشیش در یک منزل مسکونی
  • کشف ۷۶ کیلوگرم تریاک و حشیش در منزل مسکونی در خمینی‌شهر
  • توقیف خودرو حاوی تریاک در گردنه آهوان/ ۲ نفر دستگیر شدند
  • کشف بیش از ۴۴ کیلوگرم تریاک در مراغه
  • کشف حدود ۸۸ کیلوگرم تریاک با طعم هندوانه در قم
  • کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم
  • کشف حدود ۸۸ کیلوگرم تریاک با تلاش پلیس قم
  • کشف ۵۸۰ تن مواد مخدر در سال ۱۴۰۲/ تریاک همچنان پیشتاز
  • کشف ۸ کیلوگرم تریاک در ابهر