Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@02:58:54 GMT

آموزش‌های مجازی مدارس در ایستگاه امتحانات

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۰۳۵۲

آموزش‌های مجازی مدارس در ایستگاه امتحانات

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، اواخر بهمن 98 بود که سر و کله ویروس کرونا در کشور پیدا شد و به سرعت در تمام استان‌ها نفوذ کرد؛ همان زمان مدارس کشور برای پیشگیری از ویروس کرونا، تعطیل شد و این تعطیلی کل سال تحصیلی پارسال و امسال را در برگرفت.

این اتفاق مسلماً آموزش دانش‌آموزان را تحت‌الشعاع قرار می‌داد و باعث شد که فرایند تحصیل و یادگیری دانش‌آموزان نیز تغییر کند به عبارت دیگر به جای اینکه دانش‌آموزان در کلاس درس حضور پیدا کنند، آموزش‌ها به تلویزیون و فضای مجازی کشیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین اقدام آموزش و پرورش برای حل مشکل عقب‌افتادگی درسی دانش‌آموزان، آموزش تلویزیونی بود؛ آموزش‌هایی که از ۱۰ اسفند با حضور معلمان و دبیران آموزش و پرورش آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد. این آموزش‌ها تعداد زیادی از دانش‌آموزان را جذب کرده است اما یک مشکل در آن وجود دارد و آن هم، یک طرفه بودن آن است.

لذا باید برای ادامه فرایند آموزشی و ارائه آموزش‌های تدبیری اندیشیده می شد؛ از آنجا که آموزش‌های تلویزیونی به صورت تعاملی نبود، شبکه شاد راه‌اندازی وارتباط تعاملی بین دانش‌آموزان و معلمان برقرار شد.

بیشتر بخوانید

دنیای شاد کودکان روستای دره بید زیر درخت بلوط +فیلم

حالا سال تحصیلی کم‌کم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود . این روزها بازار اخبار چگونه برگزار شدن امتحانات پایانی دانش آموزان به شدت داغ است و پرحاشیه.

سرنوشت امتحانات دانش‌آموزان در کرونا

این روز‌ها از اصلی‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان، چگونگی برگزاری امتحانات نهایی‌شان به صورت حضوری یا مجازی است؛ باید به آنان و خانواده‌هایشان حق داد که در کنار این دغدغه، نگران سلامتی خود با وجود محدودیت‌های کرونایی باشند.

کرونا علاوه براینکه توانسته همه مشاغل و روزمرگی‌های مردم جهان را درهم آمیزد، همچنین توانسته نظام آموزشی کشور را در دانشگاه‌ها و مدارس دگرگون کند.

آموزش و پرورش بعد از پدیدار شدن این ویروس مهلک، توانست در مدت کوتاهی با راه‌اندازی شبکه دانش‌آموزی شاد، دانش‌آموزان را برای درس خواندن و جلوگیری از افت تحصیلی راهنمایی و هدایت کند؛ البته حضور مجازی دانش‌آموزان در این شبکه بزرگ هیچگاه حضور داشتن آنان را پشت نیمکت‌های مدرسه جبران نمی‌کند چراکه تمام مسئولان آموزش و پرورش نیز بر این موضوع تاکید دارند که آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود.

اکنون، به فصل امتحانات نزدیک شدیم بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان دغدغه چگونگی برگزار شدن امتحانات نهایی را دارند. آنان علاوه بر این دغدغه نگران سلامت فرزندانشان به ویژه در پیک چهارم کرونا هستند.

می‌دانیم که سلامتی دانش‌آموزان جز اولویت‌های مهم و اساسی وزارت آموزش و پرورش و به ویژه وزیر آموزش و پرورش است، اما در دورانی که کرونا با افزایش آمار مبتلایان به موج چهارم خود رسیده و توانسته بسیاری از مشاغل مهم و ضروری کشور را برای بار چندم به تعطیلی بکشاند، این نگرانی و دغدغه از سوی جامعه مخاطب دانش‌آموزی افزایش پیدا کرده است.

از پشت تلفن صدای مادر نگران به نظر می‌رسد؛ می‌گوید: «از پارسال که مدارس تعطیل شد، بچه‌هایم از خانه بیرون نرفتند یعنی نگذاشتم که بروند؛ کاملا مراقبشان بودم؛ حالا که موج چهارم کرونا آن هم بی رحمانه در حال تاخت و تاز است باید فرزندم را برای امتحانات به مدرسه بفرستم. اگر خدای ناکرده مریض شود، چه کار کنم. من که دستم به جایی بند نیست شما یک کاری کنید»

پدر بهرام یکی از دانش آموزان پایه نهم می گوید: پسرم بزرگ شده و برای خودش مردی است اما برای حفظ سلامتی‌اش در دوره امتحانات مجبورم خودم او را به مدرسه برسانم تا از وسایل حمل‌ونقل عمومی که خطرآفرین است استفاده نکند.

او می افزاید: سلامتی انسان موضوعی نیست که بتوان به‌راحتی با موضوعات دیگر آن را جایگزین کرد.

وی اذعان می‌کند: زندگی در جامعه و عدم توجه به سلامتی افراد مانند زندگی در یک کشتی است که اگر یک گوشه‌ای از کشتی توسط یکی از سرنشینان کشتی سوراخ شود، تمام سرنشینان کشتی را غرق خواهد کرد.

این سخنان، بخشی از درد دل یک مادر است که نگرانی‌اش را در میان گذاشته است؛ مادری که از زمان شیوع ویروس کرونا، دغدغه سلامت فرزندانش، خواب را از چشمانش ربوده است و حالا از اینکه فرزندش مجبور است در پایه نهم امتحان حضوری بدهد، نگران است؛ اما به رغم‌ تمام نگرانی‌های خانواده‌ها و دانش‌آموزان، امتحانات دانش‌آموزان پایه های نهم و دوازدهم قرار است حضوری برگزار شود.

میرزائیان که دبیر آموزش و پرورش است گفت : اینکه بخواهیم امتحانات را حضوری برگزار کنیم یا مجازی به اولویت آموزش و پرورش بستگی دارد. یعنی اینکه اگر سلامت شهروندان بیشتر مد نظر باشد، بهتر است امتحانات به صورت مجازی برگزار شود و اگر اولویت کیفیت آموزش و تحصیل بچه ها باشد مسلما باید به شیوه حضوری برگزار شود.

او که از جمله دبیرانی است که معتقد است به خاطر جبر کرونایی پیش آمده مسلما کیفیت آموزش ها تحت تاثیر آن قرار گرفته است افزود: این چیز پیچیده ای نیست. تقریبا اکثر همکاران ما قبول دارند که کیفیت آموزش ها پایین آمد ه است و باید بپذریم که دانش آموزانی که در این دوره کرونایی در مقاطع تحصیلی مختلف تحصیل می کنند متاسفانه کیفیت آموزشی که می بیینند پایین تر از سایر دانش آموزان است.

البته او تصریح کرد: گرچه حتی در چنین شرایطی والدینی که نگران کیفیت بچه هایشان هستند آنها را در کلاس های جبرانی ثبت نام می کنند تا بچه هایشان خوب آموزش ببینند.

میرزائیان گفت: با تمام این تفاصیل به شخصه معتقدم که سلامت بچه ها از همه چیز مهمتر است . یعنی کیفیت تحصیلی دانش آموزان را می توان جبران کرد ولی اگر سلامت آنها به خطر بیافتاد اصلا قابل جبران نیست!

کلاس های آنلاین؛ کلاس هایی برای والدین و دانش آموزان

می توان کرونا را نقطه عطفی برای آغاز تحولات در نظام آموزشی دانست. گرچه با تعطیلی مدارس و حضور دانش آموزان در کلاس های درس آنلاین، دغدغه والدین برای شیوع بیماری کرونا در یکی از پرخطرترین مراکز آموزشی کاهش یافت، اما از طرف دیگر این نگرانی را ایجاد کرد که شاهد ادامه تحصیل و روند یادگیری دانش آموزان با چالش هایی مواجه شود.

آموزش مجازی و کلاس های درس آنلاین گرچه مشکلات و کاستی هایی دارد، اما ابتکار و خلاقیت معلمان را بالا برده و تعامل آنان را با دانش آموزان بیشتر کرده است. همچنین استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان هدفمندتر شده و آنان را درگیر موضوعات یادگیری کرده است.

افزایش ارتباط والدین و فرزندان و شریک شدن خانواده در بحث آموزش از دیگر نکات مثبت این روزهای سخت کرونایی است، زیرا والدین حتی به ناچار باید زمان بیشتری را با فرزندان بگذرانند.

دکتر سید کمال حسین پور، روانشناس و مشاور خانواده ، با بیان اینکه شرایط کرونایی موجب تغییر در همه رفتارهای اجتماعی ما شده است، اظهار کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که ما در یک شرایط کاملا متفاوتی قرار داریم و باید رفتارهای متفاوت از خود نشان دهیم.

نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان تابع تصمیم ستاد کرونا است

فرحناز قائدامینی مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: اگر شرایط برگزاری امتحانات به‌‍صورت حضوری فراهم شود، درصدد هستیم امتحانات تمامی پایه‌ها را به‌صورت حضوری برگزار کنیم، اما در حال حاضر تلاش می‌شود امتحانات پایه نهم و دوازدهم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در صورت موافقت ستاد کرونا به‌صورت حضوری برگزار شود.

قائدامینی در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در خصوص برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری و غیرحضوری، اظهار کرد: آموزش و پرورش در رابطه با نحوه برگزاری امتحانات تابع ستاد کرونا است، اما قطعا امتحانات پایه دوازدهم و نهم تاثیر بسزایی در آینده دانش‌آموزان دارد، بنابراین ترجیح می‌دهیم ارزیابی در یک فضای مناسب انجام شود.

او در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱، توضیح داد: تمامی بسترها برای ثبت‌نام حدود ۲۱۷ هزار دانش‌آموز فراهم شده است، ۷۲ هزار دانش‌اموز در پایه‌های ورودی پیش‌دبستانی، کلاس اول، هفتم و دهم و ۱۴۵ هزار نیز در میان‌پایه ثبت‌نام می‌شوند، در بحث ثبت‌نام میان پایه مشکل چندانی نیست و برای پایه‌های ورودی نیز تدابیر خاص از جمله طراحی سامانه جامع ثبت‌نام اندیشیده شده است.

نحوه برخورد و نظارت اولیاء بر فرزندان خود در ایام امتحانات

کارشناسان جهت موفقیت هر چه بیشتر دانش آموزان در امتحانات توصیه هایی به شرح زیر ارائه داده اند:

۱- بهتر است والدین محترم در حد وسع خود فضای مشخصی از خانه را برای آموزش انجام تکالیف و آزمون‌های فرزند خود در نظر بگیرند تا با اعتماد به نفس و تمرکز بیشتر و بهتر به یاد گیری و آزمون مشغول شوند.

۲- نور مناسب: مطالعه در زیر چراغ‌های کم نور باعث خستگی و خواب آلودگی دانش آموز می‌شود.

۳- راست نشستن: در هنگام گوش دادن و مطالعه راست نشستن باعث می‌شود سر و تنه نسبت به هم در شرایط هشیاری و با هوش بودن فرزندمان کمک کند و خون رسانی بیشتر، بهتر و آسانتر به رگ‌ها و مغز صورت گیرد.

۴- آرامش برای یاد گیری ضروری است:، زیرا به محض این‌که فرزند ما با شرایط ناخوشایندی رو برو شود شرایط مغز و امواج مغزی ایشان تغییر می‌کند و میزان کیفیت یاد گیری و آزمون بشدت پایین می‌آید؛ بنابراین مناسبت‌ترین شرایط ذهنی برای یادگیری هشیاری همرا با آرامش است.

۵- تقویت اعتماد بنفس:یاد آوری توانائی‌های فرزندمان

۶- هماهنگ کردن سطح انتظارات والدین با توانایی‌های دانش آموزان

۷- فراهم کردن شرایط فیزیکی و عاطفی در خانواده به عنوان عامل مؤثر. در کاهش استرس و اضطراب در ایام امتحانات کاملا ضروری است.

۸- تنطیم برنامه برای مطالعه دانش آموزان

۹- تغذیه و نوشیدنی مناسب (آب) بعلاوه سبزی و میوه جات

کارشناسان همچنین می‌گویند: ترس از نگرفتن نمره بالا مثل ۲۰ باعث می‌شود تا دانش آموز در حالت اضطراب قرار بگیرد و نتواند نتیجه مطلوب را کسب کند، زیرا چنین توقعی از او منجر به توجهش به کسب نمره و عدم تمرکز روی آزمون می‌شود و نمره پایین می‌گیرد.

آنها می افزایند: از دیگر عوامل اضطراب دانش آموزان سخت گیری بیش از حد والدین در شب امتحان و مقایسه فرزند خود با سایر همکلاسی هایش و وعده‌های پاداش بزرگ برای اخذ رتبه های عالی است که باعث پیشرفت تحصیلی نمی‌شوند چون انگیزه دانش آموز فقط پاداش‌ است.

اولیاء نباید وقتی دانش آموز در حال امتحان بصورت آنلاین است بستر تقلب را برای او فراهم نمایند زیرا اینکار اشتباه است و این رفتار برای آینده این فرزند خطرناک است.

مچ گیری در آزمون توسط اولیاء یا مجریان آزمون کار نکوهیده ای هست و لازم است که خوشبین و اهل گذشت باشیم.

چه بسا به رخ کشیدن تقلب دانش آموز سبب شود در آزمون های بعدی تقلب های خود را حرفه ای تر کند و نهایتاً ما ناخواسته فرزندمان را به‌ یک فرد دروغگوی قهار مبدل می‌کنیم.

روی دیگر سکه کرونا اثرات مثبت آن است چرا که دانش‌آموز می‌تواند شرایط سخت را در زندگی تجربه کند و تعامل موثر و سازنده والدین با دانش آموزان به میزان قابل‌توجهی می‌تواند به سلامت اجتماعی و روان کمک کند، باید بدانیم که در روزهای سخت کرونایی مهمترین منبع تامین سلامت اجتماعی ارتباط والدین با فرزندان است.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا آموزش دانش آموزان فضای مجازی برگزاری امتحانات دانش آموزان دانش آموزان صورت حضوری آموزش و پرورش حضوری برگزار دانش آموز کیفیت آموزش برگزار شود آموزش ها پایه ها ثبت نام بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۰۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دانش آموزان می‌توانند برای ۴ درس امتحان نهایی تک ماده کنند؟

به گزارش خبرنگار مهر، سال گذشته بود که انتشار نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی با موجی از واکنش‌ها مواجه شد.

برای نخستین بار قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از اُفت دو نمره‌ای معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد سال ۱۴۰۲ خبر داد.

وضعیت نامناسب قبولی‌ها در امتحانات نهایی و افت شدید نمرات انتقادهایی را برای وزارت آموزش و پرورش به همراه داشت و عده‌ای مجدداً از نبود عدالت آموزشی نوشته و گفتند.

اواخر سال گذشته محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگویی از تغییرات در برگزاری امتحانات نهایی و تسهیل در فارغ‌التحصیلی دانش آموزان خبر داد. او این موضوع را مطرح کرد که شورای عالی آموزش و پرورش هم این پیشنهاد معاونت آموزش متوسطه را تأیید کرده است.

بر اساس این مصوبه، دانش‌آموزان می‌توانند برای چهار عنوان درس نهایی که نصاب قبولی را کسب نکرده‌اند از «تبصره»، استفاده کنند.

در گذشته، اگر دانش‌آموزی معدل بالای ده گرفته بود؛ حتی اگر دو عنوان درس نهایی و دو درس غیر نهایی را نمره زیر ۱۰ و بالای ۷ (بین ۷ تا ۱۰) کسب می‌کرد، با شرط داشتن معدل بالای ۱۰ می‌توانست با استفاده از تبصره، فارغ‌التحصیل شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص دلایل تأیید این موضوع گفته بود؛ با توجه به اینکه عمده دروس پایه‌های دهم و یازدهم نیز نهایی شده، معاونت آموزش متوسطه پیشنهاد داد تا ۲ عنوان دروس «غیرنهایی» هم «نهایی» منظور شود؛ بدین ترتیب با موافقت کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، مقرر شد دانش‌آموزان بتوانند جهت فارغ‌التحصیلی، برای ۴ عنوان درس نهایی از این تبصره استفاده نمایند.

در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش باید توجه خود را بر ارتقای کیفیت آموزشی قرار دهد؛ شورای عالی آموزش و پرورش به دنبال فارغ‌التحصیلی محصلان است تا به هر ترفندی و علی رغم کیفیت پایین آموزش ارائه شده در استان‌های محروم یا کمتر برخوردار، این افراد از مدرسه خارج شوند؛ به امید اینکه در بازار کار یا جای دیگری آینده خود را جست‌وجو کنند.

در حقیقت عمده این تغییرات ناشی از همان تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی است که ارزش نمرات امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی را در پذیرش دانشگاه‌ها تا ۶۰ درصد افزایش داد.

امانی دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگویی هم همین موضوع را مطرح کرد و گفت: بسیاری از مصوبات اخیر درباره ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.

پیشنهاد اخیر این است که طبق تک‌ماده؛ اگر دانش‌آموزی حداکثر در چهار عنوان درسی نمره ۷ و بیشتر کسب کند و معدل کل وی نیز حداقل ۱۰ باشد، فارغ‌التحصیل شناخته می‌شود.

سال گذشته در اولین سال محاسبه معدل امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاه‌ها، متأسفانه شاهد اُفت نمرات دانش‌آموزان بودیم، کیفیت سوالات امتحانات نهایی و نبود عدالت آموزشی شد تا سال گذشته میانگین نمرات در شاخه نظری ۱۱.۶۲ و امسال به ۱۰.۰۲ رسید.

حالا آموزش و پرورش که در مسیر خود باید وضعیت امتحانات نهایی را بهبود بخشد و سوالات امتحانات نهایی را به نوعی طراحی کند که تنها دانش آموزان برتر قادر به پاسخگویی صحیح و کامل به سوالات باشند؛ شاهد افت نمرات و مردودی بسیاری از دانش آموزان خصوصاً در مناطق محروم و کمتر برخوردار بوده است. برای همین هم آموزش و پرورش به جای ارتقای وضع عدالت آموزشی و رشد وضعیت نمرات امتحانات نهایی در همه مناطق، اقدام به تغییر شرایط فارغ‌التحصیلی و محاسبه چهار درس زیر ده کرده است تا نوجوانان و محصلان بدون بهبود وضعیت تحصیلی از مدرسه خارج شوند و جای دیگری به دنبال آینده خود بگردند.

باید منتظر ماند و دید تصمیم جدید شورای عالی آموزش و پرورش تا چه میزان در افت نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی اثر گذار خواهد بود.

کد خبر 6080704 علی قدمی

دیگر خبرها

  • مسئولان با افزایش تعداد دروس تک ماده راه فرار را به دانش آموزان یاد می‌دهند
  • تاثیر ۵۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری
  • دانش آموزان می‌توانند برای ۴ درس امتحان نهایی تک ماده کنند
  • خبر خوب برای دانش‌آموزان؛ با تک ماده ۴ درس را با نمره ۷ قبول شوید
  • چرا دانش آموزان می‌توانند برای ۴ درس امتحان نهایی تک ماده کنند؟
  • شرایط استفاده دانش آموزان از " تک ماده " امتحانات نهایی
  • دانش‌آموزان در ۴ درس می‌توانند «تک ماده» کنند
  • شرایط استفاده دانش‌آموزان از "تک‌ماده" امتحانات نهایی
  • امکان استفاده از تک‌ماده در ۴ امتحان نهایی
  • دانش‌آموزان در ۴ درس امتحان نهایی می‌توانند تک ماده کنند