Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@19:08:29 GMT

پشت پرده کمبود و افزایش قیمت نهاده های دامی چیست؟

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۲۳۷۸

پشت پرده کمبود و افزایش قیمت نهاده های دامی چیست؟

ایسنا/آذربایجان غربی نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید جلوی رانت شرکت های وارد کننده نهاده های دامی را بگیرد.

محمود زاده در گفت وگو با ایسنا افزود: بازار نهاده های دامی دراختیار چند شرکت محدود است که موجب رانت دراین بخش شده که دولت باید برای تنظیم بازار نهاده های دامی جلوی رانت شرکت های وارد کننده نهاده های دامی را بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی درخصوص افزایش قیمت نجومی و کمبودنهاده های دامی در ماه های اخیر تصریح کرد: دلیل اصلی افزایش قیمت، کمبود نهاده های دامی است بطوریکه در اوج وفور نهاده های دامی دولت تنها ۷۰درصد قادر به تامین نهاده بود و مابقی توسط دامدار و از بازار آزادتهیه می شد.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی بااشاره به اینکه دومین عامل در خصوص افزایش قیمت نهاده های دامی رانت شرکت های وارد کننده نهاده های دامی است، اظهار کرد: شرکت های که در کشور نهاده های دامی وارد می کنند حدود ۱۰۰شرکت است که در اصل ۹۰درصد واردات توسط ۱۰شرکت انجام می شود.
وی یاد آور شد: در انحصار گرفتن ۹۰درصد واردات توسط ۱۰شرکت موجب ایجاد فساد شده و این شرکت ها که مورد حمایت نیز قرار گرفته وارز دولتی دریافت کرده اند نهاده را وارد و به جای عرضه در سایت توزیع نهاده در بازار آزاد بفروشند.
محمود زاده با تاکید به اینکه سایت وزارت جهاد کشاورزی که برای توزیع نهاد های دامی در نظرگرفته شده دارای مشکلات عدیده ای است، اظهار کرد: اسامی برخی از دامدارانی که  در لیست دریافت نهاده های دامی سایت جهاد کشاورزی قرار دارد اصلا تولید ندارند و نهاده دریافت می کنند و آن را در بازار آزاد به فروش می رسانند درحالی که  دامدار اصلی یا نهاده دریافت نمی کند یا به مقدار کمتر دریافت می کند که این مشکل سایت یکی از دلایل افزایش قیمت نهاده های دامی است.
وی با اشاره به اینکه توزیع نهاده ها توسط جهاد کشاورزی هم به موقع نیست، خاطر نشان کرد: همین توزیع دیر هنگام موجب شده دامدار برای جلوگیری از تلف شدن دام خود به بازار آزاد روی بیاورد.
محمود زاده ادامه داد: دولت باید با جلوگیری از رانت شرکت های محدود درامر واردات نهاده های دامی، به زنجیره تولید توجه کرده و به شرکت های که زنجیره تکمیلی تولید دارند مجوز دهد تاهرچقدر که مورد نیاز شان است نهاده دامی از خارج وارد کنند تا بدین طریق دست دلالان و واسطه ها را دراین بخش کوتاه کرده و قیمت ها را کنترل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رانت و فساد کمبود نهاده دامی وارد کننده نهاده دامی استانی اقتصادی نهاده های دامی رانت شرکت افزایش قیمت وارد کنند نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۲۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها

ترحم بهزاد اظهار داشت: میانگین بارندگی در شرایط عادی (نرمال) در بلندمدت اگر ۲۴۰ میلی‌متر باشد میزان تولید علوفه در سطح مراتع کشور به ۱۰.۷ میلیون تن می‌رسد.

وی اظهار داشت: با توجه به کاهش بارش‌ها در سال‌های گذشته، خشکسالی‌های متوالی و تغییر نزولات جوی از برف به باران موجب کاهش تولید علوفه شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: با توجه به ارزش‌های حیاتی و اکوسیستمی مراتع از جمله تامین آب، اکسیژن، تلطیف هوا و ضرورت حفظ و مدیریت پایدار مراتع کشور، ایجاد تعادل بین دام و مرتع و اجرای مدیریت چرای دام ضروری است.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط و ضعف مراتع؛ تامین علوفه مورد نیاز واحد‌های دامی از سوی دستگاه‌های متولی از جمله معاونت امور دام، شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان امور عشایر الزامی است.

بهزاد سطح عرصه‌های طبیعی کشور را ۱۳۴.۴ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان عرصه‌های طبیعی ۸۴.۸ میلیون هکتار معادل ۶۳ درصد منابع طبیعی را مراتع تشکیل می‌دهد که ظرفیت ۳۸ میلیون واحد دامی را در شرایط نرمال به مدت هفت ماه (چهارماه در مراتع قشلاق و سه ماه در مراتع ییلاق) را دارد در حالی که امروزه ۸۰ میلیون واحد دامی وابسته به مراتع هستند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: براساس آمار‌های موجود هم اکنون بیش از ۲.۱ برابر ظرفیت مراتع کشور دام مازاد در سطح مراتع کشور وجود دارد.

بهزاد یادآور شد: وجود این تعداد دام مازاد در سطح مراتع کشور باعث از بین رفتن پوشش گیاهی، لگد کوبی و فشرده شدن خاک، نفوذناپذیری آب، تخریب و فرسایش خاک، افزایش سیل‌خیزی، تضعیف سفره‌های آب‌های زیرزمینی، ایجاد ریزگرد، طوفان و گرد و غبار، تهدید سلامت انسان، دام و حیات وحش، کاهش تولیدات دامی در بلندمدت و به مخاطره افتادن امنیت زیستی و غذایی را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: به خطر افتادن تاسیسات زیربنایی از جمله پرشدن مخازن زیرزمینی و اختلال در سیستم حمل و نقل، تهدید معیشت ذینفعان، مهاجرت ناپایدار از روستا‌ها به شهر‌ها از دیگر عوارض از بین رفتن مراتع به شمار می‌رود.

بهزاد با اشاره به وابستگی بیش از یک میلیون خانوار روستایی و عشایری به مراتع ادامه داد: با توجه به روند رو به رشد جمعیت در دهه اخیر که منجر به افزایش تقاضای گوشت قرمز، فرآورده‌های دامی و افزایش وابستگی معیشت جمعیت بهره‌بردار در کشور شده است نیاز به برنامه ریزی دقیق و حمایت و پشتیبانی از سوی دستگاه‌های ذیربط در عرصه‌های مرتعی دارد.

بیشتر بخوانید

جذب ۷۷۴ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به نزدیک شدن به زمان کوچ عشایر گفت: اجرای پروژه مدیریت چرا، کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ با ماهیت مدیریتی و پیشگیرانه دارای هزینه کمتر و اثربخشی بیشتری نسبت به سایر پروژه‌های اصلاح و احیای مراتع در سطح وسیع است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: کوچ عشایر یک مساله فراسازمانی و ملی است و رعایت تقویم کوچ با هدف حفظ مراتع باید مورد توجه قرار گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها
  • پشت پرده رکوردزنی قیمت طلا
  • ۷.۵میلیارد دلاری که بازار را تنظیم نکرد
  • ۹۵ هزارتن نهاده دامی در اختیار جامعه عشایر قرار گرفت
  • صعود انفجاری بورس ، سقوط دلار | وقت خرید کدام سهم است؟