Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین مهدی بیک؛ در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات ایران با 5+1، سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد کشورمان روز یکشنبه راهی بهارستان شد تا در نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی ضمن ارائه گزارشی از مذاکرات وین، تصویری از دورنمای کلی توافق احتمالی را نیز در اختیار نمایندگان قرار دهد. بر اساس اظهارات عراقچی در مذاکرات تحریم‌ها به دو بخش «عمومی» و «خاص» تقسیم شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحریم‌های عمومی، شامل تحریم‌های هوایی، دریایی، بانکی و بیمه‌ای و تحریم‌های خاص نیز شامل تحریم افراد و اشخاص است. عراقچی همچنین اعلام کرد، دور سوم مذاکرات، سه شنبه در وین در راستای برنامه ریزی برای نحوه برداشته شدن تحریم های عمومی انجام خواهد شد. پس از برداشته شدن تحریم ها و راستی آزمایی، ایران نیز به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت.

در همین زمینه، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به رویکردی که مجلس در خصوص مذاکرات وین دنبال می کند، گفت: یکی از اقدامات مهم مجلس یازدهم، تصویب طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران بود. اقدامی که باعث شد، روند کلی مذاکرات شدت بگیرد و طرف های غربی متوجه شوند که مجلس و کلیت نظام در استیفای منافع ملی و حقوق ملت ایران جدی هستند. از سوی دیگر این پالس به طرف های مقابل ارسال شد که  ایران مایل به انجام مذاکرات فرسایشی نیست و هرگونه مذاکراتی باید در کوتاه ترین زمان ممکن نهایی شود.

 مقتدایی همچنین گفت: در واقع نمایندگان از یک طرف، مجموعه ای از گزاره های راهبردی و کارآمد را در اختیار دولت و دیپلمات ها قرار دادند و از سوی دیگر زمینه تحقق حداکثری منافع ملی را فراهم کردند. پس از مصوبه مجلس، کشورهای 5+1 نیز با جدیت بیشتری در مذاکرات حضور پیدا کردند، چرا که می دانستند مجلس در برابر هرگونه وقت کشی و فرصت سوزی ها ایستادگی خواهد کرد. مذاکرات وین نشان داد هر اندازه که به موعد قانونی مد نظر مجلس نزدیک تر می شویم، شتاب برای رسیدن به توافق بیشتر و سرعت گفتگوها نیز افزایش می یابد.

رفتارهای فریبکارانه به اصل مذاکرات لطمه می زند

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به دورنمای احتمالی احیای برجام یادآور شد: در نشست روز یکشنبه کمیسیون امنیت مجلس با حضور سید عباس عراقچی، 2 مطالبه مهم از سوی نمایندگان طرح شد. نخست، رفع کامل تحریم ها و پس از آن موضوع راستی آزمایی های مرتبط با تحریم ها. در خصوص راستی آزمایی فروش نفت ایران، نقل و انتقال منابع مالی برآمده از صادرات نفتی و تحریم های مرتبط با کشتی رانی، بیمه و نظایر آن باید به گونه ای برنامه ریزی شود که اتفاقاتی از جنس فریبکاری های گذشته رخ ندهد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح راستی آزمایی مد نظر مجلس گفت: در نخستین گام، ایران باید بتواند ده ها میلیارد دلار دارایی های مسدود شده خود را به داخل کشور، بانک های بین المللی و یا هر مرجع دیگری که در نظر دارد، منتقل کند. به عبارت روشنتر نمایندگان این واقعیت را به تیم مذاکره کننده گوشزد کردند که متوجه تفاوت ماهوی رفع کامل تحریم ها و آزادسازی بخشی از دارایی های کشور باشند. از منظر نمایندگان، محور مذاکرات باید رفع کامل تحریم ها، عمل در برابر عمل و دوری از رویکردهای گام به گام باشد.

به باور این نماینده با توجه به اینکه تعهدات امریکا با خروج از برجام بر زمین مانده، ولی ایران به تعهدات خود پایبند بوده، نخست آمریکا باید وظایف اصلی خود ذیل برجام را عملیاتی کند تا پس از آن ایران به تعهدات برجامی خود باز گردد. مبتنی بر این واقعیت از منظر مجلس رویکرد گام به گام، اساسا معنا و مفهومی ندارد.

مقتدایی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع مجلس در راستای انجام وظایف نظارتی خود در خصوص مذاکرات، رفع تحریم ها و البته صیانت از حقوق مردم واقعا جدی است. اعضای کمیسیون به صورت لحظه ای ابعاد مختلف مرتبط با مذاکرات و محتوای مطرح شده در گفتگوها را رصد می کنند. مجلس همچنین نقشه راه مورد نیاز مذاکره کنندگان برای دستیابی به بهترین دستاوردها را در اختیار آنان قرار می دهد.

پربیننده ترین رفع ایرادات لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس عراقچی: فقط تحریم‌های برجامی لغو می‌شود درخواست‌های عجیب برای تنفس مصنوعی به بورس ارائه می‌شود ۲۱پیشنهاد بورسی نمایندگان مجلس برای جلسه سران قوا همکاری مجلس و دولت بهبود شرایط بازار سرمایه را فراهم خواهد کرد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مهدی بیک تحریم مهدی بیک رفع کامل تحریم ها کمیسیون امنیت راستی آزمایی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۲۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی‌مقدم: سوداگران کرسی ریاست مجلس، وقت خود را تلف می کنند / تحریم‌کنندگان انتخابات میت سیاسی هستند + فیلم

دبیرکل حزب سبز گفت: اگر بنا باشد برای کسب کرسی ریاست مجلس و ریاست کمیسیون‌ها رقابت‌های ناسالم ادامه پیدا کند، هم وقت تلف کردن است و هم موجب تضعیف مجلس می‌شود، بنابراین بهتر است رقابت‌ها را کنار بگذاریم تا رفاقت‌ها آغاز شود.

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز ایران در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر پرهیز از اختلاف افکنی و ستیزه‌گری در مجلس دوازدهم اظهار کرد: قطعاً سخنان رهبر معظم انقلاب هم بشارت و هم انذار بود، زیرا انتخابات بر خلاف تمام دسیسه‌ها و تبلیغات دشمن کام مردم را شیرین کرد، دشمن به دنبال این بود که مشروعیت و مقبولیت نظام را زیر سوال ببرد. اما ملت ایران از ندای رهبری تبعیت کردند.

کنعانی مقدم گفت: کسانی به دنبال اختلاف‌افکنی هستند که به وحدت مجلس آسیب خواهند زد، درصورتی که انتظار جامعه رسیدگی به مشکلات و معیشتی و اقتصادی کشور است.

وی افزود: اگر بنا باشد برای کسب کرسی ریاست مجلس و ریاست کمیسیون‌ها رقابت‌های ناسالم ادامه پیدا کند، هم وقت تلف کردن است و هم موجب تضعیف مجلس می‌شود، بنابراین بهتر است رقابت‌ها را کنا بگذاریم تا رفاقت‌ها آغاز شود.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها، سلطنت‌طلبان، منافقین و همه معاندین همواره در تلاش هستند تا انتخابات و سلامت آن را زیر سوال ببرند و بر موج آن هم سوار شوند، اما مردم سیلی محکمی بر چهره منافق‌گونه ضد انقلاب زدند.

کنعانی مقدم عدم حضور برخی از سیاسیون در انتخابات و اقدام بر خلاف بیانات و تأکیدات رهبر انقلاب را به منزله حذف خود از سپهر سیاسی ایران دانست.

وی افزود: کسی رأی نمی‌دهد و به رأی دادن خود افتخار می‌کند و ۲۵ میلیون رأی دهنده را دروغ‌گو فرض می‌کند، نمی‌تواند در سپهر سیاسی کشور حرفی برای گفتن داشته باشد. فلذا این افراد میت سیاسی تلقی می‌شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • متکی: نباید در کمیسیون‌ها سرگرم رسیدن به ریاست باشیم
  • مالکیت دولت و مدیریت مردم، بهترین الگو برای مردمی‌سازی اقتصاد است
  • متکی: نباید در کمیسیون‌های مجلس دنبال رسیدن به ریاست باشیم
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • شتاب دراجرای طرح‌های آب و‌خاک آذربایجان غربی با اختصاص اعتبار ویژه
  • حماس: امکان توافق آتش‌بس با اشغالگران وجود ندارد
  • شتاب گیری طرح ملی تعریض مسیر طویر- دزدبُن محور کندوان
  • واکنش دوحه به خروج هیأت اسرائیلی از مذاکرات آتش‌بس غزه
  • کنعانی‌مقدم: سوداگران کرسی ریاست مجلس، وقت خود را تلف می کنند / تحریم‌کنندگان انتخابات میت سیاسی هستند + فیلم
  • راه حل تازه عضو حزب موتلفه برای رسیدن به جهش تولید/ از دلال‌ها بیشتر مالیات بگیرید