Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران نسبت به تهدید میراث تاریخی شهر تهران هشدار داد و از بی‌توجهی به شوراها در روز شوراها انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، حجت نظری در دویست و نودمین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکری گفت: دیروز اتفاقی برای یکی از کتیبه‌های تاریخی پایتخت افتاده که قلب هرکسی که دل در گرو هویت ایران دارد را به درد می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتیبه قاجاری موجود در چشمه‌علی واقع در شهر تاریخی ری روز گذشته توسط افرادی ناشناس با رنگ مو مخدوش شده و این نشان می‌دهد نگهداری از میراث تاریخی و هویتی ما چه اندازه درخطر هستند و تا چه اندازه در این مراقبت کوتاهی می‌شود.

وی افزود: البته جای خرسندی است که این خرابکاری طبق گفته کارشناسان قابل ترمیم است، اما اگر اقدام جدی و اساسی برای محافظت از این آثار انجام نشود، نمی‌توانیم هویت و میراث تاریخی خود را به نسل‌های آینده منتقل کنیم و از این منظر تاریخ قطعا از ما به نیکی یاد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در آستانه نهم اردیبهشت ماه هستیم. روزی که به روز شوراها نامگذاری شده و دلیل نامگذاری آن هم آغاز به کار اولین دوره از شوراها در تاریخ نهم اردیبهشت ماه ۱۳۷۸ است. ۲۲سال از آغاز به کار نهاد شورا در کشورمان می‌گذرد، اما شوراها هیچ‌گاه به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند. متاسفانه در تمام این سال‌ها نهاد شورا از سوی دیگر قوا و دستگاه‌ها تحت فشار و هجمه بوده و هربار که قانون شوراها اصلاح شد، از بخشی از اختیارات و توان نیم‌بند آن نیز کاسته شده است.

وی تاکید کرد: امیدوارم به جایگاه شوراها در کشورمان و نقش این مدنی‌ترین نهاد حکومت که برخاسته از متن جامعه است و بی‌واسطه مطالبات مردم را دریافت می‌کند و ارتباطی دوسویه و موثر با آحاد ملت دارد، توجه شود و همه صرف نظر از گرایشات و تفکرات سیاسی و اجتماعی، در دفاع از این نهاد ۲۲ ساله مدنی در کشور همراه شوند.

این عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد همان‌طور که از حدود چهار سال پیش و روزهای نخست حضورم در شورای شهر پنجم تاکنون بارها و بارها مطرح کردم و گوش شنوایی برای آن پیدا نشد، آن است که در آینده بتوانیم شاهد سه تحول در حوزه قوانین و مقررات باشیم. نخست اینکه قانون شوراها با محوریت مدیریت یکپارچه شهری اصلاح شود. ضرورت اصلاح قانون شوراها بیش‌تر از تصویب قانونی مجزا با عنوان مدیریت یکپارچه شهری ایجاب می‌کند. دوم اینکه در قانون مندرس شهرداری‌ها بازنگری شود و الزامات روزآمد اداره شهر در آن پیش‌بینی شود و سوم اینکه مرجعی اختصاصی برای تصویب مقررات شهری ایجاد شود. بی‌تردید شورای عالی استان‌ها بهترین مرجع برای تصویب مقررات کلان شهری و روستایی است و با وجود موانع قانونی، از هرنظر بر هیات وزیران ارجحیت دارد.

وی ادامه داد: اما نکته دیگر در مورد روز شوراها بی‌توجهی به این روز در رسانه‌ها و فضاهای عمومی است. همان‌طور که مستحضرید همه ساله هفته‌هایی مانند دولت، قوه قضاییه، ناجا و ... بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و به فرصتی تبدیل می‌شود تا دستاوردها و خدمات این دستگاه‌ها به مردم اعلام شود. اما متاسفانه برای روز شوراها با ده‌ها هزار عضو در سراسر کشور، اقدام رسانه‌ای چندانی انجام نشده و نمی‌شود.

نظری تاکید کرد: امیدوارم مجموعه روابط عمومی‌ها در مدیریت شهری و نیز رسانه‌های مختلف اعم از صداوسیما، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و ... نسبت به این روز و حتی هفته شوراها حساسیت و توجه بیشتری داشته باشند. شاید ایجاد هفته شوراها، بتواند ذهن‌ها را نسبت به این نهاد مدنی حساس‌تر و روشن‌تر کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شوراي شهر تهران میراث فرهنگی آثار تاریخی شهرداري تهران میراث تاریخی روز شوراها شهر تهران شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۳۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد

علی بویری گفت: باتوجه به وضعیت آثار شاخص و منحصر به‌فرد موجود در آنها که بعضاً سال‌ها بود در وضعیت نامطلوبی قرار داشت و جز پایش‌های موزه‌ای امکان حفاظتی دیگری نداشتند، پس از ارزیابی و اولویت‌سنجی براساس پایداری وضعیت و همچنین وضعیت نمایش موزه‌ای بر اساس اولویت‌های استاندارد این حوزه و ارزش‌گذاری بر حفظ آثار تاریخی و حفظ شأن و ارزشمندی آثار و نیز احترام به بیننده موزه‌ای، مرمت هفتاد اثر با نظارت معاون میراث‌فرهنگی استان و کارشناس پایگاه میراث‌جهانی به عنوان ناظر مقیم در دستورکار قرار گرفت.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش ادامه داد: در این راستا، هفتاد شیء از بخش‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی از جنس سفال و شیشه، به‌منظور عملیات حفاظت و مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت پایگاه میراث‌جهانی شوش انتقال یافتند و پس از طی فرآیند حفاظت و مرمت، به تالار‌های موزه و ویترین‌های نمایش برای بازدید عموم برگردانده شدند

او با اشاره به این‌که آثار تاریخی مرمت‌شده در این طرح شامل اشیایی از دوره‌های تاریخی مختلف از جمله پیش از تاریخ، ایلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی و از جنس سفال و شیشه بودند افزود: شاخص‌ترین این آثار، لیوان‌های منقوش، ظرف‌ها وجام‌های پیش از تاریخ موزه بودند که وضعیت حفاظت و مرمتی آنها نامطلوب و به علت حساسیت آنها سال‌ها بود که دست‌نخورده باقی مانده بودند که در این طرح، اشیاءِ یادشده، بازبینی و مستندنگاری دقیق شدند و پاک‌سازی آثار از رسوبات و آلاینده‌های محیطی نیز انجام شد. همچنین حذف آثار مرمت‌های متعدد و کهنه و نیز الحاقات هم در دستورکار قرار گرفت و اتصالات جدید و مرمت بخش‌های کمبود با تکیه بر استاندارد‌های جهانی این حوزه و استحکام‌بخشی ساختار نیز روی آنها اجرا شد و برای مشاهده عموم دوباره در موزه قرار گرفتند.

بویری گفت: موزه باستان‌شناسی شوش در سال ۱۳۴۵، در جوار قلعه و محوطه باستانی شوش گشایش یافت و از شاخص‌ترین موزه‌های ایران به‌شمار می‌رود که آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف باستانی ایران را در خود جای داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • اهتمام به نظر همه اعضا از تنش در شوراها می‌کاهد
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • انتقاد عضو شورا از افزایش خارج از مصوب کرایه‌ها در برخی خطوط تاکسیرانی در پایتخت
  • دولت به تعهد خود در بازآفرینی شهری بندرعباس عمل کند
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • تذکر رئیس شورا به برخی بانک‌ها
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه