Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، گفت: با پیگیری‌های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، درباره واکسیناسیون روانشناسان و مشاوران موافقت شد تا این افراد در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند؛ چراکه مراجعین با مشکلات روحی و روانی از ایمنی پایین‌تر و خطر ابتلای بالایی مواجه‌اند و ضرورت واکسیناسیون روانشناسان و مشاوران احساس می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، محمد حاتمی در نشست خبری امروز (سه شنبه 7 اردیبهشت) که به مناسبت روز روانشناس و مشاوره برگزار شد، اظهار کرد: سلامت روان مردم در دوران کرونا و پسا کرونا از جمله دغدغه‌های اصلی ما است و بنده نسبت به شرایط فعلی سلامت روان مردم احساس خطر می‌کنم چراکه در حال حاضر مساله سلامت روان را در حاشیه قرار داده‌ایم  که این معضل بعدها گریبان گیر ما خواهد شد.

پیشنهاد سازمان روانشناسی برای افزوده شدن پیوست سلامت روان به پروتکلهای بهداشتی 

سطح پایین سواد سلامت روان مردم 


وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای رسیدگی به سلامت روان مردم دیر شده است اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، ادامه داد: در این راستا  دو طرح به ستاد ملی ارائه دادیم و پیگیر آنها هستیم. در حال حاضر پروتکل‌های بهداشتی توسط وزارت بهداشت برای صنوف مختلف ابلاع شده است. بررسی‌های تطبیقی ما در جهان نشان داد این پروتکلهای بهداشتی در جهان همراه با پیوست سلامت روان ارائه شده است. 


رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، تصریح کرد: پیشنهاد ما به طور مشخص این است به تمام پروتکل‌های بهداشتی ابلاعی در اسرع وقت، پیوست سلامت روان توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اضافه شود. سواد سلامت روان مردم در سطح پایینی قرار دارد چراکه مشکلات روان مزمن است و مردم زمانی درگیر آن می‌شوند که مسائل حاد شده‌ است. 

پیشنهاد غربالگری سلامت روان مردم

لزوم ایجاد شناسنامه سلامت برای عموم مردم


وی یادآور شد: ما در شرایط بحران هستیم و مردم در انواع فشارهای شغلی و خانوادگی قرار دارند. این فشار طولانی مدت و مزمن قطعا سلامت روان را خدشه دار می‌کند. پیشنهاد و طرح ما انجام غربالگری ملی در زمینه سلامت روان از طریق جمعیتهای مختلف نظیر کمیته امداد، سازمان بهزیستی و... است. شناسنامه سلامت روان باید برای تمام مردم ایجاد شود. سازمان توانایی مدیریت این طرح را دارد. 

رییس جمهور، وزراء و قضات نیازمند همراه داشتن مشاور روانشناس هستند 


حاتمی با تاکید بر اینکه فضای مجازی دغدغه اصلی سازمان در دوران کرونا بود و در این راستا تلاشهای زیادی انجام دادیم، افزود: دولت و مجلس نباید گوش خود را در مقابل مسائل روانشناسی گرفته و سخنان ما را نشوند. زمان آن رسیده که بر اساس طرحها و نیازهای جامعه سخنان ما را بشنوند. بنده اعتقاد دارم رییس جمهور و وزراء و قضات ما باید یک مشاور روانشناس داشته باشند. بعصا مسئولین ما تصمیماتی می‌گیرند که از بعد جامعه شناختی و روانشناختی بسیار مشکل دارد. نباید بگذاریم با سلامت روان مردم بازی شود. این مجادلات بی‌حاصلی که گاها پیش می‌آید تنها روح و روان مردم را از بین می‌برد. 

وی معتقد است که در حال حاضر خدمات روانشناسی و مشاوره "بر روی سفره مردم" قرار گرفته و مسئولین باید توجه ویژه‌ای نسبت به پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی برای خدمات روانشناسی و مشاوره نشان دهند. 


حاتمی درباره بحث بیمه‌های پایه و تکمیلی خدمات روانشناسی، تصریح کرد: مردم کم درآمد نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند چراکه این خدمات نرخ بالایی دارند. به ستاد ملی کرونا و ستاد کرونای استان تهران پیشنهاد دادیم در دوران کرونا این بحث بیمه برای خدمات روانشناسی و مشاوره تصویب شود اما تا کنون این اتفاق رخ نداده است. 

در بودجه 1400 هم ردیفی برای بیمه خدمات روانشناسی اختصاص ندادند 


وی با اشاره به بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه، گفت: در این برنامه تصویب شده است که مردم از بیمه پایه و تکمیلی برای خدمات روانشناسی استفاده کنند، این مصوبه برنامه ششم است. دولت می‌گوید مجلس باید ردیف بودجه‌ای را برای این ماده اختصاص دهد تا بتوان اقدامات لازم را انجام داد. ما در این راستا خیلی تلاش کردیم. با کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ نیز صحبت‌هایی داشتیم اما معتقدند بودجه انقباضی است و در نهایت برای سال ۱۴۰۰ بیمه‌ای در راستای خدمات مشاوره و روانشناسی پیش بینی نشد.  قرار است در آینده با دکتر نوبخت جلساتی در این رابطه داشته باشیم اما به طور کلی حل این مساله نیازمند تفکر انقلابی است.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: واکسیناسیون روانشناسي مشاوره همه باهم علیه کرونا سازمان نظام روانشناسی و مشاوره خدمات روانشناسی سلامت روان مردم حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۴۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک ها و جنگل ها سلامت روان کودکان را تقویت می کنند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان دریافتند هر چه فضای سبز در فاصله سه چهارم مایلی خانه کودک بیشتر باشد، علائم اضطراب و افسردگی آنها در سنین ۲ تا ۵ سالگی کمتر خواهد بود.

«نیسا تو گودمن»، محقق ارشد از مؤسسه رشد کودکان فرانک پورتر گراهام در دانشگاه کارولینای شمالی، گفت: «تحقیقات ما از شواهد موجود مبنی بر اینکه بودن در طبیعت برای بچه‌ها مفید است، پشتیبانی می‌کند. همچنین نشان می‌دهد که سال‌های اولیه کودکی زمان بسیار مهمی برای قرار گرفتن در معرض فضاهای سبز است.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های بیش از ۲۱۰۰ کودک را در ۱۹۹ شهر در ۴۱ ایالت آمریکا بررسی کردند.

این تیم علائم افسردگی و اضطراب کودکان را که بین ۲ تا ۱۱ سال داشتند با داده‌های ماهواره‌ای در مورد فضای سبز واقع در نزدیکی خانه‌هایشان مقایسه کردند.

به گفته محققان، فضای سبز بیشتر به طور قابل توجهی با اضطراب و افسردگی کمتر در میان بچه‌های کوچک‌تر مرتبط است، حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل. آن عوامل دیگر شامل جنسیت کودک، تحصیلات والدین و کیفیت اجتماعی و اقتصادی محله آنها بود.

با این حال، محققان هیچ ارتباط قابل توجهی بین فضای سبز و علائم سلامت روان در سنین ۶ تا ۱۱ سالگی، پس از شروع مدرسه کودکان پیدا نکردند.

نیسا تو گودمن در یک بیانیه خبری گفت: «در آینده، ما باید بررسی کنیم که چگونه ایجاد یا حفظ مناطق طبیعی در اطراف خانه‌ها و مدارس ممکن است در سلامت روان کودک تفاوت ایجاد کند.»

کد خبر 6077130

دیگر خبرها

  • تعرفه روانشناسی در سال ۱۴۰۳
  • حق ویزیت خدمات روانشناسی و مشاوره اعلام شد
  • تدوین سند سلامت روانی جامعه/ بیمه ها تمام خدمات روانشناسی را حمایت کنند
  • افسردگی شایع‌ترین اختلال روان/ تدوین پیش نویس سند سلامت روان
  • برگزاری دومین دوره آزمون صلاحیت حرفه ای در تیر سال جاری/ دو خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار دارد
  • ساختار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تغییر کرد
  • تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره اعلام شد
  • تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • ۷۰ درصد مردم توانایی مراجعه به رواشناس را ندارند / پوشش بیمه‌ای پاسخگوی نیازها نیست
  • پارک ها و جنگل ها سلامت روان کودکان را تقویت می کنند