Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  علیرضا کاکاوند در نشستی خبری که امروز (۷ اردیبهشت) برگزار شد، امسال را سالی استثنایی در ۵۰ سال گذشته برای استان بلحاظ بارش‌ها دانست و اظهارکرد: باتوجه به کاهش شدید بارندگی، پیش بینی می‌شود با یک تنش آبی در استان مواجه شویم.

او با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها در کرمانشاه به نسبت استان‌های دیگر از شدت بیشتری برخوردار بوده، افزود: کرمانشاه با کاهش ۱۸۰ میلیمتری بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت، استان اول کشور از نظر کاهش بارندگی‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه به کاهش شدید منابع تامین آب استان به دنبال کاهش بارندگی‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از عمده منابع تامین آب روستا‌ها در استان چشمه‌ها هستند که به نسبت سال گذشته ۷۲ درصد کاهش ذخیره را دارند.

او با بیان اینکه سال گذشته به ۵۴ روستای استان از طریق تانکر آبرسانی می‌شد، عنوان کرد: در فروردین امسال به ۱۲۸ روستای استان از طریق تانکر آبرسانی کردیم و پیش بینی می‌شود در تابستان این تعداد به ۳۰۰ روستا برسد.

کاکاوند بیان کرد: همچنین یکی از منابع تامین آب شرب شهر کرمانشاه سراب قنبر است که آن هم ۱۰۰ لیتر در ثانیه کاهش دارد و ۴۰ درصد از ظرفیت آن نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

افزایش ۱۲ برابری اعتبارات آب و فاضلاب استان

او  یکی از راه‌های کاهش شدت تنش آبی استان کرمانشاه  را تکمیل برخی از پروژه‌های نیمه تمام این حوزه دانست و افزود: خوشخبتانه امسال شاهد یک جهش قابل توجه از نظر منابع مالی در حوزه آب و فاضلاب استان هستیم، بگونه‌ای که امسال حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار داریم که نسبت به سال گذشته رشدی ۱۲ برابری دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اضافه کرد: هرساله برای بخش فاضلاب شهر کرمانشاه حدود سه تا چهار میلیارد تومان اعتبار اختصاص می‌دادند که امسال این رقم به حدود ۱۹۰ میلیارد تومان رسیده که می‌تواند در به سرانجام رسیدن برخی از پروژه‌ها و رفع مشکلات حوزه فاضلاب این شهر موثر باشد.

او افزود: امیدواریم بتوانیم با مجموعه‌ای از اقدامات و همکاری برخی دستگاه‌های دیگر تابستان امسال را با کمترین تنش آبی پشت سربگذاریم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم باتوجه به وجود این مشکل خارج از نوبت موافقت نامه‌ها را به ما ابلاغ کنند تا سریعتر کار‌ها را شروع کنیم.

کاکاوند با تاکید براینکه به منظور پیشگیری از تنش آبی شدید در استان اقداماتی از جمله بررسی وضعیت روستا‌ها در دستور کار قرار گرفته، عنوان کرد: همچنین از مدیریت بحران استان هم می‌خواهیم تا یک نشست ویژه با موضوع "گذر از تنش آبی" در استان برگزار کند که در آن دستگاه‌های ذیربط هم حضور داشته باشند.

او با بیان اینکه گذر از تنش آبی تابستان همکاری همه دستگاه‌ها را می‌طلبد، گفت: از شهرداری‌ها انتظار داریم به جای استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز خود از پساب فاضلابی استفاده کنند که ما آن در اختیارشان قرار می‌دهیم.

هدر رفت ۵۰ درصدی آب در حوزه روستایی و ۳۳ درصدی درحوزه شهری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بابیان اینکه میزان هدررفت آب در کرمانشاه رقم بالایی است، افزود: در حوزه روستایی بیش از ۵۰ درصد و در حوزه شهری ۳۳ درصد بصورت میانگین هدر رفت آب داریم که عدد بالایی است که البته این امر بیشتر ناشی از فرسودگی شبکه آب در برخی از شهر‌ها است.

او در ادامه سرانه مصرف آب شهری و روستایی استان را در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۲۱ لیتر اعلام کرد و گفت: در فرودین سال ۱۴۰۰ این میزان سرانه در استان ۱۹۸ لیتر بوده است.

به گفته این مسئول، شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه حدود ۸۰ میلیارد تومان از مردم و ادارات طلب دارد که از بین دستگاه‌های اداری دانشگاه علوم پزشکی با ۱۰ میلیارد تومان بدهکارترین دستگاه به این شرکت است.

او  در ادامه به مشکلات احتمالی که بسیاری از مجتمع آپارتمانی در تابستان امسال به آن دچار خواهند شد اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از این مجتمع‌ها در هنگام ساخت اقدام به ساخت مخزن نکرده اند و احتمالا در کم آبی تابستان با مشکل مواجه می‌شوند.

بعید است آبرسانی گاوشان به کرمانشاه به خرداد هم برسد

او در خصوص وضعیت تامین آب شرب شهر کرمانشاه در این شرایط هم گفت: از سال‌های گذشته طرح تامین آب شرب بخشی از شهر کرمانشاه از سد گاوشان دیده شده و سال گذشته هم قرار بود این پروژه چندماهه به پایان برسد، اما این اتفاق نیفتاد و وعده جدید داده شده هم برای خرداد است که طی بازدید که از پروژه داشتم، معتقدم با روند کندی که پیش می‌رود، بعید است تا خرداد هم به کرمانشاه برسد.

به گفته این مسئول، اگر پروژه آبرسانی سد گاوشان به کرمانشاه به صورت اضطرار در دستور کار قرار گیرد ظرف دو ماه این پروژه عملیاتی خواهد شد.

او بیان کرد: البته برای جبران کمبود تامین آب در برخی از محلات شهر هم ظرف یک ماه آینده شش حلقه چاه را وارد مدار خواهیم کرد و برای شهرستان‌ها هم بویژه دو شهرستان پاوه و جوانرود هم دغدغه‌هایی داریم که درتلاشیم با اجرایی شدن و تکمیل پروژه‌های آبرسانی مشکل این شهرستان‌ها را حل کنیم.

سال گذشته ۳.۵ میلیارد تومان صرف خرید تجهیزات به سرقت رفته کردیم

کاکاوند به معضلی هم که این روز‌ها دامن خطوط انتقال آب به شهر‌ها بویژه شهر کرمانشاه را گرفته اشاره‌ای کرد و گفت: طی هفته‌های گذشته چندین بار خط انتقال آب میان دربند به کرمانشاه توسط کشاورزان این مسیر شکسته شده تا برای آبیاری مزارع خود از آب این خطوط که آب شرب مردم است، استفاده کنند.

او  افزود: در کنار این معضل، طی یکی دوسال گذشته با مشکل سرقت تجهیزات تاسیسات آب و فاضلاب روبرو هستیم، بگونه‌ای که سال گذشته حدود ۳.۵ میلیارد تومان را فقط صرف خریداری مجدد تجهیزات به سرقت رفته کردیم.

کیفیت مطلوب آب شرب استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت کنترل کیفی آب شرب در استان پرداخت و گفت: برای اینکه آب شرب سالم را در اختیار مردم قرار دهیم، کنترل کیفی آب را بصورت مستمر در دستور کار داریم و سال گذشته هم ۳.۵ میلیارد تومان تجهیزات کلرزنی را برای مناطق مختلف استان خریداری کردیم.

به گفته این مسئول، طی سال گذشته ۷۴۰ هزار و ۳۲۶ مورد کلرسنجی در روستا و ۷۶ هزار مورد هم در شهر‌های استان انجام گرفت و نتیجه آزمایشات هم حاکی از وضعیت بسیار مطلوب کیفیت آب شرب استان را داشت.

در ادامه این نشست، احسان فرامرزی مسئول واحد تله متری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز گزارشی از روند فعالیت‌های این واحد ارائه کرد و گفت: واحد تله متری سامانه کنترل هوشمند مخازن آب شهر کرمانشاه است که وضعیت سطح آب، خروجی و ورودی آب ۲۳ مخزن شهر را کنترل و مورد پایش قرار می‌دهد.

او  افزود: این واحد از سال ۱۳۹۰ در استان آغاز بکار کرده و هرساله هم بروز رسانی آن انجام می‌گیرد.

این مسئول در خاتمه گفت: جلوگیری از حوادث آب و وقوع بحران و بهره داری مناسب از منابع تامین آب شهر از جمله مزیت‌های این سیستم هوشمند است.

انتهای پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بحران آب آبرسانی به روستاها مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان استان کرمانشاه منابع تامین آب میلیارد تومان شهر کرمانشاه سال گذشته دستگاه ها تنش آبی آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۰۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود آب شرب سه روستای تایباد خراسان رضوی برطرف شد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،  مدیر امور آب و فاضلاب تایباد واقع در شرق خراسان رضوی گفت: برای برطرف کردن کمبود آب شرب در سه روستای  کهجه، استای و پشته  به صورت مشارکتی با اهالی این مناطق افزون بر ۱۳ میلیارد ریال هزینه شده است.

رضا حسن زاده افزود: با این اقدام مشکل کمبود آب شرب افزون بر هزار و ۵۰۰ مشترک روستایی در شهرستان تایباد برطرف خواهد شد.

وی به تنش آبی در سطح برخی از روستاهای این شهرستان اشاره کرد و گفت: با شروع فصل گرما و افزایش مصرف آب شرب، ۲ روستای بهلول آباد و پل بند از توابع بخش میان ولایت تایباد هم در برخی از ساعت های شبانه روز بیشترین تنش آبی را دارند.

حسن زاده افزود: هم اکنون آب شرب شهری و روستایی تایباد با ۳۵ حلقه چاه تامین می شود.

وی اضافه کرد: برای تامین آب شرب پایدار در شهر کاریز در پنج سال و در شهر مشهدریزه در هفت سال آینده نیاز به حفر چاه جدید است.

مدیر امور آب و فاضلاب تایباد به فرسوده بودن شبکه توزیع آب شهری و روستایی این شهرستان اشاره و اضافه کرد: هم اکنون قسمتی از شبکه توزیع آب شهری و روستایی تایباد فرسوده است که اصلاح و تعویض آنها در اولویت کاری قرار دارد.

شهرستان تایباد هفت مجتمع آب‌رسانی روستایی با ۴۸۰ کیلومتر خط انتقال دارد.

آب و فاضلاب تایباد دارای بیش از ۴۳ هزار و ۲۰۰ مشترک شهری و روستایی است.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد متشکل از ۲ بخش مرکزی و میان ولایت با ۳۸ روستا در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • آبرسانی به ۵ هزار روستا در کشور
  • آبرسانی به ۵۰۰۰ روستای کشور
  • مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های آبفا درمازندران
  • کمبود آب شرب سه روستای تایباد خراسان رضوی برطرف شد
  • بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس
  • برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال ۱۴۰۳
  • ۶۰۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند
  • آب‌رسانی سیار به ۲۸۵ روستای استان مرکزی
  • اجرای طرح آبرسانی پایدار در ۲۱۱ روستای ایلام