Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@23:34:52 GMT

بیانیه شانزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۱۳۷۲

بیانیه شانزدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس

خبرگزاری آریا - شانزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس امروز (سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای بر اهمیت ادامه تلاش‌ها برای حفظ توازن بازار نفت تاکید کرد.
به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، شانزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امروز (سه‌شنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه) به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به‌صورت کنفرانس تلفنی برگزار شد و با انتشار بیانیه‌ای به‌ کار خود پایان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این نشست بر تأثیر مثبت توافقنامه همکاری (DoC) در حمایت از توازن دوباره بازار جهانی نفت تأکید شد. این نتایج با تصمیم‌های تاریخی دهمین نشست (فوق‌العاده) اوپک و غیر اوپک (ONOMM) در 12 آوریل 2020 برای تعدیل روند رو به کاهش تولید کل نفت خام و تصمیم‌های بعدی آن همسو بوده است.
در این نشست با تاکید بر روند مداوم بهبود اقتصاد جهانی با پشتیبانی بی‌سابقه حمایت‌های پولی و مالی یادآور شد که انتظار می‌رود سرعت روند بهبود در نیمه دوم امسال افزایش یابد.
با این حال، در نشست وزیران ائتلاف اوپک پلاس تأکید شد که موارد ابتلا به ویروس کرونا، با وجود ادامه واکسیناسیون در تعدادی از کشورها در حال افزایش است و تجدید حیات این ویروس می‌تواند بهبود اقتصادی و تقاضای نفت را مختل کند.
در این نشست گزارش ماهانه تهیه شده توسط کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC)، از جمله داده‌های مربوط به تولید نفت خام این ائتلاف در مارس 2021 بررسی و از عملکرد مثبت کشورهای شرکت‌کننده قدردانی شد. مجموع پایبندی این ائتلاف به توافق کاهش تولید در مارس 2021، 115 درصد بود که این روند بیانگر ادامه پایبندی بالای کشورهای شرکت‌کننده است.
در این نشست همچنین از کشورهایی که در مارس 2021 فراتر از انتظار عمل کردند و به مقدار یک میلیون و 230 هزار بشکه در روز فراتر از توافق تولید خود را کاهش دادند، قدردانی شد. این در حالی است که بعضی از کشورهای شرکت‌کننده همچنان نتوانسته‌اند حداقل انتظار برای پایبندی 100 درصدی را برآورده کنند و تولید بیش از سهمیه خود در این توافق را جبران کنند.
در این نشست اشاره شد که کشورهای شرکت‌کننده متعهد شده‌اند تا پایان مهلت جبران تخطی خود یعنی تا پایان سپتامبر 2021 افزون بر پایبندی کامل به سهمیه تولید، تخطی از سهمیه خود را نیز جبران کنند، همچنین بر اهمیت تسریع در تلاش‌های این ائتلاف برای بازگرداندن سریع تعادل به بازار تأکید و به همه کشورهای شرکت‌کننده یادآوری شد که با توجه به شرایط نامشخص بازار هوشیارانه و با انعطاف برخورد کنند.
در این نشست به کاهش تولید داوطلبانه و قابل توجه عربستان (به مقدار یک میلیون بشکه در روز) در آوریل 2021 و بازگشت تدریجی این مقدار در ماه‌های مه، ژوئن و ژوئیه 2021، با توجه به تردیدهای موجود در زمینه سرعت بهبود تقاضای نفت اشاره شد.
در این نشست با اشاره به کاهش ذخیره‌سازی‌های تجاری کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) اعلام شد که این ذخیره‌سازی‌ها در ماه مارس 14 میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش یافته و همچنان 77 میلیون و 400 هزار بالاتر از میانگین 2015-2019 بوده است.
با توجه به شرایط اشاره شده، وزیران این ائتلاف تصمیم گرفتند تسهیل کاهش تولید مشخص شده در پانزدهمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک را (در ماه‌های ژوئن و ژوئیه و مطابق جدول ارائه شده) ادامه دهند.

در این نشست مقرر شد سی‌امین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) و هفدهمین نشست وزارتی اوپک پلاس در یکم ژوئن 2021 (11 خردادماه) برگزار شود.
در این نشست از کمک‌های کیته نظارت بر توافق اوپک و غیر اوپک، کمیته مشترک فنی اوپک پلاس (JTC) و دبیرخانه اوپک قدردانی شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کشورهای شرکت کننده نشست وزیران کاهش تولید اوپک پلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۱۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا

در حالی سران اتحادیه اروپا برای رفع مشکلات اقتصادی و تجاری اتحادیه اروپا امروز در بروکسل گرد هم می‌آیند که سایه جنگ‌ها و درگیری‌های جهانی بر سر این نشست سنگینی کرده و به کشیده شدن بحث‌های اقتصادی به سمت و سوی حل این بحران‌ها منجر می‌شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس شاو" در مطلبی نوشت: در نشست امروز اتحادیه اروپا، آخرین تحولات در مناطق بحرانی جهان دوباره مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. تمرکز اصلی در بروکسل البته باید بر سیاست اقتصادی و مسئله رقابت پذیری اروپا باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: برای سه دهه، بازار داخلی اروپا رونق فزاینده‌ای را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تضمین کرده است. این یکی از بزرگترین دستاوردهای اتحادیه اروپا محسوب می شود.

برای اینکه وضعیت به همین شکل باقی بماند، چیزهای زیادی باید تغییر کند: همه‌گیری کرونا نشان داده است که زنجیره‌های تامین در اروپا چقدر آسیب‌پذیر هستند. جنگ روسیه در اوکراین باعث شد اتحادیه اروپا از وابستگی خود به منابع انرژی خارجی آگاه شود. از طرفی چین، رقیب سیستم اروپا رقابت را با یارانه های عظیم مخدوش می کند. از منظر اتحادیه اروپا، حتی شریک بروکسل یعنی ایالات متحده آمریکا، شرکت‌های اروپایی را در رقابت برای فناوری‌های سبز با برنامه تأمین مالی خود مورد تبعیض قرار می دهد.

به طور خلاصه، اتحادیه اروپا وقتی پای رشد، بهره‌وری و نوآوری به میان می‌آید، خود را تحت فشار شرکا و رقبا می بیند یا حتی از آنها عقب می‌ماند.

به همین دلیل است که این تشکل می‌خواهد بازار داخلی را از طریق یک توافق جدید در زمینه رقابت، ضد بحران و آینده‌نگر کند. برای انجام این کار، کشورهای عضو باید موانع را از بین ببرند و مقررات موجود را بهتر اجرا کنند. این باید به ارائه خدمات آسان تر در سراسر مرزهای اتحادیه اروپا کمک کند و به سرمایه اجازه کار بدهد.

با این حال، در سال های اخیر، کشورهای عضو همیشه مایل به کاهش موانع قانونی و بوروکراتیک برای ارائه دهندگان خدمات و کارمندان کشورهای شریک نبوده اند. انریکو لتا، نخست‌وزیر سابق ایتالیا ماه‌ها بر روی گزارشی در این مورد کار کرد و اکنون در حال ارائه آن به سران کشورها و دولت‌ها است.

بازسازی پایدار اقتصاد اروپا صدها میلیارد یورو در سال هزینه دارد. علاوه بر این، دولت های اتحادیه اروپا می خواهند با توجه به تهدید روسیه، خود را به طور گسترده مسلح کنند. اما کشورهای عضو نمی توانند به تنهایی سرمایه گذاری های لازم در این راستا را انجام دهند.

اروپاییان برای جمع آوری وجوه خصوصی اضافی، می خواهند بازار سرمایه را هماهنگ کنند، یعنی مقررات ملی را همسو کنند. این امر در مورد بورس اوراق بهادار و قانون ورشکستگی و همچنین مالیات شرکت‌ها و سود سهام اعمال می شود. کارشناسان سال ها بدون هیچ پیشرفت ملموسی روی این موضوع کار می کنند. این دقیقا همان چیزی است که نشست سران اتحادیه اروپا در پایان مارس خواستار آن شد و اعضای اتحادیه اروپا این بار هم در مورد آن بحث می کنند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان اتحادیه بازارهای سرمایه را "منبع اساسی برای رشد آینده" می نامد. او اصلاحاتی را در قانون ورشکستگی و مالیات شرکت ها پیشنهاد می کند. شولز شکایت دارد که پول از اروپا به مراکز جمع آوری سرمایه آمریکا سرازیر می شود قبل از اینکه دوباره از آنجا در استارت آپ های اروپایی سرمایه گذاری شود.

چندین کشور عضو همچنین خواستار ایجاد بازار اروپایی برای اوراق بهادار برای آزادسازی سرمایه هستند.

البته از آخر هفته گذشته، این اجلاس اقتصادی موضوع جدیدی پیدا کرده و آن تشدید مناقشات بین ایران و رژیم صهیونیستی است که این نگرانی را ایجاد کرده است که جنگ در خاورمیانه ممکن است به یک آتش سوزی تبدیل شود. این موضوع احتمالاً بیانیه نهایی اجلاس را نیز مشخص می کند.

سایه جنگ اوکراین نیز بر سر این نشست خواهد بود. مسکو از هواپیماهای بدون سرنشین در جنگ خود علیه اوکراین استفاده می کند. وضعیت در این منطقه نیز از منظر غرب نگران کننده است و در این اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت. ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، انتظار دارد ارتش روسیه در پایان ماه می یا اوایل ژوئن عملیات تهاجمی را آغاز کند.

وی فوراً از اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا درخواست کمک نظامی بیشتر - به ویژه در قالب سیستم های ضد هوایی "پاتریوت"، توپخانه و مهمات اضافی را دارد. این اقدام می تواند تا حدی از درآمدهای بهره از دارایی های مسدود شده روسیه در اتحادیه اروپا پرداخت شود. به گفته یک دیپلمات اتحادیه اروپا، اولین درآمد از این دارایی های بلوکه شده ممکن است در اوایل ماه ژوئن به جریان بیفتد.

الکساندر دو کرو، نخست وزیر بلژیک در نشست سران همچنین می خواهد به این سوء ظن مبنی بر رشوه دادن مسکو به نمایندگان پارلمان اروپا رسیدگی کند. د کرو، توضیح داد که بلژیک به عنوان مقر نهادهای اتحادیه اروپا، با توجه به انتخابات اروپا در ماه ژوئن، مسئولیت حفاظت از حق هر شهروند برای رای دادن آزادانه و ایمن را دارد.

اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کردمسکو:عضویت اوکراین، پایان اتحادیه اروپا است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست وزیر خارجه ایران با سفرای کشورهای اسلامی
  • گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد
  • هشت پیشنهاد ایران به نشست وزیران علوم سازمان همکاری شانگهای
  • گروه۷: دارایی‌های روسیه تا زمان جبران خسارت اوکراین مسدود می‌ماند
  • کدام استانهای کشور پر بارش تر بودند؟/ ایران پیشتاز تولید نفت اوپک
  • تعیین سرنوشت دارایی های مسدود شده روسیه در نشست گروه ۷
  • قیمت رانا در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳؛ تداوم کاهش جزیی قیمت‌ها در بازار
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است