Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم شهر‌های گروه الف مازندران با کمبود آب مواجه هستند و منتظرند آب شرب تصفیه شده با اجرای پروژه آبرسانی به خانه‌هایشان برسد؛ اما این پروژه بیش از یک دهه است که به طول انجامیده و مسئولان با بهانه‌های مختلف اتمام آن را به تاخیر می‌اندازند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، استان مازندران حدود ۵۸ شهر دارد که حدود ۵۳ درصد از جمعیت آن در مناطق شهری سکونت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۸۸ درصد از آب شرب شهر‌های این استان از منابع آب‌های زیرزمینی اعم از چاه و چشمه تامین می‌شود.


این استان برای تامین آب مشترکان شهری روزانه با حدود ۸۶ هزارمترمکعب کمبود آب مواجه است. در واقع نیمی از کمبود آب شرب برای شهر‌های مازندران مربوط به شهر‌های گروه الف شامل بابل، امیرکلا، بابلسر و فریدونکنار است.


پروژه آبرسانی به شهر‌های گروه الف مازندران از سد لفور از سال ۸۸ در استان کلید خورد و قرار بود با ایجاد ۸۰ کیلومتر خط لوله و تأسیس یک تصفیه خانه مرکزی برای ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت مناطق مرکزی استان آب آشامیدنی سالم تأمین شود.

بر همین اساس قرار شد تصفیه خانه‌ای در مجاورت سد شهید آیت الله صالحی مازندرانی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل افتتاح شود تا آب مورد نیاز مردم شهر‌های یاد شده را تامین کند. امروز بیش از ۱۲ سال است از پروژه آبرسانی به شهر‌های گروه الف می‌گذرد، اما موجب شد تا شهروندان الف نشین از جمله بابل همچنان با گذشت سال‌ها در پی تأمین آب شرب سالم باشند.

 
طرح ملی تامین آب شرب یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان مازندارن

مجید عبدالهی مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران در این باره می‌گوید: طرح ملی آب شرب شهر‌های بابل، امیرکلا،هادی شهر و بابلسر با عنوان آبرسانی به شهرهای گروه الف با هدف تامین کسری ۶۰۰ لیتر در ثانیه که توسط شرکت آب منطقه‌ای در دست اجراست، این طرح یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین پروژه‌های آبرسانی شرکت آب و فاضلاب مازندران است که با بهره برداری از فاز اول تصفیه‌خانه اصلی وارد مدار شده و بحران کمبود۵۰ ساله آب بابل را پوشش خواهد داد.

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران هم در مورد تصفیه خانه آب شرب شهر‌های گروه الف مازندران، می‌گوید: یک واحد از سه واحد در دست اجرای این تصفیه‌خانه به ظرفیت ۵۰۰ لیتر بر ثانیه در حال راه اندازی است و واحد دوم آن نیز تا تابستان سال ۱۴۰۰، آماده بهره برداری می‌شود.


تامین آب شرب ۶۳۰ هزار نفر با اجرای پروژه آبرسانی

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به افق این طرح که برای سال ۱۴۱۵ در نظر گرفته شده است؛ می‌گوید: با اجرای این طرح، آب شرب جمعیت ۶۳۰ هزار نفری منطقه تامین می‌شود.


دو مولفه مهم این طرح شامل اجرای خط انتقال از سد آیت‌الله صالحی مازندرانی تا فریدونکنار به طول ۹۰ کیلومتر است که تاکنون ۶۷ کیلومتر آن با پیشرفت ۸۰ درصدی انجام شده و دیگر تصفیه خانه این طرح که با ظرفیت ۱۵۰۰ لیتر درثانیه هم اکنون، ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

هزینه اجرای این طرح را تاکنون بالغ بر ۲۶۳ میلیارد تومان است در سال گذشته، ۱۵۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح تخصیص یافت امید میرود که با اعتبارات مورد نیاز که حدود ۲۷۰ میلیارد تومان است طرح مذکور به بهره‌برداری کامل برسد.

 

سوء مدیریت و عدم اراده برای حل مشکلات

مهدی سعادتی نماینده مردم بابل در مجلس یازدهم در مورد مشکلات عدیده مردم بابل در بحث تامین آب شرب، می‌گوید: ما مشکلی که در شهر بابل داریم برمی‌گردد به این موضوع که طرح آب‌رسانی به شهر‌های گروه الف هم که اگر بخواهیم روی آن بحث کنیم باید بگوییم که متاسفانه خود این پروژه، سال‌ها طول کشیده است و هنوز نتیجه نداده است؛ پول‌های زیادی هم که اینجا صرف شده است یک بخشی از آن به شهرستان‌های غیر از گروه‌های هدف اختصاص و هزینه داده شده است.


سعادتی تاکید می‌کند: نکته بعدی اینکه مسئله اجرایی آن نیز متاسفانه به دلیل اینکه باز هم اینجا مشکل سوء مدیریت کاملا مشهود است، اولا زمان برده است و دوما اینکه تنها برای شهر‌های اصلی ما نظیر بابل، امیرکلا، هادی‌شهر، بابلسر و فریدونکنار کافی است، اما پیش‌بینی منابع و تاسیسات برای مناطقی مثل گتاب، بابلکنار، بندپی شرقی و بندپی غربی نشده است.


به گفته وی حتی گروه شهر الف قریب به ۱۴۰ میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه به آن اضافه کردیم، بنا باشد که کل پروژه انجام شود مجموعا حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و کم‌کاری دولت و وزارت نیرو، کاملا مشهود است.


سعادتی می‌گوید: با وجود اینکه استان مازندران، روی آب قرار دارد و این‌همه منابع داریم، اما متاسفانه می‌بینیم که نه سد را به طور نمونه سد هراز که پس گذشت بیش از ۱۰ سال تنها ۳۴ درصد پیش رفته است، به جایی رسیده است و نه اعتبارات به گونه‌ای تخصیص یافته که پاسخگوی پیشرفت پروژه‌ها باشد و یا ردیف اعتباری برای برخی از پروژه‌ها در نظر نگرفته شده است.

 


به عقیده وی ما همچنان درگیر مشکلاتی نظیر به اتمام نرسیدن پروژه‌های چند ده ساله در بابل هستیم که این بیانگر این مسئله است که نگاه وزارت نیرو و نگاه سیستم اجرایی دولت ما به استان مازندران، یک نگاه دست چندم است.


بر این اساس موارد مطرح شده با ایجاد یک تصفیه خانه با ظرفیت ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه، اجرای خط انتقال به طول ۹۰ کیلومتر، مخازن ذخیره آب به ظرفیت ۵۲ هزار متر مکعب، حفر و تجهیز ۶ حلقه چاه و احداث ۶ باب ایستگاه پمپاژ می‌توان آب مود نیاز مورد نیاز شهروندان شهر‌های گروه الف را تامین و مشکلات موجود را برطرف کرد، اما با این حال مردم این مناطق چندین سال است که در انتظار رفع این معضل هستند و برای حل این مشکل تخصیص اعتبار لازم و همت بلند مسئولان را مطلبد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پروژه آبرسانی مشکل آب شهرهای گروه الف مازندران وزارت نیرو سازمان آب و فاضلاب شهر های گروه الف میلیارد تومان پروژه آبرسانی تصفیه خانه پروژه ها تامین آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۳۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد دلار در سال گذشته

جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه) در حیاط هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وزارت نفت در سال ۱۴۰۲ با سرمایه‌گذاری مؤثر در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت توانست پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد دلار را به سرانجام برساند، گفت: از محل تکمیل این پروژه‌ها رشد تولید در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و به‌دنبال آن ثبت رشد اقتصادی بالای ۲۰ درصدی در بخش نفت و گاز را شاهد بودیم.

وی افزود: امسال برای سرمایه‌گذاری‌های تازه در پروژه‌های نیمه‌تمام باقی‌مانده در صنعت نفت برنامه‌ریزی جامعی شده است تا امسال هم جهش تولید مطلوبی در این صنعت داشته باشیم.

وزیر نفت تصریح کرد: امیدواریم سال ۱۴۰۳ هم مانند پارسال رکوردهای مطلوبی در زمینه جهش تولید داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • تجلیل از دندانپزشکان جهادگر در همدان
  • توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران
  • سبد غذایی رایگان به این گروه از مادران ؛ منتظر پیامک باشید
  • پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان در امر مولدسازی اولویت‌بندی شوند
  • دور دوم انتخابات در تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود
  • پیشرفت ۸۰ درصدی فاز دوم پروژه اصلاح شبکه داخلی دهستان ارمو شهرستان دره شهر
  • برگزاری تمام الکترونیک دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران
  • تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد دلار در سال گذشته
  • تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲
  • پیشرفت ۷۹ درصدی مجتمع آبرسانی شیخ موسی شهرستان بابل