Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، از آغاز فصل برداشت سیب از سطح ۶۰ هزار هکتاری باغات سیب در شهرهای مختلف آذربایجان غربی در سال زراعی جاری (از مهرماه ۱۳۹۹ تاکنون) می‌گذرد اما همچنان کشاورزان این استان که همواره سهامدار بیشترین تولید سیب کشور بوده‌اند، همانند سال‌های گذشته با مشکلی به نام بازار محصول دست به گریبان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند این مشکل عظیم از زمان سفر وزیر جهاد کشاورزی در آذربایجان غربی در نیمه اول دی ماه ۱۳۹۹ و با پیگیری استاندار و نمایندگان مجلس و موافقت رییس جمهوری در زمینه تشکیل کمیته حل سریع مشکل سیب این استان رو به تعدیل گذاشت و با این اقدامات ضربتی میزان سیب های دپو شده در سردخانه های آذربایجان غربی از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن در مدت زمانی سه ماه تا فروردین ماه به ۱۰۰ هزار تن و در هفته اول اردیبهشت ماه به ۸۰ هزار تن کاهش یافت.

اما تاجران و تولید کنندگان سیب و در کنار آنان مسوولان و سردخانه داران معتقدند با کاهش نرخ ارز در هفته های گذشته، افزایش هزینه های حمل و نقل تا مرز پرویزخان و مرز دوغارون به میزان ۲ برابر معمول، عدم وجود کامیونهای یخچال دار به میزان لازم، معطلی بیش از حد در مرزهای یاد شده، نبود کشتی در مرزهای شمال در آستارا، تعطیلی های ایام کرونایی و کاهش مصرف داخلی بازار این محصول دچار مشکل شده است.

آنچه در میان این چالشها می شود به وضوح مشاهده کرد چشم انتظاری تولید کنندگان سیب درختی است تامحصولشان بجای پوسیدن در گوشه سردخانه بر روی مسیر و ریل صادرات قرار گیرد تا کشاورزان ارومیه، اشنویه، سلماس و مهاباد که بیشترین میزان تولید سیب را دارند از حلاوت این اقدام شیرین کام شوند.

کارشناسان و فعالان بخش اقتصادی آذربایجان غربی ارزش سیب های تولیدی استان که در سردخانه ها در انتظار صادرات هستند با احتساب هر کیلوگرم ۸۰ هزار ریال محاسبه می کنند که به رقمی حدود هشت تا ۱۰ هزار میلیارد ریال می‌توان دست یافت که در صورت نبود اقدام مناسب باید شاهد دورریختن این حجم عظیم سیب درختی با کیفیت درجه یک بود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه با گلایه از نبود کامیونهای یخچال دار در آذربایجان غربی گفت: چندین سال است درخواست کامیون یخچال دار برای استان داریم که هنوز این مشکل حل نشده است و امسال چالشهای مرتبط با این کمبود به وضوح نمایان است.

سید بهنام تاج الدینی درحالیکه استرس و نگرانی خاصی از مشکلات صادرات سیب درختی دارد، افزود: مشکلات حمل و نقل و افزایش هزینه آن در کنار کاهش نرخ ارز و پایان فرصت طلایی صادرات بر چالشهای بازار سیب برای تولید کنندگان و صادرکنندگان افزوده است.

براساس اظهارات تاج الدینی برای صادرات هر یک کیلوگرم سیب درختی از استان آذربایجان غربی باید سه هزار تومان هزینه حمل و نقل تا مرز دوغارون در شرق کشور پرداخت شود که هزینه گزافی است.

طبق گفته این صادر کننده روز گذشته برای انتقال محصول صادراتی وی به مرز دوغارون راننده کامیون درخواست مبلغی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون داشته که به ناچار موافقت کرده است.

او  فرصت باقی مانده تا عید فطر را فرصتی طلایی برای صادرات سیب تاجران آذربایجان غربی بیان کرد و گفت: بر اثر کمبود کامیون های یخچال دار برای جابجایی فرصت برای صادرات تمام شده محسوب می شود.

این صادر کننده استانی معتقد است که روزانه بیشتر از ۱۰ کامیون ۲۵ تنی صادرات در استان آذربایجان غربی وجود ندارد.

او می گوید: بازار افغانستان هم اکنون مقصد سیب درختی صادر شده از استان است و صادراتی به پاکستان وهندوستان وجود ندارد.

تاج الدینی افزود: زمینه صادرات برای بازار روسیه و کشورهای اوراسیایی نیز فراهم نیست و صادرات ۱۵ تنی برای کشور قزاقستان که تا عید فطر باید حمل می‌شد در انتظار کشتی در سواحل شمالی کشور است.

هزینه صادرات سیب درختی ۲ برابر شده است

هزینه صادرات سیب درختی به مرزهای شرقی کشور از روز گذشته با افزایش ۲ برابری مواجه است که چالشی برای صادرات محسوب می شود و این موضوعی است که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی آن را حکایتی تلخ برای صادرات سیب درختی بیان می کند.

غلامرضا بابایی  با بیان اینکه تقاضا برای ماشینهای یخچال دار افزایش یافته است، افزود: توقف در مرزها نیز نامشخص و گاهی طولانی است و علت این توقف های نامشخص بازارچه ای بودن صادرات است.

وی بر این عقیده است که ارائه یارانه توسط دولت در بحث صادرات راهکار این مشکل است ولی شرایط برای ارائه یارانه مساعد نیست هر چند در ماه های اخیر مشوق واردات موز در ازای صادرات سیب اعمال و موجب نجات سیب درختی استان از انبار شدن در سردخانه ها شد.

افت نرخ ارز از دلایل کاهش صادرات است

افت نرخ ارز و دلار یکی از عللی است که کاهش صادرات در تمامی کالاها را در پی داشت و رییس سازمان صمت در آذربایجان غربی آن را تایید می کند، چرا که صادر کنندگان با هزینه های بالای صادراتی متضرر می شوند، جبران هزینه هایشان دشوار است و این موضوع روند صادراتی را کند می کند.

بابایی ادامه داد: زیرساختهای سردخانه ای استان هم بسیار مدرن نیستند و مطلوبیت و کیفیت سیب هر روز کاهش می یابد.

عدم ارتباط منطقی و توازن بین کاهش نرخ ارز و افزایش ناگهانی و جهشی هزینه های حمل و نقل موضوعی است که وی یافتن رابطه ای متعادل بین این دو موضوع را پیچیده می داند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه یکی از علل بازار پسندی سیب آذربایجان غربی درا بودن کیفیت مطلوب و سورت و بسته بندی خوب است گفت: آماری که از وجود و تنبار شدن صدها تن سیب در سردخانه های استان ارائه می شود نادرست است و هم اکنون صادرات خارجی و مصرف داخلی سیب درختی وجود دارد.

وی بیان کرد: طبق آخرین آمار کمتر از ۸۰ هزار تن سیب در سردخانه های استان باقی مانده است و مقاصد صادراتی هم هندوستان، پاکستان و افعانستان و کشورهای اوراسیایی است.

طبق اظهارات وی این خبرهای نا امید کننده در زمینه سیب درختی نوعی سیاه نمایی دولت در آستانه انتخابات است و آخرین گزارش انجمن سردخانه داران استان موید این موضوع است.

روزانه ۱۲۰۰ تن صادرات سیب از آذربایجان غربی انجام می شود

آذربایجان غربی دارای رتبه اول تولید سیب کشور با سالانه بالای یک میلیون تن است که ۳۰ درصد تولید کشور را شامل می شود؛ از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار باغ استان ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار آن سیب  است.

بر اساس برآوردهای انجام شده از این میزان تولید حدود ۳۵۰ هزار تن به مصرف صنایع تبدیلی رسیده و ۵۰ هزار تن به صورت تازه‌خوری مصرف  می شود

در سال زراعی جاری در حدود ۷۰۰ هزار تن از محصول تولیدی در سردخانه‌های استان ذخیره‌ شده بود که به‌تدریج برای فروش روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این باره می گوید: روزانه هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ تن سیب درختی از این استان صادر می شود.

اکبر کرامتی  افزود: هر چند هم اکنون نباید حتی به میزان یک کیلوگرم سیب در سردخانه ها انبار می شد ولی به رغم این موضوع شاهد باقی بودن سیب همچنان در سردخانه ها هستیم.

وی با بیان اینکه دلالان هم اکنون برای سودجویی بیشتر درصدد هستند تا با سیاه نمایی در بازار سیب بتوانند سود سرشاری به جیب بزنند افزود: این اقدامات به نوعی ریشه به تیشه صادرات سیب درختی در استان می زند.

کرامتی بیان کرد: باید از تولید و صادرکنندگان بخش کشاورزی حمایت و مشوق های صادراتی برای آنها در نظر گرفته شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه همسایگان شرقی عمده ترین متقاضیان سیب آذربایجان غربی هستند گفت: پاکستان و افغانستان مهمترین بازارهای صادرات استان هستند و مقادیری هم به عراق صادر می شود که ناچیز است.

هزینه حمل و نقل سیب صادراتی ۲ برابر شد

سیب درختی آذربایجان غربی از گمرکات و بازارچه های مختلف صادر می شود که این صادرات از مرزهای شمالی آستارا تا بنادر جنوب کشور و مرزهای غربی و مرز شرقی دوغارون در این زمینه دخیل هستند.

مسیر طولانی از شمالغرب تا شرق کشور و هزینه انتقال سیب در این زمینه موجب شده تا تاجران این بخش ناراضی و نگران از افزایش هزینه ها و حفظ کیفیت محصول باشند.

مدیر عامل اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی گفت: هزینه حمل و نقل سیب درختی صادراتی استان به مرز دوغارون در استان خراسان رضوی ۲ برابر شده که مانعی دیگر برای صادرات این محصول است.

مرادعلی آقابالازاده افزود: کاهش نرخ دلار و ارز و افزایش کرایه حمل و نقل با ماشینهای یخچال دار مشکل کنونی صادر کنندگان است.

وی اظهار کرد: روز گذشته هزینه ارسال سیب درختی از استان با یک ماشین یخچال دار ۲۴ تنی تا مرز دوغارون ۵۴ میلیون تومان بود که به ناچار برای عدم پوسیدگی سیبها و صادرات سریع به این قیمت رضایت دادیم.

مدیر عامل اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی گفت: سیب درختی استان از طریق جنوب نیز صادر می شود که هم اکنون سیب مراغه و دماوند از این مسیر ارسال می شود.

وی ادامه داد: این استان دارای ۳۴۵ سردخانه با ظرفیت یک میلیون ۱۰۰ هزار تن است و پارسال در مدت مشابه کمتر از ۳۰ هزار تن سیب در سردخانه ها وجود داشت و قیمت هم بسیار مناسب تر از امسال بود.

وی بیان کرد: نداشتن زیرساختهای حمل و نقل، کاهش تقاضای بازار به علت شیوع کرونا و محدودیت در برگزاری جشنها و دورهمی ها موجب کاهش صادرات و مصرف میوه نیز شده است که بر بازار سیب درختی تاثیر گذار بوده است.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که به صورت دیم و آبی کشت می‌شوند؛ ۲۳۰ هزار بهره بردار در این استان فعالیت کشاورزی دارند و سالانه ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید و روانه بازار می‌شود.

در سالهای پر بار در باغ های سیب استان همواره یافتن بازارهای ثابت صادراتی موضوعی بوده که کشاورزان و صادرکنندگان با آن درگیر بوده اند.

هر چند مسوولان استانی و کشوری کمر همت برای رفع این مشکلات بسته اند اما این بار نیز با تاخیر در صادرات به موقع موانع و مشکلاتی جدید در مسیر صادرات رقم خورده است که نیازمند غرم جدی و اقدام ضربتی مسوولان است تا سرمایه و دسترنج یکساله باغداران استان به جای بازارهای خارجی روانه صنایع تبدیلی نشود.

انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صادرات سیب موانع صادرات وزارت جهاد کشاوری آذربایجان غربی سیب در سردخانه ها صادرات سیب درختی سردخانه داران یخچال دار برای صادرات مرز دوغارون رییس سازمان صادر می شود تن سیب حمل و نقل هزینه ها هم اکنون هزار تن ۸۰ هزار ۲ برابر نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۳۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم آب سد‌های آذربایجان غربی به ۱.۶ میلیارد مترمکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت:حجم آب پشت آن‌ها طبق آخرین پایش به یک میلیارد و ۶۱۷ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مجید رستگاری ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اضافه شدن آمار سد‌های کانی سیب و سردشت به جمع سد‌های ۱۴ گانه استان افزود: میزان آب موجود در پشت سد‌های آذربایجان غربی نسبت به زمان مشابه سال گذشته بدون احتساب سد‌های کانی سیب و سردشت، ۱.۶ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: طبق آخرین پایش، سد‌های بوکان، سردشت، مهاباد و کانی سیب به ترتیب ۵۹۷، ۳۳۶، ۱۷۵ و ۱۴۳ میلیون مترمکعب آب دارند که ۷۷ درصد کل آب‌های موجود در سد‌های ۱۶ گانه استان را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: از ۱۶ سد فعال استان آب پشت هفت سد بیشتر از سال گذشته، ۲ سد مشابه پارسال و هفت سد کمتر از سال گذشته است.

رستگاری اظهار کرد: هفت سدی که بیشتر از پارسال، آب در آن‌ها ذخیره شده شامل سد‌های مهاباد، حسنلوی نقده، ماکو، شهید قنبری، کرم آباد پلدشت، کانی سیب و سردشت است.

وی گفت: آب پشت سد‌های بوکان، شهرچای ارومیه، زولا و دریک سلماس، سیلوه پیرانشهر، آغ چای چایپاره و ارس ۲ هم کمتر از سال گذشته است که بیشترین میزان کاهش مربوط به آغ چای چایپاره با ۲۰ میلیون مترمکعب و شهرچای با ۱۷ میلیون مترمکعب است.

دیگر خبرها

  • سوال هفدهم پویش ملی«زندگی با آیه ها» در آذربایجان غربی اعلام شد
  • حجم آب سد‌های آذربایجان غربی به ۱.۶ میلیارد مترمکعب رسید
  • افزایش ۳۱ درصدی ارزش صادرات محصولات تولیدی آذربایجان غربی
  •  صادرات هزار و 489 میلیون دلار محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی از گمرکات استان
  • افزایش صادرات از گمرک شهرستان پلدشت
  • صادرات ۱۴۸۹ میلیون دلاری کالا از آذربایجان‌غربی به کشورهای خارجی
  • صادرات ۱۴۸۹ میلیون دلار محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی از گمرکات استان طی سال گذشته
  • سوال شانزدهم طرح «زندگی با آیه ها» در آذربایجان غربی
  • افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی
  • صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی