Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اینتلی نیوز، آسیای میانه یکی از مکانهای پر تنش آبی در کره زمین است. تلاش های اتحاد جماهیر شوروی سابق برای کشاورزی این استپ باعث تخلیه دریاچه آرال شد. امروزه کاشت تک محصول پنبه در ازبکستان و ترکمنستان بیانگر این واقعیت است که این دریاچه آب شیرین به عنوان چهارمین دریاچه بزرگ جهان احیا نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه آسیای میانه منبع اصلی تولید پسماند آب در جهان است، اما در دهه های اخیر به دلیل تبدیل منطقه به منبع غذایی برای همسایگان چین، وضعیت آب این منطقه همچنان رو به وخامت است.

"یولین لیو" از دانشگاه شمال شرق استان شانشی چین و همکارانش در کنار یک تیم از وزارت منابع آب چین بر روی منطقه ای در آسیای مرکزی کار می کنند. تحقیقات این گروه نشان می دهد پرورش مرغ در تاجیکستان ۶۱ بار بیشتر از چین آب نیاز دارد. پرورش خوک در ازبکستان ۱۰ برابر و کشت پنبه در ترکمنستان هم ۴۲ برابر بیشتر از چین آب طلب می کند.

بر اساس این مطالعه، پرورش گندم در آسیای میانه آنقدر پر آب است که بهتر است کشورهای منطقه نیازهای غذایی خود را از چین تامین کنند، هرچند این اقدام بعید است. زیرا چین خود وارد کننده گندم است. در واقع، در ۱۰ سال گذشته فروش گندم قزاقستان به چین به ۱۰ درصد کل صادرات این کشور به پکن رسیده است.

یولین و همکارانشان می گویند کشاورزان آسیای میانه که محصولاتشان را به چین صادر می کنند برای تولید این محصولات بیش از چین آب استفاده می کنند. آنها می نویسند: ادامه این وضعیت منجر به تخریب اکوسیستم می شود و به طور جدی امنیت محلی و تنوع زیستی را تهدید می کند.

با این حال انها پیشنهاد می کنند با استفاده از روش های بهبود آبیاری، بذرهای بهتر و استفاده از فناوری می توان ۵۶ درصد در مصرف اب صرفه جویی کرد. پیشنهاد دوم این تیم این است که با استفاده از همین مقدار ابی که اکنون استفاده می شود با بکارگیری تکنولوژی های پیشرفته می توان دو برابر محصول کشاورزی تولید کرد.

این تیم چینی در نهایت می گوید آسیای میانه مکان مناسبی برای پرورش برخی محصولات نیست و دولت ها نباید از مدیریت منطقی استفاده از زمین، مانند کاهش سطح زمینی که برای کاشت پنبه در صحرا استفاده می شود، غافل شوند.

برچسب‌ها ازبکستان ترکمنستان قزاقستان آسیای مرکزی کشاورزی چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ازبکستان ترکمنستان قزاقستان ازبکستان ترکمنستان قزاقستان آسیای مرکزی کشاورزی چین اخبار کنکور آسیای میانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۹۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنیاد مسکن بدون توقف توسعه‌ روستاها را دنبال کند

فرزاد مخلص‌الائمه روز دوشنبه در بازدید از اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی، گفت: توسعه روستایی با بهره‌گیری از منابع طبیعی و کشاورزی راهبردی برای بهبود اقتصادی و اجتماعی جامعه روستایی است که باید مورد توجه متولیان امر به خصوص بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گیرد.

وی ادامه داد: مقاوم سازی منازل روستاییان، ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی، آموزشی، تفریحی، ورزشی و فرهنگی مهمترین مسایلی است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی باید در روستاهای این استان عملیاتی کند.

استاندار مرکزی بیان کرد: عقب افتادگی بسیار جدی و مطالبات انباشته در حوزه‌ مسکن، بخشی از فشار را بر بنیاد مسکن منتقل کرده است لذا از تلاش‌های این مجموعه در کنار دولت قدردانی می‌کنیم.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: بنیاد مسکن در ساخت مسکن روستایی به سهیمه‌های ابلاغی محدود نشود و با برنامه‌ریزی شورای مسکن استان، هر جا ظرفیت وجود دارد با لحاظ تقویت استقرار در روستاها، توسعه را دنبال کند.

وی تأکید کرد: قیر رایگان ظرفیت فوق العاده‌ای در راستای افزایش رضایتمندی مردم در روستاها است که باید طبق برنامه‌ریزی و با دقت تخصیص یابد.

مقام عالی دولت سیزدهم در استان مرکزی با اشاره به لزوم حمایت دستگاه‌ها از فعالیت گروه‌های جهادی و انتظار ویژه از بنیاد مسکن، افزود: تشکیل گروه جهادی مدیران استان با هدف حل مسائل گروه‌های جهادی در دستور کار قرار دارد.

مخلص‌الائمه همچنین خاطرنشان کرد: خدمات و دستاوردهای نظام باید در قالب‌های مختلف اطلاع‌رسانی شود تا مردم بدانند کار و فعالیت در جریان است و نهادهای انقلابی باید در این زمینه پیشران باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • برادران عالمیان دو پینگ پنگ باز اعزامی به انتخابی المپیک
  • تولید روزانه ۹۰۰ تن پسماند شهری و خانگی در استان مرکزی
  • برادران عالمیان در راه انتخابی المپیک
  • برادران عالمیان در مسیر سهمیه المپیک پاریس
  • نیما عالمیان مجوز حضور در انتخابی المپیک را گرفت
  • دو پینگ‌پنگ باز اعزامی به رقابت‌های انتخابی المپیک مشخص شدند
  • بنیاد مسکن بدون توقف توسعه‌ روستاها را دنبال کند
  • انتقال تجربیات کشاورزی ایران به ونزوئلا
  • توزیع شیر رایگان در مدارس استان مرکزی
  • پیش‌بینی وضعیت هوا طی چند روز آینده/ تداوم بارش‌ در این استان‌ها