Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-16@21:32:53 GMT

صدای پیاز کاران درآمد/پیاز ارزان تر از کاه

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۰۰۵۳

صدای پیاز کاران درآمد/پیاز ارزان تر از کاه

خبرگزاری تسنیم: محمد علی پیراسته  عضوی شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی کشور  اظهار کرد: روزگار پیاز کاران سیاه شده است  و محصولی که برای  تولید آن هزینه زیادی شده است به قیمت ناچیزی خریداری می شود به طوری که برخی از کشاورزان حتی قید برداشت محصول خود را زده اند.

وی افزود:  تنها در جنوب استان کرمان 15 هزار و 750 هکتار  پیاز کاشته شده است و از هر هکتار در این منطقه 35 تا 70 تن برداشت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضوی شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی کشور ادامه داد: هزینه هایی که کشاورز برای هر هکتار متحمل می شود با در نظر گرفتن تمام هزینه های تولید از جمله اجاره زمین، ادوات کشاورزی، کاشت، داشت و برداشت و بازار رسانی 140 میلیون در هر هکتار است؛ آزاد سازی قیمت نهاده های تولید  و گرانی دلار هزینه های تولید را به شدت افزایش داده است.

وی تصریح کرد: کشاورزان خرد معمولا 4 تا 5 هکتار و کشاورزان عمده بالای 100 هکتار کشت دارند و برای جبران ضرر و زیان آنها لازم  است که زمینه صادرات محصولات آنها فراهم شود.

پیراسته گفت: سیاست گذاری نادرست  و کاهش  تقاضا برای این محصول  به دلیل تعطیلی رستوران ها و  کاهش خرید و صادرات قیمت آن را به شدت کاهش داده است به طوری که برای بسیاری از کشاورزان صرفه اقتصادی برای بیرون آوردن پیاز از زمین وجود  ندارد.

وی با گلایه از تعیین قیمت خرید تضمینی پایین پیاز توسط شورای اقتصادی گفت: به هزینه های تولید کشاورزان توجهی نمی شود و تعیین قیمت 596 تومان برای هرکیلوگرم از این محصول نشان از این  امر است.

این مقام صنفی گفت: قیمت 596 تومان قیمت پیاز توسط دولت با هزینه تمام شده 2000 تومان پیاز هم خوانی ندارد و قیمت آن از کاه نیز ارزان تر است.

پیراسته با اشاره به در پیش بودن گرما گفت:  این امر باعث می شود که پیاز رسیده و بزرگ شود و بازار پسندی  خود را ازدست دهد؛ تنها در 7 شهرستان در جنوب استان کرمان 100 هزار تن تا به امروز خرید تضمینی شده است و  طرح دوم تولید پیاز نیز در حجمی بالغ  300 هزار تن به بازار می آید.

رئیس نظام صنفی کشاورزی جنوب استان کرمان در واکنش به اینکه چرا بیشتر از نیاز بازار پیاز کاشته می شود که امروز با این شرایط رو به شوند، گفت: الگوی کشت رعایت نمی شود و ما نمی توانیم به کشاورزان بگوییم که  چه محصولی بکارد یا نکارد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برای گوجه فرنگی، هندوانه و سیب زمینی نیز خریدار وجود ندارد و این محصول به نرخی خریداری می شود که برای کشاورزان به صرفه نیست،درحالی که تولید گوجه فرنگی نیز در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است.

وی در پایان صحبت های خود گفت: مقرر شده است که پیاز هایی که از کشاورزان خرید تضمینی میشود به صورت رایگان در اختیار کمیته امداد، ستاد اجرای فرمان امام و بهزیستی قرار گیرد اما باید توجه داشت که این امر به تنظیم بازار پیاز کمکی نمیکند زیرا باعث کاهش دوباره تقاضا در بازار خواهد شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: پیاز کاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۰۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنج‌کاران مازندران برای انجام نشاکاری عجله نکنند.

به گزارش جام جم آنلاین مازندران، خلیل حقیقی معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران  اظهار کرد: باتوجه به سرد بودن هوای شبانه در مناطق کوهستانی استان لازم است کشاورزان عجله‌ای در انجام عملیات نشاکاری نداشته باشند.

وی افزود: انجام عملیات نشاکاری زودهنگام آن هم در شرایطی که اختلاف دما بین دمای آب و محیط موجب طولانی شدن استقرار نشا در اراضی شالیزاری می‌شود.

معاون امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: فرصت برای نشاکاری هنوز هست و برنج‌کاران در این زمینه عجله نکنند.حقیقی اضافه کرد: در برخی مزارع کشاورزان زودهنگام اقدام به خزانه کردند که ناچار هستند ولی درمجموع در این زمینه کشاورزان عجله نکنند.وی گفت: باتوجه به شرایط موجود، اردیبهشت ماه زمان مناسبی برای انجام عملیات نشاکاری است.

دیگر خبرها

  • حداکثر اختلاف قیمت گوجه‌فرنگی از میدان تا خرده‌فروشی ۳۵ درصد است
  • پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۳ | برای خرید مسکن در ارزان‌ترین نقظه تهران باید این مقدار هزینه کنید
  • برنج‌کاران مازندران برای انجام نشاکاری عجله نکنند.
  • توزیع روزانه پیاز در میدان مرکزی به ۳۵۰ تن رسید
  • خودرو ارزان شد + جدول قیمت‌ها
  • قیمت روز برنج ایرانی و خارجی یکشنبه ۲۶ فروردین۱۴۰۳
  • دستگیری زن و مرد مامور نما در مزارع پیاز عنبرآباد
  • خرید توافقی برنج راه حلی مناسب برای ایجاد تعادل در بازار
  • بازگشت رونق به بازار برنج ایرانی | هر کیلو برنج ایرانی و خارجی چند؟
  • بازار برنج ایرانی رونق یافت | هر کیلو برنج ایرانی و خارجی چند؟