Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه خواستار وحدت جهانی، همبستگی و همکاری بین‌المللی برای از بین بردن اقدامات یک جانبه قهری از جمله تحریم‌های غیر قانونی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سعید خطیب زاده روز چهارشنبه در سخنانی در کمیته اطلاعات مجمع عمومی سازمان ملل از اقدام برخی کشورهای پیشرفته در فناوری‌های نوین ارتباطی در تحریف، جعل وقایع و واقعیت‌های سایر کشورها به ویژه در کشورهای در حال توسعه ابراز تاسف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خطیب زاده که به صورت مجازی در چهل و سومین نشست کمیته اطلاعات مجمع عمومی سازمان ملل متحد  سخن می‌گفت، تاکید کرد: این برای من یک افتخار بزرگ است که امروز در چهل و سومین جلسه کمیته اطلاعات سخنرانی می کنم. من می خواهم از این فرصت استفاده کرده و صمیمانه تبریک خود را به جنابعالی و سایر اعضای دفتر برای انتخاب شما تبریک عرض کنم. بعلاوه  جمهوری اسلامی ایران همراهی خود را با بیانیه جمهوری گینه به نمایندگی از گروه ۷۷ و چین اعلام می دارد.

خطیب زاده اظهار داشت: ما اهمیت کمیته اطلاعات را به عنوان اصلی ترین نهاد سیاستگذاری بین دولتی برای ارائه راهنمایی در مورد سیاست های سازمان ملل در زمینه ارتباطات و اطلاعات عمومی به رسمیت می شناسیم. ما همچنین به کار و عملکرد دپارتمان ارتباطات جهانی (DGC) اهمیت زیادی می دهیم که هدف آن این است که سازمان ملل بتواند ارتباطات و اتصالات بهتری را با جامعه بین المللی و مردم سراسر جهان از طریق پرداختن به موضوعات بسیار مهم برای جامعه بین المللی به طور بی طرفانه و به موقع برقرار سازد.

وی خاطر نشان کرد: در دنیای انحصاری امروز رسانه ها، نقش این دپارتمان بیش از هر زمان دیگری در پیشبرد اهداف گسترده تر سازمان بسیار مهم است. این مجموعه باید بتواند اطلاعات دقیق را به مردم سراسر جهان منتقل کند تا از همه اشکال دروغ پراکنی در ماتریکس ارتباطات جهانی جلوگیری و با آنها مقابله کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه و رییس مرکز دیپلماسی عمومی تاکید کرد: اختلاف در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، شکاف های موجود بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را در زمینه فن آوری اطلاعات و ارتباطات عمومی به طرز غیرقابل جبرانی افزایش داده است و در نتیجه، بخش های گسترده ای از جمعیت در کشورهای در حال توسعه هنوز نتوانسته اند از مزایای کافی انقلاب کنونی فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره مند شوند.

خطیب زاده تصریح کرد:  با کمال تأسف، برخی از کشورها همچنان از انحصار خود در فن آوری های ارتباطی مدرن برای تحریف و جعل وقایع و واقعیت های سایر کشورها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، بهره می برند و بدین ترتیب چهره این کشورها را لکه دار می کنند و به منافع آن ها آسیب می رسانند.  

وی ادامه داد: چنین وضعیت مضر و نامطلوبی خواستار توجه فوری جامعه بین المللی است. سازمان ملل متحد باید اقدامات لازم را برای کاهش اختلاف دیجیتال فزاینده بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و پایان دادن به این روند مضر در دنیای رسانه ها علیه جهان در حال توسعه انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه و رییس مرکز دیپلماسی عمومی گفت: ایجاد شکاف دیجیتالی بین جهان توسعه یافته و در حال توسعه و قرار دادن فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه به روشی منصفانه و عادلانه یک امر ضروری است و انتظار می رود دپارتمان ارتباطات جهانی نقش موثرتر و بیشتری در این حوزه از جمله افزایش آگاهی عمومی داشته باشد.

خطیب زاده افزود: ما بر اهمیت اطمینان از تطابق کامل استفاده از چنین فناوری هایی با اهداف و اصول منشور ملل متحد و حقوق بین الملل به ویژه اصول حاکمیت، عدم مداخله در امور داخلی و بین المللی، قوانین شناخته شده همزیستی مدنی و روابط دوستانه میان حکومت ها تأکید می کنیم. در این راستا، ما بار دیگر رد و محکومیت شدید خود را نسبت به سواستفاده از چنین فناوری هایی به ویژه از طریق گسترش اطلاعات غلط و دروغ پراکنی توسط کشورهای خاص علیه کشورهای در حال توسعه از جمله کشورم، تکرار می کنیم.

وی اظهار داشت: وضعیت اضطراری موجود ناشی از همه گیری کرونا خواستار اقدام فوری جامعه بین المللی به منظور نجات جان افراد و حفظ توانایی کشورها در حفظ سطح لازم نظام های مراقبت های بهداشتی خود است. در چنین شرایطی، تأثیر اقدامات یک جانبه قهری، به ویژه تحریم های غیرقانونی، فشارهای اقتصادی، تجاری و مالی بیشتری را به کشورهای هدف تحمیل می کند در حالی که اثربخشی پاسخ آنها به این همه گیری را محدود می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه و رییس مرکز دیپلماسی عمومی خاطر نشان کرد: از آنجا که دولتها موظفند از جمعیت خود در برابر ویروس کرونا محافظت کنند و جان افراد آسیب دیده را نجات دهند، این کشورها به دلیل تحریم های اقتصادی و سایر تحریم های تحمیل شده مغایر با اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد توسط دولت های مشخص، به طور موثری از حفظ جان شهروندان خود جلوگیری شده است.

خطیب زاده تاکید کرد: در این راستا، همانطور که در قطعنامه کلی درباره همه گیری کرونا که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۲۰ تصویب شده، تأکید شده است، ایران بار دیگر خواستار وحدت جهانی، همبستگی و همکاری بین المللی برای از بین بردن اقدامات یک جانبه قهری است. در همین حال، ما از این دپارتمان می خواهیم تا به تلاشهای خود در جهت افزایش آگاهی و انتشار اطلاعات در مورد تأثیر منفی اقدامات یک جانبه قهری بر ظرفیت کشورهای آسیب دیده برای پاسخگویی موثر و کارآمد به همه گیری کووید۱۹ ادامه دهد.

وی تصریح کرد: جو فعلی عدم تحمل و نفرت نسبت به اسلام و مسلمانان در مناطق مختلف جهان که توسط رسانه های ضد مسلمان تحریک می شود و سخنان ملتهب و همچنین متعصبانه برخی از شخصیت های سیاسی در غرب بسیار نگران کننده است. زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین المللی این پدیده را محکوم کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از این نقض حقوق اولیه انسانی مسلمانان انجام دهند. در همین راستا، ما از دپارتمان اطلاعات عمومی می خواهیم که تلاش های خود را در جهت احترام به همه فرهنگ ها، ادیان و تمدن ها ادامه دهد و توجهات را به پیامدهای جدی رشد اسلام هراسی جلب کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه و رییس مرکز دیپلماسی عمومی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همچنان بر مسئولیت مهم سازمان ملل در قبال مساله فلسطین تأکید دارد. ایران به طور کامل از افزایش آگاهی بین المللی در مورد پیامدهای منفی اشغال و تحریم مردم فلسطین حمایت می کند. ما دپارتمان ارتباطات جهانی را به خاطر برنامه ویژه اطلاع رسانی در مورد مساله فلسطین از جمله برنامه آموزش روزنامه نگاران فلسطینی، ستایش می کنیم.

خطیب زاده گفت: ما بر تقاضای روزافزون محتوا به زبانها علاوه بر زبان های رسمی سازمان ملل تأکید می کنیم. ما دبیرخانه را به ادامه تحقیق در مورد گزینه های مختلف برای اطمینان از انتشار محصولات مختلف رسانه ای به تمام زبان های رسمی و زبان های غیر رسمی از جمله زبان فارسی تشویق می کنیم که توسط بیش از یک صد میلیون نفر در سراسر جهان صحبت می شود و به عنوان ریشه اصلی فرهنگ و تمدن بزرگ و منبع تفاهم و همبستگی بین چندین ملت شناخته می شود.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سخنگو سخنگوی وزارت امور خارجه سخنگوی وزارت خارجه اقدامات یک جانبه قهری کشورهای در حال توسعه اطلاعات و ارتباطات جامعه بین المللی ارتباطات جهانی کمیته اطلاعات سازمان ملل خطیب زاده همه گیری ملل متحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۳۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح حجاب و عفاف از امروز در قم آغاز شد

 فرماندهی انتظامی قم اعلام کرد: به سبب رعایت ارزش‌ها و موازین دینی و اخلاقی نظام اسلامی، به اطلاع می‌رساند که در چارچوب مطالبات عمومی و بر اساس وظایف قانونی، طرح حجاب و عفاف از روز شنبه بیست و پنجم فروردین همزمان با سراسر کشور در همه معابر و اماکن عمومی شهر قم اجرا می‌شود. 

 از این رو از همه شهروندان، زائران و مسافران، به ویژه دختران و بانوان شهر مقدس قم، درخواست می‌شود همانند گذشته به منظور رعایت قانون و حفظ ارزش‌های اخلاقی و هنجار‌های ملی و مذهبی، حریم حجاب و عفاف را آنگونه که شایسته است رعایت نمایند. 

پلیس ضمن اطمینان از رعایت موازین اخلاقی و حریم عفاف توسط قاطبه شهروندان، یادآور می‌شود که ناگزیر، بر اساس وظایف خویش، با اندک ناقضان قانون حجاب و عفاف برخورد قانونی می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تعرض‌دانستن واکنش ایران از دورویی‌های بین‌المللی است
  • طرح‌های توسعه، راهبرد حیاتی برای بقا و پیشرفت
  • چرا صنعت نفت برای سرمایه گذاری خارجی با وجود تحریم ها جذاب بود؟
  • «وعده صادق»؛ درس عبرت و وحدت
  • اتحادیه اروپا نقض تحریم توسط کشورهای عضو را جرم‌انگاری کرد
  • خمس خواستار جدایی از تراکتور شد
  • پیام حزب اعتدال و توسعه در پی حمله ایران به اسرائیل /مهمترین رویکرد استراتژیک، حفظ وحدت و انسجام ملی است
  • عمان خواستار خویشتن‌داری کشورهای منطقه شد
  • اجرای طرح نور عفاف و حجاب در چهارمحال‌ و بختیاری
  • طرح حجاب و عفاف از امروز در قم آغاز شد