Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@05:03:46 GMT

چرا بعضی نوزادان مو دارند و بعضی نه؟

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۴۴۵۷۹

چرا بعضی نوزادان مو دارند و بعضی نه؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در قدیم معتقد بودند اگر زنی در دوران بارداری دچار سوزش معده شود فرزندش با سری پرمو متولد خواهد شد. در سال ۲۰۰۶ محققان به این موضوع پرداختند و متوجه شدند از ۲۸ زن بارداری که دچار سوزش معده بودند، ۲۳ تای آن‌ها صاحب فرزند پرمویی شده بودند.

به عقیده‌ی محققان، هورمون‌هایی که در دوران بارداری در بدن مادر ترشح می‌شود هم ممکن است در رشد مو‌های نوزادان اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارغ از صحت داشتن یا نداشتن این موضوع، برخی نوزادان با مو پا به این دنیا می‌گذارند و برخی بی مو، گرچه هر دو به یک اندازه ارزشمند هستند.

در ادامه به علت این پدیده خواهیم پرداخت.

مو‌های نوزادان ممکن است بعد از مدتی تغییر کند

نوزادان با همه‌ی آن فولیکول‌های مویی متولد می‌شوند که تا پایان عمر خواهند داشت. با این حال، اینکه نوزادی با مو متولد شود یا بی مو معنایش این نیست که موهایش بعداً هم حتماً همانطور خواهد بود. مثلاً نوزادی که با سر پرمویی متولد شده ممکن است بعد از چند ماه بی مو شود و نوزادی که با سری بی مو متولد شده ممکن است بعد از مدتی صاحب مو‌های پرپشتی شود. این مو‌های جدید هم ممکن است بعداً شکل دیگری پیدا کنند.

بیشتر بخوانید

از خون بندناف تا رویش جوانه‌های امید به زندگی /خونی که دم مسیحایی دارد

ممکن است ژنتیک در این مسأله نقش داشته باشد

گرچه محققان کاملاً مطمئن نیستند که چرا بعضی نوزادان با مو متولد می‌شوند و بعضی نه، اما معتقدند احتمالاً ژن‌ها و دی‌ان‌ای در این مسأله نقش دارند. مو‌ها معمولاً حوالی هفته‌ی سیزدهم بارداری رشد می‌کنند. اگر مو‌های بچه‌ای در رحم مادر رشد کند، آن بچه احتمالاً با سر پرمویی متولد خواهد شد.

ممکن است به خاطر هورمون‌های درون بدن باشد

سطح هورمون‌ها در رحم مادر بالا است، بنابراین ممکن است باعث رشد مو‌های بچه هم شوند. با این حال، بعد از زایمان، سطح هورمون‌ها در بدن بچه به میزان چشمگیری افت می‌کند. این امر باعث کاهش سرعت رشد مو‌های نوزاد می‌شود.

نوزادان بی مو لزوماً کمبود مواد مغذی ندارند

بعضی بچه‌ها با مقدار متفاوتی مو متولد می‌شوند و بعضی پدر و مادر‌ها ممکن است نگران شوند که علتش این است که در دوران بارداری مواد مغذی به اندازه‌ی کافی به بدن مادر نرسیده یا بچه کمبود کلسیم دارد. اما اینگونه نیست و طبیعی است که نوزادان تا یک سالگی مو‌های کم پشتی داشته باشند. تنها کمبود آهن یا ابتلا به بیماری است که ممکن است بر رشد مو‌های بچه تأثیر بگذارد، اما این مشکلات هم معمولاً علائم دیگری دارند که چندان با مو‌ها مرتبط نیستند.

بعضی نوزادان مو‌های نازکی دارند که بعد از مدتی خواهد ریخت

لانگو یا کرک جنین به مو‌هایی گفته می‌شود که بعضی نوزادان روی بدن خود دارند. این مو‌ها حوالی ماه چهارم یا پنجم بارداری روی بدن جنین رشد می‌کنند و حوالی ماه ششم یا هفتم بارداری می‌ریزند. این مو‌ها گرچه اغلب پیش از تولد می‌ریزند، اما بعضی نوزادان نارس ممکن است با این مو‌ها به دنیا بیایند.

ریزش مو در نوزادان امری طبیعی است

بیشتر نوزادان بخشی از مو‌های خود یا تمام آن را در ۶ ماه نخست زندگی شان از دست می‌دهند. این ریزش مو در نوزادان به دلیل ساییده شدن سر به تشک یا عادت ضربه با سر، امری رایج است. وقتی تحرک نوزاد بیشتر شود، بتواند بنشیند یا صرفاً عادتش را ترک کند، این سایش‌ها کمتر خواهد شد.

منبع:روزیاتو

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دوران بارداری بعضی نوزادان ممکن است بعد رشد مو هورمون ها مو متولد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۴۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» برای نوزادان در آبادان

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله شکری پیش از ظهر امروز دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار نظر کرد: ایمن‌سازی یکی از مؤثرترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های دوران کودکی است، نقش واکسیناسیون در سلامت جامعه خیلی مهم است. پس از تأمین آب آشامیدنی سالم هیچ مداخله‌ی دیگری حتی آنتی‌بیوتیک‌ها چنین تأثیر عمده‌ای در کاهش مرگ‌ومیر و ناتوانی نداشته است.

وی افزود: در حال حاضر در کشور ما کودکان علیه ۱۰ بیماری خطرناک و کشنده از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت ب و هموفیلوس آنفلوانزا واکسینه می‌شوند.

سرپرست مرکز بهداشت آبادان ادامه داد: با فعالیت‌های بهداشتی و درمانی در کشور ما توانستیم در راستای کنترل، حذف و ریشه‌کنی برخی از بیماری‌های واگیر و مهلک گام برداریم.

وی گفت: در حال حاضر واکسن پنوموکوک برای کودکان، تا یک‌سالگی به واکسیناسیون روتین کشور ما اضافه شده که نویدبخش کنترل و کاهش بار بیماری‌های ناشی از عفونت‌های پنوموکوکی است.

شکری افزود: این واکسن سبب کاهش بار جهانی بیماری‌های ناشی از عفونت‌های پنوموکوکی می‌شود. این باکتری‌ها، عامل عفونت‌های مهاجم باکتریال در کودکان، طیف وسیعی از بیماری‌هایی مانند مننژیت، عفونت باکتریال تب‌دار، عفونت گوش میانی، سینه پهلو، سینوزیت و سپتیسمی (عفونت خون) است. این بیماری‌ها، یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان و پیشگیری از آنها با واکسن پنوموکوک امکان‌پذیر است.

سرپرست مرکز بهداشت آبادان بیان کرد: این واکسن به صورت تزریقی در سن ۲ ماهگی، ۴ ماهگی و یک‌سالگی علیه عفونت‌های پنوموکوکی تزریق می‌شود.

کد خبر 6085308

دیگر خبرها

  • ثبت تولد اولین سه قلوهای استان اصفهان
  • (تصاویر) وضعیت نوزادی که از شکم مادر مرده‌اش متولد شد
  • آکنه نوزادی چیست؟
  • آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» برای نوزادان در آبادان
  • لذت بچه کرگدن تازه متولد شده از آفتاب بهاری + فیلم
  • کاهش مرگ و میر نوزادان در اردبیل
  • (ویدئو) لذت بچه کرگدن تازه متولد شده از آفتاب بهاری
  • آغاز واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان در آبادان
  • تلف شدن ۸۰درصد نوزادان حیات وحش که بوی انسان گرفتند
  • مرگ و میر نوزادان در اردبیل کاهش یافت