Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: عملیات آبخیزداری با هدف کنترل سیل و کاهش رسوب طی سه سال گذشته در ۷۰ حوزه آبخیز استان به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار انجام شد.

شیرزاد نجفی روز پنجشنبه به رسانه ها اعلام کرد: طی سال های ۹۷ تا ۹۹،  از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اولویت اجرای عملیات آبخیزداری بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار به استان تخصیص داده شد و آبخیزداری در بیش از ۷۰ حوزه آبخیز به مساحت بیش از ۶۲۰ هزار هکتار انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: بر این اساس در این مناطق به طور متوسط ۱۹۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و بیش از ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب استحصال شده است که سد مستحکمی در مقابل خسارات سیل می باشد.

وی افزود: همچنین در زمینه کنترل فرسایش توده‌ای در مراتع و جنگل‌های استان با تخصیص ۶ میلیارد تومان در حوزه آبخیز سراب بیشه دورود و قلعه گل خرم آباد، بیش از ۳۰ هکتار از مناطق تثبیت و پایدار سازی، بیش از ۴۰۰ هزار متر مکعب رسوب کنترل و از ورود آن به رودخانه های استان جلوگیری  شده است.

نجفی گفت: از نظر زمین شناسی تفاوت بسیاری بین بخش‌های جنوب و جنوب غربی استان با سایر مناطق وجود دارد بطوریکه شیب متوسط زمین در بیش از ۶۰ درصد وسعت استان بیش از ۱۲ درصد است.

وی افزود: عوامل طبیعی و انسانی و فعالیت‌های عمرانی در اراضی ناهموار زراعی باعث شده است نرخ فرسایش خاک و تولید رسوب در استان به مراتب از متوسط کشوری بالاتر باشد که این موارد موجب جاری شدن سیل در بارندگی ها می شود.

وی گفت: باتوجه به شرایط اقلیمی، توپوگرافی کوهستانی، شیب بالا و آب و هوا، لرستان از سیل مصون نیست و تنها راه مقابله با فرسایش و جلوگیری از انتقال خاک به عنوان رسوب، انجام عملیات آبخیزداری است که در این بخش، استان یکی از پیشگامان اجرای عملیات آبخیزداری در کشور محسوب می شود.

نجفی بیان کرد: یکی از اقدامات موثر برای کاهش خسارات سیل، حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع، اقدامات پیشگیرانه با هزینه ای کمتر از ۱۰ درصد خسارات سیل است که با اجرای پروژه های آبخیزداری، به حداقل می رسد و ایمن‌سازی لازم صورت می گیرد.

وی ادامه داد: میزان اعتبارات مصوب آبخیزداری طی دهه های اخیر به طور متوسط سالانه ۱۰ میلیارد تومان بوده که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هر ساله ۵۰ درصد اعتبارات مصوب تخصیص یافته است و در نتیجه روند اجرای اقدامات آبخیزداری در سطح استان کند بوده و گاهی نیز معطل مانده است.

وی گفت: اجرای عملیات آبخیزداری در یک هکتار موجب ذخیره سازی ۵۳۰ متر مکعب آب، تولید ۱۲۰ کیلوگرم علوفه، چهارمتر مکعب کنترل رسوب، کنترل سه تا ۹ تنی فرسایش خاک، کاهش ۱۰ درصدی تخریب در مناطق کوهستانی و ۲۵ درصدی در سایر مناطق، نسبت پنج تا ۹ برابری سود به هزینه ها، کاهش ۷۰ درصدی حجم سیلاب و افزایش یک تا سه برابری دبی چاه‌ و قنات‌ها می شود./ایرنا



 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: عملیات آبخیزداری هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۴۵۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترمیم شکستگی خط لوله انتقال آب شرب منطقه کاشان + عکس

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از انجام عملیات ترمیم شکستگی خط لوله انتقال آب شرب کاشان خبر داد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حوالی ساعت ۱۴:۰۰ روز گذشته _شنبه یکم اردیبهشت_ شکستگی خط لوله ۹۰۰ میلی‌متری انتقال آب شرب در منطقه کاشان گزارش و مشخص شد در منطقه مذکور عملیات حفاری برای مرمت قنوات در حال انجام بوده است که بیل مکانیکی با این لوله برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه در پی برخورد بیل مکانیکی با خط لوله، لوله دچار شکستگی و حریم آب در محدوده مذکور رها می‌شود، افزود: پس از رخداد این حادثه، اداره آب و فاضلاب کاشان به محل اعزام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال قطع آب در پی حادثه رخ داده، بدون فوت وقت جایگزینی خط لوله انجام شد که این عملیات از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۲۱:۰۰ به طول انجامید.

شیشه فروش با اشاره به آغاز آب‌گیری خط لوله مذکور از شب گذشته ادامه داد: توجه به حریم خطوط لوله انتقال آب، گاز و برق حائز اهمیت بسیاری است و تمهیدات لازم در این خصوص باید مد نظر قرار گیرد.

وی گفت: سال گذشته نیز در محدوده مسکن مهر شاهد وقوع شکستگی لوله بودیم که حجم زیادی از آب وارد سایت ساختمان‌های مسکن مهر شد.

کد خبر 746617

دیگر خبرها

  • اجرای عملیات بهسازی بزرگراه شهید باقری
  • اجرای طرح تشدید نظارت بر کالا‌های اساسی در لرستان
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه ۵ اصفهان
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان دامغان
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست
  • ترمیم شکستگی خط لوله انتقال آب شرب منطقه کاشان + عکس
  • مقابله با تغییر کاربری ۶۵ هکتار ‌اراضی کشاورزی در کرج‌
  • مقابله با تغییر کاربری ۶۵ هکتار از اراضی کشاورزی در کرج