Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید مصطفی خوش‌چشم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بررسی مسیرهای مختلف چگونگی اجرای تعلیق تحریم‌ها گفت: از نظر حقوقی دولت بایدن می‌تواند تقریبا همه تحریم‌های دوران ترامپ را به غیر از آن دسته از تحریم‌ها که به تصویب کنگره رسیده است را حداقل تعلیق کند.

وی در ادامه افزود: از جنبه حقوقی بخشی از تحریم‌ها که با رأی بیش از ۶۷ نفر از اعضای کنگره به تصویب رسیده است غیر قابل رفع هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما شمار زیادی از تحریم‌ها با سه فرمان اجرایی رئیس‌جمهور قابل تعلیق هستند. این مسئله علاوه بر جنبه حقوقی نیازمند اراده سیاسی نیز است.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه در خصوص عدم اراده آمریکایی‌ها برای رفع تحریم‌ها گفت: اگر بایدن به تنهایی می‌توانست همه تحریم‌ها را لغو کند باز هم قطعا چنین کاری را انجام نمی‌داد. اصولا آمریکایی‌ها در دولت‌های مختلف به دنبال استراتژی مهار جمهوری اسلامی ایران هستند که رکن اصلی آن همین ساختار تشکل یافته و پیچیده تحریمی است.

وی همچنین تصریح کرد: این ابزاری در دست آمریکایی ها بر علیه جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بتوانند مولفه های قدرت کشور را محدود و مهار کنند. بنابراین این یک برنامه راهبردی است و علیرغم امکان حقوقی برای تعلیق همه تحریم ها، هیچ تمایلی در دولت و مجالس امریکا وجود ندارد.

خوش چشم ضمن هشدار نسبت عواقب خطرناک تعلیق موقت تحریم ها برای بازه های کوتاه مدت گفت: تعلیق تحریم ها محدود به دوره چهار ماهه و شش ماهه است و حتی اگر همه تحریم ها تعلیق شود، سرمایه گذاران خارجی برای دوره های ۱۰ یا بیست ساله ریسک‌های  انجام سرمایه گذاری را می‌پذیرند.

وی همچنین افزود: بنابراین وقتی از تعلیق صحبت می کنیم، اصولا سرمایه گذاری را جدا می کنیم و کاملا روشن است که هیچ طرف خارجی به دنبال سرمایه گذاری در ایران نخواهد بود. تنها حسن تعلیق همه جانبه تحریم ها در حد مراودات چهار ماهه خواهد بود که این مسئله نیز بر مبنای شرایط پیچیده تحریم ها است.

این کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال تعلیق بخش کوچکی از تحریم‌ها هستند گفت: دولت بایدن به دنبال تعلیق بخش کوچکی از تحریم‌ها است که اگر چنین مسئله‌ای رخ دهد صرفا امکان جابجایی اندکی پول در خارج از کشور و تاثیر کوتاه مدت خواهد داشت که این مسئله نیز با توجه به اضافه شدن شروط دیگر آمریکایی‌ها بسیار بعید بعید بنظر می‌رسد.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی در خصوص چگونگی و زمان لازم برای اجرای راستی آزمایی لغو تحریم ها نیز تاکید کرد: تا فرارسیدن روز اجرای برجام که شش ماه بعد از توافق نهایی بود، حداقل سه ماه طول کشید تا اولین علائم ظاهر شود. در نهایت بعد از هفت ماه نیز همه متوجه شدند آمریکا به دنبال فریب کاری است.

وی همچنین افزود: بنابراین از روزی که دولت بایدن دستور تعلیق همه تحریم‌ها را صادر کند، در همه حوزه ها حداقل شش ماه زمان برای راستی‌آزمایی نیاز است.

خوش چشم همچنین گفت: هدف طرف آمریکایی این است که در یک اقدام نمایشی در یک روز یا حداکثر یک هفته، اندکی جابجایی مالی صوری صورت بگیرد. همانند اقدامات اوباما همزمان با اجرای برجام. بنابراین امکان ظهور اولین نشانه ها از رفع تحریم ها در کمتر از سه ماه وجود ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان نیز گفت: آمریکایی ها به دنبال ثابت نگه داشتن فشار تحریمی بر ایران هستند. لذا زمانی می‌توانیم مدعی تعلیق تحریم‌ها باشیم که حداقل سه ماه زمان بگذرد و به جای تایید حداقل دو وزارتخانه، همه وزارت خانه ها و ارگان های آسیب دیده از تحریم ها نیز  این مسئله را تایید کنند. این مسئله صرفا مربوط به حوزه فروش نفت و تحریم های بانکی نیست و حوزه های زیادی از جمله بیمه ها و کشتیرانی و بهداشت و... را در برخواهد گرفت.

کد خبر 5196722

منبع: مهر

کلیدواژه: لغو تحریم برجام تعليق ایالات متحده امریکا ایران مذاکرات وین دولت بایدن ترامپ محمد جواد ظریف محمدجواد ظریف انتخابات 1400 عراق مجلس شورای اسلامی برجام قاسم سلیمانی هیئت دولت وزارت امور خارجه ایران وزارت خارجه سید عباس عراقچی اسحاق جهانگیری مذاکرات هسته ای حجت الاسلام حسن روحانی تعلیق تحریم ها همه تحریم ها آمریکایی ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۳۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای عجیب اسنایپر برتر آمریکایی: سلاح‌های زمان شوروی بهتر هستند!

جاناتان پوکت آمریکایی که در حال حاضر به عنوان یک تک تیرانداز در اوکراین فعالیت می‌کند، گفته که واحد او تفنگ‌های کلاشینکف AK-74 شوروی را با گلوله‌های 5.45×39 میلی متری را نسبت به سلاح‌های مدرن امروزی ترجیح می‌دهد.

به گزارش گجت نیوز، در واقع علت گفته این اسنایپر آمریکایی در این است که گلوله سلاح‌های روسی راحت تر یافت می‌شود و می‌توانند آنها را حتی از روس‌ها نیز بگیرند. با وقوع حمله روسیه به اوکراین، کشورهای غربی کمک رسانی خود را به اوکراین شروع کردند اما به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهند رساندن مهمات و پشتیبانی نظامی از اوکراین تا حدی کاهش یافته است.

گفته این اسنایپر آمریکایی توانسته جنجال رسانه‌ای شدیدی در اخبار نظامی ایجاد کند و در همین راستا ما در تیم گجت نیوز به بررسی این ادعا و مطالب مرتبط با آن در این مطلب می‌پردازیم.

ادعا اسنایپر آمریکای در مورد برتری سلاح‌های شوروری قدیمی

جاناتان پوکت می‌گوید که وقتی به مناطق مختلف اوکراین می‌رویم، به احتمال زیاد آن نوع گلوله را می‌توانید بیابید؛ چراکه اکثر اوکراینی‌ها با این سلاح و گلوله به مبارزه می‌پردازند. به عبارتی دیگر اوکراین که زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، با بسیاری از تسلیحات قدیمی همان دوران که مدت‌هاست در این کشور وجود داشته، می‌جنگد.

این اسنایپر آمریکا در ادامه اشاره کرد که در صورت نیاز به سلاح و مهمات، سریعا به یک پایگاه نظامی روسیه حمله کرده و از آنجا برمی‌داریم؛ چراکه روس‌ها در اغلب پایگاه‌های خود گلوله سلاح‌های کلاشینکف AK-74 را دارند.

پوکت یکی از اعضای واحد جنگنده در تیپ ۵۹ موتوری ارتش اوکراین است. این گروه در واقع یک واحد شناسایی است اما هم در عملیات تهاجمی خط مقدم و هم در اقدامات دفاعی به انجام ماموریت می‌پردازد. او در ژانویه شد و پس از این حادثه در کیف، پایتخت اوکراین به ریکاوری و تمرین پرداخته است.

اسنایپر آمریکا با سلاح کلاشینکف AK-74

او گفت که در دسترس بودن زیاد تفنگ های قدیمی در میان سربازان اوکراینی نیز تا حدودی یکی از مسائل مربوط به برنامه ریزی نظامی دولت اوکراین است. اوکراین از تانک‌ها و تسلیحات گرفته شده از نیروهای روسی برای مقابله با تهاجم روسیه استفاده می‌کند. این استفاده همچنین شامل مهمات سربازان روسی شکست خورده یا سربازان در حال فرار نیز می‌شود.

کلاشنیکف AK-74 اولین بار در دهه 1970 طراحی شد و نسخه به روز شده آن، AK-74M برای اولین بار توسط ارتش روسیه در سال ۱۹۹۱ مورد استفاده قرار گرفت. طبق اطلاعات شرکت سازنده این سلاح، نسخه دوم هنوز هم به طور گسترده در ارتش روسیه به عنوان یک سلاح استاندارد استفاده می‌شود و حالا هم اسنایپر های آمریکایی به خاطر دسترسی راحت تر به ادوات این سلاح، آن را نسبت به سلاح‌های مدرن ترجیح می‌دهند.

کمبود مهمات در اوکراین

در حال حاضر نیروهای اوکراینی با مشکل کمبود مهمات مواجه هستند و کشورهای غربی و ناتو پشتیبانی نظامی خود را از این کشور کاهش داده‌اند. در همین راستا اخیرا ایالات متحده حدود ۱۰۰۰ سلاح سبک را همراه با دیگر مهمات به این مناطق فرستاد اما این تنها یک اقدام موقت است. سربازان در اوکراین گزارش می‌دهند که مهمات خود را جیره بندی کرده و حتی روزهایی را پشت سر گذاشته‌اند که گلوله‌ای برای زدن اهداف باارزش روسی نداشتند.

در حال حاضر یکی از اصلی ترین کمبودها در اوکراین مربوط به بخش دفاع هوایی و توپخانه‌ای است که باعث شده نبرد خط مقدم سخت تر شده و شهرها نیز تقریبا بی دفاع شده‌اند.

توپخانه راکتی M142 اوکراین

ولودیمیر زکنسکی، رئیس جمهور اوکراین در هفته گذشته اعلام کرد که روسیه حدود ۱۰ برابر بیشتر از اوکراین گلوله‌‎های توپخانه‌ای دارد و تا زمانی که آمریکا مهمات کافی را نرساند، احتمال شکست دادن روسیه تقریبا صفر است. این یک هشدار است و کارشناسان نظامی نیز هشدار می‌دهند که در صورت شکست اوکراین، اوضاع آمریکا و کشورهای غربی ممکن است با مشکل مواجه شود. حتی ممکن است روسیه با ادامه حملات خود ناتو را نیز تهدید کرده و این می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد.

تامین منابع مورد نیاز اوکراین

پوکت در ادامه گزارشات خود آورده که نیروهای اوکراینی دیگر همانند سابق نمی‌توانند از شلیک‌های توپخانه‌ای برای عقب راندن تانک‌های روسی استفاده کنند؛ چراکه دیگر راکت‌های محدودی برایشان مانده و آنها را نیز برای مواقع ضروری نگه داشته‌اند.

با به وجود آمدن چنین شرایطی، کشورهای اروپایی در حال تلاش برای جمع آوری مهمات و رساندن آنها به اوکراین هستند. اما در این میان شرکت‌های تولید کننده اسلحه نیز اعلام کرده‌اند که به دلیل کمبود منابع، تولیدات آنها نیز کاهش یافته است.

با این وجود رهبر جمهوری چک در تلاش است تا سلاح‌ها و مهمات مورد نیاز اوکراین را خارج از قاره اروپا تامین کند. رئیس جمهور این کشور هم از بسته حمایتی نظامی خبر داده که در هفته‌های آینده با سلاح‌ها و مهمات جدید به اوکراین ارسال خواهد شد.

این اسنایپر آمریکا گفت که اوکراین در حال حاضر به تجهیزات توپخانه‌ای نیاز دارد تا بتواند همانند سابق به راحتی تانک‌ها و ادوات روسی را منهدم کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حاضرم به خاطر اینتر هر کار خطرناکی انجام دهم
  • نشریه آمریکایی: رشد صنایع دفاعی ایران نتیجه تحریم است
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کرد
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • ادعای عجیب اسنایپر برتر آمریکایی: سلاح‌های زمان شوروی بهتر هستند!
  • پیش بینی افزایش ابر و بارش باران در کرمان
  • انگلیس، روسیه را به دور زدن تحریم‌های غرب متهم کرد
  • سرعت این نوجوان آمریکایی در حد برق و باد!
  • مقامات آمریکایی: تحریم واحد نظامی نیتسح یهودا امروز ممکن است رخ دهد