Web Analytics Made Easy - Statcounter



معاون اول رئیس جمهور گفت:عده‌ای در کشور از توسعه فضای مجازی دلهره دارند.

به گزارش ایلنا، اسحاق ‌جهانگیری در گفت‌و‌گویی مجازی در کلاب‌هاوس درباره توسعه فضای مجازی گفت: عده‌ای از توسعه فضای مجازی دلهره دارند، خب چرا باید بترسند؟

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد:دولت تمام تلاشش را برای حفظ فضای مجازی خواهد کرد،؛اما دولت یه بخش است ودیگر بخش‌ها هم‌هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانگیری افزود: اگر این فضا ایجاد نشده بود، در دوره کرونا می توانست یک بحران بزرگ در کشور ایجاد شود. من به همه دوستانی که نگران هستند و طوری اظهار نظر می کنند که از فضای مجازی می‌ترسند، می‌گویم که چرا باید بترسیم؟

وی ادامه داد: بگذاریم مردم آزادانه صحبت کنند و باید قدر این آزادی را بدانیم. دولت تمام تلاش خود را برای دسترسی مردم به شبکه مجازی به کار خواهد بست. البته دولت یک بخش است و بخش های دیگری هم در کشور حضور دارند که اختیار دارند اما تلاش دولت بر این است که تسلیم نشود.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد: زمانی برخی از اپراتورها، اختلالی ایجاد کرده بودند که وزیر محترم ارتباطات به همراه برخی دیگر از اعضای دولت، پیشنهاد دادند و در دولت جرایم سنگینی برای کسانی که بخواهند اختلال در شبکه مجازی ایجاد کنند، وضع شد.

جهانگیری در پرسش به سوالی درباره نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: با شروع دولت ۳ نرخ داشتیم ، روزهای اول دو ارز نخست را باهم ادغام کردیم و معتقد بودیم که با چند نرخ ارز نمی‌شود کشور را اداره کرد.

وی ادامه داد: در آخر سال دولت یازدهم ارز به یازده هزار تومان رسید، آن زمان تحریم هم بود ، از نیمه دوم ۹۶ جهش ارز داشتیم بانک مرکزی فکر می ‌کرد به دلیل سفرهای سال نو میلادی باشد که نبود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: گزارش‌‌های امنیتی داده می‌شد که در کشورهای همسایه با یک برنامه ریزی دقیقی مانع ورود ارز و دلار به کشور شدند .

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: این پیشنهاد اقتصاددانان دولت بود اما به مرور مشخص شد که کارگشا نیست. اتفاقاتی در کشورهای همسایه به خصوص آنهایی که ارز وارد می کردیم، رخ داده بود و گزارش های امنیتی بود که آنها مانع ورود اسکناس ارز به داخل کشور شده بودند.

وی یاد آور شد:ارز در ابتدای ۹۷ کمتر از یک روز عرضه در سال ۹۶ بود. از آن سو، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده بود تصمیم جدیدی خواهد گرفت. سه راه کار روی میز بود.

وی یادآور شد:مسئولان سیاسی کشور تذکرات پی در پی می دادند که باید این وضع تغییر کند؛ سه گزینه روی میز بود، ادامه وضع موجود، تعیین عدد ثابت، تعیین عدد شناور تا بتوانیم هم تامین ارز داشته باشیم و هم از شوک ناشی از خروج آمریکا از برجام جلوگیری کنیم.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد:قرار بود این نرخ برای چند ماه انجام شود، با خروج آمریکا از برجام هیچ اتفاق خاصی نیفتاد همچنانکه آنها چنین پیش بینی کرده بودند. در مرداد ماه در نشست سران قوا سیاست ارزی مورد بررسی قرار گرفت، در آنجا بر اساس اصرار برخی سران قوای سه گانه، قرار شد نرخ ۴۲۰۰ تومن ثابت بماند.

وی ادامه داد:در فروردین که تصمیم‌گیری شد، در پایان تصمیم‌گیری به رئیس جمهوری پیشنهاد کردند که برای اینکه در جامعه این خبر مطرح شود، خواستند که آقای جهانگیری اعلام کند و این کار انجام شد.نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومان، مصوبه سران قوا است.

جهانگیری گفت : تغییراتی در مجلس شورای اسلامی در نرخ ارز اعمال شد، ارز کنترلی ثابت در ۹۰ درصد ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی انجام شده است. ارز سه نرخی شد، در این دولت فقط در دوره جنگ اقتصادی چنین اتفاقی افتاد و عمدتا بر این اساس بود که به زندگی مردم کمترین آسیب وارد شود. ما محدودیت منابع ارزی داشتیم. همه اقتصاددان‌ها در این شرایط به تخصیص ارز معتقدند.

وی با اشاره به کاهش شدید منابع ارزی از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار ادامه داد: در هر سال تلاش شد، میزان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومن کاهش یابد و حتی تصمیم داشتیم که در آخر سال ۹۹ این ارز حذف شود. اما مجلس ناگهان این مساله را رسانه‌ای کرد و باعث شد که کالاها انبار شوند. ممکن است از این ارز در جاهایی سوء استفاده شود، دولت نخستین مدعی نسبت به این افراد بوده است. به هر نقطه سوء استفاده رسیدیم مدعی شدیم و قوه قضائیه هم همکاری کرد. مطمئن هستم در نخستین روزهای عبور از جنگ اقتصادی، اکثر تصمیم‌ها از جمله ارز ۴۲۰۰ تومن به شرایط علمی اقتصاد باز خواهد گشت.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: من تلاش کردم که ۴۲۰۰ تومن ثابت نباشد و همراه با تورم تغییر کند. اما الان مهم‌تر این است که از زندگی مردم حفاظت کنیم. دولت ایران یارانه‌های پیدا و پنهان زیادی دارد. بیش از یک میلیون و چهارصد هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومن یارانه آشکار پرداخت می کنیم.

جهانگیری یادآور شد: بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کنیم. ما حساسیت‌های سیاسی روی زندگی مردم را هم باید توجه داشته باشیم.

جهانگیری در پاسخی به سوالی مبنی بر این که آیا قصد کناره‌گیری از دولت داشتید، گفت: من فکر می کنم که دولت در دوره یازدهم کارهای بزرگی انجام داد، در انتخابات ۹۶ به پیشنهاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، آقای خاتمی و بعد خود آقای روحانی وارد رقابت انتخاباتی شدم.

وی با بیان این‌که وفای به عهد این بود که وقتی مردم تلاش کردند ما هم بمانیم و برای خواست مردم بکوشیم، عنوان کرد: در ابتدای دولت در یک صحبت جدی با آقای روحانی گفتم که یک معاون اول دیگری منصوب کنید، اما ایشان نپذیرفتند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد:از اوایل سال ۹۷، کشور وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شد. با این حال خواستم نسبت به همه معاون اول‌های دیگر نقش بیشتری داشته باشم.

وی با تاکید بر این که از عقبه دولت حمایت کنم و از ۲۴ میلیون رای حفاظت کنم، عنوان کرد: اگر تنها این مسئولیت که باید تحریم‌ها را خنثی کنیم، می داشتم باید می ماندم و کارهای بزرگی انجام دادیم. لوایح بسیار مهمی در این دوره به مجلس ارائه کردیم که مبارزه با فساد یکی از آنها است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت:تمام تلاش به کار گرفته شد تا مواد مورد نیاز مردم به موقع تامین شود و ارز آنها اختصاص یابد. مسئول مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی بودم و فکر می کنم کارهای خوبی انجام گرفت.

جهانگیری درباره این‌که آیا خودش با ارز ۴ هزار ‌ و ۲۰۰ تومانی موافق بوده است یا خیر، گفت: اعتقادم بر این است که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ فیکس نباشد و شناور باشد و با تورم‌ تغییر کند اما امروز اعتقاد دارم باید از زندگی مردم حراست کنم‌.

ادامه دارد...

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۸۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اهتمام به اقتصاد فضای مجازی در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان به نقل از اداره روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد دوشنبه ۳ اردیبهشت در جلسه شورای هماهنگی کارگروه‌های فضای مجازی استان با اشاره به تعیین و اعلام شعار سال جدید، توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از راه‌های مشارکت مردم و جهش تولید و اقتصاد، فضای مجازی است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان افزود: توجه به فضای مجازی به عنوان ضمیمه‌ای بر سایر فعالیت‌ها نیست و مفاهمه مشترک و دقیق از فضای مجازی اولین گام در ماموریت‌ها است و بر این اساس تبیین دقیق و کاملی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای فضای مجازی ارائه‌ شده است.

وی تاکید کرد: از کلیات، طرح واژه‌ها و اصلاحات باید عبور کرد و کارگروه‌های شورای مجازی با همکاری دستگاه‌ها عضو با تعریف و اولویت بندی پروژه‌های اقتصادی در فضازی مجازی به سمت تحقق این اولویت حرکت کنند. همچنین باید گفت؛ این عرصه‌ای است که با نگاه تحولی، نوآورانه، مبتکرانه و مدیریت ریسک منطقی می‌تواند ریل گذاری یک میدان پیشرفت و توسعه اقتصادی فن آورانه را در استان فراهم نماید.

گنابادی نژاد صنایع فرهنگی، سوغات زائر، تکمیل و ارتقای کمی و کیفی خدمات به زائرین داخلی و خارجی، گردشگری سلامت، جذب دانشجویان خارجی و... را از نمونه‌های میدان اقتصاد فضای مجازی نام برد و همچنین طراحی درگاه و مرکز تجارت بین المللی فرهنگ، هنر و فن آوری در فضای مجازی را یک اولویت برای شورای فضای مجازی استان دانست.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی عرصه اقتصاد فضای مجازی را یک «مزیت ناجی» معرفی کرد و ادامه داد: کارشناسان و ظرفیت‌های تخصصی بسیار خوبی در استان وجود دارد که می‌توانند این درگاه را با کیفیت، سرعت و ارزان راه‌اندازی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بیشترین تهاجم دشمنان به انقلاب و نظام و حقوق مردم عزیز از طریق فضای مجازی است که ما همچنان کمترین استفاده را از آن داریم در حالی که نه منفعلانه بلکه باید بتوانیم فعالانه، هوشمند و موثر فضای مجازی را مدیریت کنیم.

گنابادی نژاد به ۳ اولویت ویژه فضای مجازی در سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: اقتصاد فضای مجازی، امنیت در فضای مجازی و صیانت از حقوق و رضایتمندی مردم از خدمات الکترونیک و فضای مجازی استان، اولویت‌های سال هستند. بر این اساس باید به پروژه‌های مشخص و روشن برسیم و آن‌ها را در سال جدید عملیاتی و پیاده کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: امروز اسرائیل و آمریکا دیگر توان و اراده‌ای برای حمله نظامی به ایران ندارند لذا در فضای مجازی لازم است آمادگی‌های بیشتری ایجاد شود و همه احتمالات نفوذ و هجمه در فضای مجازی برای دشمن باید به طور کامل مسدود و امنیت روانی جامعه و مردم صیانت شود. این موضوع نیازمند برنامه روان، دقیق و عملیاتی است.

وی افزود: کار مردم به خدمات فضای مجازی گره خورده هرچند خدمات رسانی به مردم از طریق سایت‌های اینترنتی و دفاتر خدمات رسان خوب و در عصر کنونی ضروری است و برخی نقص‌ها و ضعف‌ها از قبیل قطع بودن و نارسایی‌های مرتبط با نرم افزار و سخت افزار باید برای صیانت از حقوق و رضایت مندی مردم به عنوان یک اولویت مهم برنامه داشته باشیم و همواره پایداری سامانه‌های خدمت رسان پایش و ارزیابی شود.

دیگر خبرها

  • فضای مجازی یکی از راه‌های مشارکت مردم در اقتصاد است
  • ضرورت اهتمام به اقتصاد فضای مجازی در خراسان رضوی
  • اسحاق جهانگیری : صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد
  • اسحاق جهانگیری: صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد /می خواستیم وزیر زن بگذاریم، نگذاشتند /باید مسیرها را باز کنیم
  • دولت و مجلس در موضوعات مرتبط با ارز اتفاق نظر داشته باشند
  • قالیباف: دولت و مجلس در موضوعات مرتبط با ارز اتفاق نظر داشته باشند
  • قیمت دلار؛ محور جلسه امروز دولت و مجلس /قالیباف: از دو قوه باید یک حرف شنیده شود
  • وزیر کار درباره حقوق کارگران چه گفت؟
  • تصمیم جدید دولت درباره تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳/ وزیر کار درباره حقوق کارگران چه گفت؟
  • مراسم ترحیم «پرویز داودی» با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان (عکس)