Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-28@20:08:53 GMT

تارا آماده ورود به بازار است

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۵۹۰۷۹

تارا آماده ورود به بازار است

به گزارش اقتصادآنلاین، فرشاد مقیمی به مشکلات ناشی از ترک همکاری از سوی شرکای خارجی در زمان تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از قطعات در گمرک مانده بود و با سختی توانستیم آن‌ها را ترخیص کرده و خودروها را در اختیار مشتریان قرار دهیم؛ برخی قطعات نیز در مبدا تولید شد اما هیچ گاه به کشور نرسید.
وی با تاکید بر طراحی و تولید بسیاری از قطعات وارداتی به دست توانمندی مهندسان و تکنیسین‌های کشور، گفت: هر چند با سختی، اما توانستیم بسیاری از قطعات را تولید داخل کنیم؛ این از نعمات تحریم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مقیمی میزان ارزبری هر خودرو را به طور متوسط ۱۷۲۰ یورو دانست و گفت: از این میزان ۳۳ درصد مربوط به خودروساز است که ایران خودرو برای آن برنامه های ساخت داخل متنوعی را تدارک دیده است؛ ۳۷ درصد از این عدد مربوط به مواد اولیه است که در اختیار خودروساز نیست و صنایع مرتبط، باید سرمایه‌گذاری های لازم را برای ساخت داخل آن انجام دهد. ۳۰ درصد از میزان ارزبری تولید نیز مربوط به قطعات الکترونیک است که خودروسازی مصرف کننده آن به شمار می رود.
وی با بیان این که برقی‌سازی خودروها به معنی استفاده بیشتر از قطعات الکترونیک است، گفت: جهان به سمت تولید خودروی برقی در حرکت است، ما نیز باید به فکر حضور بیشتر در بازارهای جهانی باشیم و بتوانیم هم تراز با دانش روز دنیا خودرو تولید کنیم؛ خودرو نباید در داخل تولید و مصرف شود باید در بازارهای جهانی مصرف شود که یکی از روش‌ها به روز کردن خودروها است.
مقیمی تصریح کرد: در حال حاضر به دستور وزیر محترم صمت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال اجرای برنامه ویژه ای در این زمینه است و ما نیز نیازمندی‌های خود را اعلام کرده‌ایم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص بازار و دلایل افزایش قیمت خودرو، افزود: وقتی در شرایط تلاطم اقتصادی قرار می‌گیریم خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای می‌شود و با توجه به اختلاف قیمت کارخانه و بازار، مردم علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌شوند.
مقیمی، با بیان این‌که کاهش تولید و عرضه کم خودرو در سال ۹۸ و تردید مردم در خرید و فروش خودرو، سبب شکل‌گیری نابسامانی در بازار خودرو شد که قیمت‌ها افزایش یافت، گفت: این نابسامانی‌ها نیز با افزایش تولید رفع می‌شد تا در کنار ثبات شرایط اقتصادی بازار هم تثبیت شود.
وی در عین حال تغییرات در شاخص‌های کلان اقتصادی را موثر در افزایش قیمت خودرو دانست و گفت: به عنوان مثال افزایش نرخ ارز در جامعه سبب ایجاد انتظار برای افزایش قیمت قطعات وارداتی و قیمت خودرو در آینده می‌شود.
مقیمی با بیان این‌که ایران خودرو با همت و تلاش مجموعه سازندگان و مهندسان توانمند کشور در کم تر از ۱۳ ماه خودروی جدید تارا را طراحی کرده و به مرحله تولید انبوه رسانده، تاکید کرد: در خودروی تارا استانداردهای کیفی به شرایط بسیار خوبی رسیده و قابلیت عرضه دارد؛ بیش از ۹۲ درصد از قراردادهای تولید این محصول با سازندگان داخلی است.
وی افزود: قطعه‌سازان در افزایش تولید و دستیابی ایران‌خودرو به اهداف، نقش مهمی بر عهده داشته‌اند، در دو میثاقی که با آنها داشتیم، توانستیم تولید روزانه را به بیش از دو هزار دستگاه برسانیم؛ افزایش تولید به معنای کاهش هزینه‌های سربار است.
مقیمی کسب ۵ ستاره کیفیت برای محصول دناپلاس اتوماتیک در شرایط تحریم را از دستاوردهای مهم صنعت خودروی کشور عنوان کرد و گفت: قبل از تحریم، بسیاری از قطعات این محصول را از منابع خارجی تامین می‌کردیم اما در شرایطی پنج ستاره کیفیت را کسب کرد که قطعات از منابع داخلی تامین شده است.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو توسعه قوای محرکه و طراحی و تولید گیربکس شش سرعته با کاهش مصرف دو تا دو و نیم درصد را نیز از دستاوردهای تحریمی عنوان کرد و گفت: تولید انبوه گیربکس نیمه اتوماتیک را نیز امسال آغاز و بر روی خودروهایی با نام و نشان ایرانی نصب و عرضه خواهیم کرد؛ خط تولید گیربکس اتوماتیک نیز تا آبان ماه به مراحل نهایی خواهد رسید.
وی پروژه های آیرودینامیک و کاهش وزن خودرو را نیز از دیگر اقدامات ایران خودرو برای کاهش مصرف سوخت خودرو عنوان کرد و گفت: در این زمینه برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده‌ایم.
مقیمی طراحی و تولید محصولات جدید در حوزه خودروهای سنگین و نیمه سنگین و مسافری اشاره کرد و گفت: ایران خودرو دیزل در سال گذشته افزایش ۶۷ درصدی تولید را محقق کرده است، محصولات جدیدی به سبد تولیدات این شرکت اضافه شده و بعد از ۹ سال توقف، خط تولید اتوبوس راه اندازی شده است.
وی تصریح کرد: علی رغم بدبینی که در شهرداری تهران در اجرای تعهدات وجود داشت، توانستیم اتوبوس‌هایی که برای تحویل آن قرارداد منعقد کردیم را در زمانی کم‌تر از موعد تحویل، در اختیار شهرداری قرار دهیم.
مقیمی تصریح کرد: تولید اتوبوس را با ۵۸ هزار یورو ارزبری شروع کردیم، امروز به ۴۴ هزار یور کاهش داده ایم و هدف‌گذاری امسال نیز دستیابی به ۳۳ میلیون یورو است.
وی، با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر این که «به کارتان ادامه دهید حتما موفق می شوید»، تصریح کرد: اگر به صنعت داخلی اعتماد شود و ما نیز تمام تلاش خود را می‌کنیم تا رضایت مردم را جلب کنیم.
مقیمی، ضمن دادن اطمینان خاطر به مشتریان در صحت فرآیند فروش محصولات و قرعه کشی که با حضور نهادهای ناظر صورت می گیرد، گفت: شاید در گذشته برخی می‌توانستند به سیستم‌های فروش نفوذ کنند اما در حال حاضر با ارتقای سیستم‌ها، امنیت کامل در این فرآیند برقرار است و امکان ادعای دست‌کاری در فروش و قرعه کشی نیز وجود ندارد.

پربیننده ترین پراید ۱۱۰میلیون شد/قیمت جدید ساینا، کوییک و تیبا در بازار کوییک دست دوم چند؟ + جدول پرفروش ترین موتورسیکلت‌های بازار چند؟ (۱۰اردیبهشت۱۴۰۰) قیمت پراید امروز ۱۴۰۰/۲/۹ رونمایی از تویوتا سینا ۲۰۲۲

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو بسیاری از قطعات ایران خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۵۹۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار‌های بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به نقل ازصندوق نوآوری و شکوفایی،  رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در تشریح شرایط زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور گفت: به گواه آمار‌های رسمی، این زیست‌بوم اکنون بالغ‌تر شده و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده است و سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی ـ به عنوان یک شاخص راهنمای مهم ـ نه چندان پرشتاب، اما به طور مستمر در حال افزایش است. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان با موفقیت وارد بازار‌های بین‌المللی شده‌اند، برخی توانسته‌اند در زنجیره ارزش صنایع مختلف کشور جای بگیرند و برخی نیز با مشارکت سایر ذی‌نفعان کمر همت به حل مشکلات و چالش‌های مزمن کشور بسته‌اند.

وی تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و همسو با اهداف دولت سیزدهم در قانون برنامه هفتم توسعه، راهبرد نسبتاً جامعی برای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور به ۷ درصد تدارک دید و بخشی از آن را به اجرا گذاشت.

وی گفت: یکی از ارکان مهم این راهبرد، برنامه «رشد تولید» بود که همسو با شعار ۱۴۰۲ طراحی شده بود و شعار آن، «۱۰۰۰ شرکت، ۱۰۰۰ محصول، ۱۰۰۰ هزار میلیارد ریال رشد فروش» بود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در ۱۴۰۲ با اجرای این بسته، ۷۶ شرکت دانش‌بنیان توانستند ۲۷۲۵ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش با ضمانت صندوق نوآوری از شبکه بانکی دریافت کنند. برآورد‌ها نشان می‌دهد که اعطای این تسهیلات، به افزایش بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی فروش محصولات دانش‌بنیان منجر شده است.

خیاطیان افزود: یکی دیگر از مولفه‌های این راهبرد که همسو با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان نظام، به ویژه «مردمی‌سازی اقتصاد» طراحی شده بود، توسعه فرهنگ تامین مالی جمعی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور بود. در همین راستا بود که یک مسابقه تلویزیونی با عنوان «شکوفا» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و تضمین ۱۰۰ درصدی اصل سرمایه سرمایه گذاران تولید و پخش شد. تاکنون از طریق این برنامه بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه برای ۱۶ شرکت با مشارکت ۳۴۷۰ سرمایه گذار جذب شده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: نامگذاری ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، عزم صندوق نوآوری و شکوفایی برای کمک به جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را راسخ‌تر کرده است. به واسطه خاستگاه و ماهیت شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و بی‌تردید هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

وی تاکید کرد: برخی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند دستمایه خوداشتغالی یا کارآفرینی و خلق کسب‌وکار‌های جدید و سودآور برای شهروندان در اقصی نقاط کشور قرار گیرد. این اتفاق مستلزم معرفی این محصولات به شهروندان و اعطای تسهیلات لیزینگ ارزان به خریداران است.

این تسهیلات که به واسطه کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از خدمات اولویت‌دار صندوق به شمار می‌رود، امسال بیش از پیش تقویت خواهد شد.

وی تأکید کرد: برنامه‌های صندوق برای تعمیق تامین مالی جمعی در حوزه دانش‌بنیان با قوت ادامه خواهد یافت. گرچه قانون جهش تولید دانش‌بنیان با تکیه بر سازوکار اعتبار مالیاتی، راه را برای تزریق منابع مالی شرکت‌های بزرگ کشور به حوزه فناوری و نوآوری هموارتر کرده است، اما مسیر ورود سرمایه‌های خرد مردمی به این حوزه، از ابزار‌هایی مانند تامین مالی جمعی می‌گذرد.

دیگر خبرها

  • اتفاق عجیب برای تارا و شاهین/ قیمت این دو خودرو در بازار ترکید!
  • ورود شیائومی به بازار پررقابت خودرو
  • ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار‌های بین‌المللی
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ / تارا چند؟
  • ایجاد فضای رقابتی و تنظیم‌گری در صنعت خودرو با تسهیل در واردات
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳/ قیمت جانشین پژو پارس در بازار
  • ورود بیش از ۷ میلیون مسافر به استان قم در ایام نوروز امسال
  • ورود بیش از ۷ میلیون نفر به استان قم در ایام نوروز امسال