Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: دو سالی می‌شود که با شیوع ویروس مرگبار کرونا همه بخش‌های جامعه دستخوش تغییرات اساسی شده است. اما به نظر می‌رسد بیشترین ترکش‌های آسیب این ویروس به ساختار آموزشی کشور اصابت کرده است. ویروسی که گویا قصد رفتن ندارد و همچون میهمانی ناخوانده کنگر خورده و لنگر انداخته است.

در پی شیوع این ویروس و تعطیلی اجباری مدارس سرنوشت آموزش فرزندان وطن به سمت آموزش‌های مجازی سوق داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوه‌ای که نه مورد رضایت دانش آموزان و نه سیستم آموزشی کشور واقع شده است.

در اولین سال شیوع این ویروس والدین هیچ تمایلی برای بازگشت فرزندانشان در کلاسهای درس حضوری از ترس در امان ماندن آنان از کرونا نداشتند، اما هر چه زمان به جلو رفت و شیوه‌های ضعیف برنامه‌های شاد را مشاهده کردند، بیشتر در شوک و ناباوری افت تحصیلی دانش آموزان فرو رفتند.

گرچه آماده سازی دانش آموزان و اولیا آنان از ضروریاتی بود که باید قبل از شروع آموزش‌های آنلاین در ایام همه گیری کرونا انجام می‌شد که متأسفانه این موضوع مغفول ماند.

طبق بررسی‌های میدانی بسیاری از اولیا دانش آموزان از مصیبت‌های یادگیری دانش آموزان مقاطع ابتدایی خصوصاً اول دبستان گلایه دارند، آنان معتقدند این دانش آموزان از طریق کلامی و آموزش چهره به چهره و از طریق صدا کشی مفاهیم را یاد می‌گیرند.

گرچه در حال حاضر هیچ روش جایگزین منطقی برای ادامه دروس دانش آموزان وجود ندارد، اما این را هم در نظر بگیریم که ضعف در شیوه‌های تدریس مجازی باعث شده که فضای آرام خانواده‌ها ملتهب و اولیا خصوصاً مادران بدلیل عدم کنترل فرزندانشان و موانع موجود برای یادگیری دچار چالش‌های جدی خانوادگی شده اند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در این خصوص گفت: بدلیل گستردگی ویروس کرونا و تعطیلی مدارس به ناچار تدریس مجازی جایگزین کلاسهای درس حضوری شد، اما به دلیل پایین بودن پهنه باند اینترنت و کمبود تلبت و گوشی‌های هوشمند آسیب‌های جدی به بدنه آموزش کشور وارد شده است.

بیشترین آسیب به مقاطع ابتدایی وارد شد

فرهاد اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: متأسفانه بیشترین آسیب تدریس آنلاین متوجه دانش آموزان مقاطع ابتدایی شده است، زیرا آنان نیاز به کلاس‌های حضوری برای یادگیری دارند.

وی اظهار داشت: قطعاً هیچ آموزشی جایگزین آموزش‌های حضوری در کلاس درس نمی‌شود، چرا که آموزش صرفاً یادگیری یکسری مطالب نیست، بلکه حضور در مدرسه و ارتباط با دیگر بچه‌ها و باعث تقویت روابط عاطفی و روحیه تیمی آنان می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه مهمترین ضعف زیرساختی در آموزش آنلاین و غیر حضوری در فارس، ضعف پهنه باند اینترنت است، تاکیدکرد: پایین بودن پهنای باند و کمبود ابزار و وسایل آموزش‌های آنلاین از نقاط ضعف این شیوه آموزشی است.

وی اضافه کرد: کلاسهای تدریس مجازی بیشتر برای رفع اشکال است و می‌تواند مکملی برای آموزش‌های آنلاین باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس به مهمترین چالش‌های تدریس در فضای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: ارزشیابی و سنجش دقیق یادگیری دانش آموزان معضل اصلی سیستم آموزشی کشور در تدریس مجازی و آنلاین است، زیرا واقعاً نمی‌توانیم ارزشیابی دقیق و مدونی در این خصوص داشته باشیم.

اسماعیلی ادامه داد: راهکارهایی برای سنجش و ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان اندیشیده شده، که نیازمند تغییر نگاه ما بر این مقوله است.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس لازمه تغییر نگرش معلمان در ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان را پرهیز از ارزشیابی تراکمی عنوان کرد و گفت: اگر این رویه مد نظر قرار گیرد، قطعاً از بار مشکلات کاسته خواهد شد.

این مسئول ارشد اداره کل آموزش و پرورش فارس یکی از عوامل مهمی که معلم را از اجرای تدریس مطلوب باز می‌دارد را تراکم کلاس و نوع نگاه و انتظارات جامعه نسبت به مدرسه و آموزش‌های آن دانست.

۳ هزار دانش آموز پایه اول امسال ثبت نام نکردند

اسماعیلی همچنین از ثبت‌نام نکردن تعداد ۳ هزار دانش‌آموز پایه اول دبستان در استان فارس در سال جاری نیز خبر و گفت: این نگرانی وجود دارد که در سال تحصیلی جدید با افزایش تعداد دانش‌آموزان با کمبود فضای آموزشی مواجه شویم.

او ادامه داد: متأسفانه بعضی از والدین به دلیل شیوع ویروس کرونا از ثبت نام فرزندان پایه اولی خود خوداری کرده اند که توصیه می‌شود که در سال تحصیلی پیش رو نسبت به ثبت نام فرزندان خود اقدام کنند.

اسماعیلی یادآور شد: در شرایط حساس کنونی که هیچ روش جایگزینی برای از سر گیری آموزش وجود ندارد، بهترین شیوه تدریس آموزش‌های آنلاین و کلاس درس‌های مجازی است که می‌توان برای کودک فراهم کرد.

کد خبر 5201524

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش مجازی دانش آموزان فرهاد اسماعیلی آموزش و پرورش فارس ویروس کرونا شیوع کرونا واکسن کرونا کرمانشاه آمار کرونا بوشهر گرگان انتخابات شورای شهر و روستا انتخابات 1400 ماه مبارك رمضان عکس استانها اردبیل کمک مومنانه بررسی صلاحیت کل آموزش و پرورش فارس تحصیلی دانش آموزان آموزش های آنلاین تدریس مجازی ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۱۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش شنا به ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد

فرشید کرمی در جلسه هماهنگی ویژه مهارت آموزی رشته های ورزشی با محوریت طرح شنا در استان گفت: این طرح در راستای شادابی و نشاط برای چهار هزار و ۳۱۳ دانش آموزان پایه ششم ابتدایی از هشتم اردیبهشت ماه در استان اجرا می‌شود.   معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه آیین افتتاح این طرح از هشتم اردیبهشت برای ۲۳ مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه در شهرستان بویراحمد رسما آغاز می شود گفت: طبق برنامه زمانبندی شده این طرح با همکاری مدیران و معلمان تربیت بدنی در ۱۰ جلسه برای هر دانش آموز پیش بینی شده و در پایان طرح گواهی مهارت شنا داده خواهد شد.   همچنین مهدی یزدان منش رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی نیز گفت: در طرح مهارت آموزی رشته های ورزشی دوره دوم ابتدایی دانش آموزان پایه های چهارم، پنجم و ششم به ترتیب رشته های ورزشی طناب زنی، تنیس و روی میز، شنا و دوومیدانی را آموزش می‌بینند. باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • طرح شنابرای۴۰۰۰دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی اجرا می شود
  • آموزش شنا به ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • نمایشگاهی از دست سازه های دانش آموزان هیرمندی
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی/ اعلام قیمت کتب دوره ابتدایی
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • اجرای طرح فلورایدتراپی دانش آموزان مقطع ابتدایی شیراز
  • دستمزد معلم خصوصی ابتدایی مشهد چقدر است؟
  • ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان
  • آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان اندک است
  • نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش