Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@02:34:13 GMT

مذاکرات وین باید نقد شود

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۲۲۶۷

مذاکرات وین باید نقد شود

به گزارش خبرگزاری مهر، رسالت نوشت: مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای روز سه‌شنبه گذشته بار دیگر از سرگرفته شد. اما این‌بار یک کارگروه دیگر به دو کارگروه رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای اضافه شد، تا نحوه بازگشت به تعهدات و راستی‌آزمایی آن را بررسی کند.
با گذر زمان و انجام بحث‌های بیشتر، طرفین وارد موضوعات سخت‌تر و جدی‌تر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین انتظار می‌رود که این روزها درباره فضای جدی و سخت گفت‌وگوها بیشتر بشنویم. در همین حال منابع آمریکا به آسوشیتدپرس خبری درز داده‌اند مبنی بر اینکه دولت آمریکا آماده است تا بخشی از تحریم‌ها را رفع کند. این خبرگزاری آمریکایی به‌نقل از برخی مقامات کشورش عنوان کرد که دولت بایدن در حال بررسی لغو برخی از تحریم‌های شدیدی است که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده است و واشنگتن قصد دارد با لغو این تحریم‌ها ایران را به بازگشت به تعهدات برجامی ترغیب کند. این خبر بیش از آنکه مثبت به نظر برسد، حاوی این نکته است که آمریکایی‌ها هنوز زیر بار رفع همه تحریم‌ها نرفته‌اند.
شاهد این مدعا اظهارات یک منبع آگاه ایرانی در گفت‌وگو با پرس تی وی است که گفته است آمریکا هنوز حاضر به لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی واقعی آن نشده است.
بر اساس این خبر، ازجمله تحریم‌هایی که باید لغو شوند و در صورت عدم لغو، ایران هیچ سودی از برجام نخواهد برد، دستورات اجرایی ۱۲۹۵۹و ۱۳۵۹۹ و ۱۳۸۷۶ و ۱۳۹۴۹ رئیس‌جمهور آمریکا و لغو قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن‌پرستی پاتریوت بخش ۳۱۱ و U Tun دلار است.
در روزهای اخیر نیز چند مقام ارشد آمریکایی ازجمله سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور تأکید کردند که با لغو همه تحریم‌ها موافقت نخواهند کرد.

اما ماجرا ازاین‌قرار است که آمریکا به دنبال این است که با رفع بخشی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، به توافق هسته‌ای بازگردد، اما همچنان برای رسیدن به توافق گسترده‌تر که شامل محدودیت‌های بیشتری علیه ایران در حوزه‌های مختلف باشد، ساختار تحریم‌ها را حفظ کند. آمریکا با رفع غیرموثر تحریم‌ها در اصل به دنبال اهرمی برای تضمین مذاکرات آتی و همچنان ایجاد همگرایی در بین کشورهای عضو برجام است تا بر تهران برای نشستن پای میز توافق جدید فشار بیاورند.
اصرار تهران برای رفع تمامی تحریم‌های پسابرجامی ازاین‌جهت است که چارچوب تحریم‌ها به‌مانند شمشیر داموکلوس بالای سر آن باقی نماند.


افزایش ترس و ریسک شرکت‌های خارجی در معامله با ایران
برخلاف این تفسیر که برخی تحریم‌ها شاید جنبه نمادین داشته باشند، آمریکا با حفظ تحریم‌هایی که برچسب تروریستی و حقوق بشری دارند، به دنبال حفظ شاکله‌ای از تحریم‌هاست که کشورها و شرکت‌های خارجی را از همکاری با ایران بازدارد. تجربه برجام و زمانی که تحریم‌های بیشتری رفع شده بودند، نشان می‌دهد که با حفظ برخی از تحریم‌ها، عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران رخ نخواهد داد و برچیدن ساختار تحریم از اهمیت اساسی برخوردار است. فضای ترس از همکاری اقتصادی با ایران پس از انعقاد برجام هم در میان شرکت‌های اروپایی مشهود بود. حال باتجربه یک‌بار خروج یک‌جانبه آمریکا از آن و باز اعمال تحریم‌ها، این میزان احساس ترس و ریسک در معامله با ایران، نزد شرکت‌های خارجی افزایش‌یافته است.
آمریکایی‌ها با علم به این موضوع، به دنبال فرآیندی هستند که برجام را از برزخ فعلی نجات نسبی دهند و آن را به برجام پلاس در آینده تبدیل کنند. اروپایی‌ها که طی سال‌های گذشته به هیچ‌کدام از تعهدات خود پایبند نبودند، هدف مشترکی را با واشنگتن دنبال می‌کنند. بنابراین خنثی کردن چنین برنامه‌ای از طریق پافشاری بر رفع تمامی تحریم‌ها میسر است.


بی‌اعتمادی ایران به آمریکا
نکته دیگر، بحث راستی آزمایی و توالی اقدامات لازم برای بازگشت به اجرای کامل برجام است. اصرار ایران برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌های آمریکا بر این استدلال استوار است که واشنگتن با خروج یک‌جانبه و بدون طی پروسه تعبیه‌شده در برجام، بازیگر قابل‌اعتمادی نیست. هرچند پیش از آن‌هم اعتمادی به کاخ سفید نبود، اما تجربه چند سال گذشته به‌شدت بر سطح بی‌اعتمادی به آمریکا افزوده است.
نکته دیگر این است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، در گذشته بیش از آنکه تحریم را عملاً بردارند، آن را یا روی کاغذ برداشتند یا حتی همان را هم نقض کردند. آنچه برای کشورمان و منافع مردم مهم است، رفع عملی تحریم‌هاست. صرف تغییر شرایط روی کاغذ هرچند لازم است، اما به‌هیچ‌وجه کافی نیست. برای همین آنچه باید معیار باشد، مشاهده آثار رفع تحریم هست، نه‌فقط بسنده کردن به اعلامیه‌های مربوط به رفع تحریم‌ها. آمریکایی‌ها سابقه بازی کردن با کلاف سردرگم تحریم‌ها را دارند، تا با گشودن برخی بخش‌ها، همچنان گره‌هایی را باقی بگذارند که بخش‌های آزادشده را نیز به گروگان بگیرند. بنابراین ایده راستی‌آزمایی، نه صرفاً یک ژست مذاکراتی یا اجرایی، بلکه ناظر بر حصول اطمینان از پایبندی طرف مقابل به تعهدات است.
خروجی مورد انتظار برای ایران از مذاکرات یا تفاهم احتمالی، انتفاع اقتصادی کشور است، وگرنه دلیلی برای عقب‌نشستن در حوزه تعهدات هسته‌ای وجود ندارد. احصای منافع اقتصادی در مقطع زمانی فعلی نیز از مسیر راستی‌آزمایی رفع تحریم‌های آمریکا می‌گذرد.
طبیعی است که با توجه به پیچیدگی تحریم‌ها، راستی آزمایی به‌نوبه خود اقتضائات و کیفیت مشخصی را می‌طلبد و نباید آن را به روندی صرفاً نمادین تبدیل کرد.

کد خبر 5201563

منبع: مهر

کلیدواژه: دولت بایدن واشنگتن ایران توافق هسته ای وزارت امور خارجه کاخ سفید دولت آمریکا مذاکرات وین ایالات متحده امریکا برجام صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران ظریف ایران گرافیک ویروس کرونا طراحی پوستر ماه مبارك رمضان قاسم سلیمانی توییتر راستی آزمایی رفع تحریم ها آمریکایی ها تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۲۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟

یک منبع آگاه ضمن رد ادعای مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا گفت: تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان است.   یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اشاره به برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.   وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.   اخیرا برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری مدعی مذاکره مستقیم مقامات کشورمان با طرف آمریکایی و برخی تغییرات در سازوکارهای مذاکراتی شدند. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خاطره وزیر خارجه اسبق: رهبری اجازه مذاکره مستقیم با آمریکا را دادند ولی احمدی نژاد مانع شد (فیلم) با ترامپ چه کنیم؟ / مذاکرات موازی قبل از انتخابات آمریکا آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

دیگر خبرها

  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود