Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید الیاسی گفت: بروز خشکسالی ناشی از کاهش بارندگی در بلند مدت منجر به خسارت ۸۵ میلیارد تومانی مراتع این استان شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهمدان، سعید الیاسی، رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت : بروز خشکسالی ناشی از کاهش بارندگی در بلند مدت منجر به خسارت ۸۵ میلیارد تومانی مراتع این استان شده است

سعید الیاسی افزود: میانگین بارش های استان همدان نسبت به دوره بلند مدت کاهش چشمگیری داشته و بررسی ۱۳ ایستگاه هواشناسی استان نشان می دهد که میانگین ۳۳۲ میلی متر بارش دوره بلند مدت با ۷۳ میلی متر کاهش به ۲۵۹ میلی متر در سال‌ جاری رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: هر میلی متر کاهش بارندگی موجب افت تولید علوفه به میزان هفت دهم کیلوگرم در هکتار می شود که با توجه به وسعت ۸۲۲ هزار هکتاری مراتع استان همدان می توان پیش بینی کاهش ۴۲ هزار تنی میزان تولید علوفه را در سال زراعی جاری کرد.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: میزان تولید علوفه با میانگین بارش ۳۳۲ میلیمتر به ۱۱۱ هزار تن می رسد که امسال با کاهش بارندگی این رقم به حدود ۶۹ تن کاهش یافته است.

الیاسی اضافه کرد: همچنین هر کیلوگرم علوفه مرتعی ۲ هزار و ۳۰ تومان قیمت گذاری شده که با در نظر گرفتن این رقم می توان عنوان کرد کاهش بارندگی و خشکسالی دست کم حدود ۸۵ میلیارد تومان به سطح تولید مراتع استان همدان خسارت زده است.

وی، یکی از آسیب های جدی کاهش تولید علوفه را بروز تنش و درگیری بین دامدار و عشایر برای تامین علوفه مورد نیاز دام عنوان کرد و گفت: درهمین ارتباط به تازگی شاهد بروز درگیری میان عشایر با کشاورزان در اراضی شهرستان اسدآباد بودیم.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: خشکسالی در نواحی خوزستان، لرستان و ایلام موجب تغییر تقویم کوچ با نظر کارگروه ملی تنظم تقویم کوچ شده و عشایر به جای نیمه اردیبهشت، اول اردیبهشت امسال وارد این استان شدند.

الیاسی اضافه کرد: عشایر باید در ۵۹ سامان عرفی استان همدان مستقر شوند اما به علت ورود زودهنگام و برفگیر بودن برخی از این سامان ها در شهرهای همدان و بهار، عشایر کوچ رو مجبور به ورود به مزارع و اراضی کشاورزی شده که این رویه موجب بروز تنش بین آنها و کشاورزان شده است.

وی بیان کرد: یک هزار و ۲۹۰ خانوار دامدار کوچ رو و نیمه کوچ رو مجاز هستند که از مراتع استان همدان به عنوان مراتع ییلاقی استفاد کنند و ۵۹ سامان عشایری با مساحتی افزون بر ۸۲ هزار و ۹۲۶ هکتار میزبان ۵۹ هزار و ۹۰۴ واحد دامی مجاز دامداران عشایری است.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ممیزی انجام شده در زمینه مرتع مربوط به ۲ دهه گذشته است و به طور مسلم مساحت زمین افزایش نمی یابد اما با بزرگ شدن فرزندان عشایر و ازدواج آنها به تعداد خانوار و دام های عشایر افزوده می شود.

الیاسی افزود: خانوارهای جدید دارای سامان عرفی برای استقرار نیستند بنابراین از اداره امور عشایری انتظار می رود برای ساماندهی خانوارهای جدید عشایری و رفع این مشکل پیشگام شده و با پیش بینی محل استقرار یا هدایت آنها به سمت دامداری صنعتی از بروز مشکل و تنش های احتمالی جلوگیری کند.

مراتع استان همدان به وسعت ۸۲۲ هزار هکتار در صورت تولید ۱۲۰ هزار تن علوفه جوابگوی حدود ۵۴۸ هزار و ۲۹ واحد دامی است که ۶۴ هزار هکتار مراتع درجه یک با ظرفیت ۱۰۲ هزار و ۴۶۱ واحد دامی، ۳۲۴ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با ظرفیت ۲۳۳ هزار و ۸۱۹ واحد دامی و مابقی معادل ۴۴۹ هزار و ۹۰۰ هکتار مراتع درجه سه با ظرفیت ۲۱۱ هزار و ۷۵۰ واحد دامی در یک فصل چرایی ۶ ماهه را تشکیل می دهند.

انتهای پبام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مراتع استان همدان کاهش بارندگی تولید علوفه ۸۵ میلیارد هزار هکتار واحد دامی بلند مدت میلی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۳۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۴۸ درصدی ورودی آب سد آیدوغموش میانه

 غفارزاده اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی‌های مداوم در سال‌های گذشته موجب شده تا بارش‌های موجود به روان آب تبدیل نشوند و در نهایت شاهد کمبود ذخایر سد‌ها باشیم.

وی ادامه داد: به رغم بارش‌های ماه جاری با توجه به شرایط خشکسالی و عدم تبدیل بارش‌ها به روان آب تنها ۵۲ درصد مخازن سد‌های استان آذربایجان شرقی پر شده است.

غفارزاده خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آبی یعنی از ابتدای مهرماه ١۴٠٢ تاکنون بیش از ٢٩۴ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های بزرگ استان شده است.

وی با بیان اینکه به رغم باور عمومی بارندگی‌های پراکنده روز‌های اخیر اثربخشی ناچیزی بر مخازن سد‌ها داشته است از مردم استان به ویژه شهروندان کلانشهر تبریز خواست با همراهی همیشگی و مصرف معقول منابع آب ضمن خودداری از مصارف غیرضروری خادمان آب را برای گذر ایمن از تابستان پیش رو یاری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • امداد رسانی به عشایر در آباده
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است
  • کاهش ورودی آب سدهای بزرگ آذربایجان شرقی
  • کاهش ۴۸ درصدی ورودی آب سد آیدوغموش میانه
  • برف بهاری مصداق تغییر اقلیم/بارش‌های اخیر شدت خشکسالی در کشور را کاهش نداد