Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@23:46:59 GMT

کارگرانی که برای سیر کردن خانواده با هر رقمی کار می‌کنند

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۳۹۰۸

کارگرانی که برای سیر کردن خانواده با هر رقمی کار می‌کنند

ایسنا/خراسان جنوبی کرونا که آمد مشکلات جامعه کارگران ده ها برابر شد؛ از بیکاری تا کارهایی که موجودیت خود را از دست دادند و کارگرانی که بیکار شدند و حال مجبورند با هر رقمی تنها برای اینکه شکم خانواده خود را سیر کنند حاضر به کارهای سخت و طولانی شوند و این، یک تلخی بی پایان است.

چند خیابان اصلی شهر بیرجند مکان حضور کارگران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگرانی که از صبح تا غروب بر روی پاهایی که سال‌هاست دویده‌اند، می‌ایستند تا لقمه نانی بر سر سفره خانواده خویش ببرند.

با توقف هر خودرو جلوی پایشان هجومی به سمت خودرو می‌آورند و گاهی حتی حاضرند با هر قیمتی سوار ماشین شوند و راهی کار؛ حتی با ارزان ترین قیمت و این به معنای ارائه مهارت با کمترین قیمت است تنها برای اینکه شکم خود و خانواده خود را سیر کنند. برخی‌هایشان حتی بسیار جوان بودند و برخی گرد پیری بر چهره و موهایشان نشسته بود.

یکی از آن‌ها که مهدی نام داشت و جوانی حدودا 30 ساله بود می‌گفت: چند سال پیش به دلیل تعدیل نیرو از کارخانه اخراج شدم و اکنون چندین سال است که آسفالت‌های این خیابان با من آشناست.

کاری که در آشفته بازار کرونا کساد شده 

وی افزود: در ماه گذشته تنها دو روز سر کار بودم، اما هر روزم را اینجا می‌گذرانم به امید پیدا کردن کار که متاسفانه وجود ندارد؛ کرونا هم که بار مضاعف شده است.

این کارگر با بیان اینکه دو فرزند دارم که اگر همین گونه پیش رود نخواهم توانست آنان را به مدرسه بفرستم چراکه خرج تحصیلشان را ندارم، اظهار کرد: اینجا می‌ایستم به امید پیدا کردن کار آن هم در آشفته بازار کرونا ولی هم خطر کرونا مرا تهدید می‌کند و هم از سویی کاری پیدا نمی‌کنم و ظهرها شرمنده به خانه برمی‌گردم و باز عصر به اینجا می‌آیم.

روزی 40 هزار تومان کمتر 

در همین حال، خودرویی دیگر می‌ایستد، همه به سمتش هجوم می‌برند، شیشه دودی ماشین پایین داده می‌شود؛ فرد داخل ماشین ابتدا می‌پرسد برای تمیزکاری یک خانه که دو روز بیشتر کار ندارد چند می‌گیرید؟ پس از چانه زدن‌های بسیار که حدودا 5 دقیقه طول می‌کشد، یکی از کارگران که از سر ناچاری رقم روزانه 35 تا 40 هزار تومان را می‌پذیرد سوار ماشین می‌شود و راننده نیز بدون هیچ عذاب وجدانی که این کارگر حداقل 40 هزار تومان کمتر برایش کار می کند کارگر را سوار می‌کند و از صحنه دور می‌شود.

کارگرانی که می‌مانند با غرغرزدن‌های بی امانشان از خیابان دور شده و سایه کوچک پیاده رو را دوباره برای نشستن برمی‌گزینند.

سراغ یکی دیگر از کارگران که اعصابش از یافتن کار تا این موقع از ظهر بهم ریهخته رفتم، او نیز از این وضعیت گلایه دارد، از وضعی که مجبور است در اوضاع کرونا در محیطی بدون رعایت پروتکل‌ها قرار گیرد و آگاه مانده و رانده از همه جا، به خانه برگردد.

ما گدا نیستیم 

او که از زمانی که خوب و بد را از هم شناخته کارگر بوده و دست‌هایش گواه روزهایی است که گذرانده، به ایسنا می‌گوید: هر روز صبح دغدغه نان درآوردن دارد و این به معنای این است که یک شب را راحت نخوابیده است. می‌گوید فرزندی بیمار در خانه دارد که باید برایش دارو تهیه کند. 

او از اینکه مانند گدایان با او و هم صنفانش رفتار می‌شود گلایه دارد، از اینکه مردم جلوی پایشان ترمز کرده و بلرایشسان غذا می‌آورند، او از دولت خواست این نگاه را برطرف کند چراکه ما تنها منتظر کار هستیم نه منتظر دسترنجی که بدون زحمت حاصل می‌شود.

حقیقت این است که کرونا بر مشکلات کارگران دامن زد، بسیاری با تعدیل نیروها و یا کاهش فعالیت‌های یک کارگاه بیکار شده‌اند. بسیاری از فعالیت‌ها نیز با شیوع کرونا از رونق افتاده، به طور مثال افراد جرات نمی‌کنند در شرایط کرونا کارگری را برای تمیزکاری یا انجام کارهای خانه به منزل خود بیاورند و این یعنی از دست دادن همه امید کارگران.

بسیاری از کارگران که کار خود را از دست داده‌اند و دولت هیچ کمکی به آن‌ها نکرده از ترس پیدا نکردن کار مصاحبه نمی‌کنند اما تو درمی‌یابی که چه درد عمیقی در  سینه دارند؛ دردی که به مرهم نیاز دارد.

اگر به تعطیلی کارگاه‌ها و یا تعدیل نیروها به دلیل کاهش فعالیت‌ها فکر می‌کنیم باید به چگونگی معیشت آن کارگر که تنها امیدش این کار است نیز فکر کنیم. نمی‌توان ساعات کاری یک کارخانه را کاهش داد، کارگرهایش را از کار بیکار کرد و هیچ گونه اندیشه‌ای جایگزین این تصمیم نکرد.

عدم امنیت شغلی‌، لزوم تسریع در بررسی درخواست‌های بیمه بیکاری، استفاده از ظرفیت شرکت‌های تعاونی مصرف کارگری و فقدان پزشک متخصص در بیمارستان‌های تامین اجتماعی از مهم‌ترین مشکلات جامعه کارگری استان است. در واقع کارگران به دنبال افزایش حقوق نیستند؛ آن‌ها تنها می‌خواهند امنیت شغلی داشته باشند و این خواسته بزرگی برای فردی که سال‌ها مهارت آموخته نیست.

کرونا 6300 کارگر را بیکار کرد 

غلامرضا اشرفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز گفت: معوقات کارگری در سال ۹۹ نسبت به سال قبل آن کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ فوت ناشی از حوادث حین کار در استان ۵۶ درصد و حوادث منجر به جرح نیز ۳۸ درصد کاهش یافت، افزود: در سال ۹۹ تعداد فوتی‌ها چهار نفر و موارد جرحی ۲۷ نفر بود در حالی که تعداد فوتی‌ها و جرحی‌های سال ۹۸ به ترتیب، ۹ نفر و ۴۴ مورد بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: بیش از سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کمک هزینه یارانه دستمزد به بیش از ۲۸۹ کارفرما در خراسان جنوبی پرداخت شد.

اشرفی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۱۲۲ هزار نفر بیمه شده تأمین اجتماعی هستند، تصریح کرد: سال گذشته ۵۷ تعاونی در استان با ۸۹۹ فرصت شغلی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۰۴ میلیارد تومان جذب تسهیلات داشته‌ایم که با استفاده از آن، 6900 فرصت شغلی در استان ایجاد شده است، افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 6300 کارگر در سامانه جامع بیمه بیکاری خراسان جنوبی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 5500 کارگر مشمول بیمه بیکاری شدند.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای عملیاتی شدن طرح پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا در استان تاکنون بیش از ۷۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی بیان کرد: طی سال گذشته بنا بر مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا در ۱۴ رسته شغلی به دلیل اعمال محدودیت‌های مستمر تعدیل‌هایی ایجاد شد.

اشرفی، هزینه‌های ناشی از وقوع حوادث و بیماری‌های شغلی را معادل 4 درصد تولید ناخالص ملی در هر کشور اعلام کرد و گفت: تاثیرات وقوع این حوادث بر نیروی کار ماهر و خسارات ناشی از فقدان آن چه برای واحد چه برای اجتماع مضر است.

کارگران قشر تاثیرگذاری در فعالیت‌های تولیدی هر کشور هستند، همانگونه که جامعه به پزشک و معلم و مهندس نیاز دارد؛ به کارگران نیز برای انجام فعالیت‌های یدی و تولیدی نیاز مبرم دارد، بنابراین نباید بگذاریم شیوع کرونا بیش از این باری را بر دوششان اضافه کند.

انتهای پیام    

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کارگران کروناویروس خراسان جنوبی فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۳۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسعود پزشکیان: وعده تورم تک‌رقمی دادند، اما نه‌تنها نصف نشد بلکه چندین برابر شد

مسعود پزشکیان با اشاره به معضلات اجتماعی به دنبال تشدید مشکلات اقتصادی توضیح داد: توجه به معیشت مردم در حد زنده‌ماندن‌شان از اصول قانون اساسی است؛ لذا دولت‌ها باید بتوانند مسکن، ازدواج، خوراک و شغل مردم را تأمین کنند، اما، چون نتوانسته‌ایم به این وظیفه عمل کنیم و تورم هم روزبه‌روز به‌جای اصلاح، بدتر شده است، طبیعی است که پدیده‌های اجتماعی مثل سرقت و کیف‌قاپی هم به مرور در جامعه زیاد شود.

به گزارش هم میهن، وی افزود: تا زمانی که نتوانیم معیشت، سرپناه و زندگی حداقلی مردم را که همان بخور و نمیر است، تأمین کنیم؛ طبیعتاً عده‌ای مجبور می‌شوند برای زنده‌ماندن دست به کار‌هایی بزنند که با اصول اخلاقی و انسانی در تضاد است.

پزشکیان در پاسخ به اینکه وظیفه دولت و مجلس دراین‌باره چیست؟ بیان کرد: «آقای رئیسی در شروع دولتش وعده داد تورم را اول نصف سپس تک‌رقمی می‌کند، اما نه‌تنها تورم نصف نشد، تک‌رقمی که جای خود دارد بلکه چندین برابر شد. قدرت خرید شدیداً پایین آمد و کارمندانی که زندگی معمولی داشتند، دیگر نتوانستند حتی مایحتاج روزانه خود را تأمین کنند. رفاه در سطح مناسب از زندگی مردم رفته و سفره‌های مردم کوچک شده و دولت به وعده‌هایی که داده بود، عمل نکرده است. حتی شعار‌های مربوط به مسکن را محقق نکرده و بحث رانت و رشوه هم قرار بود برچیده شود، اما این‌طور نشد».

دیگر خبرها

  • گلر پیکان: ما هم رتبه تک رقمی میخواهیم
  • فرهنگ تجلیل از کارگران در جامعه تبیین شود
  • بازنشستگی بیش از موعد ۱۷۰۰ کارگر شاغل در مشاغل سخت و زیان آور
  • جامعه مرهون تلاش و همت تمامی کارگران است
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • مسعود پزشکیان: وعده تورم تک‌رقمی دادند، اما نه‌تنها نصف نشد بلکه چندین برابر شد
  • جدیدترین جزئیات دستمزد ۱۴۰۳ و حق مسکن کارگران ؛ سهم کارگر تقریبا هیچ !
  • از قزوینی ها یاد بگیرید!
  • تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری زمستانی در آذربایجان‌غربی
  • بازنشسته شدن پیش از موعد یک هزار و ۷۴۷ کارگر مشاغل سخت در لرستان