Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@20:52:22 GMT

سفر به ترکیه در ایران همچنان ممنوع است؟

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۴۶۱۸

سفر به ترکیه در ایران همچنان ممنوع است؟

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی از برقراری پروازهای ترکیه خبرداد اما تاکید کرد که فعالیت تورهای گردشگری همچنان در حالت تعلیق قرار دارند.

وزیر بهداشت با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید-۱۹ در کشور ترکیه با ویروس جهش‌یافته، در نامه‌ای به تاریخ ۱۱ فروردین‌ماه، از وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا، توقف یک‌هفته‌ای ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با این کشور را درخواست کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۷ فروردین‌ماه، معاون هماهنگی وزارت کشور از ابلاغ تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا، مبنی بر لغو فوری «تور ترکیه» به تمام شرکت‌های گردشگری خبر داد. با تصیم این کمیته، قرار شد پروازهای ترکیه متوقف و یا محدود نشود.

۱۸ فروردین‌ماه، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در بخشنامه‌ای به صورت مکتوب، دستور ممنوعیت هرگونه تبلیغ و برگزاری تور (گشت) مسافرتی و گردشگری به مقصد ترکیه تا «اطلاع ثانوی» را به تمام تشکل‌های مرتبط با دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس‌های گردشگری ابلاغ کرد. چهار روز پس از آن، یعنی ۲۱ فروردین‌ماه، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران این دستور را این‌طور بخشنامه کرد: «با توجه به لغو نشدن پروازها در این مسیر (ترکیه) و نیاز مسافران به خدمات اقامتی و ترانسفر در کشور مذکور، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به منظور جلوگیری از سرگردانی مسافران در مقصد، مجاز به فروش خدمات مورد نیاز ایشان اعم از هتل و ترانسفر فرودگاهی بوده و از هرگونه تبلیغ و فروش گشت و تور امتناع کنند.»

یونس دقیق‌کیا ـ رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ـ هم تایید کرد: پروازهای ترکیه همچنان برقرار است و تنها تورهای گردشگری لغو شده‌اند و بیشتر پروازهایی که در این مسیر انجام می‌شود، جنبه تجاری دارد.

با این حال، از زمانی که این دستورها و بخشنامه‌ها صادر شده، تبلیغ و فروش خدمات سفر به ترکیه متوقف نشده و فقط در عنوان محتوا تغییراتی داده شده است. آژانس‌دارها معتقدند، توری به نام ترکیه وجود ندارد و خدمات این مسیر به صورت بلیت هواپیما و هتل و معمولا بدون گشت عرضه می‌شود. 

بنابراین، آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی همچنان فروش هتل و بلیت هواپیما را بدون توقف و محدودیت تا امروز ادامه داده‌اند و اکنون که تعطیلات عید فطر نزدیک شده است، با وجود قرنطینه سه‌هفته‌ای در ترکیه، تبلیغ تورها را حتی به شهرهای ساحلی این کشور علنی کرده‌اند.

اعتقاد آژانس‌داران از ابتدای طرح این مطالبه، بر این بود که با این شیوۀ محدودیت که تورها ممنوع شود و پروازها برقرار بماند، مرزها را نمی‌توان کنترل و از نفود ویروس جهش‌یافته به کشور جلوگیری کرد. حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ نیز مصوبه دولت برای ممنوعیت اجرای تور ترکیه را اشتباه دانسته و گفته است: این مصوبه می‌گوید پرواز به ترکیه برقرار است، یعنی مسافر به بلیت و هتل نیاز دارد. مسافر می‌تواند در فرودگاه بماند؟ این مسافر نیازمند هتل و سایر خدمات است و دفاتر مسافرتی ملزم هستند به مسافران خدمات بدهند. این‌که گفته شده تبلیغ تور نکنند، در حالی که پروازها برقرار است، منطقی نیست. این‌که همه چیز برقرار باشد، اما اسمش را عوض کنیم و به آن «تور» نگوییم مسخره است.

او این مصوبه را «کارساز» ندانسته و گفته تا زمانی که پروازهای ترکیه برقرار است، مسافر به این کشور می‌رود. مسؤولان پروازهای خروجی و ورودی ترکیه را ببندند تا مسافر تردد نکند.

به دنبال علنی شدن تبلیغ تور ترکیه، پس از گذشت حدود سه هفته از اعلام رسمی آن، محمدحسن ذیبخش ـ سخنگوی سازمان هواپیمایی ـ در واکنش به برقراری تورهای ترکیه، گفت که پروازهای این مسیر بعد از صدور آن مصوبه، کم شده و پروازهای توریستی به ترکیه ممنوع است و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید پیگیر تخلف آژانس‌های مسافرتی در تبلیغ تور ترکیه باشد.

او اضافه کرده که سازمان هواپیمایی بعد از ابلاغ مصوبه ستاد ملی کرونا، پروازهای ترکیه را به کمترین مقدار نسبت به توافق بین دو کشور رسانده است تا شاهد سفر کمتری به سمت ترکیه باشیم.

سخنگوی سازمان هواپیمایی تاکید کرده که فقط پروازهای ضروری و تجاری بین دو کشور انجام می‌شود و پرواز توریستی نداریم. ذیبخش حتی معتقد است: با وجود تبلیغات آژانس‌های مسافرتی و تخفیف روی سفر به ترکیه،  به دلیل تعطیلی و قرنطینه شهرهای ترکیه جذابیتی برای توریست‌ها وجود ندارد. 

این‌که چگونه پروازهای توریستی و تجاری از یکدیگر تفکیک شده‌اند جای سوال است، اما هم‌اکنون تبلیغ تور شهرهای ساحلی ترکیه (آنتالیا) در آستانه تعطیلات عید فطر با قیمت حراج‌خورده، حدود شش میلیون تومان در بعضی از آژانس‌های مسافرتی دیده می‌شود. همچین تور استانبول با توجه به محدودیتی که اعمال شده، به صورت پکیجِ پرواز و اقامت با قیمت پایه سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای پنج شب درحال تبلیغ است و وزارت بهداشت، ستاد ملی کرونا و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم تا کنون واکنشی به این موضوع نداشته‌اند.

/ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آژانس های مسافرتی پروازهای ترکیه دفاتر خدمات فروردین ماه تور ترکیه تبلیغ تور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۴۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل توقف قطار افغانستان _ترکیه / تکذیبیه مسئولین راه آهن از سر بی اطلاعی بود+فیلم

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان درباره خبر توقف قطار عبوری افغانستان_ترکیه که از خاک ایران قرار است عبور کند، گفت: اظهار نظر راه آهن جمهوری اسلامی ایران ناشی از بی اطلاعی بود در صورتی که اطلاع رسانی‌ها از ۹ فروردین انجام شده بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مصطفی رضایی مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان درباره خبر ورود اولین قطار ترانزیتی افغانستان _ ترکیه به ایران و تکذیبیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در مورد اولین قطار ترانزیتی که از مبداء افغانستان به مقصد ترکیه وارد مرز‌های شرقی کشور شد، تصاویری که روز ورود قطار مشخص است در مرز‌های شرقی کشور نشان می‌دهد که قطار چه موقعیتی دارد، وارد شده و در ایستگاه مرزی ایران متوقف شده است.

وی افزود: چیزی که مشخص است آنست که این قطار اول اردیبهشت ماه سال جاری از مرز شمتیق وارد کشور شد و در ایستگاه شمتیق متوقف شد و هنوز هم بعد از چند روز در این ایستگاه قرار دارد. اما این که چرا راه‌آهن کشور این خبر را تکذیب کرد، ما هم متعجب شدیم و این تکذیب یک دلیل بیشتر نمی‌تواند داشته باشد، آن هم عدم اطلاع مدیرانی بوده که اظهار نظر کردند و بدون بررسی و بدون اطلاع مطلبی را در این مورد بیان داشتند.

وی ادامه داد: این اظهار نظر تبعات منفی برای کشور دارد و آنچه که باعث شد رسانه‌های معاند هم بهره برداری خودشان را داشته باشند که قطعا تعاملات و ارتباطات حسنه بین دو کشور را هدف قرار داده‌اند.

رضایی گفت: مقداری قضیه عجیب شد، از آنجایی که در راه‌آهن افغانستان خروج این قطار با بدرقه و مراسم با شکوهی انجام شد و همه دیدند که قطار از مرز افغانستان خارج شده و وارد ایران شده است. از طرف دیگر وقتی که راه‌آهن تکذیب کرد، نگرانی‌ها در راه‌آهن افغانستان و تجار افغانستانی شکل گرفت که این قطار پرواز که نکرده و از مسیر دیگری هم که راه ندارد و این باعث شد که یک برداشت‌های منفی و حتی تمسخر آمیزی هم نسبت به این موضوع شکل بگیرد که قطار وارد ایران شده و غیب شد.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان درباره دلیل این موضع گیری ضد و نقیض راه‌آهن کشور اظهار کرد: رسانه‌ها خبر زدند که قطار وارد شد و متوقف شد و بعد راه‌آهن ورود قطار را تکذیب کرد، و اتفاقات بعدی آن انجام شد. در یک جمله می‌توان گفت این اظهار نظر هم ناشی از عدم اطلاع بود، کنسرسیوم توسعه ریلی با هماهنگی وزارت راه و نمایندگی رئیس جمهور در امور افغانستان کار خودش را با سرمایه گذاری بزرگترین شرکت‌های ریلی کشور در افغانستان آغاز کرد، دو مسئولیت دارد.

وی افزود: در یک سال گذشته اصل مسئولیت کنسرسیوم در افغانستان رفع نواقص و توسعه خطوط ریلی و ایستگاه‌های راه‌آهن در افغانستان بود که از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و ایستگاه‌های متروکه با اقدام مشترک کنسرسیوم و راه‌آهن افغانستان بازسازی شد و تجهیز شد و پرسنل در آنجا مستقر شد و این توسعه خطوط ریلی در دستور کار قرارگرفت و قطار‌های متعددی هم بابت تکمیل این خط ریلی به افغانستان انتقال دادیم.

وی ادامه داد:، اما مسئولیت دومی که از جانب وزارت راه و دستور مستقیم وزارت راه و شهرسازی بر عهده این کنسرسیوم است و شرکت‌های تابع اون کذاشته شد، این بود که بهره‌برداری و توسعه خطوط ریلی افغانستان را برای انتقال بار‌های تجاری به ایران به صورت ترانزیت، چه واردات و چه صادرات انجام دهد.

مصطفی رضایی مطرح کرد: برای این منظور با حضور مسئولین عالی رتبه کشور در مورخ ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲ قرارداد بسیار جامعی بین کنسرسیوم توسعه ریلی و مسئولین هیئت حاکمه افغانستان شکل گرفت با تایید رئیس اداره راه آهن افغانستان و رئیس هیئت وزرا افغانستان این قرارداد شکل گرفت و بهره برداری از خط ریلی که در افغانستان احداث شده بود به این کنسرسیوم واگذار شد.

وی اضافه کرد: ما هم بر اساس وظیفه‌ای که برای ما مشخص شده بود باید هط را برای انتقال اموال تجاری و وسیله‌های تجاری از مسیر خطوط ریلی ایران شروع به کار می‌کردیم.

وی تصریح کرد: یعنی هیچ کشوری معتل ما نمی‌ماند. ما زمانی که می‌گوییم کریدور ریلی در رقابت با یک تعداد کریدور دیگر است یعنی هر کشوری دوست دارد مسیر انتقال را از کشور خودش عبور دهد تا درآمد کسب کند و توسعه منطقه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: این کنسرسیوم در رقابت با کریدور لاجوردی که از مسیر ترکمنستان دریای خزر را رد می‌کند و می‌رود به سمت آذربایجان و ترکیه و اروپا وارد این حوزه شد؛ و رقبای جدی بین المللی در این حوزه داشتیم و مواد معدنی افغانستان خیلی وقت‌ها از این مسیر به اروپا منتقل می‌شد.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان درباره یکی دیگر از رقبا در کریدور تجاری ریلی برای تجارت گفت: همچنین در رقابت با کریدور ریلی و جاده‌ای که افغانستان با پاکستان دارد و متصل می‌شود به بنادر و افغانستان غز این طریق به آب‌های آزاد راه پیدا کرده است.

وی افزود: ما زمانی وارد این عرصه شدیم که این دو کریدور فعال بود و بعد از رفع نواقص اولویت‌داری که توسط کنسرسیوم صورت گرفت حالا نوبت این بود که بهره‌برداری از این خط آغاز شود که به دستور مسئولین بالادستی وزارت راه و کشور، این اولین قطار تجاری و ترانزیت از افغانستان به سمت ترکیه می‌خواست برود و وارد کشور شد.

وی ادامه داد: علت این اظهار نظر ضد و نقیض در مجموعه راه آهن عدم اطلاع از این مسئولیت کنسرسیوم بود و انتظار داشتن که کنسرسیوم فقط مصالح خط و ادوات ریلی حمل کند.

رضایی مطرح کرد: ببینید زمانی که می‌گوییم کریدور و هزاران میلیارد تومان جمهوری اسلامی ایران در افغانستان هزینه کرده تا این کریدور به بهره‌برداری برسد، اینکه راه آهن این خط را منوط به حمل مصالح کند، خب این خارج از منافع ملی است و هیچ عقل سلیمی چنین برداشتی از این خط ریلی نخواهد داشت و این می‌شود یک مسیر محلی که فقط جابجایی مصالح خواهد داشت.

وی اضافه کرد: البته به دلیل محدودیت‌های راه آهن در نیرو و خدمات اگر این بهره برداری تجاری در ماه‌های آینده اتفاق می‌افتاد شاید بهتر بود. اما منافع جمهوری اسلامی به ما این اجازه را نمی‌داد و ما متعهد بودیم که زودتر وارد این بهره برداری تجاری شویم.

وی درباره نامه نگاری‌های رسمی در این خصوص گفت: ۲۲ روز قبل در تاریخ ۹ فروردین نامه نگاری خطاب به راه آهن و سایر دستگاه‌ها انجام شد که این عملیات با هماهنگی معاونین وزارت راه و شهرسازی و نماینده رئیس جمهور انجام شده بود.

وی افزود: حتی هماهنگی‌ها با مرزبانی و نیروی انتظامی هم انجام شد و استانداری خراسان رضوی نامه‌ای را خطاب به همه ارسال کرده بود که زین پس علاوه بر جابجایی ادوات ریلی از این خط، بار تجاری هم به مقصد ترکیه از طریق سیستم ریلی جابجا می‌شود.

وی ادامه داد: این اطلاع رسانی در تاریخ ۲۰ فروردین انجام شد و وزارت کشور نیز اجازه ورود را در این خصوص داده است.

رضایی مطرح کرد: قطار وارد مرز شمتیق شد و هماهنگی گمرکی آن انجام شد و هم گمرک و هم مرزبانی در این خصوص هماهنگ بودند. قطار در انتظار تشریفات ریلی بود و دو دستگاه دیگر هم پس از این قرار بود که به سمت ایران بیایند، اما با دستور توقفی که راه آهن داد، پروژه رفع نواقص نیز متوقف شد، زیرا واگن‌های ادوات در ایستگاه‌های شاهرود و خواف که منتظر لوکوموتیو بودن هم به مشکل خوردند.

وی در پایان گفت: از طرفی این یک عملیات استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران بود تا از سرعت ۳۰ و ۴۰ به سرعت ۱۴۰ کیلومتر برسد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • همچنان حدود ۴۵ راه روستایی بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
  • پیامک هایی که رویای لاغری تبلیغ می کنند
  • دلیل توقف قطار افغانستان _ترکیه / تکذیبیه مسئولین راه آهن از سر بی اطلاعی بود+فیلم
  • چگونه با وجود محدودیت ها در گوگل تبلیغ کنیم؟
  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در ترکیه
  • کابینی برای استراحت در فرودگاه ترکیه!
  • تاکید سفیر ایران بر نقش قوای مسلح ایران و ترکیه در حفظ امنیت
  • استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود
  • آیا با عدالت نسبتی داریم؟/ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به پاکستان/اشاعه ايران‌هراسي يا تبليغ بازدارندگي؟