Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-24@03:05:15 GMT

آغاز رسمی خروج ناتو و آمریکا از افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۶۷۲۲۷

آغاز رسمی خروج ناتو و آمریکا از افغانستان

رسانه‌های خارجی از آغاز رسمی خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان از امروز شنبه خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از آسوشیتدپرس، روند خروج کامل نیرو‌های آمریکایی و ناتو از خاک افغانستان بعد از ۲۰ سال تهاجم نظامی علیه این کشور از امروز آغاز شده و قرار است تا پایان فصل تابستان تکمیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس جمهور آمریکا تاریخ اول می‌را به عنوان شروع رسمی خروج باقی مانده نیرو‌های آمریکایی از افغانستان که شامل حدود ۲۵۰۰-۳۵۰۰ نظامی آمریکایی و حدود هفت هزار نظامی ناتومی شود، تعیین کرده است.

برآورده شده که آمریکا بیش از دو تریلیون دلار را در دو دهه گذشته در افغانستان هزینه کرده است؛ برآوردی که از طریق پروژه هزینه‌های جنگ نزد «دانشگاه براون» که به مستند سازی هزینه‌های پنهان درگیری‌های نظامی آمریکا می‌پردازد، حاصل شده است.

مقام‌های وزارت دفاع و دیپلمات‌های آمریکا به آسوشیتدپرس گفته اند، این فرآیند خروج شامل تعطیل کردن پایگاه‌های کوچکتر در سال گذشته میلادی نیز بوده است. آن‌ها تاکید کردند، از زمان اعلام ضرب‌الاجل از سوی بایدن در اواسط آوریل، تنها حدود ۶۰ پرسنل نظامی خاک افغانستان را ترک کرده‌اند.

سال گذشته میلادی تنها سالی بود که نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان متحمل تلفات نشدند. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که از سال ۲۰۰۱ دو هزار و ۴۴۲ نظامی آمریکایی در این کشور کشته شده و ۲۰ هزار و ۶۶۶ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خروج آمریکا از افغانستان خروج ناتو از افغانستان تهاجم نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۶۷۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناتو: طرحی برای اعزام نیرو به اوکراین نداریم، اما مشاور نظامی در کی‌یف داریم

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو می‌گوید که ناتو هیچ طرحی برای اعزام واح‌های نظامی به اوکراین ندارد اگر چه برخی از کشور‌های عضو این سازمان مشاوران نظامی در کی‌یف دارند.

استولتنبرگ در مصاحبه با ام اس ان بی سی افزود: هیچ طرحی برای حضور نظامی در اوکراین نداریم، اما برخی از اعضای ناتو مردان و زنان نظامی به عنوان مشاور در اوکراین دارند.

وی گفت: من فکر می‌کنم ما باید بین افرادی که یونیفورم پوشیده‌اند یا حضور دارند و حضور رزمی و حضور نیرو‌های رزمی تمایز قائل شویم. ما هیچ قصدی برای حضور نظامی نداریم. آنچه که در اوکراین انجام می‌دهیم این است که به آنها کمک می‌کنیم تا از خودشان دفاع کنند. حمایت ناتو به صورت خیریه نیست بلکه ما برای امنیت خودمان سرمایه گذاری می‌کنیم. 

دبیر کل ناتو در ادامه اضافه کرد که کمک‌های نظامی ناتو و آمریکا به اوکراین خیلی دیر است و این تاخیر عواقبی خواهد داشت. 

وی با اشاره به تصویب بسته کمکی جدید به اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: هنوز خیلی دیر نشده است، البته که این تأخیر عواقب واقعی داشته است. شاهد هستیم که موشک و پهپاد‌های روسی کمتری سرنگون می‌شود، زیرا آنها سیستم‌های دفاع هوایی و همچنین مهمات سیستم‌های دفاع هوایی ندارند. با این حال هنوز خیلی دیر نشده است، زیرا اوکراینی‌ها مهارت بسیار زیادی در دفاع از کشور خود نشان دادند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته در اقدامی نادر پس از ماه‌ها مخالفت با درخواست دولت بایدن، بسته کمکی پیشنهادی ۹۵ میلیارد دلاری را جهت حمایت از اوکراین، رژیم اسرائیل و دیگر متحدان آمریکا به تصویب رساندند. بر این اساس، کمک ۶۱ میلیارد دلاری پیشنهادی اوکراین به آمریکا در عرض چند دقیقه در مجلس نمایندگان تصویب شد. به موجب این اقدام بسیاری از قانونگذاران دموکرات نیز در مجلس نمایندگان با در دست داشتن پرچم اوکراین از این اقدام حمایت کردند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به کمک ۶۰ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین | اوکراین ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • پنتاگون: مذاکرات بر سر خروج نظامی از نیجر آغاز شد
  • شویگو: اوکراین نیم‌ میلیون سرباز از دست داده است
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر
  • ناتو: طرحی برای اعزام نیرو به اوکراین نداریم، اما مشاور نظامی در کی‌یف داریم
  • عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر می‌گیریم
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف قرار گرفت
  • پایگاه آمریکا در فرودگاه حسکه سوریه هدف گرفته شد
  • خروج نیرو‌های آمریکا از نیجر، پیروزی استراتژیک روسیه