Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه عربستان سعودی که به امارات رفته است با بن زاید ولیعهد ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الشرق الاوسط، «فیصل بن فرحان بن عبد الله» وزیر خارجه عربستان روز شنبه با شیخ  محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابظبی درباره جدیدترین تحولات منطقه و بین‌المللی و مسائل مورد علاقه مشترک دو کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این دیدار که در کاخ الوطن در امارات برگزار شد دو طرف درباره گسترش روابط دوجانبه و نیز راههای تقویت آن در تمامی عرصه‌ها بحث و تبادل نظر کردند. 

سفر وزیر خارجه عربستان به امارات در شرایطی صورت گرفته که اختلافات دو کشور در پرونده‌های منطقه‌ای از جمله در حوزه یمن وارد مرحله جدیدی شده است.  

تشدید اختلافات ریاض و ابوظبی در پرونده‌های مختلف

حوادث اخیر منطقه عربی به ویژه تحولات مربوط به جنگ یمن و تلاش‌های ریاض برای تشکیل ائتلاف جدید با کشورهایی همچون ترکیه و نزدیکی آنکارا به قاهره پس از 8 سال، اختلافات عربستان و امارات را وارد مرحله جدیدی کرده است.

اختلافات عربستان و امارات درباره یمن در سه سطح 

در یمن، اختلاف عربستان و امارات در سه زمینه قدرت در جنوب این کشور، حمایت از دولت مستعفی و همچنین در موضوع حمایت از حزب اصلاح است. اختلاف میان عربستان و امارات در جنوب یمن در قالب درگیری‌ میان نیروهای نیابتی دو طرف ( نیروهای دولت مستعفی تحت هدایت سعودی‌ها و شورای انتقالی جنوب تحت حمایت امارات) بروز پیدا کرده است. این اختلافات که طی دوره‌های اخیر به شکل درگیری نظامی نمود یافته اکنون به اوج خود رسیده و تبدیل به یک جنگ گسترده شده است.

چرخش عربستان به سمت ترکیه 

ز سوی دیگر مقامات سعودی که اختلاف و تنش با آنکارا را به تحریم کالاهای ساخت این کشور با هدف ضربه 20 میلیارد دلاری به اقتصاد ترکیه نیز کشانده بودند، اکنون در چرخشی آشکار متمایل به بهبود روابط با دشمن پیشین خود شده‌اند.

این درحالی است که در سال‌های اخیر٬ ترکیه و امارات متحده عربی در مورد مسائل منطقه‌ای٬ همواره اختلاف نظر داشته‌اند و ابوظبی در اختلاف با آنکارا همواره تابع ریاض بوده است. به ویژه اینکه بیشترین تقابل سیاست‌‌های ترکیه و امارات در قطر و قضیه ترور «جمال خاشقجی» بود. در این پرونده ترکیه دوشادوش رسانه‌های قطری مانند الجزیره، رهبران سعودی از جمله بن سلمان که مورد حمایت اماراتی‌ها و شخص محمد بن زاید بود را به باد انتقاد گرفت.

آشتی عربستان با قطر بدون جلب رضایت امارات

اقدام عربستان به آشتی با قطر بدون جلب رضایت امارات نیز از جمله عوامل خشم ابوظبی از ریاض بود و این اختلافات در قالب پیام های توییتری از جانب شخصیت‌های دو کشور فاش شد.

جنگ اقتصادی دو کشور 

تنها چند هفته پس از پایان اختلاف چند ساله با قطر-که آن هم تبدیل به یکی دیگر از نقاط اختلاف ابوظبی و ریاض شد، عربستان طرح جدیدی را اعلام کرده که بر مبنای آن همه شرکت‌های تجاری خارجی باید دفتر مرکزی منطقه‌ای خود را در عربستان سعودی دایر کنند وگرنه ممکن است اجازه عقد هیچ گونه قراردادی با دولت سعودی را نداشته باشند. این تصمیم مستقیما امارات را هدف قرار داده و در نهایت می‌تواند باعث ایجاد درگیری میان ریاض و دبی شود.

ناصر الشیخ، وزیر دارایی سابق دوبی که در جریان بحران مالی 2008 سکان اقتصاد این امارت را در دست داشت، این اقدام عربستان را نقض بازار مشترک خلیج فارس می‌داند و می‌گوید «جذب اجباری» به نتیجه نمی‌رسد.

آیا امارات به دنبال نقش مستقل از عربستان است؟ 

در صورتی که اقدامات عربستان در پرونده‌های منطقه بر خلاف میل امارات ادامه یابد، ممکن است ابوظبی این فرصت را غنیمت شمرده و همانند قطر به دنبال استقلال از عربستان در زمینه‌های مختلف باشد که می‌تواند منجر به یک کودتای گروهی علیه رهبری عربستان در منطقه عربی شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزیر خارجه عربستان عربستان و امارات منطقه ای دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۲۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال عربستان، مصر و تشکیلات خودگردان از قطعنامه آتش‌بس در غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، وزارت امور خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از تصویب قطعنامه آتش بس در نوار غزه در شورای امنیت استقبال می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه سعودی تأکید شد: ما مجدداً از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که مسؤولیت خود را برای توقف حملات اسرائیل به غیرنظامیان در غزه به عهده بگیرند.

وزارت امور خارجه مصر هم از تصویب قطعنامه آتش‌بس در نوار غزه استقبال کرد.

این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تصویب قطعنامه آتش‌بس در نوار غزه در شورای امنیت، نخستین گام مهم و ضروری برای توقف خونریزی و پایان دادن به تلفات غیرنظامیان فلسطینی است.

قاهره تأکید کرد: ما خواستار اجرای فوری آتش‌بس به گونه ای هستیم که راه را برای مقابله با همه عوامل بحران باز کند.

وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم اعلام کرد که از تلاش های شورای امنیت برای عمل به مسؤولیت های خود در حفاظت از مردم فلسطین که در معرض نسل کشی هستند، استقبال می کنیم.

کد خبر 6062431

دیگر خبرها

  • اختلافات عامل بی اثر شدن اقدامات می شود
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • امارات مصادره بخش دیگری از فلسطین را محکوم کرد
  • روسیه برای دریافت پول فروش نفت به مشکل خورد
  • دیدار سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • عباسی، استاد اقتصاد دانشگاه مریلند: فاصله اقتصاد ایران با ترکیه و عربستان در حال افزایش است/باید بتوانیم تورم را به زیر 20درصد برگردانیم// عبده تبریزی: ایران پتانسیل خروج از وضعیت فعلی را دارد/ در همین نظام هم کم تنش تر با هم زندگی می کردیم
  • ظریف: بعید می دانم بتوانیم اختلاف‌های خود را با آمریکا حل کنیم / ما باید مدیریت اختلافات داشته باشیم (فیلم)
  • استقبال عربستان، مصر و تشکیلات خودگردان از قطعنامه آتش‌بس در غزه
  • وزیر خارجه: زمان اتخاذ تدابیر تنبیهی علیه اسرائیل رسیده است