Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@20:41:10 GMT

پسمانده میوه و تره بار به فراموشی سپرده شده است

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۲۴۸۹

پسمانده میوه و تره بار به فراموشی سپرده شده است

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با رشد روزافزون جمعیت، افزایش سطح رفاه و تنوع کمی و کیفی مصرف میوه و سبزیجات در جامعه، دفع مواد زائد آلی به معضلی پیچیده در جوامع شهری تبدیل شده است به‌ شکلی که گاهی شاهد دوریزی بی‌رویه آن‌ها هستیم.

مديريت مطلوب پسماند میوه و تره‌بار با توجه به حجم بالاي توليد روزانه آن‌ها در تمامی کشورها از اهميت ويژه ای به خصوص از ديدگاه زيست محيطی و بهداشتی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يكی از راه‌ های مناسب برای دفع و استفاده بهينه از اين پسماندهای میوه، تهيه كودهای آلی (بيوكمپوست و ورمی كمپوست) برای مصارف كشاورزی، باغداری،دامی، استفاده در شرکت‌های دانش بنیان و... است، كه مزيت اين روش‌ها از نظر اقتصادی و بهداشتی در مقايسه با ساير روش ها به اثبات رسيده است.

به همین منظور سراغ چند تا از میادین میوه و تره‌بار رفتم تا از نزدیک شاهد دور ریز پسماندها باشم و هم از جزئیات و چگونگی استفاده از آن‌ها آگاه بشوم.

ابتدا به یکی از مراکز میوه و تره‌بار محله‌های شمال شهر تهران مراجعه کردم و از مسئول غرفه‌ جزئیات پسماند مرکزی که خود در آن غرفه‌دار هست را پرسیدم؛

وی گفت: در این مرکز محلی پسماند و دور ریز به شکل قابل توجه نداریم اما به روزی ۲۰ کیلو می‌رسد و آن‌هایی که کمتر آسیب دیده‌اند را گوشه‌ای می‌گذاریم و مردم با قیمت کم آن‌ها را خریداری می‌کنند مانند سیب که برای تهیه سرکه از آن استفاده می‌کنند.

این غرفه‌دار ادامه داد: برای اطلاع از جزئیات بیشتر باید به میادین بزرگ میوه و تره‌بار رفت چرا که آن‌ها مثل مراکز محلی عمل نمی‌کنند و یک نفر بصورت یکجا همه‌ی پسماندها را عمده خریداری می‌کند و به فروش می‌رساند مانند پرتقال که برای آبگیری می‌فرستند یا سیب‌زمینی‌های بزرگی که آسیب دیده‌اند و مردم خریداری نمی‌کنند را به رستوران‌ها می‌فروشند.

پس در ادامه سراغ میادین بزرگ میوه و تره‌بار را گرفتم و مسئولان غرفه که حاضر به پاسخگویی نبودند مجبور شدم خود را به عنوان مدیر یک کارخانه جمع‌آوری پسماند میوه معرفی کنم تا با مسئول خرید میوه‌ها ارتباط بگیرم.

+سلام، من مدیر کارخانه جمع‌آوری پسماند هستم به میادین میوه و تربار سر میزنم و از اون ها دور ریز یا پسماند میوه را خریداری میکنم.

+ چقدر پسماند دارید در روز؟

_ پسماند ما زیاد است، شما هر روز میاین یا آخر هفته؟

+ آخر هفته

_ مشکلی نداره، بیانه می‌گیرم و براتون از هر نوع میوه‌ی پسماند که بخواین نگه می‌دارم.

+ چقدر خوب!، شما مشتری ثابت هم دارید؟

_ بله دو الی سه نفر بطور ثابت هستن ولی شما همه‌ی پسماند ها را قرارداد ببندید به شما می‌فروشیم...

+ تقریبا روزی چقدر پسماند دارین؟

_پسماند میوه و تره‌بار زیاد هست مثلا صیفی جات ۴۵۰کیلو یا بالاتر هم است و میوه هم اصلا نگران نباشید، غروب به غروب بیایید ما به میزان نیاز شما تامین می‌کنیم.

+ به مردم چطور پسماندها را می‌فروشید؟

_ آره، ضعیف ها را گوشه‌ای میگذاریم و مردم با قیمت پایین می‌خرند.

+ دور ریز چطور؟

_ تا جایی که امکان داشته باشد می‌فروشیم ولی آن‌هایی که دیگر خیلی ضعیف‌اند را سطل آشغال می‌ریزیم.

+چه میوه‌هایی را پسماندش را می‌فروشید؟

هر چی که مشتری بخواهد، مثلا پرتقال،موز،مِلون و... برای مغازه‌های آبگیری یا سیب‌زمینی را برای رستوران‌ها.

برای اینکه مطمئن بشم به یکی دیگر از میادین بزرگ میوه و تره‌بار هم سری زدم اما آن هم حرف‌های مشابهی زد.

مجید نوربخش معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق شهرداری تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد: روزانه حدود ۳۶۰ تن پسماند میوه و تره بار در استان تهران جمع آوری می‌شود که توسط یک شرکت دانش بنیان طرحی ارائه شده و بررسی‌های لازم در حال صورت گرفتن است اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و این پسماند به کهریزک منتقل و از آن استفاده‌ای نمی‌شود که هزینه انتقال آن بالا و تولید شیرابه نیز حدود ۷۰ درصد است.

نوربخش ادامه داد: در میدان مرکزی میوه و تربار نیز حدود ۸۰ تن پسماند میوه جمع آوری می‌شود که شهرداری برای بهره وری از آن برنامه دارد.

معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق شهرداری تهران گفت: با وجود مواد آلی و پروتئینی در پسماند میوه و تربار در سایت چیپر منطقه ۱۸ برای بهره وری از این پسماندها برنامه داریم به شکلی که چیپس چوب را با این مواد آلی ترکیب کرده و به کود آلی تبدیل می‌کنیم.

حسین عسکری کارشناس فیزیولوژی مولکولی و فرآوری گیاهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: انتظار می‌رود آن میوه‌ای را که مردم به هر دلیلی متقاضی آن نیستند به عنوان یک ماده حذف شدنی از سیستم خارج شود که تقریبا چیزی حدود ۳۰ درصد میوه و تره بار به طور معمول از این جنس هستند و فصل به فصل هم فرق می‌کند و در فصل بهار و تابستان بیشتر و در فصل های سرد کمتر است.

وی با بیان اینکه میوه و تره بار جزء بهترین قسمت های یک گیاه محسوب می‌شوند، افزود: وقتی این‌ میوه‌ها جزء پسماند می‌شوند در حقیقت علاقه مندی متقاضی به خرید آن‌ها از بین می‌رود و این‌ پسماندها تازه ویژگی این را پیدا می‌کنند تا وارد پالایشگاه گیاهی شوند یعنی وارد جایی که می‌تواند تفکیک و تبدیل به یک ماده با ارزش شوند.

وی تصریح کرد: گیاهان یکی از بهترین منابع برای تامین فیبرهای غذایی هستند و یکی از با ارزش ترین منابع برای سلامتی دستگاه گوارش انسان محسوب می‌شود و زمانی که این‌ پسماندها وارد یک پالایشگاه گیاهی می‌شوند می‌توان از آن‌ها انواع مواد معدنی مانند پکتینگ‌ها،کربوهیدرات‌ها، ترکیبات و متابولیت‌هایی که برای سلامت انسان مفید است از آن‌ها تولید شود و یا ویتامین هایی مانند A,E,C را از آن‌ها استخراج کرد که متاسفانه در کشور ما همچین چیزی وجود ندارد.

عسکری کارشناس فیزیولوژی مولکولی و فرآوری گیاهی ادامه داد: در کشور ما متولی برای این امر تعیین نشده‌است و شهرداری در حقیقت با پسماند میوه و تره بار مثل زباله برخورد می‌کند.

وی افزود: شهرداری یک مجموعه عظیمی را در حدود ۴۰هکتار دارد که در آن‌جا این پسماندها را دپو می‌کند و تبدیل به کمپوست می‌شود و بخش بزرگی را تبدیل به ضایعات دفعی می‌کند که در منطقه کهریزک باعث ایجاد آلودگی و بوی نامطبوع شده است.

وی تصریح کرد: این پسمانده میوه و تره بار می‌تواند تبدیل شود به یک ماده با ارزش و وارد صنایع وابسته به غذا، درمان و دارو قرار بگیرد و می‌توان از آن یک ماده با ارزش تولید کرد.

وی ادامه داد: هر کیلو گرم فیبر خوراکی اگر محلول باشد تقریبا ۱۲۰ هزاز تومان است و اگر تبدیل به یک فیبر محلولی شود مانند cmc که در حقیقت الان ۹۰ هزار تومان قیمت دارد و از هر ده کیلو میوه، یک کیلو از این‌ها را می‌توان دریافت کرد و بسیار ساده قابل تولید است.

و با بیان اینکه شهرداری نظام جمع‌آوری پسماند توده‌ای دارد، افزود: تفکیک به معنای فرآوری پسماندها انجام می‌گیرد و با یک فرم با همه پسماندها برخورد می‌شود و اگر شهرداری می‌توانست این اجازه را به شرکت‌ها بدهد تا بتوانند به ضایعات میوه و تره بار دسترسی پیدا کنند قطعا از آن‌ها یک ماده با ارزش بدست می‌آمد و یک صنعتی را راه اندازی می‌کردند.

وی تصریح کرد: پسماند میوه و تره بار از نظر صنایع یک ماده بسیار با ارزش است که می‌تواند تبدیل به خوراک دام،ماده اولیه صنایع غذایی و... شود.

عسکری گفت: در بسیاری از کشورهایی که به لحاظ تولید مرکبات بسیار توسعه پیدا کرده‌اند بخش بزرگی از پکتین صنایع را از پوست مرکبات بدست می‌آورند و بخش بزرگ دیگر را از مواد فیبری ضایعات پسماند بدست می‌آورند چرا که منابعی که فیبرهای غذایی دارند بسیار با ارزش‌ هستند.

وی خاطرنشان کرد: تقریبا تمام کشورهای اروپایی از این موضوع بهره می‌گیرند چرا که به هیچ عنوان چنین مفهومی در ادبیات آن‌ها به عنوان دفن وجود ندارد یعنی اینکه بخواهند ۳۰ درصد میوه را دور بریزند و میوه‌هایی که در بازار تقاضا برای خرید آن وجود ندارد، می‌رود در زنجیره صنعتی تا تبدیل به یک ماده با ارزش شود.

آموزش و آگاهی بخشی راهکار درمان این داستان دردناک

ضعف در دانش و آگاهی در بین عرضه کننده کلان،واسطه گر و مصرف کنندگان درباره پسماند میوه و تره‌بار در کشور، بی خبری درباره روش های جدید و چگونگی نگهداری آن ها می‌تواند بر مشکلات و آسیب ها بیفزاید. و همین دور ریزهای کم که به گفته میادین میوه و ترباره چیزی نیستند روزانه در تهران تُن تُن از آن‌ها جمع آوری و عدم بهره وری از آن‌ها هزینه زیادی را برای کشور به ارمغان می‌آورد.
آموزش و آگاهی بخشی راهکار درمان این حکایت دردناک است که در این مسیر باید رسانه ها، فروشندگان و همه اقشار اثرگذار نقش خود را ایفا کنند و مانع از توسعه چنین رفتار غلطی شوند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانش بنیان پسماند میوه و تره بار یک ماده با ارزش آوری پسماند جمع آوری میوه ها دور ریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۲۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدایت تراکتور به دستیار قلعه‌نویی سپرده شد

مربی پیشین پرسپولیس با جدایی از کادر فنی تیم‌ملی تا حل شدن مشکل گل‌محمدی، هدایت تراکتور را برعهده گرفت.

به گزارش مشرق، حمید مطهری مربی تیم ملی برای حضور در تراکتور از کادر فنی تیم ملی جدا شد.

در همین راستا مطهری فردا به همراه هوشنگ نصیرزاده عازم تبریز خواهد شد تا به بازیکنان تراکتور معرفی شود.

قرار است تا زمان حل شدن مشکل یحیی گل محمدی برای حضور روی نیمکت تراکتور، مطهری این تیم تبریزی را تمرین بدهد که اولین جلسه آن، تمرین امروز بعد از ظهر (چهارشنبه) است.

پیش از این پیگیری‌ها مشخص کرده بود که تکلیف گل‌محمدی برای حضور در تراکتور امروز مشخص خواهد شد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه
  • پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • اصلاح دستورالعمل فرزندخواندگی و کمک به جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه‌ها
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • هدایت تراکتور به دستیار قلعه‌نویی سپرده شد