Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@05:03:06 GMT

«شامِ آخر» داوینچی لحظه‌ای دراماتیک میان خیانت و عشق

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۳۶۷۵

«شامِ آخر» داوینچی لحظه‌ای دراماتیک میان خیانت و عشق

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شامِ آخر اثر لئوناردو داوینچی نقاش، مجسمه ساز و دانشمند ایتالیایی دوران رنسانس؛ یکی از مشهورترین و با ارزش‌ترین نقاشی‌های جهان است که بین سال‌های ۱۴۹۵ و ۱۴۹۸ برای کلیسای سانتا ماریا دله گرتزیه در میلان ایتالیا به سفارش دوک لودوویچو اسفورتزا خلق شده است.

چهره لئوناردو داوینچی

ابعاد این دیوارنگاره بیش از ۴۰ متر مربع است که بزرگترین نقاشی داوینچی به حساب می آید و هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر هنری راوی صحنه‌ای از شام آخر است که در انجیل به عنوان روزهای پایانی عمر حضرت مسیح (ع) از آن یاد شده است. واقعه شام آخر بر اساس اناجیل چهارگانه (متی، مرقس، لوقا و یوحنا) به چهار روایت مختلف نقل می شود که اساس روایت این نقاشی بر گرفته از کتاب یوحنا است، هر چند تخیل نقاش بخش قابل توجهی از این نقاشی را شکل داده است.

این اثر به جایی از کتاب یوحنا اشاره دارد که حضرت مسیح در جمع ۱۲ حواری می گوید؛ یکی از شما به من خیانت خواهید کرد.

در این اثر، حواریان کنار یکدیگر در یک طرف میزی مستطیل، نشسته و به صورت چهار گروه سه تایی و قرینه در اطراف حضرت مسیح مرتب شده اند. در پیش زمینه این نقاشی استفاده از خطوطی برای ایجاد پرسپکتو که از دستاوردهای هنر دوره رنسانس است، به اثر بُعد و حرکت بخشیده است.

 داوینچی با بهره از تقسیم بندی و محاسبات ریاضی که در آن نیز دانش زیادی داشته است، حضرت مسیح را در نقطه مرکزی این نقاشی قرار می دهد و  محاسبات هندسی در اثر، سبب می شود که نگاه مخاطب در این نقاشی از مرکز تصویر آغاز و به دیگر نقاط آن حرکت کند و باز به مرکز نقاشی بازگردد. این شاهکار داوینچی است که انتزاع و انضمام را به یکدیگر گره می زند.

این اثر را می توان تراژیک ترین نقاشی جهان نامید. لحظه ای که در چهره همه حواریون، می توان عشق، ترس، تعجب، خشم، اندوه و خیانت را کشف کرد. لحظه‌ای نمادین که گویی ابری سیاه بر چهره یهودا سایه افکنده شده است تا خیانتش از میان دیگر حواریون بر ملا شود. 

 ازدحام آشکار افراد در اطراف یک میز کوچک و شلوغی اشیای روی میز آشوبی را تداعی می کند که در  نقطه مرکز تصویر به آرامش می رسد. مکانی که حضرت مسیح بر آن جلوس کرده است و چشم انداز پشت نقاشی به مثابه بهشتی قابل ​​تعبیر است که تنها مسیر رجعت به آن از مرکز نقاشی میسر می شود.

خطوط سقف و کف در این اثر به نحوی است که بدن حضرت عیسی را درون یک مثلث متساوی الاضلاع قرار می دهد و  زیر قوسی قرار دارد که یک دایره را در پشت مسیح شکل می دهد و پنجره مستطیل شکل به عنوان هاله نور تداعی می شود.

این نقاشی در طول تاریخ الهام بخش بسیاری از هنرمندان بوده است و از زمان خلق آن توسط هنرمندان مختلفی مانند سالوادور دالی، اندی وارهول، ماریسول اسکوبار و دیگران بارها اقتباس، تفسیر، بازسازی و کپی شده است.

نقاشی«سالوادور دالی» با اقتباس از شام آخر دواینچی

نقاشی«ماریسول اسکوبار» با اقتباس از شام آخر دواینچی

نقاشی«اندی وارهول» با اقتباس از شام آخر دواینچی

برچسب‌ها هنرهای تجسمی لئوناردو داوینچی دوره رنسانس نقاشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرهای تجسمی لئوناردو داوینچی دوره رنسانس هنرهای تجسمی لئوناردو داوینچی دوره رنسانس نقاشی اخبار کنکور شام آخر حضرت مسیح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۳۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه آمریکایی ماهیت مسیح علینژاد را برملا کرد + تصاویر

شبکه آمریکایی فاکس نیوز مصاحبه‌ای با مسیح علینژاد ضدانقلاب فمنیست انجام داده و به جای استفاده از اصطلاحاتی، چون فعال اپوزیسیون، وی را «فعال ضدایرانی» و درواقع ایران‌ستیز نامیده است.

این موضوع با واکنش مثبت کاربران فضای مجازی به ویژه اکانت‌های ضدانقلابی مواجه شده و آنان نیز با خرسندی از لقبی که یک رسانه آمریکایی به وی داده، علینژاد را «فاندبگیر» به معنای کاسب سیاسی و پروژه بگیر سیاسی معرفی کرده‌اند.

 

البته فاکس نیوز پس از واکنش کاربران ایرانی عنوانی که به این فرد داده را تغییر داد، اما این موضوع به خوبی نشان داد علینژاد در میان ضدانقلاب نیز تا چه میزان نامطلوب است که به سبب ضدایرانی نامیدن افعال وی از این رسانه قدررانی می‌کنند.

علینژاد طی این مصاحبه بدون اشاره به نسل کشی رژیم صهیونیست از اسرائیل دفاع کرده و حماس را تروریست خوانده است.

این عنصر ضدانقلاب در پروژه‌های متعددی علیه کشور اقدام کرده و جالب این که شبکه‌ها و رسانه‌های غربی و آمریکایی نیز از ماهیت ضدایرانی وی با خبرند و از این روست که به عنوان ابزاری سیاسی از وی استفاده و هر وقت که نیاز به مقابله و نفی سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و دفاع از منافع غرب باشد، از این عنصر ضدانقلاب بهره برداری می‌کنند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • لحظه امضای تفاهمنامه میان ایران و سریلانکا با حضور رؤسای جمهور ۲ کشور | تصاویر
  • ۱۲۰۰ بسته گوشت قربانی میان نیازمندان یزد توزیع شد
  • پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تعویض شد
  • سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • فال حافظ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم (ع) روانه حرم شدند
  • پخش‌زنده| برگزاری مراسم وفات حضرت عبدالعظیم (ع) در شهر ری
  • اینفوگرافیک/ تو را است معجزه در کف / مواردی که در قرآن معجزه عصای حضرت موسی
  • (ویدئو) نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش
  • رسانه آمریکایی ماهیت مسیح علینژاد را برملا کرد + تصاویر