Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@00:44:10 GMT

همت حقیقی برای آموزش مجازی

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۴۳۹۴

همت حقیقی برای آموزش مجازی

یک روز تقویمی اردیبهشتی به نام معلم، بهانه‌ای تکراری را برای پرداختن به دغدغه‌ها و محدودیت‌های نوپدیدی فراهم کرد که بر فعالیت آموزگاران و دبیران در سال تحصیلی جاری سایه افکنده است و آنها را به فعالیت دوچندان برای کسب خیالی آسوده از صحت و تکمیل آموزش واداشته است.

به همراه آقای غلامحسینی آموزگار پایه اول دبستانی پسرانه در محله شکری بوشهر، برنامه کاری او را مرور کردیم تا از لابه‌ لای آن داشته‌ها و نداشته‌های آموزش مجازی و آنچه معلمان با آن می‌کنند، دستگیرمان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او کارش را از تولید محتوای آموزشی آغاز می‌کند تا در زمان مقرر در گروه کلاسی بارگذاری کند.

تلاشی مضاعف برای تولید محتوای مجازی

اولین نداشته‌ها از همین جا شروع می‌شود. او می‌گوید در آموزش حضوری فضا برای تدریسی که از پیش برنامه‌ریزی شده و در ذهن داریم مهیا است اما امروز ضبط بسیاری از محتواها از خانه صورت می‌گیرد و ممکن است به ویژه برای همکارانی که کودکی در خانه دارند، صداهای پیش بینی نشده آموزش را مختل کند؛ گاهی وقت‌ها مجبور می‌شویم چندین بار یک بخش از درس را تدریس و ضبط کنیم تا موفق شویم صداهای متفاوت محیط را به حداقل برسانیم، صداهایی که اگر معلم به آن بی‌توجهی کند توجه دانش‌آموز را از درس می‌گیرد و به سمت خود جلب می‌کند.

همین صداها و تصاویر پیش بینی نشده‌ای که به همراه اشتباهات سهوی معلمان و دانش‌آموزان، به ویژه در ماه‌های آغازین آموزش مجازی در ۳ ماه پایانی سال گذشته و ابتدای امسال در فضای مجازی دست به دست می‌شد و می‌رفت تا وجه معلم و مدرسه را خدشه دار کند و معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره آنها گفت: آموزش مجازی تجربه جدیدی بود با این حال معلمان کار خود را خوب پیش برده‌اند، اشتباه پیش می‌آید و این چیزی نیست که به آن بخندیم، یکی از عناصر پررنگ فرهنگ ما حفظ حرمت بزرگان و معلمان است.

آقای غلامحسینی اضافه می‌کند: علاوه بر این محتوای آموزشی ارائه شده باید کامل و جامع باشد چرا که به رغم آموزش حضوری امکان تکمیل آن در حین آموزش وجود ندارد و همه اینها اختصاص وقت و تلاشی مضاعف را می‌طلبد.

به گفته او در کلاس حضوری درس استفاده از شیوه سخنرانی و بالا و پایین کردن تن صدا و تغییر لحن برای جلب توجه مخاطب کافی بود و گاه نکته های مهم روی تابلو نوشته می‌شد اما در آموزش مجازی و بیان توضیح روی تصاویر این کافی نیست و باید با شیوه‌های متفاوت تمام توجه دانش‌آموز را به متن تصاویر جلب کرد که نیاز به تلاش و خلاقیتی مداوم دارد.

گذر محدودیت‌های ارتباطی آموزش مجازی

اما با این همه بارگذاری این محتوا تازه آغاز کار است و پس از آن مساله بازخورد از آموزش صورت گرفته پیش می‌آید، محدودیتهایی که آموزش مجازی بر آن تحمیل کرده است و به دنبال آن تلاشی که معلم باید برای اطمینان از یادگیری دانش‌آموزان به خرج دهد.

آقای غلامحسینی می‌گوید: در آموزش حضوری به سادگی با نگاه به چهره دانش‌آموزان یا پرسیدن سوالی کوتاه پس از بیان هر بخش، می‌شد فهمید نیاز به آموزش مجدد یا به کارگیری شیوه‌ای دیگر وجود دارد یا خیر. اما امروز این امکان به طور کامل از معلم و به دنبال آن دانش‌آموزان گرفته شده است.

به گفته او، برای دریافت بازخورد آموزش از دانش‌آموزان باید با نکته سنجی و دقتی بیشتر تکالیف دانش‌آموزان را بررسی کرد و در صورتی که اشتباهی در تکالیف دانش‌آموزی تکرار شود محتوایی اختصاصی برای او تولید و ارسال شود در حالی که ممکن است همان اشتباه در میان دیگر همکلاسی‌ها نیز وجود داشته باشد اما دخالت خانواده‌ها در نوشتن تکالیف آن را پوشانده باشد.

علاوه بر وقت و انرژی دوچندانی که بررسی تکالیف از آقای غلامحسینی می‌گیرد، امکان ردیابی تکمیل و صحت آموزش در میان دانش‌آموزان نیز دشوار می‌شود، در حالی که به گفته این آموزگار بوشهری، در آموزش حضوری، انجام چند تکلیف کوتاه کلاسی بدون کمک دیگرانی که امروز والدین هستند، این سنجش را آسان و زود هنگام می‌کرد.

آموزگاری برای همه 

پس از تولید معمولا ۴ محتوا و بارگذاری یک به یک آن و بررسی تکالیفی که در طی زمان کلاس مجازی از دانش‌آموزان خواسته می‌شود، زمان رسمی مدرسه در یک روز پایان می‌یابد اما فعالیت آموزشی آقای غلامحسینی تا پایان روز به طور پراکنده ادامه می‌یابد.

او می‌گوید با توجه به مشکلاتی چون شاغل بودن والدین، استفاده دو دانش‌آموز خانواده از یک دستگاه گوشی و تلبت، مشکلات خانوادگی و اینترنت مسائلی است که سبب می‌شود چند دانش‌آموز نتوانند خود را در زمان تعیین شده به کلاس درس برسانند و از این حیث نمی‌تواند قانونی قاطع گذاشت یا به دانش‌آموز فشار وارد کرد.

این دانش‌آموزان در ابتدای سال تحصیلی مساله را با مدیر مدرسه یا آموزگار در میان گذاشته‌اند و اکنون این آموزگار باید پس از ساعت مقرر کلاس نیز فعالیت‌های کلاسی آنها را بررسی کند و در صورت نیاز در تماس یا ارسال ویدئو اشکالات آموزشی او را رفع کند تا اطمینان حاصل کند هیچ جامانده‌ای از آموزش مجازی باقی نمانده است.و فردا صبح از نو علاوه بر دغدغه تولید محتوای کلاسی که ظهر آغاز می‌شود، مجالی نیز به بررسی تکالیف یا همان مشق شب دانش‌آموزان و بازخورد دادن به آنها اختصاص می‌یابد.

با همه اینها آقای غلامحسینی به مزایای آموزش مجازی نیز اشاره می‌کند که تا اندازه‌ای کار رفع اشکالات آموزشی  برای معلم و دانش‌آموزان را بهبود می‌بخشد و آن امکان مشاهده چندباره محتوای آموزشی با توضیحات آموزگار است چرا که به گفته او تصاویر تولید شده یک هفته در گروه باقی می‌ماند.

با این توصیف آموزش مجازی هر چند به طور پراکنده و در چند مقطع زمانی اما تمام یک روز از زندگی معلمان را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که در آموزش حضوری این زمان به صورت متراکم‌تر تنها بخشی از برنامه ۲۴ ساعته آنها را به خود اختصاص می‌داد.

از استرس حضور تا حاضران غایب

هر آنچه آقای غلامحسینی از مسائل مربوط به آموزش مجازی و تلاش‌های همه روزه معلمان برای انتقال مفاهیم و دانش گفت، قابل تسری به سایر آموزگاران و معلمان سایر مقاطع نیز هست.

شاهد این گفته گفته‌های خانم پریسا اخلاقی آموزگار پایه چهارم دبستانی دخترانه در بوشهر است. او استرس‌های دانش‌آموزان در پاسخ به سوالات معلم در شرایطی که از ارتباط چهره‌ به چهره با معلم خود محرومند را نیز به همه محدودیت‌های تهیه محتوای مجازی و تلاش برای تدریس "تمام و کمال"، بازخورد و اطمینان از یادگیری و زمانبری تکمیل آموزش مجازی اضافه کرد؛ یکی دیگر از نداشته‌های آموزش مجازی که معلمان را برای کنترل آن به تلاش طلبیده است.

در مقاطع بالاتر تحصیلی آموزش مجازی مسائل دیگری نیز ایجاد کرده است. آقای دریانورد معلم علوم مدرسه متوسطه اول در محله بهمنی بوشهر می‌گوید: امکان رصد دانش‌آموزان در طول کلاس وجود ندارد چرا که دانش‌آموزانی که دیگر کمتر تحت نظارت والدین خود بر سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند، پس از اعلام حضوری گوشی خود را آنلاین می‌گذارند اما در واقع "حاضر" نیستند یا توجهی به درس ندارد و حتی برای پاسخگویی به تکالیف و سوالات حین کلاس به تماس‌های صوتی و تصویری پاسخ نمی‌دهند.

و این موضوع هر هفته لیست بلندی از اسامی دانش‌آموزانی را برای پیگیری روی دست معاون آموزشی و مشاور این مدرسه می‌گذارد که حکایت حاضر غایب هستند؛ پیگیری‌هایی که در عین تلاش‌های مداوم کادر آموزشی، گاه نیز از سوی دانش‌آموز بی پاسخ می‌ماند.

همت معلمان در مبارزه با محدودیت‌های ذاتی آموزش مجازی

برخی از محدودیت‌هایی که امروز دانش‌آموزان برای فراگرفتن درس با آن رو به رو هستند خاصیت آموزش غیر حضوری است که رفع آن تلاش‌های بیش از پیش معلمانی را می‌طلبد که امروز بر همه سردرگمی‌ها و نداشته های نخستین سال تحصیلی مجازی چیره شده‌اند و آموزش مدرسه‌ای را در جوار کرونا به پیش می‌رانند.

کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور مدرسه متوسطه سید علی مهیمنیان بوشهر به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش چهره به چهره دانش‌آموزان یکی از الزامات آموزشی است که امروز محرومیت از آن اطمینان از یادگیری را دشوار کرده و جبران آن وقت و انرژی بیشتری را از دانش‌آموزان و بیشتر از آن از معلمان می‌گیرد.

منوچهری عدم شکل گیری مطلوب ارتباط عاطفی در سطح معلم و دانش‌آموز را یکی دیگر از ضعف‌های این نوع آموزش می‌داند، ارتباطی که می‌تواند زمینه‌ساز یادگیری موثر باشد.

او می‌گوید: از این رو امروز بسیاری از دانش‌آموزان در جلسه‌های غیر حضوری مشاوره ضمن قدردانی که از تلاش‌های معلمان خود دارند، از عدم تکمیل فرآیند یادگیری خود گله دارند.

مشاور مدرسه سید علی مهیمنیان بوشهر می‌گوید: علاوه بر یادگیری مطالب درسی، اطمینان از حضور نوجوان در مدرسه و قرار گرفتن او در فرآیند آموزشی داراری اهمیت بالایی است، در حالی که امروز کنترل دانش‌آموز بسیار دشوار شده است و مشاوران مدرسه هر هفته زمان زیادی را صرف برقراری تماس تلفنی با دانش‌آموزان می‌کنند تا از دلیل عدم اعلام حضور آنها مطلع شوند در حالی که در شرایط فعالیت حضوری مدارس این تعداد بسیار اندک بود و دلیل آن روشن.

او با استفاده از فرصتی که این نوشتار در اختیارش گذاشت گریزی نیز به نگرانی‌های دانش‌آموزان در فرآیند آموزش مجازی زد تا خطاب به آنها نکته‌ای مشاوره‌ای را بیان کند: دانش‌آموزان بدانند که محدودیت‌های این نوع آموزش تنها خاص آنها نیست و بنابراین نگرانی به خود راه ندهند و از همه ظرفیت موجود برای تقویت یادگیری خود استفاده کنند چرا که همه همکلاسی‌ها و همسالان آنها در سراسر کشور با همین شرایط روبه‌رو هستند.

چشم انتظار پایان یکه تازی آموزش مجازی

برخی از نداشته‌ها و البته داشته‌های آموزش مجازی ذاتی این نوع از آموزش هستند، برخی از این محدودیت‌ها تلاش بیشتر دانش‌آموز و حتی حمایت‌های نظارتی والدین را طلب می‌کند، اما نقش نخست و اصلی را برای فائق آمدن بر آنچه کرونا ناخواسته به فرآیند آموزش تحمیل کرده است را  معلمان بازی می‌کنند.

 در این میانه برخی به ناحق گمان می‌کنند معلمان که اکنون تدریس حضوری ندارند، از ادامه این وضعیت خرسندند، حال آنکه همه مصاحبه ‌شونده‌های این گزارش به اتفاق پایان هر چه زودتر کرونا و به دنبال آن دغدغه‌مندی مضاعف آموزش مجازی را خواستارند.

برچسب‌ها بوشهر معلم آموزش مجازی دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر معلم آموزش مجازی بوشهر معلم آموزش مجازی دانش آموزان اخبار کنکور دانش آموزان دانش آموزان آموزش حضوری آموزش مجازی دانش آموز محدودیت ها نداشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۴۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه دستاوردهای فنی دانش آموزان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ نمایشگاه و جشنواره مهارتی دانش آموزی در کرج برپا شده تا با نمایش بخشی از توانمندی دانش آموزان، گرایش به رشته‌های فنی افزایش یابد. 

در این نمایشگاه دانش آموزان در رشته های مختلف آثارشان را معرفی می کنند، هم چنین فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی هم در رشته ای جدید به علاقه مندان  معرفی  می شود.

مدیر کل  آموزش و  پرورش  استان  البرز گفت: آموزش دانش  آموزان  در رشته های فنی  و حرفه ای  یکی از  راهکارهای  موثر در  کاهش بیکاری فارغ التحصیلان است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به افزایش معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان
  • لزوم تلاش برای افزایش معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان
  • برپایی نمایشگاه دستاوردهای فنی دانش آموزان
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی
  • ظلمی به نام تنبیه بدنی
  • تکلیف معلم بلاگرها روشن شد!
  • سرانجام معلم بلاگرها چه شد؟
  • ارزیابان آزمون استخدامی معلمان از سوگیری شخصی پرهیز کنند
  • تصویب یک ماده واحده درباره معلم بلاگرها | تعرض به حریم شخصی و اجتماعی دانش‌آموزان ممنوع
  • تعیین تکلیف معلم بلاگرها برای حفظ حریم خصوصی دانش‌آموزان و معلمان