Web Analytics Made Easy - Statcounter

خشکسالی بی‌سابقه در سال‌جاری و کمبود نهاده دام باعث ایجاد خسارت شدید بر صنعت دام خراسان جنوبی شده و این صنعت را رو به نابودی می‌برد. دامداران منتظر اقدام جدّی و سریع مسئولان برای حل این مشکل هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، ۲۰ سال است که خشکسالی‌ها در خراسان جنوبی بیداد می‌کند، اما گویا امسال شرایط خیلی متفاوت‌تر است و اصلا قابل مقایسه با سال‌های قبل‌تر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون که بیش از ۷ ماه از سال زراعی جاری می گذرد، اما هنوز هیچ بارش قابل قبولی نباریده است. با توجه به نظرات کارشناسان، کمبود بارندگی در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده است. این موضوع سبب شده تا امسال فصل بهار و سرسبزی در کار نباشد. مراتع بسیار فقیر و بیابان‌ها همچنان خشک و تشنه، در آرزوی باران، فریاد العطش دارند.

  براساس اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی ۹۱ درصد مساحت خراسان جنوبی متاثر از خشکسالی است که از این مقدار ۹ درصد در وضعیت نرمال، ۲۰ درصد خشکسالی خفیف، ۳۵ درصد خشکسالی متوسط، ۲۵ درصد خشکسالی شدید و ۱۱ درصد در وضعیت خشکسالی بسیار شدید قرار دارد.   اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که بدانیم  ۴۱ درصد جمعیت استان خراسان جنوبی ساکن روستاها و همچنین ۳۳ درصد جمعیت شاغل استان هم شاغل در بخش کشاورزی هستند. از طرف دیگر از سال گذشته و از همان ابتدای فصل زمستان، دامداران با مشکل گرانی و کمبود نهاده های دامی مواجه بودند و دلشان را به آمدن بهار خوش کرده بودند تا دیگر نیازی به خرید علوفه و نهاده نداشته باشند، اما دریغ از آمدن بهار... . اکنون شرایط سخت تر شده و دامداران باید در بهار و همچنین در ادامه آن برای تمام سال جاری؛ برای سیرکردن دام هایشان مجبور به خرید نهاده و علوفه باشند.   اما خرید نهاده ها با قیمت های فعلی، دامداران را مجبور به اقدام برای کشتار یا فروش دام کرده است که این موضوع علاوه بر ضربه اقتصادی و از بین رفتن سرمایه های دامداران، صنعت دامداری و همچنین زنجیره فرآوری و تولید پس از آن را هم به نابودی خواهد کشاند.

افزایش سهمیه نهاده‌های دامی جوابگوی تغذیه دام نیست/ تغذیه امسال دام‌ها فقط از نهاده

در این خصوص محمدابراهیم ابراهیمی سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی، گفته است: در سه ماهه‌ آخر سال ۱۳۹۸، میانگین توزیع کنسانتره در ماه چهار هزار تن بوده که این مقدار در سه ماهه‌ آخر پارسال به میانگین ۹ هزار تن و در فروردین ماه امسال به ۱۴ هزار تن افزایش پیدا کرده است.   وی از همکاری‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد برکت، بسیج، کمیته امداد و اتحادیه‌های استانی در افزایش نهاده‌های دامی خبر داده اما معتقد است که اگر نهاده‌های یارانه‌ای فروردین ماه از ۱۴ تن به ۲۰ تن افزایش پیدا کند باز هم جوابگوی نیاز تغذیه دام در شرایط موجود نخواهد بود.

ابراهیمی می گوید: در سال‌های قبل ۹۰ درصد تغذیه دام‌ها از طریق چرای مرتعی تأمین می‌شد که امسال با توجه به شرایط خشکسالی، ۱۰۰ درصد تغذیه دام‌ها از طریق نهاده‌ها خواهد بود، به همین دلیل درخواست تخصیص نهاده‌های یارانه‌ای علاوه بر سهمیه‌ها، اعطای تسهیلات کم‌بهره مدت‌دار به تشکل‌های دامی، تخصیص اعتبار جهت آبرسانی و تأمین و حمل آب شرب برای دام روستا‌ها و عشایر در حال پیگیری است.

۲۴۷۰ میلیارد تومان خسارت خشکسالی به بخش کشاورزی

غلامرضا قوسی مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه دو میلیون و ۴۰۰ هزار دام سبک در استان وجود دارد، گفت: ظرفیت علوفه استان حدود ۷۹۰ هزار تن است و ۷۰ درصد نیاز غذایی دام سبک از مراتع استان تامین می شود. 

وی به فقر مراتع و افزایش جمعیت دام ها اشاره و ادامه داد: این موضوع باعث افزایش تقاضا برای تغذیه دام ها و افزایش قیمت علوفه های خشبی شد و از طرف دیگر با کاهش ۲۹ درصدی تولید علوفه در بخش زراعی استان مواجه بودیم. 

قوسی معتقد است که  به دلیل خشکسالی دو هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان تحمیل شده که با توجه به پیشروی خشکسالی این عدد در آینده نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

تلاش برای تامین علوفه خشبی

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد نیاز حجمی دام از طریق علوفه های داخلی تأمین می شود که در راستای رفع مشکلات دامداران تأمین علوفه خشبی را در دستور کار داریم.

قوسی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد جیره غذایی دام ها از علوفه های خشبی تامین می شود، تصریح کرد: بنیاد برکت تسهیلاتی برای خرید و نگهداری دام به تولیدکنندگان زراعی می دهد و بسیج سازندگی استان در تامین علوفه برای دامداران هم استانی کمک خواهد کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان، اضافه کرد: محدودیت های جابه جایی دام نیز برداشته شد و دامداران خراسان جنوبی بدون محدودیت می توانند دام خودشان را به استان های دیگر بفروشند. همچنین تصمیماتی درباره تسهیلات کم بهره یکساله و تسهیلات ارزان قیمت ۵ ساله برای تامین علوفه و نگهداری دام اخذ شده که در حال پیگیری این موضوع هستیم.

قوسی به ترسالی چند سال گذشته اشاره و اضافه کرد: مراتع ظرفیت خوبی در این چند سال داشتند که باعث افزایش رغبت برای تولید دام در استان شد. به گفته وی ۲۵ درصد از میزان دام های استان باید به طور طبیعی حذف شوند اما این کار انجام نشد و اکنون خشکسالی مشکلاتی برای دامداران فراهم کرده است. 

به گزارش خاورستان، اما خرید علوفه یک راهکار کوتاه مدت و در واقع یک مسکن برای رفع مشکل فعلی دامداران در سیرکردن دام است و قطعا حل این مشکل نیازمند تدابیر ویژه ای است تا این مشکل یک بار برای همیشه حل شود. در این خصوص بسیج مهندسین کشاورزی طرحی را ارائه کرده کرده که هم با شرایط استان همخوانی دارد و هم می تواند راهکاری کم هزینه و دائمی برای دامداران باشد.

لزوم چاره‌اندیشی قبل از ایجاد بحران

حسین یوسفی‌فر مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: سال زراعی 1399-1400 از لحاظ بارندگی سال بسیار خشکی بود، به طوری که از ابتدای مهرماه تاکنون که حدود 8 ماه از این سال گذشته است، میانگین بارندگی در استان کمتر از 50 میلی متر بوده است. به همین دلیل به نظر می رسد که سال خشکی در پیش رو است و باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی افزود: از طرف دیگر به دلیل مراتع خشک و فقیر، از هم اکنون اعتراضات دامداران شروع شده و نیاز است تا مسئولان قبل از ایجاد بحران، راه چاره ای بیاندیشند.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در این راستا، بسیج مهندسین کشاورزی و سپاه انصارالرضا(ع) پیرو جلسه قرارگاه جهش تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، در راستای مشکلات دامداران و تامین نهاده های دامی، از حدود دو هفته قبل جلساتی را برنامه ریزی کرد و تشکیل داد.

یوسفی فر بیان کرد: این جلسات با دعوت از مسئولان جهاد کشاورزی، اداره امور عشایر، تعاون روستایی، دامپزشکی، دفتر امور بحران و دفتر امور روستایی استانداری انجام و طی آن همفکری شد تا ببینیم این مشکل چگونه باید رفع شود.

وی اظهارکرد: در این جلسات طرح های متعددی در قالب طرح های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی شد. سریع ترین طرحی هم که باید اجرایی شود، طرح تامین سریع علوفه برای دام است.

دستگاه‌ها برای حمل علوفه وارد میدان شوند

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت غلات و ذرت علوفه ای در استان های غربی از جمله خوزستان و کرمانشاه و تولید علوفه های خشبی، باید برای خرید و حمل این علوفه با قیمت مناسب اقدام شود.

یوسفی فر ادامه داد: اما با توجه به فصل برداشت صیفی جات و همچنین اینکه علوفه خشبی حجم زیاد و وزن کمی دارد، حمل آن مورد استقبال جامعه حمل و نقل قرار نمی گیرد. به همین دلیل دامداران باید کاه را به قیمت کیلویی بالای ۴۵۰۰ تومان خریداری کنند.   وی تصریح کرد: در این خصوص باید دست اندرکاران از جمله حمل و نقل جاده ای و دستگاه ها و سازمان هایی که ظرفیت لجستیکی دارند، از جمله بنیاد مسکن، نیروی های نظامی و انتظامی، سپاه، ارتش و ... وارد میدان شوند و حمل و نقل این علوفه ها را انجام دهند تا دامداران بتوانند امکان خرید علوفه با قیمت مناسب داشته باشند.

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی افزود: به دلیل مراتع فقیر و قیمت بالای علوفه، متاسفانه اکنون شاهد این هستیم که دامداران، دام های خود حتی دام های مولد را یا به کشتارگاه می برند یا به کمترین قیمت به واسطه ها و دلالان می فروشند و ضرر هنگفتی را متحمل می شوند.

وی عنوان کرد: هم اکنون در بحث تامین علوفه، تعاون روستایی برای خرید اقدام کرده و سپاه به دنبال این است تا هر چه سریع تر خرید، انتقال و تامین علوفه انجام شود.

نجات صنعت دام استان با تولید علوفه به روش هیدروپونیک

مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در این خصوص راهکار میان مدت و بلندمدت تولید علوفه به صرفه و سریع در خود استان است، گفت:  با توجه به منابع آبی محدود در استان و همچنین کیفیت پایین اراضی کشاورزی در نقاط مختلف استان به دلیل شوری آب و خاک، راهکار مناسبی که سازمان بسیج مهندسین کشاورزی ارائه کرده است، بهره مندی از کشت هیدروپونیک است.

یوسفی فر بیان کرد: در این کشت، می توان در یک فضای حداقلی، بدون تاثیرگذاری اقلیم و آب و خاک، علوفه زیادی تولید کرد. به طوری که در یک فضای ۱۰۰ متر مربعی و به صورت چند قفسه و طبقاتی، توان تولید یک تن علوفه در شبانه روز وجود دارد.   وی ادامه داد: مصرف آب در این نوع کشت بسیار پایین است و اصلا با سایر کشت ها قابل قیاس نیست. در واقع برای تولید یک تن علوفه، کمتر از یک مترمکعب آب نیاز است.   مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این نوع علوفه به لحاظ حجمی هم بسیار به صرفه است و به ازای هر یک کیلو بذر، توان تولید پنج تا هشت برابر علوفه وجود دارد، گفت: مزیت دیگر این نوع کشت این است که علوفه تولیدی از لحاظ مواد مغذی بهتر است.   یوسفی فر بیان کرد: در کشت هیدروپونیک بازه تولید کوتاه و در حداقل زمان انجام می شود. این زمان یک بازه تولید هفت روزه است و تنها پس از ۷ روز از زمان کشت، علوفه می تواند در اختیار دام قرار بگیرد و در حداقل زمان تامین علوفه انجام می شود.

حل مشکل دامداران فارغ از مباحث سیاسی/ حل مشکلات دامداران نیازمند تشکیل ستاد بحران است

وی تصریح کرد: اکنون در شرایطی هستیم که باید هر چه سریع تر تدابیری اندیشیده شود تا دامداران بتوانند هم دامشان را حفظ کنند و هم دغدغه‌ای برای تامین علوفه نداشته باشند.

یوسفی فر افزود: در این خصوص باید تمام دستگاه های دولتی و نهادهای انقلابی دست به دست هم دهند و خارج از بحث های سیاسی و با استفاده از تمام ظرفیت های لجستیکی و پشتیبانی، مشکل دامداران را حل کنند.

وی تاکید کرد: همان طور که در زمان سیل و زلزله، مدیریت بحران تشکیل و وضعیت رصد و مشکلات چاره اندیشی می شود، نیاز است که اکنون ستاد مدیریت بحران به ریاست شخص استاندار تشکیل و وضعیت، شرح وظایف دستگاه‌ها و اقدامات آن‌ها رصد شود. علاوه بر بهره‌مندی دامداران از اقدامات انجام شده، انعکاس این پیگیری‌ها از رسانه‌ها می‌تواند از لحاظ بار روانی، به دامداران کمک کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مسئول بسیج مهندسین کشاورزی خراسان جنوبی مشکلات دامداران نهاده های دامی جهاد کشاورزی تامین علوفه تولید علوفه دستگاه ها تغذیه دام برای دام نهاده ها صنعت دام علوفه ها یوسفی فر هزار تن دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۴۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهادری جهرمی: نظارت‌ مرثر بر بازار نیازمند تمرکز نظارت است

قدس آنلاین: سخنگوی دولت امروز در حاشیه جلسه هیئت وزیران با تاکید بر ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی به یژه در شرایط موجود، اظهار داشت:  پراکندگی و پخش کردن حوزه نظارتی ذیل وزرات خانه‌های مختلف موجب افزایش ساختار و ناکارآمدی می‌شود؛ زیرا مثلا بخشی از محصولات لبنی در حوزه دامی است و بخشی دیگری در حوزه بسته بندی به صنعت مربوط می شود و بخشی هم در صنف به فروش می‌رسد که باید تفکیکی در این زمینه صورت گیرد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه اگر دو یا چند ناظر محخلف در یک حوزه وجود داشته باشد هم کاسب و هم مردم اذیت می شوند و هم هزینه نظارت هم افزایش پیدا می‌کند. لذا دولت به منظور نظارت موثرتر بر بازار داخلی با طرحی که برای تشکیل  وزارت بازرگانی در دستور کار مجلس بود به صورت کتبی موافقت کرد و هم لایحه‌ای  برای تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار داخلی یا تشکیل وزرات بازرگانی تقدیم مجلس کرده که، متاسفانه نگاه همکاران ما در مجلس شورای اسلامی این بود که این موضوع اولویت ندارد و به مدت شش ماه این لایحه از دستور کار خارج شده است.

وی با تأکید بر اینکه: نگاه دولت این است که بازار اولویت اول کشور است و ما مستمر مذاکراتی در این زمینه داشته و داریم، گفت: خواهش ما این است که مجلس زودتر در این حوزه تصمیم گیری کند و کار امروز را به فردا واگذار نکنیم و امیدواریم در همین مجلس این موضوع در دستور کار قرار گیرد تا ما بتوانیم با  تمرکز در حوزه نظارت بر بازار دریک وزراتخانه قدرت نظارتی، دقت نظارتی و بهره وری را افزایش دهیم.

بهادری جهرمی همچنین با اشاره به مصوبات امروز هیئت وزیران گفت: با رأی هیأت دولت، تعرفه واردات و صادرات کلیه کالاها به تصویب رسید و بزودی ابلاغ خواهد شد. سعی شد در این تعرفه‌ها، جهت‌گیری در حمایت از کنترل قیمت اقلام مورد مصرف مردم و حمایت از تولید داخل باشد.

وی افزود: هم‌چنین برای تسریع اجرای تکالیف و بودجه امسال و تحقق شعار سال، ضوابط اجرایی بودجه به تصویب هیأت وزیران رسید.

بهادری جهرمی یادآور شد: دولت برای حمایت از تأمین کالاهای اساسی مالیات ارزش افزوده و هم‌چنین حقوق گمرکی کالاهای اساسی، اقلام دارویی، مواد اولیه تأمین دارو و نهاده‌های دامی را به ۱ درصد کاهش داد و این کاهش از ابتدای فروردین اعمال خواهد شد.

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • کار برای اربعین نیازمند نگاه جهادی
  • سیلاب به ۵ هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم
  • خسارت ۱۸ هزار میلیارد ریالی به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان
  • سیل یا نبود مدیریت بحران؟ خسارت ۱۸ هزار میلیارد ریالی به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان
  • اقدامات فرهنگی کردستان نیازمند تصمیمات جمعی است
  • باران های باعافیت در خراسان جنوبی/خسارت سیلاب شدید نبود
  • بهادری جهرمی: نظارت‌ مرثر بر بازار نیازمند تمرکز نظارت است
  • مدارس این دو شهر تعطیل شد
  • سالانه یک میلی‌متر از میزان بارش‌های کشور کم شده است
  • خسارت بارندگی شدید به زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان