Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@15:21:48 GMT

واکنش تند حسن فتحی به حواشی جدید مست عشق

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۶۷۴۷

واکنش تند حسن فتحی به حواشی جدید مست عشق

حسن فتحی در پی اعلام خبری مبنی بر پخش فیلم "مست عشق" در قالب سریال از یک شبکه ماهواره ای ، گفت که این خبر تاسف آور است و سند آشکاری است بر رفتار سوداگرانه و غیراخلاقی سرمایه گذار تُرک و همچنین از تهیه کننده ایرانی فیلم هم پرسش هایی را مطرح کرد.

این کارگردان سینما در متنی که در اختیار ایسنا گذاشت، نوشت: "خبر تآسف آور بود و سند آشکار دیگری بر رفتار سوداگرانه و غیر اخلاقی و غیر قانونی سرمایه گذار تُرک که بنا بر نظر سرمایه گذاز ایرانی فیلم ، تنها در حدود ٣٠ درصد فیلم سرمایه گذاری کرده است !

هر چند شکایات حقوقی و کیفری از طرف تُرک و از طریق مراجع قضایی کشور ترکیه در حال پیگیری ست ، اما تهیه کننده ایرانی فیلم باید پاسخگوی این پرسش باشند که چرا علیرغم هشدارهای مکرر بنده ، مدیر تولید ، مدیر فیلمبرداری و تنی از بازیگران و همکاران ترک و ایرانی مبنی بر اجتناب از اعتماد مفرط و یکسویه به طرف تُرک ، این تذکرات را جدی نگرفتند تا حدی که طرف تُرک بخود اجازه داد  تا راش های فیلم را نه تنها گروگان گرفته، بلکه خلاف اصول حرفه ای بدون اطلاع کارگردان و تدوینگر کار ، اقدام به تدوین ناشیانه و آماتوری فیلم و بر خلاف توافق مکتوب شده طرفین جهت ساخت یک فیلم سینمایی،  آن را تبدیل به یک سریال چند قسمتی کند !

جناب تهیه کننده چرا زمانی که طرف تُرک از طریق یکی از افراد رسانه ای خود در ایران، بیانیه موهن و سراپا دروغی را منتشر کرد و در آن به کذب ادعا کرد، فیلمبرداری این فیلم شانزده هفته طول کشیده ، اسناد تعداد جلسات فیلمبرداری را ارائه نکردید تا بر همگان معلوم شود چیزی بیش از حداکثر ٥٢ جلسه فیلمبرداری نداشته ایم - یعنی به مدت هشت هفته  نه شانزده هفته - و طرف ترک حتی روزهایی را که بدلیل ناتوانی در فراهم کردن لوکیشن تعطیل اعلام کردند ، به رندی و بی انصافی به اسم گروه ایرانی گره زده اند ؟
چرا وقتی طرف ترک در واکنش به اعتراض چند ماه قبل من در اقدام به تدوین خودسرانه عنوان کرد " این ده ماه کجا بودید؟ " شما اعلام  نکردید که از یک هفته بعد از اقدام به  تعطیلی موقت تولید بدلیل مشکل مالی - آنهم در حالی که پنج شش سکانس مهم فیلم فیلمبرداری نشده بود- تا همین هفته های اخیر یعنی چیزی حدود یکسال و نیم بنده  در تماس با شما بعنوان تهیه کننده فیلم ، بطور مستمر پیگیر سرنوشت کار بودم - که خوشبختانه اسناد آن هم موجود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این دست پرسش ها بسیار است که می گذاریم بوقت اش اما آنچه مسلم است جناب فرهاد توحیدی و من در مقام نویسندگان فیلمنامه و همچنین بنده در مقام کارگردان و سازنده این فیلم با توجه به مرارت ها و سختی هایی که برای ساخت یک اثر فاخر و درخشان سینمایی کشیده ایم ، تا زمان اعاده کامل حقوق هنری و معنوی این اثر ،پیگیر دعاوی بحقه خود از طریق مراجع حقوقی و کیفری و فرهنگی ترکیه و ایران خواهیم بود.

در ضمن به صاحبان شبکه ماهواره ای  (نام این شبکه نزد ما محفوظ است) و هر شبکه تلویزیونی دیگری توصیه می کنم تا زمان صدور حکم قطعی دستگاه قضایی کشورترکیه در این فقره ، از هر گونه مشارکتی با طرف ترک که  صاحب تنهاحدود ٣٠ درصد فیلم است ، جداُ خوداری کنند،  و علاوه بر پرهیز از عواقب قضایی و قانونی ،لعن و نفرین ابدی عاشقان شمس و مولانا در ایران و ترکیه و سراسر جهان را برای خود نخرند !"

به گزارش ایسنا،  30 مهر ماه سال 99، ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد با این مضمون که قرار است فیلم «مست عشق» آذر ماه  همزمان با هفته بزرگداشت مولانا اکران جهانی شود. ضمن اینکه سریالی هشت قسمتی هم از آن ساخته می‌شود.

گرچه پیش از انتشار این ویدیو، خبری رسمی درباره پایان فیلمبرداری این پروژه اعلام نشده بود ولی کسانی که پیگیر خبرهای این فیلم بودند، دورادور می‌دانستند که هنوز فیلمبرداری بخش‌های اندکی از آن باقی مانده است.

انتشار این ویدیو در فضای مجازی با واکنش شدید سازندگان ایرانی فیلم همراه شد.

در آغاز حسن فتحی در توضیحات کوتاهی، آن خبر را شایعه خواند و تاکید کرد که چنین چیزی صحت ندارد چراکه هنوز فیلمبرداری 8 سکانس از فیلم باقی مانده که این تاخیر به دلیل اختلاف‌نظر بین دو طرف ایرانی و ترک بوده و البته همه‌گیری کرونا هم در این زمینه بسیار اثرگذار بوده است.

او به عنوان کارگردان این اثر تاکید کرد که برای حفظ کیفیت هنری این فیلم، تدوین آن بدون نظر کارگردان غیرقانونی است و کسی چنین حقی ندارد.

سپس فرهاد توحیدی که با همراهی فتحی، فیلمنامه این اثر را به نگارش درآورده است، خبر اکران جهانی این فیلم را شوکه‌کننده و ناگوار دانست و به ایسنا تاکید کرد که مولفان این اثر پیگیر حقوق قانونی خود هستند و  تهیه‌کننده ایرانی فیلم، پیگیری حقوقی خود را در ترکیه آغاز کرده است و حتی اگر لازم باشد، این موضوع از طریق وزارت امور خارجه هم پیگیری خواهد شد.

او البته از این نکته هم سخن گفت که از همان زمان فیلمبرداری، میان دو گروه سازنده ایرانی و ترک، اختلاف نظر وجود داشته است.

توضیحات این دو هنرمند، انتشار خبر دیگری را در فضای مجازی در پی داشت با این محتوا که سازندگان ایرانی فیلم، در ده ماه گذشته پروژه را رها کرده‌اند و تلاشی برای به سرانجام رساندن آن نداشته‌اند. ضمن اینکه مدت زمان فیلمبرداری 16 هفته به طول انجامیده است و علاوه بر آن، راش‌های متعددی که از این اثر وجود دارد، بسیار بیشتر از مقدار مورد نیاز برای یک نسخه سینمایی است.

بعد از انتشار این خبر بود که مهران برومند، تهیه‌کننده ایرانی «مست عشق» بیانیه‌ای را در رسانه‌های رسمی منتشر کرد.

او در این بیانیه از تلاش‌های سازندگان ایرانی فیلم قدردانی و تصریح کرد که فیلمبرداری سه ماه به طول انجامیده و بر این نکته اصرار ورزید که اختلاف‌نظر نباید سبب پایمال شدن حقوق قانونی سازندگان ایرانی شود و اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، قطعا پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت.

تمام این ماجراها در فاصله روزهای چهارشنبه تا جمعه هفته پیش رخ داد و حسن فتحی به جز همان توضیح اولیه، هیچ صحبت دیگری نکرد.

این هنرمند که در این چند روزه طبیعتا با درخواست‌های مکرر برای گفتگوهای مطبوعاتی رو به رو شده است، ، 6 آبان ماه، بهتر دید با انتشار پستی بر صفحه شخصی خود تنها به بیان این نکته بسنده کند که فعلا سخنی نخواهد گفت چراکه تهیه کننده و سرمایه گذار ایرانی فیلم از او خواسته‌اند تا زمان تعیین نتیجه گفتگو با طرف ترک، سکوت کند.

او البته در همین نوشتار کوتاه بار دیگر تاکید دارد که از احقاق حقوق معنوی و حفظ کیفیت هنری این اثر که زحمات زیادی برای آن کشیده شده، کوتاه نمی‌آید از هیچ تلاش قانونی فروگذار نخواهد کرد و حالا به تازگی خبری منتشر شده است، مبنی بر اینکه یک شبکه ماهواره ای، اقدام به پخش تیزرهای تبلیغاتی مست عشق در قالب سریال کرده است و وعده داده است که آن را بزودی پخش می کند.

«مست عشق» درباره ملاقات مولانا و شمس تبریزی در ترکیه است که فیلمبرداری ان در قونیه انجام شده است.

انتهای پیام

   

  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حسن فتحي فیلم مست عشق تهیه کننده ایرانی سازندگان ایرانی ایرانی فیلم حسن فتحی طرف ترک مست عشق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۶۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی در سریال جدید ده نمکی |‌ تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا نجفی امامی، طراح جلوه‌های ویژه بصری سریال «رستگاری» در شبکه خبر درباره کارکرد استفاده از جلوه‌های ویژه در فیلم و سریال گفت: آن چیزهایی که ما نمی‌توانیم در عالم واقع فیلمبرداری کنیم، از جلوه‌های ویژه بصری کامپیوتری کمک می‌گیریم. اگر ما یکسال وقت گرافیک نمی‌گذاشتیم، در فیلمبرداری با مشکل بر می‌خوردیم. چون بخش روح برای ده‌نمکی خیلی مهم بود و می‌خواست پروژه «رستگاری» کار جدیدی باشد. ما فیلم‌های بالیوودی و هالیوودی زیادی دیدیم و هرچه ارواح و پشت صحنه فیلم‌ها را می‌دیدیم، به دنبال آن بودیم از جلوه‌ای استفاده کنیم که امضای «رستگاری» باشد.

نجفی امامی ادامه داد: ما در طرح و گرافیک‌ها از هوش مصنوعی هم کمک گرفتیم. آن بخش‌هایی که ارواح شبیه شیشه و شفاف بودند، از جلوه‌های ویژه استفاده گرفتیم. ما عذاب‌ها و فضاهای برزخی سریال را شبیه‌سازی کردیم. بزرگترین فیلم‌های دنیا که الان سروصدا می‌کند، با کمک جلوه‌های ویژه است و این تکنیک‌هاست که به فیلم‌ها عظمت می‌دهد. از همان ابتدا ژانر سریال ترسناک بود، ولی ده‌نمکی گفت، چون سریال برای ماه رمضان است، شدت‌اش را کم کنیم، تا شبیه ژانر وحشت نشود.

سریال ده‌نمکی به علت داشتن این صحنه ها مثبت ۱۳ شد | ببینید

طراح جلوه‌های ویژه بصری در پاسخ به این سوال که تقسیم کار بین شما و کارگردان چگونه صورت می‌گیرد؟ گفت: ابتدا کارگردان یا تهیه‌کننده به من سفارش می‌دهد، بعد فیلمنامه را برایم می‌فرستد، ما با کارگردان بر اساس سناریو شروع به طراحی می‌کنیم. بعد از اینکه کارگردان تاییدیه اولیه را به ما داد، از سکانس‌های مرتبط با صحنه‌های ویژه ماکت اولیه تهیه می‌کنیم. این ماکت‌ها تبدیل به الگو برای فیلمبرداری می‌شود. چون سریال «رستگاری» چند لایه فیلمبرداری شده است.

وی با بیان اینکه، چون در چند برداشت فیلمبرداری صورت می‌گیرد، روند کار طولانی‌تر می‌شود، گفت: اما کیفیت کار چند سطح بالا می‌رود. باید کارگردانان مجاب شوند از تکنیک جلوه‌های ویژه استفاده کنند. آقای ده‌نمکی علاقه‌مند به این تکنیک است. در ایران کمتر کارگردانی هست که این ریسک را بپذیرد.

نجفی امامی در پاسخ به این سوال که «رستگاری» شبیه نمونه‌های خارجی نشد؟ بیان کرد: بله، خیلی. به نمونه‌های روح در پروژه‌های نتفلیکس و هند نگاه کنید می‌بینید استفاده از جلوه‌های ویژه در این سریال از خیلی از پلان‌های آنها بهتر شده است.

کد خبر 844300 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی

دیگر خبرها

  • اکران «مست عشق» شهاب حسینی و پارسا پیروزفر یک هفته به تعویق افتاد
  • عکس/ حواشی صحن علنی مجلس سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • شهردار سی‌سخت معرفی شد
  • «سلمان فارسی» از عزا درآمد/۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
  • فیلم جدید حسن فتحی و شهاب حسینی از فردا می‌آید |‌ هر که در این بزم مقرب‌تر است...
  • حواشی جلسه علنی مجلس- ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • بیانیه باشگاه ذوب‌آهن اصفهان در پی حواشی دیدار با کاله مازندران
  • هوش مصنوعی در سریال جدید ده‌نمکی
  • هوش مصنوعی در سریال جدید ده نمکی |‌ تصاویر
  • مستند‌های چهارمحال و بختیاری برگزیده نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی