Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@16:30:23 GMT

لزوم هم‌افزایی برای تغییر و تحول در زندگی کارگران

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۶۹۹۵

لزوم هم‌افزایی برای تغییر و تحول در زندگی کارگران

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کارگران را شاید بتوان از مهم ترین اقشار جامعه عنوان کرد، کسانی که بار اصلی تولید بر دوش آنان است و چرخ کسب و کارهای مختلف به وسیله آنان به چرخش در می آید. گروهی که طبق آخرین آمار اعلامی، بیش از 750 هزار نفر از جمعیت استان فارس را تشکیل می دهند.

باور حضرت امام بر تأثیر اجتماعی قشر کارگر تا بدان حد است که تقریباً بدون استثناء در تمام سخنرانی‌ها و پیام های دوران مبارزه، معلمان یکی از اصلی ترین مخاطبان ایشان می باشند و ویژه در روزهای اوج‌گیری مبارزه، این امر بیشتر خود را نشان می دهد و این البته با دید ارزشی حضرت امام به این امر نمود بیشتری می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دغدغه و مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص کارگران نیز همانند روز مشخص است که در بسیاری از مراسم و سخنرانی های ایشان به کرات به رفع مشکلات و معضلات این قشر زحمتکش تاکید دارند که برای مثال جملاتی نظیر «برای داشتن اقتصاد «پیشرفته و مستقل» و رونق اقتصادی باید به قشر کارگر اهمیت فراوان داد و اگر بخواهیم جامعه کارگری از امتیازات و حقوق شایسته برخوردار باشد، باید بر روی «تولید ملی» تکیه و تأکید کنیم.»، «کارگر «ستون فقرات اقتصاد و تولید» است و «دولت، کارفرما، کارگر و کارآفرین هر یک به سهم خود در سامان یافتن مشکلات جامعه کارگری در این زمینه مسئول هستند و باید وظایف خود را دنبال کنند.» در اذهان نقش بسته است.

سختی در تامین مخارج زندگی، وجود مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا بر سختی کار کارگران افزوده و چه خوب می شود اگر روز و هفته ای که قرار است نماد ستایش از کارگران باشد، این نام بزرگ را در عمل گرامی بداریم و به درد و دل ‌های این قشر که بی توقع چرخ زندگی‌ هایمان را می‌چرخانند با جان و دل گوش فرا داده و خواسته‌ هایشــان را که قطعا زیاده خواهی نیست برآورده و دلشان را گرم کنیم.

با وجود سخت‌کوشی قشر کارگر که بخش اعظمی از جامعه را نیز تشکیل می دهند، امسال نیز همانند سال گذشته روز جهانی و هفته کارگر تحت‌الشعاع  کرونا با سکوتی نسبی همراه شده تا همچنان مشکلات بر زمین ‌مانده این قشر کمتر شنیده شود.

حل مشکلات کارگران با همراهی همه متولیان امر

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مشکلات کارگران به ویژه با شیوع کرونا دوچندان شده و تعداد آن از دست در رفته است.

علی راستگو ادامه داد: امنیت شغلی کارگران از مهم ترین مشکلات و دغدغه کارگران می باشد که چندان توجهی به آن نشده است.

وی با بیان اینکه اشتغال کارگران بسیار حساس و مهم شده و سبب ایجاد مسائل و مشکلاتی برای آنان گشته است، تصریح کرد: مشکلات معیشتی کارگران و محدودیت کارگاه ها و واحدهای تولیدی که با توجه به وضعیت کرونا و شرایط تحریم، بسیاری از کارگران را بیکار کرده از دیگر موضوعات مهم در حوزه مشکلات و آسیب های قشر کارگری می باشد.
 
دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس با اشاره به اینکه کارگران پیشرانه‌های هر صنعت و کسب و کاری هستند، در خصوص راهکاری برای حل مشکلات قشر زحمتکش کارگران بیان کرد: مسئولین، دولتمردان و نمایندگان مجلس بیش از پیش به مشکلات و مسائل کارگران توجه کرده و در اولویت قرار دهند که در این شرایط و وضعیت تنها با انسجام و وحدت می توان کاری از پیش برد و به اوضاع کارگران سر و سامان بخشید.

افزایش مجدد حقوق کارگران برای بهبود معیشت آنها

مسئول سازمان بسیج کارگری و کارخانجات سپاه فجر فارس نیز به خبرنگار فارس گفت: در برهه کنونی، حقوق و مزایا یکی از مهم ترین مشکلات قشر کارگر در سطح کشور و استان فارس می باشد.

محمدجواد مختاری با اشاره به تصویب افزایش 39 درصدی حقوق کارگران، تصریح کرد: با این افزایش نیز حقوق کارگران کفاف زندگی در این شرایط با این هزینه و مخارج را نمی دهد و همچنان مشکلات آنها پابرجا است.

وی با اشاره به اینکه از سال های گذشته سفر ه‌های کارگران در حال کوچک ‌تر شدن است، افزود: متاسفانه افزایش قیمت ‌ها و نرخ تورم باعث شده تا روز به روز سفره کارگران خالی ‌تر شود به طوری که افزایش میزان حقوق و دستمزد‌ها هم خیلی نمی‌تواند رونق‌بخش زندگی کارگران باشد.

به گفته این مسؤول معیشت، سختی کار، مسکن، بیمه و نبود قرار معین کار از دیگر مشکلات و مسائلی است که کارگران با آن دست و پنجه نرم می کنند.

کارگران فصلی در واقع کارگر سرمیدان هستند که در روزهای سرد و گرم، آفتابی و ابری و همه ایام سال برای پیدا کردن کار با تیشه، کلنگ یا بیل و سایر ابزار خود در انتظار صاحب کاری هستند تا به ازای یک روز کار دستمزدی به آنها بدهد تا معاش و زندگی آن ها بگذرد، معاشی که اگر یک روز کار تعطیل شود، نمی ‌گذرد.

کارگران ساختمانی و فصلی در واقع افرادی هستند که کمترین حق و حقوق را دارند و اگر در هنگام کار اتفاقی برای آنان بیفتد هیچ نهاد و فردی مسئولیتی در قبال آن ها ندارد.

مختاری درخصوص کارگران فصلی و ساختمانی گفت: کارگران فصلی و ساختمانی نیز مشکلات خاص خود را دارند که باید طرحی جامع برای ساماندهی آنان تهیه و پس از تبدیل به قانون در سطح کشور عملیاتی شود تا کمی اوضاع این قشر مظلوم بهبود یابد
وی برای رفع مشکل کارگران به ویژه در حوزه حقوق و معیشت بیان کرد: باید از طریق نمایندگان مجلس که قانونگذار در کشور هستند، کمک های دیگری به کارگران صورت گیرد و برای مثال در ۶ ماهه دوم سال مجدد حقوق کارگران افزایش یابد تا کمی وضعیت آنها در تامین مخارج زندگی بهتر شود.

اصلاح قوانین ناکارآمد برای حل مشکلات کارگران

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بسیاری از مشکلات و مسائل قشر زحمتکش کارگر به قوانین ناکارآمد برمی‌گردد که باید با قید ضرورت مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

ابراهیم عزیزی ادامه داد: سیاسی شدن قانون کار موجب شده که جامعه کار و کارگری یک چهارچوب مشخص نداشته باشد و هر دولتی متناسب با سلائق خود و بدون توجه به مشکلات ریشه ای با این جامعه برخورد کند.

وی با بیان اینکه ما باید بدانیم که مشکلات کجا است و پس از آن به رفع آن بپردازیم، خطاب به مجامع، انجمن ها و گروه های منتسب به کارگر ان گفت: همه باید دست به دست هم داده، طرحی جامع و کامل توسط خود جامعه کارگری مدون شده تا در مجلس مطرح و تبدیل به قانون شود چراکه بسیاری از مشکلات از این مسیر قابل حل است و سایر مشکلات نیز با عارضه یابی و نظارت و پیگیری دستگاه‌های مسوول حل خواهد شد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی درخصوص اقدامات صورت گرفته مجلس برای بهبود وضعیت جامعه کارگری عنوان کرد: در این راستا برای بیمارستان دوم تامین اجتماعی شیراز هزار میلیارد ریال تامین بودجه شده است.

همچنین افزایش واحدهای درمانگاهی و شعب تامین اجتماعی از دیگر اقدامات خوب در این عرصه بوده است.

وی افزود: تلاش ما این است که با ایجاد واحدهای بزرگ و محرک استان را به سمت صنعتی شدن ببریم که در نهایت به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی خواهد انجامید چراکه در حال حاضر ما صنعت در خور توجهی در استان نداریم که بتوانیم برای جامعه کارگری آن نیز برنامه مدون داشته باشیم.

 تحقق شعار سال با همت کارگران

سال ۱۴۰۰ با نام تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری شده و بی شک کارگران در تحقق آن نقشی بارزی دارند در صورتی که به مشکلات آن ها نیز در شرایط پیچیده اقتصادی و پیک های مداوم کرونا رسیدگی شده تا اشتیاق این قشر را بیش از پیش تقویت نموده تا تولید، توسعه و پیشرفت رونقی دو چندان گیرد.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: کارگران نمایندگان مجلس خانه کارگر قوانین مشکلات معیشتی جامعه کارگری حقوق کارگران استان فارس قشر کارگر جامعه کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۶۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیا در حل مشکلات بندرعباس

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عامری در هشتصد و بیست و یکمین نشست شورای شهر بندرعباس که با حضور سردار اباذر سالاری فرمانده سپاه امام سجاد علیه السلام برگزار شد، گفت: سپاه افتخار امت اسلامی است و در تمام عرصه‌ها خدمات شایان و ارزنده‌ای را ارائه کرده و مردم همواره از آثار و برکات آن بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: یکی از کارهای ماندگار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به واسطه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در استان هرمزگان احداث پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس بود که کشور را در تولید بنزین به خودکفایی رساند و تحریم‌های این حوزه را بی‌اثر کرد.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به عملیات غرورآفرین وعده صادق، بیان‌کرد: ضربه کاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم منحوس صهیونیستی دل هر انسان آزاده‌ای فارغ از اینکه چه دینی داشته باشد را شاد کرد و جا دارد از این بابت نیز قدردان این فتح و ظفر بزرگ باشیم.

حجت الاسلام عامری با بیان اینکه یک سال بیشتر از عمر ششمین دوره شورای اسلامی شهر بندرعباس باقی نمانده است، گفت: شورای ششم با این نگاه شهردار بندرعباس را از بین پاسداران انتخاب کرد که ظرفیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه پاسداران به کمک شهر بیاید.

وی عنوان‌کرد: در سه سال گذشته از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیاء استفاده نشده است در حالی که شهر بندرعباس مشکلات زیرساختی عدیده‌ای دارد و وضعیت بافت فرسوده نامطلوب است از این رو اگر توان اجرایی و مهندسی قرارگاه خاتم پای کار بیاید بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

کد خبر 6086594

دیگر خبرها

  • کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند
  • ریل جذب در آموزش و پرورش توسط فرهنگیان جوان انقلابی تغییر کرد
  • راه حل برون رفت از مشکلات کشور ایمان به شعار ما می‌توانیم است
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد
  • تغییر نسل موجب تحول می‌شود
  • لزوم استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیا در حل مشکلات بندرعباس
  • انتخاب سه کارگر فارس به عنوان نخبه ملی کشور
  • بازگشت کارگران «فروآلیاژ» ازنا به کار
  • کارگران موتور محرکه اقتصاد کشور هستند