Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- سال‌هاست که با به‌کارگیری استادان حق‌التدریس دانشگاه‌ها در پی انجام تقریباً رایگان کار آموزشی خود توسط اساتیدی هستند که نیروهای هیئت علمی مشابه آنها حداقل ۱۰ تا ۱۵ برابر آنها درآمد دارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، با وجود اینکه در دین مبین اسلام از معلمی به عنوان شغل انبیاء نامبرده شده، اما این روزها وضعیت استادان و مدرسان حق‌التدریس دانشگاه‌های دولتی و علمی-کاربردی در استان قزوین به هیچ‌وجه جالب نیست و هیچ استاد حق‌التدریسی را در استان نمی‌بینید که از دستمزد و مزایای خود راضی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاست استخدام استاد به عنوان حق‌التدریس که برای کاهش هزینه دانشگاه‌ها در سراسر کشور اتخاذ شده، این روزها با کاهش 10 برابری ارزش پول ملی طی 8 سال اخیر بیشتر به یک بیگاری گرفتن از نخبگانی تبدیل شده که بهترین سال‌های عمر و جوانی خود را به جای سوداگری در بازار ارز، سکه، طلا و مسکن به درس خواندن پشت میزهایی گذرانده‌اند که امروز کمتر از همیشه فرد را به سرمنزل مقصود رفاه و منزلت اجتماعی می‌رساند. به مناسبت فرارسیدن روز معلم به معضلات این معلمان تحصیلکرده و مغفول‌ واقع شده نگاهی انداخته‌ایم. 

کله‌پاچه مالیاتی از مورچه‌ای به نام حق‌التدریس

یکی از استادان حق‌التدریس دانشگاه‌های قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین ضمن انتقاد جدی از دستمزد ناچیز این قبیل اساتید گفت: در حال حاضر درآمد استادان حق‌التدریس در قزوین ساعتی 22 هزار تومان است که در حد حقوق یک کارگر ساده و بی‌سواد هم نیست. جالب اینکه از این مبلغ 10 درصد هم مالیات کم می‌شود و در نهایت ساعتی 19 هزار و 800 تومان دست استاد ر ا می‌گیرد.

محمد کریمی تصریح کرد: جالب اینکه طبق قانون از افراد با درآمد زیر ماهی 2 میلیون تومان نباید مالیات اخذ شود و سقف درآمد یک استاد حق‌التدریس در طول یک ترم 3 تا 4 میلیون می‌شود که اگر بر 4.5 ماه طول ترم تقسیم کنید، کمتر از ماهی یک میلیون تومان به جیب استاد می‌رود.

وی با بیان اینکه دولت در 8 سال اخیر با تصویب چنین دستمزدهایی برای استادان شخصیت آنها را تحقیر کرده است، افزود: نکته جالب اینجاست که در استان قزوین حقوق استاد حق‌التدریسی را یک سال بعد از اتمام ترم و با حضور پیگیری و اعتراض می‌دهند که این هم نمونه‌ای دیگر از مستهلک کردن نیروی فکری استادان دانشگاه در امور بیهوده است.

کریمی با انتقاد از رویکرد دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی در اختصاص بخش ناچیزی از درآمدهای خود به حقوق اساتید ادامه داد: این قبیل دانشگاه‌ها در حالی به یک استاد فعال در طول ترم یک تا 2 میلیون تومان پول می‌دهند که خودشان از هر دانشجو همین هزینه را می‌گیرند. با این حال چون نگاه به دانشگاه مانند یک بنگاه اقتصادی است، مدیر دانشگاه غیردولتی تلاش می‌کند هر چه پول است در جیب دانشگاه بماند تا اینکه در راه ارتقای معیشت استاد هزینه شود.

اساتید حق‌التدریس بیمه نیستند

دیگر استاد حق‌التدریس در مراکز آموزش عالی استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه دانشجویان هم از این قضایا خبردار شده‌ و برای استادان پشت چشم نازک می‌کنند، گفت: با وجود اینکه نسل جدید دانشجویان دهه 70 و 80 چند برابر دانشجویان دهه 60 از استادان خود توقع دارند، اما خبر ندارند که استادان آنها بیمه نیستند و امنیت شغلی و در نهایت امنیت فکری ندارند.

فاطمه رهبر اضافه کرد: اگر استاد حق‌التدریسی مریض شود و نتواند سر جلسه کلاس حاضر شود، هیچ جلسه درسی برای او محاسبه نشده و در نهایت حقوق و دستمزدی هم به او تعلق نمی‌گیرد که این وضعیت فرقی با وضعیت یک کارگر ساختمانی آزاد و بدون بیمه ندارد.

مهارت و دروس عملی برای دانشگاه ارزشی ندارد

این کارشناس ارشد عکاسی با تاکید بر اینکه مشکلات مالی در برابر توقعات و زیاده‌خواهی دانشجویان مراکز غیردولتی کاه در برابر کوه هستند، ادامه داد: نکته جالب این است که دانشجویان شهریه بالا به دانشگاه می‌دهند و به جای اینکه از دانشگاه زیرساخت‌های آموزش تخصصی رشته‌هایی مانند عکاسی و گرافیک را داشته باشند، مدام در قبال کم‌کاری خود بهانه نبود دستگاه و تجهیزات را می‌آورند.

رهبر با انتقاد از کاهش دستمزد دروس عملی نسبت به نظری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: در حالی که آموزش دروس عملی مانند کارگاه عکاسی رنگی از آموزش یک درس نظری مانند ادبیات بسیار سخت‌تر است، اما دستمزد تدریس این دروس 50 تا 60 درصد کمتر از دروس نظری است که نشان‌دهنده اجحاف در حق استادانی است که در کنار دانش تجربه و مهارت هم دارند. موضوعی که نشان می‌دهد مهارت آموزی در دانشگاه‌های ما فقط شعار است و پشتوانه عملی و اجرایی ندارد.

لزوم تربیت دانشجوی انقلابی/ سبک زندگی شهید چمران بهترین الگو برای استادان دانشگاه است‌آیت‌الله اعرافی: همه وامدار استادان و معلمان عزیز و سرافرازیم / معلم آینده‌ای روشن و نورانی را نوید می‌دهدتدریس جزوه توسط استادان معارف دانشگاه‌ها ممنوع شد

هر سال 10 درصد به دستمزد اساتید اضافه می‌شود

از سوی دیگر، رئیس دانشگاه علمی کاربردی به عنوان فراگیرترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از میزان دستمزد اساتید حق‌التدریس دفاع کرد و اظهار داشت: هر سال حدود 10 درصد به دستمزد استادان دانشگاهی افزوده می‌شود.

محمدحسین امید همچنان درباره علت تعطیل شدن دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر قزوین که تنها مرکز آموزش عالی تخصصی هنر استان بود گفت: همه استان‌ها تا 31 شهریورماه 1398 فرصت داشتند که از تعطیلی مراکز آموزش عالی علمی کاربردی جلوگیری کرده و آنها را به بخش خصوصی واگذار کنند. ضمن اینکه ما هم تمایلی به این کار نداشتیم؛ برای اینکه این دانشگاه‌ها تعداد زیادی نیروی شاغل، استادان باتجربه و رشته‌هایی داشتند که در دیگر دانشگاه‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ امروز هم آمادگی داریم که اگر در استان قزوین، بخش خصوصی فعالی در حوزه‌های گردشگری، فرهنگ و هنر وجود داشته باشد و تقاضای ایجاد مرکز علمی کاربردی کند، به آن رسیدگی کنیم و اگر حداقل امکانات کیفی را داشته باشد، با ایجاد مرکز موافقت می‌کنیم.

به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد یکی از برنامه‌های مهم علمی دولت آینده باید ساماندهی استادان حق‌التدریس و به‌کارگیری اساتید ماهر و کاربلد در دانشگاه‌هایی باشد که در 8 سال اخیر با استفاده از بخشنامه‌های سخت‌گیرانه دولتی راه استخدام آنها در دانشگاه‌های مختلف کشور بسته شد تا حریم امن 30 ساله‌ای برای اساتید خاص وجود داشته باشد.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانشگاه جامع علمی کاربردی استانداری قزوین وزارت علوم دانشگاه جامع علمی کاربردی استانداری قزوین وزارت علوم استادان حق التدریس استاد حق التدریس دانشگاه ها علمی کاربردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۷۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی وزارت علوم، مهدی بادپا مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سیزدهمین دوره جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی «تیتر» با همکاری وزارت علوم و بهداشت با حضور فعالان این حوزه از ۱۵ تا ۱۸ اردیبهشت در مشهد مقدس به میزبانی دانشگاه فردوسی برگزار می شود.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه نشریات دانشجویی، نشست کارشناسان نشریات دانشگاه ها و برگزاری کارگاه های آموزشی برای دانشجویان و کارشناسان از جمله برنامه های محوری این جشنواره بوده و در پایان از آثار برتر شرکت کننده در جشنواره تقدیر بعمل خواهد آمده است.

گفتنی است نشست مرحله نهایی داوری این جشنواره با حضور علی نادری، سعید صدرائیان، امید مهدی نژاد، اکبر نصرالهی، علی رجبی، مرتضی خلفی زاده، حامد تیموری، رضا رخسایی، حامد یاقوتی، مهدی عرفاتی، سید شهاب واجدی و متین منتظمی برگزار شد.

کد خبر 6080933

دیگر خبرها

  • تبدیل وضعیت استخدامی اساتید از طریق ارتقای مرتبه ابلاغ شد
  • تبدیل وضعیت استخدامی اساتید از طریق ارتقای مرتبه آنها ابلاغ شد
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود
  • سیزدهمین دوره جشنواره تیتر ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود
  • استاد برجسته و پیشکسوت دانشگاه تهران درگذشت
  • پلمب یک مرکز غیر مجاز زیبایی در قزوین
  • پلمب یک مرکز غیر مجاز زیبایی در قزوین