Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@09:25:44 GMT

صندوق ذخیره فرهنگیان

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۷۹۷۸۰

صندوق ذخیره فرهنگیان

صندوق ذخیره فرهنگیان، صندوقی برای معلمان و فرهنگیان کشور است... - اخبار بازار -

صندوق ذخیره فرهنگیان، صندوقی برای معلمان و فرهنگیان کشور است که در آن با ذخیره کردن بخشی از حقوق خود، مزایایی را دریافت می‌کنند. این صندوق از سال 1373 راه‌اندازی شد و در سال 1399 اعلام شد که قرار است  صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس  عرضه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله به بررسی همین مطلب می‌پردازیم.

صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم یکی از طرح‌هایی که در سال 1373 به منظور رفاه بیشتر فرهنگیان محترم جامعه تأسیس شد، صندوق ذخیره فرهنگیان است. این صندوق در سال‌های گذشته با سو مدیریت رو به رو بود به طوری که علنا در سال 1395 پرونده اختلاسات این صندوق به قوه قضاییه ارجاع داده شد. برای شرح ماوقع، در ابتدا تاریخچه مختصری از این صندوق را برای شما خوانندگان عزیز شرح خواهیم داد.

نقش پررنگ جامعه فرهنگی کشور بر کسی پوشیده نیست. این قشر زحمت‌کش برای تربیت نسل آینده تلاش می‌کنند و در مقابل توقع چندانی نیز ندارند. دولت با تشکیل صندوق ذخیره فرهنگیان، در واقع خدمتی بزرگ به معلمان ارائه کرد تا به وسیله مزایایی که عضویت در این صندوق به همراه دارد زندگی و معیشت راحت‌تری داشته باشند.

در ابتدا و برای شکل‌گیری صندوق بنا شد هر کدام از فرهنگیان که عضو این صندوق می‌شوند حداکثر تا سقف 5 درصد از حقوق ماهیانه خود را در این صندوق تزریق کنند و دولت هم از طرف دیگر مبلغی معادل این واریزی را به صندوق کمک کند. در ادامه قوانینی تدوین شد که اجازه می‌داد صندوق در عرصه سرمایه‌گذاری و فعالیت در امور بانکی، تجاری، مالی و... فعالیت کند تا با این استراتژی‌ها منافع اقتصادی فرهنگیان به راحتی تأمین شود.

مزیت عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟

مزایای عضویت در این صندوق برای فرهنگیان متعدد است که در ادامه به گوشه‌ای از آن اشاره می‌کنیم. اولین مزیت این است که فرهنگیان هم سهم واریزی خود را دارند و هم مبلغی که دولت به عنوان کمک به صندوق واریز می‌کند. دوم این که فرهنگیان عضو صندوق، از سود هر دوی این دارایی نیز سود کسب می‌کنند. یکی دیگر از مزیت‌ها این است که صندوق و شرکت‌های در ارتباط با آن، برخی تسهیلات نظیر بیمه شخص ثالث به صورت قسطی، تورهای گردشگری و مسافرتی قسطی، خودرو لیزینگی و... را به فرهنگیان ارائه می‌دهند و معلمان گرامی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. شاید بتوان گفت که بهترین مزیت خرید صندوق ذخیره فرهنگیان، این است که با استفاده از دارایی ایجاد شده در آن، کمک بسیاری به بهتر شدن وضعیت معیشت فرهنگیان در دوران بازنشستگی می‌شود.

عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس

در بالا گفتیم که در سال‌های گذشته صندوق ذخیره فرهنگیان دچار معضل سوءمدیریت و کمبود نظارت بر عملکرد بود. با توجه به این که درگذر زمان گردش مالی این صندوق بیشتر و بیشتر شد اما تخلفاتی صورت گرفت. تصمیم بر آن شد که با تدابیری ویژه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس عرضه شود و عناوینی چون سهام صندوق ذخیره فرهنگیان و سهام فرهنگیان شکل گیرد.

علت پذیرش صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس این است که سازمان بورس دارای قوانین و چهارچوب‌های مشخص با نظارت دقیق است. این یعنی اگر کوچکترین خلاف یا تخطی در این سازمان رخ دهد کاملا قابل پیگیری است. تمامی شرکت‌های حاضر در بورس موظف‌اند کارمزدها و گزارش‌های مالی را برای سازمان بورس آماده و منتشر کنند. با امید به این که برای بار دیگر هیچ تخلفی در فرآیند این صندوق رخ نخواهد داد، صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس پذیرش شد.

گفتنی است که ارزش‌گذاری واحدهای این صندوق در بازار بورس فرآیندی است که سازمان بورس آن را با دقت مورد بررسی قرار می‌دهد و آن‌ها را ارزیابی می‌کند. پس از ارزیابی و مشخص شدن ارزش واقعی دارایی صندوق، با توجه به هر میزان امتیازی که معلمان در این صندوق دارند، به آن‌ها سهام تعلق خواهد گرفت.

فرآیند عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس چگونه است؟

فرآیند ورود صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس طبق گفته مدیر عامل صندوق به این ترتیب است که در ابتدا شرکت‌های زیرمجموعه این صندوق وارد بازار بورس خواهند شد. البته دو شرکت ماشین‌سازی اراک و ایران ارقام که از زیرمجموعه‌های این صندوق هستند از سال گذشته در بورس حضور داشتند. همچنین بیمه معلم و شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی نیز سال گذشته وارد بازار بورس شدند. در حال حاضر نیز شرکت پتروفرهنگ در فرابورس عرضه شده است. سه شرکت نامبرده در مجموع به عنوان هولدینگ‌های این صندوق به شمار می‌آیند زیرا تقریبا تمام دارایی‌های صندوق را تشکیل می‌دهند. به همین منظور تمام تلاش صندوق این است که شرکت‌های هولدینگ تا سال آینده به صورت کامل در بازار بورس حضور داشته باشند.

تخصیص سهام فرهنگیان در بورس چگونه است؟

طبق قوانین اعلام شده تصمیم بر آن شد که واحدهای این صندوق در غالب واحد یا یونیت‌های قابل صدور و ابطال در اختیار فرهنگیان قرار بگیرد. حال سوال این جا است که اگر روزی یکی از فرهنگیان قصد خروج از صندوق را داشته باشد چه کند؟ در ابتدا این شخص باید درخواست خود را ثبت ‌کند. در طی یک پروسه امتیاز و ارزش واحدهای او محاسبه می‌شود و به تناسب این دارایی به او وجه تعلق می‌گیرد. گفتنی است که فرهنگیان از دارایی صندوق خود به سه شکل می‌توانند استفاده کنند:

واحدهای خود را به قیمت روز در بازار بفروشند.دارایی سهام خود را نگه‌داری کنند.دارایی خود در صندوق را به بیمه معلم بگذارند و در زمان بازنشستگی حقوق مکمل بگیرند.

کد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان

برای دریافت سهام فرهنگیان باید کد بورسی داشته باشید. برای این کار می‌توانید با ثبت نام در سجام و کارگزارهای بورس یا با مراجعه به سامانه آگاه اکسپرس، کد بورسی بگیرید و پس از آن، کد بورسی فرهنگیان را در صندوق ذخیره فرهنگیان ثبت کنید. این فرآیند از دهم اسفند 99 آغاز شد و آخرین مهلت ثبت آن تا انتهای فروردین 1400 اعلام شده است. دیگر این که فرهنگیان شاغل و افرادی که از سال 1395 بازنشسته شده‌اند می‌توانند از طریق سایت wwwszf.ir اقدام کنند و کد بورسی خود را در این صندوق ثبت کنند.

کلام آخر

در این مقاله به تاریخچه صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کردیم، چرایی عرضه این صندوق به بورس را توضیح دادیم و گفتیم که برای ثبت  کد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان تا انتهای فروردین سال 1400 مهلت باقی است. افرادی که کد بورسی ندارند نیز می‌توانند با مراجعه به سامانه آگاه اکسپرس برای دریافت کد بورسی اقدام کنند.

"این مطلب تبلیغاتی است"

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس بازار بورس کد بورسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۷۹۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ زنی پروژه ۱۰۰ واحدی فرهنگیان بروجن

به گزارش  جام جم آنلاین -چهارمحال و بختیاری به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش،  شنبه ۱ اردیبهشت ماه   کلنگ آغاز عملیات اجرایی پروژه ۱۰۰ واحدی فرهنگیان بروجن در قالب طرح نهضت ملی مسکن، واقع در فاز ۳ محله الهیه، با حضور مسئولین استان چهارمحال و بختیاری و با هدف تهیه مسکن برای فرهنگیان،به زمین زده شد.

 

فرماندار بروجن در این آیین گفت: نهضت ملی مسکن از خدمات دولت سیزدهم است که هدف آن خانه‌دار کردن اقشار مختلف مردم می باشد.

 

فتاح کرمی اضافه کرد: پس از دریافت درخواست‌های فرهنگیان مبنی بر ساخت پروژه ای در قالب نهضت ملی مسکن برای فرهنگیان بروجن؛ این درخواست در کارگروهی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر گردید فرهنگیانی که در طرح های دیگر نهضت ملی مسکن، ثبت نام کرده‌اند، در صورت تمایل از واحدهای پروژه فرهنگیان بروجن به ایشان تحویل گردد.

 

سرپرست اداره راه و شهرسازی بروجن نیز در این رابطه گفت: پروژه مسکن فرهنگیان بروجن در زمینی به مساحت ۵۸۰۰ متر مربع ساخته خواهد شد‌.

 

افراسیاب علایی افزود: بر اساس نقشه‌های موجود این پروژه ۱۷۳۰۰ مترمربع زیر بنا دارد که در ۵ بلوک ساخته خواهد شد.

 

ایشان اضافه کرد: بلوک های این مجتمع مسکونی در ۷طبقه، ۵ طبقه مسکونی و ۲طبقه(همکف و ۱-) برای ساخت پارکینگ و انباری در نظر گرفته شده است.

 

علایی متراژ واحدهای این پروژه مسکونی را بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ مترمربع عنوان و ابراز امیدواری کرد واحدهای این پروژه در کمترین زمان ممکن ساخته و تحویل فرهنگیان عزیز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • محرک جدید بورس
  • کلنگ زنی پروژه ۱۰۰ واحدی فرهنگیان بروجن
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان
  • کشف ۱۰ فقره سرقت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در همدان
  • میزبانی فرابورس ایران از چهارمین صندوق املاک و مستغلات کشور ​
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار
  • دعوت جمعی از فرهنگیان بردسکن به مجلس شورای اسلامی
  • محفل مشاعره در سرپل
  • بومی سازی مخازن ذخیره آب