Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@01:46:03 GMT

معلمی که کرونا کلاس درسش را مجازی نکرد

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۲۱۳۵

معلمی که کرونا کلاس درسش را مجازی نکرد

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، به مناسبت روز معلم پای گفت و گو با معلمی نشستیم که در مدارس روستایی و عشایری شاگرد پرورش داده است.

نامش نورالدین زنگنه دوقزلو است. در قومی از اقوام عشایر ایران زمین به دنیا آمد، در مدارس عشایری و روستایی شاگردی کرد و بعد هم تصمیم گرفت معلم همین مدارس شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۱۳۶۹ راهی دانشسرای کازرون شد و پس از سپری کردن دوره دانشسرا معلمی را در دبستان آغاز کرد. آن زمان ۲۰ ساله بود.

تا سال ۱۳۸۵ در مدارس عشایری استان فارس درس داد و بعد راهی بخش ارم شهرستان دشتستان شد تا معلمی را آنجا ادامه دهد.

سال ۱۳۸۶ مدرک کارشناسی ادبیات فارسی را گرفت و پس از آن دبیر دبیرستان شد. اما سال ۱۳۹۶ دوباره به دبستان برگشت و همه کاره مدرسه اُحُد روستای چَهوَک بخش ارم شد. هم آموزگار دانش آموزان کلاس اولی تا ششمی است و هم مدیر مدرسه.

مدرسه‌ای که کرونا تعطیلش نکرد

حالا روز‌های آخر تدریسش را می‌گذراند. روز‌هایی که می‌گوید کرونا کاری کرد که این روز‌ها شبیه هیچ روزی از روز‌های معلمی‌اش نباشد.

امسال ۱۳ دانش آموز دارد؛ ۹ پسر و ۴ دختر که اتفاقا یکی از پسر‌ها پسر خودش است.‌

می‌گوید: با پسرم مثل بقیه دانش آموزان برخورد می‌کنم به شکلی که وقتی خواسته از درسی که به آن‌ها داده بودم برای مادرس بگوید به جای اینکه بگوید بابا این جوری گفته، گفته بود آقای معلم این طور گفته است.

کرونا، اما کلاس درس آقای زنگنه را برخط و مجازی نکرد، چون شاگردانش نمی‌توانستند گوشی و تبلت بخرند، تعدادشان هم زیاد نبود به همین علت تصمیم گرفت که چراغ مدرسه ۲ کلاسه قدیمی روستا را روشن نگه دارد.

این مدرسه از ۱۵ شهریور باز است و بچه‌ها مثل قبل به مدرسه می‌روند، اما با توجه به دستورالعمل‌ها مدت زمان کلاس‌ها کوتاه است.

او می‌گوید: همین که مجبور بوده زمان کلاس را کوتاه کند از نظر وجدانی برایش راحت نبوده، زیرا فکر می‌کرده آن طور که باید نمی‌تواند به شاگردانش خدمت کند.

آقای زنگنه ادامه می‌دهد: در این مدت فقط یکی از شاگردانش در آبان- آذر به علت اینکه خانواده‌اش دچار کرونا شده بودند، ۱۰ روزی مدرسه نیامد.

البته او، در مدرسه راهنمایی روستای دیگری هم تدریس دارد و به دانش آموزان آن مدرسه مجازی درس می‌دهد.

این معلم که همه دوران تدریسش را در میان کودکان ونوجوانان روستایی و عشایری سپری کرده است، معتقد است مدارس عشایری و روستایی مثل مدارس شهری نیستند که بچه‌ها یک نوبت بیایند مدرسه و بعد بروند خانه. معلمان این مدارس بیشتر اوقات دو نوبت کلاس برای دانش آموزان برگزار می‌کنند تا بچه‌ها به خوبی درس‌ها را یاد بگیرند.

او می‌گوید: اگر دانش آموزان این مدارس را با دیگر مدارس مقایسه کنید به طور حتم متوجه این موضوع می‌شوید.

روزی که باد پول بچه‌ها را با خود برد!

آقای زنگنه در مرور خاطراتش از روز‌های شیرین مدرسه، با خنده از خاطره‌ای یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: سال‌ها پیش در دبستانی عشایری درس می‌دادم، کلاس درس ما چادری بود که در آن ۱۰ دانش آموز درس می‌خواندند هر کدام از بچه‌ها دو هزار تومان گذاشته بودند که برای مدرسه هزینه کنیم. من ۲۰ هزار تومان را که آن زمان مبلغ خوبی بود در جیب شلوارم گذاشتم و، چون وقت نماز بود نماز جماعت را بیرون چادر برگزار کردیم. خودم هم پیشنماز ایستادم.

او ماجرا را این طور ادامه می‌دهد: ناگهان باد شدیدی وزیدن گرفت و پول بچه‌ها را از جیبم با خود برد. همین طور که نماز را ادامه می‌دادم خدا خدا می‌کردم که شرمنده بچه‌ها نشوم، چون حقوقم هم آن قدر نبود که بتوانم به راحتی جایگزینش کنم. بچه‌ها هم، چون یاد گرفته بودند که نباید نماز را ترک کنند به جز یکی بقیه به نماز ادامه دادند. بعد از نماز همگی دنبال پول‌ها رفتیم و به جز هزار تومان بقیه را پیدا کردیم.

ناراحتی‌ها را باید پشت در کلاس گذاشت

او معتقد است معلم هر مشکلی که دارد باید پشت در کلاس بگذارد و بعد وارد کلاس شود؛ کاری که خودش سعی کرده انجام دهد و حتی روز‌هایی که حال روحی خوبی نداشته با خنده و شادی به دانش آموزانش درس داده است.

آقای زنگنه، در این مورد به گفته پسرش که امسال شاگردش بوده اشاره و بیان می‌کند: یک روز پسرم که می‌دانست به علت مشکلی ناراحت و عصبی هستم به من گفت چرا در کلاس این قدر شاد بودی و می‌خندیدی، اما در خانه ناراحتی.

او می‌گوید: شرایط روحی معلم بر روی دانش آموزان تاثیر می‌گذارد و دانش آموزان هم به سرعت شرایط معلمشان را احساس می‌کنند حتی اگر با صدای بلند چیزی نگویند در پچ‌پچ‌هایشان می‌توان شنید که به طور مثال می‌گویند امروز آقا معلم سرحال است یا خیلی حالش خوب نیست.

آقای زنگنه می‌گوید: هیچ وقت بچه‌ها را تنبیه بدنی نکردم حتی پیش می‌آمد که والدینشان به مدرسه می‌آمدند و می‌گفتند زمان ما معلمان تنبیه می‌کردند و این موضوع را به عنوان یک نکته خوب می‌دانستند، اما به آن‌ها می‌گفتم درست است که باید اگر اشتباهی از کسی سر زد به او تذکر داد، اما تنبیه بدنی درست نیست.

به دانش بچه‌ها افزوده شود نه محفوظاتشان

آقای زنگنه که سال‌ها معلم دبستان بوده است، می‌گوید: به نظرم معلمان خانم در دبستان موفق‌ترند چون مهربان‌ترند و بهتر می‌توانند با کودکان ارتباط برقرار کنند.

این معلم پیشکسوت که تجربه‌های زیادی از درس دادن به دانش آموزان دارد و سال ۱۳۹۳ هم به عنوان معلم نمونه استان بوشهر انتخاب شده است، به یک نکته خیلی اعتقاد دارد اینکه معلمان به ویژه معلمان دبستان باید به معلومات شاگردان خود بیفزایند نه از آن‌ها بخواهند که مطالب را حفظ کنند. زیرا این دانش و معلومات است که می‌تواند نسل به نسل منتقل شود و محفوظات در یاد نمی‌مانند.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معلم معلم عشایر مدارس عشایری مدارس روستایی روز معلم معلم نمونه دانش آموزان آقای زنگنه بچه ها روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۲۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به وضعیت امکانات آموزشی خوزستان گفت: بعضا امکانات متوازن توزیع نشده است یا مدرسه‌ای در جایی ساخته شده است که دانش‌آموز ندارد.

عبدالله حبیبی با تاکید بر لزوم برگزاری مستمر جلسات این شورا اظهار کرد: انتظار می‌رود اعضای اصلی این شورا در جلسه حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به برگزاری ستاد برزرگداشت روز معلم و جشنواره‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان افزود: در حوزه پرورشی، جشنواره‌های قرآنی در سه شهرستان و همچنین ۸ هزار محفل انس با قرآن در مدارس برگزار شد و در محفل انس با قرآن که در آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی برگزار شد، ۷۰۰ نفر حضور داشتند. البته تعهد می‌دهیم در دیگر ماه‌های سال هم محافل انس با قرآن برگزار شود.

حبیبی با بیان اینکه رتبه علمی آموزش خوزستان، آموزش دغدغه اداره‌کل آموزش و پرورش شده است، گفت: در حوزه آموزش نیز معاونان اداره‌کل را کدبندی کرده‌ایم و هر معاون شش شهرستان بر عهده گرفته است و امتحانات شهرستان‌ها را ارزیابی می‌کند.

وی بیان کرد: این معاونان، وضعیت هر شهرستان ارزیابی می‌کنند و مشاوره ارائه می‌دهند و در صورت نیاز مداخلات را انجام می‌دهند. امیدواریم رتبه علمی شهرستان‌ها ارتقا یابد.

حبیبی با اشاره به وضعیت امکانات آموزشی خوزستان گفت: بعضا امکانات متوازن توزیع نشده است یا مدرسه‌ای در جایی ساخته شده است که دانش‌آموز ندارد.

‌سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در حوزه ابتدایی دانش‌آموزان لازم‌التوجه شناسایی شده‌اند، افزود: این دانش‌آموزان در پنجشنبه‌های طلایی آموزش‌های لازم را می‌بینند. قطعا پوشش این طرح صددرصدی نخواهد بود، اما بخش زیادی از این دانش‌آموزان را پوشش می‌دهیم.

وی بیان کرد: در حوزه متوسطه دوم که دغدغه بیشتر ما است، از طریق فضای مجازی کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود. کلاس‌های فوق برنامه هم برای توانمندسازی معلمان و دبیران برگزار شده و همایش‌های جمع‌بندی نیز در تمام شهرستان‌ها در حال اجرا است.

حبیبی با اشاره به برگزاری کلاس‌های رفع اشکال و مرور درس‌ها برای دانش‌آموزان گفت: با توجه به وجود اشکالات اساسی، نمی‌توان پوشش صددرصدی دانش‌آموزان را در برگزاری این کلاس‌ها ارائه داد. آموزشگاه‌هایی (خصوصی) در نوبت صبح فعال هستند که تخلف بسیار بزرگی است که در خوزستان رخ می‌دهد و باید جمع شوند. این آموزشگاه‌ها، دانش‌آموزان را از کلاس فاصله می‌دهند و خانواده‌ها به ما فشار می‌آورند تا دانش‌آموزان بتوانند در این آموزشگاه‌ها حضور پیدا کنند؛ اما ما چه ابزاری داریم؟

‌سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: باید بپذیریم فضایی ایجاد شده است که خانواده‌ها برای نیامدن به مدرسه، کنار دانش‌آموزان آمده‌اند و می‌گویند مدرسه چیزی برای گفتن ندارد، زیرا در مدرسه، معلم کتاب و دانش را درس می‌دهد، اما در آموزشگاه‌ها چهار نکته تست و راه‌های میان‌بر جذاب را ارائه می‌دهند و این مسائل، موجب می‌شوند دانش‌آموز به مدرسه نیاید.

وی افزود: از سوی دیگر آموزش و پرورش محدودیت دارد در حالی که این آموزشگاه‌ها محدودیت ندارند. به طور مثال در استان خوزستان یکی از بهترین اساتید زیست‌شناسی، زن است که ما در این زمینه محدودیت داریم.

حبیبی با اشاره به در پیش بودن روز معلم گفت: دستورالعمل شناسایی معلمان نمونه از دی‌ماه سال گذشته ابلاغ شد و در فرآیند شناسایی معلمان، ۴ هزار همکار واجد شرایط در استان خوزستان مشخص شدند و پس از برررسی، ۱۳۰ نفر از آنها انتخاب شدند و در نهایت ۱۴ معلم نمونه انتخاب شدند که در مرحله کشوری نیز ارزیابی می‌شوند و امیدواریم معلم نمونه کشوری هم داشته باشیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته بیشتر بر اساس ارائه مستندات معلمان نمونه انتخاب می‌شدند، اما امسال علاوه بر این، ارائه تدریس هم مد نظر قرار گرفت.

‌سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: استقبال نکردن و نبود همراهی مناسب برخی نهادها، شرکت‌ها و ارگان‌ها برای بهتر برگزار شدن این برنامه‌ها یکی از چالش‌ها در این خصوص است. پیشنهاد می‌شود امسال تامین امکانات رفاهی، در نظر گرفتن تخفیفات، تغییر فضای تبلیغاتی شهر در هفته معلم و برگزاری اردوی‌های راهیان پیشرفت ویژه همکاران نمونه و سایر معلمان، در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: امسال برای اولین بار جشن منسجم بزرگداشت مقام معلم در پارک لاله اهواز با ۱۱۰ غرفه با پیوست‌های فرهنگی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس شهرستان بوکان به مناسبت هفته زمین پاک
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • معلمی با حقوق ۳۰ هزار تومانی!
  • خانم معلمی که کلاس درسش را در بیمارستان بر پا کرد
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • هدیه ۲۰۰ میلیون ریالی معلم قزوینی برای بازسازی سالن اجتماعات مدرسه
  • ظلمی به نام تنبیه بدنی