Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بهنام عسکری گفت: شریان مالی در بنگاه‌های اقتصادی و تجاری در همه انواع دولتی، خصوصی و تعاونی بنگاه‌ها یک اصل در تداوم و تاب آوری و یا توسعه بنگاه است، اما در دستورالعمل‌های تامین مالی، اغلب شرایط خاص واحد‌های تعاونی نادیده گرفته می‌شود.

او بیان کرد: طبق چشم انداز‌های اقتصادی کشور رسیدن به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور (از ۸ درصد فعلی) پیش‌بینی شده، اما تامین مالی و سرمایه‌ای این بخش و شرایط خاص آن‌ها در دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های تدوین شده در مراجع تامین سرمایه همچون بانک‌ها و موسسات مالی، حتی صندوق‌های تخصصی نادیده گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام مسئول اظهار کرد: اغلب شرکت‌ها و واحد‌های تعاونی طی یک دستورالعمل متحدالشکل و یکسان با بنگاه‌های خصوصی و دولتی باید بر سر دریافت تسهیلات مالی رقابت کنند و این مساله با چشم انداز سیاست‌های مالی کشور در بخش تعاون تعارض دارد.

عسکری ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح دستورالعمل‌های اجرایی در بانک‌ها و صندوق‌ها در تسهیلات تخصیص یافته به بنگاه‌های تعاونی محور، به نمونه‌های این نوع تعارض‌ها اشاره کرد وافزود: به عنوان مثال؛ در دستورالعمل تسهیلات سرمایه در گردش تولید بذر گواهی شده در سال ۱۳۹۹ مقرر شد که بذر خریداری شده توسط شرکت باید در انبار‌های عمومی نگهداری شود، اما شرکت‌های تعاونی نهاد عمومی محسوب نمی‌شدند در حالی که تعاونی‌ها و به خصوص تعاونی‌های روستایی یک نهاد کاملاً عمومی است و شرکت تعاونی علیرغم دارا بودن انبار و تاسیسات باید برای استفاده از این نوع تسهیلات انبار اجاره کند.

او اضافه کرد: از طرفی شرط دیگراخذ تسهیلات در بانک‌ها عدم بدهی سهامداران در شرکت است و برای نهاد عمومی و عام المنفعه‌ای، چون شرکت‌های تعاونی به خصوص از نوع کشاورزی را که هدف ارائه خدمات به اعضای خود دارد، همواره در صورت‌های مالی شاهد بدهی سهامداران به این شرکت‌ها هستیم که این موضوع روند اخذ تسهیلات را از هر نمونه در واحد‌های تعاونی بسیار کند و اغلب امکان ناپذیر می‌سازد، زیرا این نوع واحد‌ها به خصوص در کشاورزی که سبد خدمات متنوعی باید به اعضا ارائه دهند اهمیت دارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی تولید فارس ادامه داد: تامین وثیقه و ارزیابی آن‌ها نیز حدیث مفصلی است، این در حالی است که علیرغم توانمندی شرکت‌های تعاونی در ارائه خدمات صادقانه و بی واسطه اغلب مظلوم و در ارزیابی‌ها با شاخصه‌های یکسان علیرغم تفاوت ماهیت ساختاری ضعیف‌تر انگاشته می‌شوند.

عسکری تامید کرد: لازم است سیاست گزاران حوزه مالی در وزارت خانه و مدیریت‌های عالی بانک‌ها و صندوق‌ها تکلیف ضرایب و وزن شاخص‌های ارائه تسهیلات، ارزیابی و توثیق برای هر بخش استفاده کننده از تسهیلات (خصوصی، تعاونی و یا دولتی) را بر اساس حقایق و ماهیت هر بخش تدوین کنند و همچنین با توجه به قانون بخش اقتصاد جمهوری اسلامی که دولت را مکلف می‌کند شرکت‌های تعاونی را نزد موسسات مالی ضمانت کند و بر همین اساس صندوق ضمانت بخش تعاونی با هیئت مدیره‌ای متشکل از وزیر اقتصاد، وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی تشکیل شده لازم است بیش از پیش نسبت به هموار سازی استفاده از این صندوق حمایتی اقدام شود.

او اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی تولید روستایی در طول سابقه خود اثبات کرده‌اند که در صورت حمایت مالی پوشش خدماتی صادقانه، تخصصی و فنی و کم هزینه در همه انواع فعالیت‌های کشاورزی را برای همه بهره برداران عضو فراهم کرده‌اند و مهم آنکه منافع حاصل از همه این نوع خدمات بین خود بهره برداران طی فرایند سود سهام سالیانه باز توزیع می‌شود.

به گفته عسکری، در استان فارس که ۴۰ درصد کشاورزان تحت پوشش این شبکه هستند تقسیم سود منافع حاصل از خدمات مفهومی عام المنفعه و پیامی جز این ندارند که هر گونه تسهیلات مالی، یارانه و کمک‌های بلاعوض به این شبکه موجبات عدم تمرکز سرمایه در سایر بخش‌های رقیب مانند بخش خصوصی است که در راستای اهداف اساسی بخش تعاون است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شریان مالی شرکت های تعاونی بخش تعاون بنگاه ها شرکت ها واحد ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۷۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا اشرفی صبح سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: خوشبختانه کاهش ۵۸ درصدی فوتی ناشی از حوادث کار را در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ را در خراسان جنوبی داشتیم.

مدیرکل تعاون، کار، رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: طی سال ۱۴۰۲ در زمینه اشتغال مجدد بیکاران ۱۸۵ نفر برگشت به حوزه کاری داشته‌ایم.

اشرفی با بیان هزار و ۱۲۱ تعاونی در خراسان جنوبی فعال است، ادامه داد: در این تعاونی‌ها هزار و ۱۱۲ بیمه شده کار می‌کنند.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ تعاونی‌های خراسان جنوبی ۲۳ میلیون دلار صادرات به کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات داشتند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۴۹ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده برای خراسان جنوبی در بخش مشاغل خانگی ۱۲۴ میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۸۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

اشرفی با تاکید بر اینکه تعهد اشتغال خراسان جنوبی در سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۵۹ فرصت شغلی بوده است که در سامانه رصد اشتغال ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ تشکل کارگری و کارفرمایی در خراسان جنوبی فعال است، بیان کرد: به مناسبت هفته کار و کارگر ۲۶ برنامه محوری در استان و ۱۲۰ برنامه در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: ۲۶ نفر از کارگران خراسان جنوبی به دیدار مقام معظم رهبری اعزام می‌شوند.

اشرفی ادامه داد: برپایی میز خدمت، دیدار با نماینده ولی فقیه و جشن تجلیل از کارگران ساختمانی در بیرجند، برپایی نشست ایمنی و … از جمله برنامه‌های ما به مناسبت هفته کار و کارگر در خراسان جنوبی است.

وی افزود: در حوزه ورزش کارگری سال گذشته مدال آفرینان خوبی در خراسان جنوبی داشتیم که مراسم تجلیل از این بزرگواران را خواهیم داشت و امروز پروژه‌های ورزشی کارگری متعددی در شهرستان‌های خراسان جنوبی فعال است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: دیدار کارگران با مقام معظم رهبری نشان از اهمیت به کارگر در نظام جمهوری اسلامی است.

اشرفی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات نظارت مستمر بر موضوع حقوق معوقه کارگران است، یادآور شد: یکی از معیارهای ما برای انتخاب واحد نمونه تولیدی نداشتن معوقه کارگری است.

کد خبر 6086066

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • ۲۸۰ برنامه ویژه کارگران در همدان برگزار می‌شود
  • «کاوشی در اقتصاد تعاون» منتشر شد
  • تفاهم بانک شهر و شرکت ملی صنایع مس در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا تامین مالی می‌شود؟
  • تفاهم شرکت ملی صنایع مس و بانک شهر در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت
  • مجمع شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان (سهام عدالت) برگزار خواهد شد
  • ۶۰ پروژه توسعه فناوری زیستی تامین مالی شد
  • صندوق ملی مسکن؛ حیاط خلوت دولت یا منبع مولد تسهیلات؟