Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: گلایه‌ای از عرضه سنگ آهن در بورس کالا نداریم، اما معتقدیم وقتی رویکرد صحیح واقعی سازی قیمت محصولات بر بازار حاکم می‌شود، کل حلقه‌های باید با آن رویکرد قیمت گذاری شوند و از این رو عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس و بدون دخالت نهادهای بیرونی و در رقابت، خواسته فعالان این صنعت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا شهرستانی در گفت‌وگو با میزان، گفت: تعیین قیمت محصولات فولادی بر اساس نظام عرضه و تقاضا، اگرچه، ممکن است در ظاهر اهداف دولت در زمینه پایین نگه‌داشتن اجباری قیمت‌ها را برآورده نکند، اما در عمل با جلوگیری از زیان وارده به شرکت‌های بورسی، مانع از متضرر شدن سهامداران این شرکت‌ها می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که هیچ‌گاه از اجبار به پایین نگه داشتن قیمت‌ها نیز اهداف موردنظر دولت محقق نشده است و امروز بهترین زمان برای کنار گذاشتن قیمت‌های دستوری در اقتصاد است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان اینکه به تازگی محصولات معدنی مانند سنگ‌آهن در بورس کالا عرضه‌شده است، گفت: این اتفاق سبب شده، قیمت این محصولات تا حدی بالا برود که این تحول، ناشی از تعیین قیمت بر اساس مکانیسم بازار و عرضه و تقاضا بوده و امری منطقی است.

وی افزود: معتقدم برای آنکه بازار از تعادل خارج نشود یا باید آن ضرایبی که چندین سال پیش تعریف شده بود و ۱۰ سال با آن ضرایب کار می‌کردیم اجرا شود یا اینکه همه حلقه‌های زنجیره، به‌طور کامل در بورس عرضه شود و موضوع مهم آن است که هیچ کف و سقفی برای محصولات نباید در نظر گرفته شود تا بازار در نقطه تعادل و واقعی قرار گیرد.

شهرستانی اضافه کرد: مشکلی که سال قبل رخ داد، این بود که آقای اسماعیلی معاون معدنی پیشین وزارت صمت، به کاهش دستوری قیمت از طریق عرضه ارزان محصولات فولادی باور داشت، بنابراین شمش را با قیمت پایه ۷۰ درصد قیمت CIS در نظر می‌گرفتند. این فشاری بود که فقط به محصولات یک حلقه وارد نمی‌شد بلکه به حلقه‌های پیشین هم وارد می‌آمد و دیدیم که صدای اعتراض همه بلند شد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد: این در شرایطی است که اگر اجازه می‌دادند بر اساس ضرایبی که پیش‌تر تعریف شده بود کار انجام گیرد یک سود متناسبی به حلقه‌های مختلف این زنجیره تعلق می‌گرفت.

وی تأکید کرد: اگر قرار است قیمت‌ها را آزاد کنیم مانند اصلاح قیمت‌های اخیر برای سنگ‌آهن، پس باید نظامات دستوری برای سایر حلقه‌ها را نیز حذف کرد و همه حلقه‌ها محصولاتشان را با قیمت آزاد به فروش برسانند.

شهرستانی ادامه داد: بر اساس منطق اقتصادی در جایی که خلأ عرضه وجود دارد قیمت‌ها رشد می‌کند و در جایی که محصول زیاد است قیمت پایین می‌آید بنابراین سرمایه‌گذار با رصد بازار، جایی که نیاز هست سرمایه‌گذاری می‌کند و خودبه‌خود، توازن ایجاد می‌شود.

شهرستانی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ درصد قیمت سنگ‌آهن افزایش یافته است متذکر شد: امروز، گلایه‌ای از این افزایش قیمت نداریم. اما معتقدیم جایی که قیمت‌ها به‌صورت آزاد تعیین می‌شود باید همه محصولات با این سازوکار، و فروش شود، نه اینکه بخشی از زنجیره اجازه تعیین قیمت آزادانه را داشته باشند، ولی برخی دیگر ناگزیر به تبعیت از قیمت‌های دستوری باشند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است: اکنون، قیمت جهانی شمش ۶۰۰ دلار است. ۹۰ درصد این قیمت باید در داخل برای این محصول تعیین شود. یعنی شمش باید ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان فروخته شود، اما در عمل شمش با قیمت ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شده است. یعنی قیمت شمش در حال حاضر ۲۱ درصد کمتر از نرخی است که باید در بازار باشد.

وی تصریح کرد: قیمت سنگ‌آهن بعد از عرضه در بورس افزایش یافته و اگر ما می‌خواهیم یک سیستم سالم داشته باشیم این رشد قیمت باید در همه حلقه‌ها اتفاق بیافتد.

شهرستانی با تأکید بر اینکه سود شرکت‌ها به سهامدارانشان منتقل می‌شود بیان کرد: ازآنجاکه همه شرکت‌های فولادی اعم از صنایع بالادستی مانند شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن تا صنایع فولادی در بورس سهامدار دارند؛ لذا باید مراقب بود این شرکت‌ها دچار زیان نشوند چراکه این زیان به سهامداران آن‌ها منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: سرکوب نرخ ارز؛ زمینه‌ساز افزایش واردات

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی بورس کالا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی بورس کالا بر اساس سنگ آهن قیمت ها حلقه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۸۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه سهام بیواتانول باشت در بورس

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای کارخانه بیواتانول باشت نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داریم و از طریق بورس عرضه شد و سرمایه گذار سه هزار میلیارد تومانی جذب کردیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سیدعلی احمدزاده در نشست گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اهمیت این نشست اظهار داشت: به دلیل تخصصی بودن جلسات این شورا هر آنچه در این جلسات مصوب می‌شود در نشست شورای برنامه ریزی را مصوب شده بدانید تا جایگاه شورا ارتقاء یابد.

وی با اشاره به نگرش رهبری در شعار "جهش تولید با مشارکت مردم " افزود: نگرش مقام معظم رهبری مشارکت همه مردم در حوزه افتصاد و تولید است که قانون تجارت، راه را برای مشارکت مردم آسان کرده است.

احمدزاده با اشاره به تشکیل شرکت‌های سهامی عام و خاص، ابراز کرد: شرکت‌های سهامی عام می‌توانند زمینه ساز مشارکت مردم در بخش تولید باشند که توصیه می‌کنم شرکت‌های متعدد سهامی عام در استان تشکیل و فراخوان حضور مردم در این شرکت‌ها اعلام شود تا زمینه ساز تحول در معیشت و زندگی مردم باشد.

نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای کارخانه بیواتانول باشت نیاز به 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داریم و از طریق بورس عرضه شد و سرمایه گذار سه هزار میلیارد تومانی جذب کردیم.

احمدزاده با اشاره به اینکه باید برای سرمایه گذاری در استان فرش قرمز پهن کنیم، گفت: با مشکل جدی فرهنگی در خصوص سرمایه گذاری مواجه هستیم و اگر مردم در بخش‌های اقتصادی و سرمایه گذاری در مشارکت‌ها همپای دولت باشند مشکلات در حوزه اقتصادی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به ظرفیت استان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: ظرفیت خوبی در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی در استان وجود دارد و باید نسبت به جذب سرمایه گذار در این زمینه اقدام کنیم.

احمدزاده با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در زمینه احداث سردخانه از موارد اولویت دار برای حوزه سرمایه گذاری است، یادآور شد: تا قبل از دولت سیزدهم سردخانه‌های احداث شده زیر صفر و بالای صفر 12 هزار تن بود اما در کمتر از دو سال دولت آیت الله رئیسی 12 هزار تن سردخانه احداث شد و 24 هزار تن دیگر در دست احداث است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز جای کار در این حوزه وجود دارد و سرمایه گذاری در سردخانه‌ها برای نگهداری میوه سیب در مناطق سردسیری تا سه برابر و مرکبات در مناطق گرمسیری در اولویت است و بانک ها همکاری لازم را داشته باشند.

احمدزاده با بیان اینکه احداث سردخانه یکی از زیرساخت‌های مهم استان که مورد توجه نبوده، تصریح کرد: ظرفیت سردخانه ها تا 36 هزار تن لازم بوده با توجه به اینکه یک سردخانه 2هزار تنی زمینه ساز اشتغال برای 500 نفر است با احداث این میزان سردخانه زمینه اشتغال برای حدود 16 هزار نفر فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه تولید مرغ و گوشت قرمز گفت: در ابتدای فعالیتم به عنوان استاندار به سراغ ظرفیت های مغفول مانده رفتیم که یکی از آنها سردخانه بود که با احداث این میزان سردخانه باعث شد تا تولید مرغ و گوشت از 200 تن به یکهزار و 300 تن افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در زمینه امنیت غذایی در استان تحول ایجاد کردیم، گفت با اقداماتی که انجام دادیم ذخیره مرغ و گوشت استان را از دو روز به یک ماه رساندیم.

احمدزاده با اشاره به احداث چندین طرح زنجیره تولید مرغ در شهرستان های استان افزود: با بهره برداری از این طرح ها نه تنها نیاز استان به طور کامل تامین می شود بلکه می توانیم محصولات را به سایر استان ها صادر کنیم.

وی با اشاره به تولید محصول گوجه فرنگی در مناطق گرمسیری استان بر احداث کارخانه تولید رب گوجه تاکید کرد و گفت: احداث کارخانه رب گوجه فرنگی دومین مورد اولویت دار سرمایه گذاری در استان است و از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت می شود.

احمدزاده در خصوص تولید زیتون در مناطق گرمسیری استان از جمله شهرستان چرام گفت: احداث کارخانه روغن زیتون سومین مورد اولویت دار برای سرمایه گذاری در استان است و حوزه اقتصادی استان طی نامه ای به وزارت صمت موارد اولویت دار برای حوزه سرمایه گذاری را اعلام کند.

احمدزاده بیان کرد: وزیر اقتصاد اردیبهشت ماه میهمان استان است که مواردی که قابلیت سرمایه گذاری دارند احصاء شوند تا از این سفر نهایت استفاده را ببریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیک رایگان در فروشگاه‌ های زنجیره‌ای
  • لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید
  • هشدار درباره مصرف محصولات عرضه شده در فضای مجازی
  • عرضه سهام بیواتانول باشت در بورس
  • اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی
  • گلایه رئیس سازمان بورس از سود بانکی ۳۰ درصدی؛ مردم به سمت سهام نمی‌آیند!
  • مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن
  • مظلومترین حلقه زنجیره ریلی تولیدکننده واگن است
  • ارزش آفرینی رویکرد مهم در مشتری محوری بانک صنعت و معدن
  • آماده‌سازی ویژه دقیقی برای جدال حساس مقابل استقلال