Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@01:39:55 GMT

ظرفیت‌گذاری از آزمون وکالت حذف شد

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۸۸۴۹۸

ظرفیت‌گذاری از آزمون وکالت حذف شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس؛ سید احسان خاندوزی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیرامون طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار گفت: بهبود شرایط محیط کسب وکار و تسهیل صدور مجوزها با قوانین قبلی نیز قابلیت اجرا داشت اما به دلیل مقاومت‌هایی که دستگاه‌هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت داشتند، هیئت مقررات زدایی نمی‌توانست در مقابل این نهادها و فشار آن‌ها مقاومت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین دولت نیز از ظرفیت‌های قانونی خود در این موضوع استفاده نمی‌کرد فلذ به نظر می‌رسید ایجاد نوعی الزام برای مکلف کردن دولت در این موضوع نیاز است.

خاندوزی ادامه داد: طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار یکی از اجزای سهولت محیط کسب وکار در کشور است. یکی از ابعاد ده گانه‌ای که ذیل مفهوم سهولت کسب وکار بر شمرده می‌شود همین موضوع سهولت صدور مجورها است.

وی با اشاره به رتبه ایران در این موضوع گفت: شروع یک فعالیت اقتصادی در کشور  بسیار پرهزینه، زمانبر و دشوار است و همین امر باعث شده رتبه ایران از نظر سهولت شروع کسب وکار 170 باشد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بهبود این شرایط در کشور به ابعاد متعددی وابسته است اما طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار می‌تواند موجب بهبود شرایط فعلی همچون فسادهای مالی و نارضایتی فعالان اقتصادی شود.

خاندوزی در مورد ایجاد ظرفیت آزمون وکالت گفت: بخشی از طرح تسهیل صدور مجوزها به برخی ظرفیت‌های عددی و محدودیت‌های کمی برای شروع دوره کارآموزی چنین مشاغلی است. به دلیل اصراری که کانون‌های وکلا بر حفظ ظرفیت گذاری در این مورد دارند لذا در این طرح شرایط به سمت نظام صلاحیت محور و متناسب با کیفیت جذب شدگان برای ورود به شغل وکالت تغییر کرد.

خاندوزی ادامه داد: با تبدیل نظام سنجش صلاحیت داوطلبان وکالت از ظرفیت گذاری عددی به صلاحیت کیفی و علمی، هر فردی که بتواند حائز نمرات لازم برای ورود به دوره وکالت بشود، می‌تواند وارد دوره کارآموزی وکالت شده و در صورت موفقیت در آن دوره نیز فعالیت وکالت خود را آغاز کند.

وی همچنین با اشاره به تجربه دیگر کشورها در برداشت ظرفیت عددی از آزمون وکالت گفت: تجربه بسیاری از کشورهای دنیا نشان می‌دهد ظرفیت گذاری کمی و عددی در حوزه وکالت به امری منسوخ و مندرس تبدیل شده و این موضوع با سنجش صلاحیت علمی و کیفی داوطلبان جایگزین شده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: الحمدلله در ماه‌های گذشته قوه قضائیه هم به صورت کاملا صریح و روشن موافقت خود را با جهت‌گیری مجلس در حرکت به سمت صلاحیت سنجی علمی به جای ظرفیت گذاری عددی بیان کرده است. امیدواریم با نهایی شدن این طرح و تصویب آن در مجلس، فارغ التحصیلان رشته حقوق بتوانند رقابت سالمی در جهت ورود به شغل وکالت داشته باشند و هر فردی که توانست سطح علمی و امتیاز مورد نظر را کسب کند بدون نگرانی از وجود ظرفیت وارد دوره کارآموزی وکالت شود.

پربیننده ترین عملیاتی شدن پروژه رفع انحصار از حرفه وکالت / حذف امضاهای طلایی از پروسه صدور مجوزها آمریکا آماده برداشتن تحریم‌های بانکی ایران است دولت با اختصاص ارز لازم، مشکل واردات واکسن را حل کرد / افزایش ارزش پول ملی از اهداف مهم دولت و بانک مرکزی است چک‌ها تا ۲۰اردیبهشت‌ماه برگشت نمی‌خورد / تمدید پرداخت مالیات تا پایان خرداد‌ماه شکست بازار یا شکست دولت؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کسب و کار آزمون وکالت انحصار طرح تسهیل صدور ظرفیت گذاری کسب وکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۸۸۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت همچنان ادامه دارد/ ۶.۵ میلیون موتورسوار گواهینامه ندارند

سرهنگ احمد کرمی اسد با اشاره به روند صدور یک روزه گواهینامه از سوی پلیس راهور گفت: بر اساس شرایط موجود در کشور، ما تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را تسهیل ببخشیم و در واقع مقرر شد گواهینامه‌های موتورسیکلت طی مدت یک روزه صادر شود. این گواهینامه بر اساس مصوبه هیئت وزیران صادر می‌شود و فرآیند خاصی دارد، از جمله اینکه فرد باید در دوره‌های آموزشی ثبت نام و شرکت کند. پس از گذراندن دوره، افراد باید در آزمون شرکت کنند، در واقع اینطور نیست که برخی تصور کنند حتما در عرض یک روز گواهینامه دریافت می‌کنند، بلکه افراد باید آموزش‌ها را به درستی فرا گرفته و در آزمون‌ها نیز نمره لازم را اخذ کنند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا ادامه داد: در بررسی‌های پلیس مشخص شد که بالغ بر شش و نیم میلیون موتورسیکلت سوار در کشور ما، فاقد گواهینامه هستند و هنگامی که از سوی پلیس مورد سوال قرار می‌گیرند؛ مدرکی برای ارائه پلیس ندارند. به همین دلیل نیز از تیرماه سال گذشته طرح صدور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت به صورت آزمایشی اجرا شد و مشکلات آن به مرور زمان رفع شد و در حال حاضر نیز درحال اجراست.

وی با اشاره به اینکه این طرح مختص افرادی است که موتورسیکلت دارند، اما گواهینامه ندارند؛ افزود: سایر افراد بدون موتورسیکلت نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند و باید در ۲۱۰ مرکز آموزشی سراسر کشور ثبت نام کنند. اما اگر موتورسیکلت به نام پدر خانواده باشد؛ فرزند می‌تواند در این طرح شرکت کند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه ادامه داد: متقاضیان دارای شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت «آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان» به صورت خود معرف در این سامانه آن ثبت نام کنند و احراز هویت به صورت سیستمی انجام می‌شود. سپس افراد باید مدارک و مشخصات موتورسیکلت را وارد کنند. پس از انجام تمام مراحل، پیامکی برای متقاضی ارسال می‌شود مبنی بر اینکه تا ۲۴ ساعت آینده پلیس، به آنها شرایط را اطلاع خواهد داد. 

کرمی گفت: همکاران ما اصالت موتورسیکلت را می‌سنجند و پس از تائید این مدارک، به متاقضی مجددا پیامک برایش ارسال می‌شود که شما مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید و اکنون باید هزینه این گواهینامه را پرداخت کنید.

وی با اشاره به هزینه‌های دریافت گواهینامه افزود: هزینه‌های آموزش، آزمون و صدور گواهینامه نزدیک به دو میلیون تومان بود، اما این رقم به صورت استانی اعلام می‌شد و هر استان با سایر استان‌ها متفاوت است، اما در این طرح ما تنها ۵۷۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم و این رقم متغییر نیست.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا ادامه داد: پس از پرداخت هزینه، فرد نسبت به موقعیت مکانی خود، در یک آموزشگاه برای شرکت در دوره آموزشی شرکت می‌کند. ما در کشور ۲۱۰ آموزشگاه آموزش موتورسیکلت داریم که از این تعداد بالغ بر ۱۸۰ مرکز در این طرح شرکت کرده‌اند. 

وی افزود: زمانی که فرد برای شرکت در دوره آموزشی به آموزشگاه مراجعه می‌کند؛ پزشک نیز در محل حضور دارد و اگر سلامتی فرد تائید شود؛ در آموزش‌ها شرکت می‌کند، در واقع ما تمام مراحلی را که در گذشته طی چندین روز به طول می‌انجامید در یک روز و در یک مجموعه جمع‌آوری کرده‌ایم.

رئیس مرکز صدور گواهینامه با بیان اینکه افرادی که در این طرح شرکت می‌کند مهارت کافی درباره راندن موتورسیکلت را دارند؛ ادامه داد: آموزش‌ها نیز بر اساس توانایی‌های فردی است؛ اگر فرد توانایی کامل داشته باشد؛ کفایت آموزشی صادر می‌شود و فرد برای آزمون به افسر آزمون معرفی می‌شود. اگر فرد نیاز به آموزش بیشتر داشته باشد باید در دوره‌های آموزشی شرکت کند.

کرمی با اشاره به نوع آزمون‌ها ادامه داد: آزمون آئین نامه در این طرح شفاهی است تا سرعت بالاتری داشته باشد. همچنین در صورت قبولی در آزمون آئین نامه، فرد برای آزمون عملی اقدام می‌کند و در نهایت می‌تواند یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیرد. در نهایت نیز ۲۴ ساعت بعد از قبولی در آزمون اطلاعات برای پلیس ارسال شده و در کمترین زمان گواهینامه برای فرد متقاضی چاپ و ارسال می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • لزوم تعریف پروژه‌های هوشمندسازی مبتنی بر ظرفیت کردستان
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت همچنان ادامه دارد
  • صدور کارت برای بیش از ۱۹ هزار کنکوری در کهگیلویه و بویراحمد
  • ۶.۵ میلیون موتورسوار گواهینامه ندارند
  • فراخوان ثبت نام شرکت در آزمون رادیو آماتوری سال ۱۴۰۳
  • استمرار طرح صدور گواهینامه یک روزه موتورسیکلت
  • یک روزه گواهینامه موتور بگیرید!
  • طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت همچنان ادامه دارد/ ۶.۵ میلیون موتورسوار گواهینامه ندارند
  • صدور هزار و ۳۴۲ پروانه بهره‌برداری در خراسان رضوی